Oversharing (van negatieve zaken)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:29

Ik snap ts wel, niet in die zin dat ik het heel erg herken in mijn sociale leven op dit moment, maar wel dat te veel ‘negatieve’ sociale interactie je draint. Als je aan de wat hooggevoelige kant zit dan kan je omgeving je makkelijk energie geven maar ook drainen. Daar kun je keuzes in maken door je omgeving te managen en dat is wat in heb moeten leren doen in een periode waarin er nogal veel speelde om er zelf niet aan onderdoor te gaan. Ik had dus positieve sociale dingen nodig om de negatieve in balans te houden.

Iemand anders noemde dit al, maar ik denk dat op oudere leeftijd in nieuwe sociale groepen komen misschien wat sneller is met mensen die wat eenzamer zijn en de kant van het spuien nodig hebben. Veel mensen houden het op oudere leeftijd bij de vaste sociale kringen. Daar zit wat minder beweging in.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:33

ik ben zelf tot op zekere hoogte een oversharer.
Ik heb soms de neiging om mn sores te delen met mensen waar ik me veilig en goed bij voel, vooral als er gevraagd wordt hoe het gaat. Maar ik ben me er goed van bewust dat er een tijd en een plek is.
(en vage kennissen of onbekenden geef ik gewoon het sociaal geaccepteerde "ja prima, met jou?" antwoord)
Maar wat jij beschrijft herken ik totaal niet. Als ik met mijn vriendengroep bij elkaar kom gaan we meestal gewoon bezig met wat we moeten doen, op een eventuele korte update van omstandigheden na.

Maar eerlijk, ik denk dat het best goed is dat men in de huidige tijd z'n oliebol wil en kan delen. De maatschappij is mega complex, en dingen uiten lucht op.
De tijd dat je sociaal gezien alles binnen moest houden tot je er aan onderdoor ging is voorbij.
Al begrijp nogmaals dat daar een tijd en plek voor is, niet iedereen er op zit te wachten of er ruimte voor heeft in diens hoofd, en je op enig moment ook gewoon gezellig aan de slag wil met de beoogde activiteiten.
En zoals je zelf zegt moet er wel balans zijn, je moet als groep niet in negativiteit verzanden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:34

Ik ervaar juist t tegenovergestelde. Mede door aanwezigheid van kinderen. Verder dan een oppervlakkig prietpraatje komt het niet, terwijl het juist zo fijn is even dingen te delen.

Ik vind het hebben over dingen die je dwars zitten ook geen oversharing maar gewoon fijn en iets wat bij een vriendschap hoort. Juist degene waar her oppervlakkig prietpraat en alleen maar 'leuk' moest zijn zie ik tegenwoordig niet meer. Als je het niet kunt hebben over de dingen die je echt aangaan (en dat kan voor iemand heel groot voelen en voor een ander klein lijken), vind ik echt een gemis.

Uiteraard heb je ook TE, iemand die in slachtoffer rol blijft zitten js wat lastiger, en er moet wel een balans zijn dat iedereen z'n hart kan luchten en niet dat maar 1 het mag maar de rest niet.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:28

Ik denk dat het meer ligt aan in welke kringen je je bevind.
Ik heb verschillende vrienden, niet zo zeer een vriendengroep (wel weer meerdere kleine groepjes). In elke groep is er ruimte voor dit soort gesprekken, maar elke persoon of groep "dient' ook weer zijn eigen doel om het zo even bot te zeggen.

Ik heb bijvoorbeeld een vriendin waar ik hele lange diepgaande gesprekken mee kan voeren over dingen die moeizaam gaan in ons leven, omdat we veel tegen dezelfde dingen aanlopen, echt even ons hart luchten bij elkaar, met haar doe ik bijna nooit puur alleen maar iets leuks, maar de gesprekken zijn wel heel inhoudelijk. Hier heb ik daar in tegen ook niet wekelijks behoefte aan, eens in de zoveel tijd zoeken we elkaar op onder het genot van een lunch om bij elkaar in te checken.

Ik heb een andere vriendin waar ik juist overal mee over kan praten, maar ook weer de grootste gein uit kan halen en over hele leuke en minder leuke dingen kan hebben, dat zijn wel al snel weer hele andere gesprekken.

Bij de vriendengroep bepaald de activiteit voor een groot deel de setting, we gaan regelmatig sporten met wie er mee wil, dat is padellen, of klimmen voornamelijk, dan richten we ons daar op, verjaardagen zijn vooral fun en leuke toekomst plannen delen, of herinneringen terug halen, spelletjes spelen. Terwijl ook daar ruimte is voor een wat lastiger gesprek, al blijft dat vaak wel kort en meer als in: je deelt het, persoon bied aan op een ander moment hulp te bieden als daar behoefte aan is en er word hier een later moment voor afgesproken. Zo voelt diegene zich wel gehoord, maar word het even geparkeerd voor een ander moment en de juiste setting.

Ik heb ook geen mensen in mijn omgeving die eindeloos lang over al hun problemen door blijven zeuren of in herhaling vallen vooral, zichzelf zielig vinden zegmaar, wel gehad, maar daar heb ik dan dus ook geen connectie mee vaak, ik ben hoog sensitief ingesteld en ondanks veel tegenslagen hou ik echt van positiviteit om mij heen, mensen die elk glas half leeg zien, word ik heel moe van. Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor "problemen", want dat is er wel, maar dat maakt wel dat je perspectief en hoe je er mee om gaat anders is.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:37

Ik herken het helemaal
Moet zeggen dat mijn vriendinnen ook allemaal best wel heftige zaken meemaken en ik zelf ook.

Maar ik probeer er nu wel op te letten en zeker in een wat groter gezelschap
Pas was ik bijv op een high tea met vriendinnen en toen neigde het weer naar kommer en kwel

En toen gooide ik er gewoon interessante onderwerpen in:

Wat vinden jullie van breathwork?
Weleens aan mindfulness gedaan?
Zijn jullie weleens alleen op vakantie geweest?
Wat zou je echt nog weleens graag in je leven willen?

Genoeg overdenkers :)

GDG

Re: Oversharing (van negatieve zaken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:33

Als jij er geen ruimte voor hebt dan moet je die contacten niet meer opzoeken, jullie passen dan niet bij elkaar op dit moment.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:42

Ik herken het wel.
Ik heb het idee dat sinds corona en de lockdowns de kunst van het converseren bij sommige verloren is gegaan.
Maar de ontwikkeling was ook daarvoor gaande.
Ik gebruik trouwens de term emotionele diarree spuien ipv over sharen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:56

Ik ervaar dit eigenlijk helemaal niet. Mensen delen zeker af en toe wel iets, maar op de juiste plek en tijd naar mijn idee. Nu ben ik geen ontzettend sociaal beest dus heb ik ook niet zoveel spelavonden en dergelijke (hoewel ik dat wel heel leuk vind!), dus misschien dat het ook daar aan ligt.
Ik deel zelf ook wel graag (van alles, ook zeker positieve dingen) dus misschien ben ik ook bevooroordeeld. Maar ook daar ben ik me erg bewust van dat er een plaats en tijd is, en houd ik het korter bij mensen die er minder op zitten te wachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:36

Ik herken dit ook niet.
Maar begrijp ook nog niet helemaal waarom nare dingen niet besproken mogen worden. Het leven is toch ook niet alleen maar lol? Soms is het leven ronduit poedersuiker en is het best fijn en mi ook heel gezond dit lekker van je af te praten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:38

Nou ja, als je voor een spelavond komt en er wordt alleen maar gepraat en geen spel gespeeld, zou ik ook gek op kijken. Ik kan me voorstellen dat je ook graag af en toe lekker wilt ontspannen samen en niet perse over moeilijke dingen wil praten.
Ik (video)game één keer in de week met twee vrienden, vaak beginnen we even met hoe het gaat en delen we wat, en dan gaan we gamen. Soms komt er dan nog wel wat tussendoor, maar de focus ligt dan wel op het gamen. Natuurlijk kan er een uitzondering zijn als er iets ergs aan de hand is, dat is dan ook prima. En dat zijn dan mensen die ik goed ken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:02

Ik denk dat TS het vooral vreemd vindt dat haar dit ook overkomt als er - bv via bokt of FB of weetikveel wat voor sociaal medium - een spelletjesavond wordt georganiseerd, waarbij - vrijwel - wildvreemden iets gezelligs willen doen, wat dan uitmondt in je sores spuien. Dat is dan niet helemaal wat je verwacht, en terecht.

Dat je met goede vrienden je ellende deelt, is niet haar vraag.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:10

En dat herken ik dus helemaal niet. Zoals ik zei zou ik dan ook raar opkijken als er dan helemaal geen spel gespeeld wordt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:14

Geen enkele herkenning hier gelukkig :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:32

Het lijkt me meer aan de setting te liggen.
Ik bedoel het absoluut niet l*llig - maar je kiest activiteiten uit die je in groepsverband doet, en dat niét met vrienden maar vooral met vreemden, waardoor je automatisch uitkomt bij een aantal mensen die waarschijnlijk niet heel veel vrienden/sociale contacten hebben - waardoor die zulke momenten idd gaan aangrijpen om hun persoonlijke ellende op tafel te gooien. Omdat ze niet al te veel anderen hebben om deze gesprekken mee te voeren.

Doe diezelfde activiteiten met een vriendengroep, en dan ga je natuurlijk ook een boel persoonlijke gesprekken voeren. Maar van je vrienden kan je dat waarschijnlijk veel beter hebben dan van onbekenden/(verre) kennissen.

Ik snap wel dat als je zelf niet zo bent, het je in die setting kan storen. Jij wilt een bepaalde activiteit doen, daarvoor schrijf je je in - en dan krijg je plots alle ellende van de wereld over je heen gestort alsof je de Klaagmuur bent ofzo.

Doe je die activiteiten altijd via dezelfde instantie zegmaar? Zou je het daarbij kunnen aankaarten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:51

Ah ok. Ik had niet gelezen dat er dan geen spel gespeeld wordt. Dat is wel gek ja.
Met onbekende mensen heb ik nooit spellenavonden, maar het lijkt me idd raar om al je ellende bij vreemden op tafel te leggen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 21:49

Het gaat niet om 1 specifieke setting ;)

Maar als voorbeeld spel, of wandel, of gewoon in WhatsApp.

En zowel mensen die ik wel eerder kende, maar die ik niet als zodanig dichtbij beschouw dat ik alles wil horen

Als ook mensen die ik bijvoorbeeld online ooit wel gesproken heb, maar nog nooit face to face,

Alsook etc etc.

Ik leer wel bij van dit topic, met name dus dat verschillende mensen er verschillend naar kijken (wellicht vanuit eigen behoefte)

Ik vind persoonlijk groepssettings sowieso niet zo geschikt om nu heel uitgebreid ellende te bespreken, dat past voor mij veel beter 1 op 1.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:55

Dan hou je het gewoon enkel bij de contacten en activiteiten waarbij het niet gebeurt (en je dat ook kunt voorspellen). Dus je zult selectiever moeten gaan worden nu je het mentaal niet trekt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:01

Ook geen herkenning gelukkig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 22:03

GDG schreef:
Dan hou je het gewoon enkel bij de contacten en activiteiten waarbij het niet gebeurt (en je dat ook kunt voorspellen). Dus je zult selectiever moeten gaan worden nu je het mentaal niet trekt.

Ik bedoel dit topic veel meer algemeen, dus hoe anderen dit zien, of ze het herkennen of niet etc,

Dan specifiek om mijn persoonlijke situatie.

Dat ik dingen aan het aanpassen ben momenteel lijkt me evident ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:06

Je kunt het wel algemeen bedoelen, maar (vrijwel) niemand herkent het, het is dus geen algemeen (maatschappelijk) iets maar een persoonlijk iets van jou. Hoe jij dingen ervaart en schijnbaar de mensen die jij opzoekt. De oplossing ligt dus inderdaad bij jou, dat jij dingen aanpast en het niet meer opzoekt :) .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:07

Gewoon de regie pakken tijdens een bijeenkomst, zeg "kom op mensen we zijn hier on een spel te spelen, we beginnen!"

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:12

prompter schreef:
Gewoon de regie pakken tijdens een bijeenkomst, zeg "kom op mensen we zijn hier on een spel te spelen, we beginnen!"

Dit zou ik ook doen.
Even wat ei kwijt prima. Maar als het doel van de bijeenkomst voorbij schiet mag dit gerust

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:24

prompter schreef:

Dat is dan weer lastig, TS beschrijft 'breken' en 'tranen vloeien'. Ik zou, onafhankelijk van mijn eigen behoefte, zoiets dan niet zeggen. Iemand heeft dan duidelijk hulp nodig, in welke vorm dan ook. En dan bedoel ik niet dat je die hulp ook moet geven hoor, is weer een ander uiterste.

Ik denk dat veel mensen zich over het algemeen eenzaam voelen, en zich misschien vast gaan klampen aan sociaal contact en dan alles er maar uit gooien. Zeker in een situatie zoals jij beschrijft, TS.

Maar verder kom ik ook wel eens mensen tegen die hun hele levensverhaal eruit gooien hoor, en dat is niet altijd gepast. Het komt voor sinds ik volwassen ben (gelukkig maar) maar daarvoor gebeurde het bij mijn moeder ook de hele tijd. Is in mijn ervaring dus ook niet per sé iets van de laatste tijd. Maar het gebeurt dus ook niet zo vaak dat ik er last van heb, en ook (tot nu toe) nooit in groepsverband.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:49

Ik doe dit niet (als ik in een nieuwe situatie/omgeving kom), veel of bijna alles is dan goed. In mijn oude en vertrouwde situaties kan ik prima mekkeren en klagen over dingen die niet soepel lopen. Ik zit in de gezegende omstandigheid dat we het hier hebben over ‘klein huiselijk leed’ qua irritaties met mijn man of kinders. Maar geen ‘echte’ problemen (ziek, dood, geld, geweld, vreemdgaan). Maar meer in de categorie: tandpasta dopje er niet op doen.
Zeuren doe ik zeker (“een dag niet gezeurd, is een dag niet geleefd”), maar in close kring.
Dus ik houd zeker de gezelligheid op in vagelijk onbekende omstandigheden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:00

Ik herken het als in de de zin mensen die gelijk hun medisch dossier op tafel gooien als je ze net 5 min kent.
Of een ander voorbeeld een zeer privé kwestie van hun kind aan een groep vreemden terwijl ik daar kwam voor een cursus wat er niks mee te maken had.

Dat soort dingen hoef ik niet direct te weten. Zeker als ik die persoon waarschijnlijk nooit weer zie.

Maar ook de moeders die denken dat Facebook een medisch dagboek is. Wat zelfs zo ver gaat dat een epileptische aanval in detail wordt uitgeschreven en gedeeld.

Met name als het om kinderen gaat kan ik er niet zo goed tegen. Vaak omdat het om kwetsbare kinderen gaat, en de kinderen zelf geen toestemming kunnen geven wat er wel en niet gedeeld wordt.

Maar ik hoef sowieso niet gelijk iemands hele levensverhaal te kennen als ik iemand net 2 min ken. En andersom doe ik dat ook zeker niet zomaar.

Met goede vriendinnen zeker een ander verhaal. Met twee deel ik echt alles , maar dat zijn ook echt mijn maatjes waarmee ik lief en leed zeker deel. Maar bij vrienden die wat verder weg staan ook wat meer oppervlakkig.

Teveel delen kan ook misbruik van worden gemaakt door de andere partij. Dat heb je zelf al vaak genoeg ervaren waardoor ik dat niet zo vaak meer doe.