Heeft iemand een idee wat dit is?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 19:12

_Karlijn schreef:
Hoe groot zijn de plekken in doorsnee? Zijn ze in de loop van tijd veranderd qua uiterlijk?
Je schrijft dat je meerdere van dit soort plekjes hebt, zijn die allemaal in dezelfde periode ontstaan en nog gelijk in aantal vanaf het moment dat het begon of zijn sommige ook weggetrokken?

Het is niet tegelijk gekomen. Er zijn er wel 2 voor een deel weggetrokken. De meeste begonnen heel klein en zijn met loop van de tijd groter geworden. Die in mijn zij is bijvoorbeeld maar heel klein en word niet groter. Maar een stuk hoger, die plek zit onder mijn bh band, die is veel groter.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:42

Lijkt op een droog plekje, gewoon lekker vet houden.

Zou ook nog huidgriep kunnen zijn, maar ook daar is niets aan te doen.
Ik heb het gehad, vooral op mijn romp. Waren meerdere plekken, kwamen steeds ook meer bij. Bleef toen een tijd stabiel en ineens waren ze weg.
Meestal komt dat ook samen met ziekte. Vaak erna. Maar ik werd pas twee/drie weken later ziek.

Ik zou in ieder geval hierom geen huisarts bezoeken, nog even aankijken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:43

Suzanne F. schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat is toch gewoon een droog plekje? Beetje vettende crème erop en door.
Als het uitbreidt of gaat jeuken dan zou je langs de huisarts kunnen voor een eczeemcreme of misschien een schimmelcreme. Dat kan de huisarts dan beter beoordelen. Maar voor gewoon een schraal droog plekje hoef je geen huisarts te zien denk ik.

Ja met Daktarin lees ik. Dan is het dus geen schimmel.
Dan kan het eczeemachtig zijn. Dan zal de dokter wel een ander soort crème voorschrijven. Protopic ofzo.

Dus dan moet ze toch naar de huisarts hé :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:47

Ga je hier werkelijk mee naar de huisarts? -O- ik doe hier niet eens een crempje op zo minimaal en zeker als het geen klachten geeft.

Little_Gift

Re: Heeft iemand een idee wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:49

Ik zou daar zeker ook niet mee gaan maar ik ga ook niet om gehecht te worden of om nietjes of hechtingen te verwijderen en ik ga ook niet voor een omgezwikte enkel en gescheurde enkelbanden of doorgescheurd kruisband in de knie dus ik ben geen goed voorbeeld.

Ik doelde enkel op de grappige contradictie in Suzanne haar 2 posts net na elkaar...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 00:28

Huidgriep? Heb ik vorig jaar gehad, begon met 1 plek en dit werden er razendsnel meer. Komt door stress, is onschuldig en trekt binnen enkele weken weg. Misschien dat dat het is?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 07:56

Maeve schreef:
Huidgriep? Heb ik vorig jaar gehad, begon met 1 plek en dit werden er razendsnel meer. Komt door stress, is onschuldig en trekt binnen enkele weken weg. Misschien dat dat het is?

Huidgriep is een virus. Dus komt niet perse door stress maar door pech.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:15

Inderdaad. Stress is nooit een oorzaak van iets, wel een katalysator

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:19

Hutcherson schreef:
Ga je hier werkelijk mee naar de huisarts? -O- ik doe hier niet eens een crempje op zo minimaal en zeker als het geen klachten geeft.

Tot dat het toch een uiting van iets ergers is.

Je kan de huisarts tegenwoordig ook een foto sturen en kan die bepalen of je komen moet.

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 14:37

Bedankt voor de reacties!

Voor de mensen die zeggen dat ik voor niks naar de huisarts ga, ik loop hier al een tijdje mee. Ik heb het al weken aangekeken. Ik ben namelijk niet iemand die voor elk klein dingetje naar de huisarts ga. :)

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:57

Ik heb deze plekjes in de winter al heel m’n leven. Is een schimmel die van nature al op je huid voorkomt en bij komt hij in de winter in “overvloed” waardoor ik plekken krijg. Variërend van paar mm tot enkele cm. Is niet schadelijk en van het voorjaar dmv zon is het met een week weg. Is ook niet besmettelijk oid omdat het al op iedereen hun huid leeft

Anders smeren met selsun van de drogist mocht je het heel storend vinden (niet schrikken als je plekken vele malen groter worden, de schimmel is altijd groter dan dat je ziet)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:33

Wat zei de huisarts?

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 20:38

DiantaM schreef:
Wat zei de huisarts?

Ze wist het ook niet. Ik heb een zalf meegekregen. Als het over 2 weken niet minder is, moet ik terug komen en krijg ik een doorverwijzing naar de dermatoloog.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:30

Nancy__ schreef:
DiantaM schreef:
Wat zei de huisarts?

Ze wist het ook niet. Ik heb een zalf meegekregen. Als het over 2 weken niet minder is, moet ik terug komen en krijg ik een doorverwijzing naar de dermatoloog.

Hopelijk geen hormoon zalf? Dat zou ik niet smeren...
Dat kreeg ik de eerste keer ook mee en heb er een dunne plek op mijn buik aan over gehouden. En achteraf bleek het dus huidgriep te zijn (zeg niet dat het dat bij jou is) waar je niets tegen kan doen.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:53

Hier ook last van dit soort plekjes. Een paar weken smeren, waren ze weg maar kwamen steeds groter terug. Na een digitale beoordeling van mijn huisarts een nieuw zalfje maar kwamen ook weer terug. Bij mij is het wel een schimmeltje wat vanwege zwakkere weerstand makkelijk terug komt. Omdat ik meerdere operaties ook in dat gebied op de planning heb staan ben ik afgelopen week begonnen aan een kuur terbinafine tabletten van minimaal een maand.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:05

Is één vlek opmerkelijk groter dan de rest? Dan kan het pityriasis rosea zijn.

Als je het googelt kom je extreme vormen tegen, het hoeft niet zo talrijk aanwezig te zijn, of zo sterk van kleur, of zulke grote vlekken. Ik had overal kleine en zachte vlekjes ter grootte van een muggenbeet. Op de "moedervlek" na, die was opmerkelijk groter en is pas na een vijftal maanden beginnen vervagen. Nog steeds niet 100% weg.