Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:58

Ik word ook wel kwaad eigenlijk als iemand gewoon voluit over me heen hoest zonder zelfs te proberen in zakdoek of elleboog te hoesten. Die coronamaatregelen waren niet slecht- al die tijd heb ik ook geen enkele griep of verkoudheid opgelopen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 16:07

Nou dat inderdaad!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:24

wemkelover schreef:
Je bent niet verplicht thuis te blijven als je goed genoeg voelt mag je werken.

Niet perse gericht op degene die dit schreef maar dit is toch wat je veelal ziet en dat maakt mij inderdaad ook wat kwaad. Zelfs al is het maar een verkoudheidje, voor een ander kan datzelfde virus een zware griep zijn waar je 3 weken door geveild bent..

Heel fijn om dan met je gesnotter en gehoest in de trein en op kantoor te gaan zitten. Toen ik nog studeerde en dagelijks in de trein zat was ik elke maand echt goed ziek van de griep omdat er altijd wel mensen naast je zaten die snotterig waren. Later werd dat iets minder, maar pas in corona tijd ben ik voor het eerst in mijn leven 1,5 jaar niet ziek geweest. Was echt een soort verademing die regels.

Dus nee testen is echt niet nodig, als je maar gewoon uit de buurt blijft van anderen tot je goed uitgeziekt bent.

Tot op heden heb ik het dit griepseizoen nog aardig overleefd met een beetje spier en keelpijn toen mijn vriend grieperig was (wonder!) en ik hoop dat het zo blijft.

Beterschap voor alle zieken. Ik weet hoe ellendig het is want mijn griepjes bestonden altijd uit zware koorts, enorm verkouden, hoesten tot je longen er zowat uit komen en meestal echt niks anders kunnen doen dan in bed liggen. Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen die nooit ziek worden of hooguit een beetje verkouden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:34

Die neppe mondkapjes verplichting laat maar lekker weg.
Maar voel je vrij er 1 zelf op te zetten natuurlijk. :j
Het is nu een utopie te denken dat mensen en klachten thuis blijven.
En sommige werkgevers doen daar ook moeilijk over dus ook niet voor iedereen even gemakkelijk te doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:38

Helaas wel vaak met het gevolg dat je het halve kantoor vervolgens ziek is.. Ik weet dat er werkgevers erg moeilijk doen, maar vaak heeft het uiteindelijk geen enkel voordeel. Die griepepidemie is er ook niet voor niks. Je krijgt het alleen door een ander die ziek is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:42

Ik weet het.
Maar als je anders problemen krijgt op je werk..

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:44

Nee, ik test zelf niet meer maar dat is meer omdat ik geen tests meer in huis heb liggen. Denk er ook niet echt aan om ze te gaan halen.. en als ik ziek ben dan ik een testje wil doen, voel ik me bezwaard om ziek zo'n test te gaan halen. :+ Dus nee, ik test niet.

Vorige week donderdag begon ik helaas zelf te snotteren, maar kon gewoon twee dagen thuis werken. In de loop van vrijdag werd het helaas erger, inclusief koorts etc en heb ik het hele weekend en maandag thuis gezeten. Dinsdag en woensdag wederom thuis gewerkt en aardig opgeknapt. Geen koorts meer en de ergste klachten zijn weg, maar tja ik ben nog een beetje verkouden. Ik hoest amper, nies haast niet meer maar mijn stem klinkt nog een beetje. Tja. Alsof je verkouden bent :D Mijn werkgever vindt het ook niet heel tof als je om ieder kuchje of nies direct thuis blijf. Dus ja ik heb meerdere malen thuisgewerkt maar ik moest toch echt donderdag weer naar kantoor. Het spijt me :=
Beetje afstand van iedereen houden, het is niet alsof ik recht in iemands gezicht sta te blaffen en let echt extra op hygiëne.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:47

Ik ben nu een week ziek, hoesten is erg vermoeiend want dat duurt soms meer dan een uur. Eigelijk mag ik vanwege een eerdere operatie nooit meer vaak hoesten achter elkaar maar het is niet te stoppen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:53

DuoPenotti schreef:
Ik weet het.
Maar als je anders problemen krijgt op je werk..

Ik ken er alles van ja.. Vroeger nog in de horeca. Flinke koorts maar geen vervanging dus ik moest maar komen. Liep gelukkig niet te snotteren ofzo qua besmettelijkheid maar door een dubbele paracetamol kwam de koorts gewoon heen en voelde me net een vaatdoek. Die avond is er uiteraard een heel dienblad vol wijnglazen de grond op gegaan. Het was echt onverantwoord en dat heeft mijn baas geweten. :=

Wat dat betreft wel blij nu in de IT dat thuiswerken gewoon heel normaal is en echt ziek is gewoon ziek en dan werk je niet. Alles en iedereen is vervangbaar zeggen we altijd maar.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:49

Nee ik test niet, en al heel lang niet meer. Griep of Corona, als je ziek bent blijf je thuis om uit te zieken. Zou niet weten wat de uitslag van zo'n test daar aan toevoegende waarde heeft.

Verder vooral je gezonde verstand gebruiken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:54

Ik test ook niet meer. Ik zie het nut niet meer in van testen.
Zolang we allemaal nog met die stokkies in onze neusgaten roeren zal corona blijven genoemd worden. Terwijl het nu gewoon bij ons leven hoort.

Als je ziek bent ben je ziek ongeacht of je nou de blafhik, corona of griep hebt. Dan blijf je thuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:00

Hier testen we al zeker een jaar niet meer, omdat het toch eigenlijk niet meer zo erg speelt dat specifieke Corona....?

Maar wij nemen sowieso wel onze verantwoordelijkheid dat we onze bacillen niet in in het rond gaan strooien, ook al voor de hele Covid crisis.

Ik ben ook echt serieus teleurgesteld in mijn medemens dat zelfs na dat hele Covid verhaal, zo ontzettend veel ongeïnteresseerde aso's weer lekker volop zitten te hoesten en niesen zonder zelfs maar te proberen het een beetje te temperen in hun elleboog ofzo. En het ook hun kinderen niet leren om een beetje sociaal te hoesten / niezen.

Je kan nu toch echt niet meer zeggen dat je niet beter zou moeten weten :n

Ook goor hoe je ziet dat kinderen die zich rot hoesten gewoon op school gedropt worden en lekker rondblaffend in de winkel rondlopen. Echt aso en egoïstisch vind ik dat -O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:42

pmarena schreef:
Hier testen we al zeker een jaar niet meer, omdat het toch eigenlijk niet meer zo erg speelt dat specifieke Corona....?

Maar wij nemen sowieso wel onze verantwoordelijkheid dat we onze bacillen niet in in het rond gaan strooien, ook al voor de hele Covid crisis.

Ik ben ook echt serieus teleurgesteld in mijn medemens dat zelfs na dat hele Covid verhaal, zo ontzettend veel ongeïnteresseerde aso's weer lekker volop zitten te hoesten en niesen zonder zelfs maar te proberen het een beetje te temperen in hun elleboog ofzo. En het ook hun kinderen niet leren om een beetje sociaal te hoesten / niezen.

Je kan nu toch echt niet meer zeggen dat je niet beter zou moeten weten :n

Ook goor hoe je ziet dat kinderen die zich rot hoesten gewoon op school gedropt worden en lekker rondblaffend in de winkel rondlopen. Echt aso en egoïstisch vind ik dat -O-

Vind ik ook! Daarnaast bestaan er ook mensen die vinden dat ze flink zijn als ze, terwijl ze ziek zijn, toch gewoon overal heengaan en zodoende al hoestend en snotterend hun omgeving besmetten. Wil de werkgever dat zoals sommigen hier zeggen? Dat zou enorm stom zijn want dan zijn straks alle werknemers ziek!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:47

Dat vind ik ook zo bizar.

En dan de mensen die zeggen ja goed voor de weerstand.

Door al zulke mensen kom ik dus nergens meer en leef ik zelf als een soort kluizenaar om maar niet ziek te worden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:52

Wij testen dus wel nog bij verdacht.
Nadat we dachten de dans ontsprongen te zijn, begin vorig jaar beiden heel ziek geweest van Corona, mijn man heeft er long-covid aan overgehouden, zelf ben ik ook nog niet zo fit als voorheen.

Mensen gaan er doorgaans van uit is niet meer dan een griep, nou, ik ben nog nooit zo ziek geweest als van C. Wij zijn dus ook nog steeds voorzichtig...
Icm met mijn auto-immuun ziekte is dat geen overbodige luxe.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:56

SansaS schreef:

Door al zulke mensen kom ik dus nergens meer en leef ik zelf als een soort kluizenaar om maar niet ziek te worden.

De maatregelen die tijdens de pandemie hebben bestaan heeft er wel voor gezorgd dat er nu heftigere virussen zijn. Denk aan de overvolle ziekenhuizen nu met rs virus enzovoort.
Ook al leef je als een kluizenaar dan wil dat nog niet zeggen dat je niet ziek wordt.
Ook een ander hoeft zijn leven niet aan te passen en on hold te zetten.
Ik wil best weer een mondkapje opzetten, maar dan wel alleen in het ziekenhuis of bij de huisarts.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:02

Ik ben dus toch afgelopen week ziek geweest, maar ik ben ook nog steeds niet helemaal beter. Ik blijf koortsig, ik heb nu wat last van mijn oren. Maar verder niks opvallends. Maar ik kom er nog niet helemaal door.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:15

@purny Hoe werkt dat volgens jou?

Lijkt me niet dat een aantal maanden beter afstand houden van elkaar ervoor kan zorgen dat er nu zwaardere virussen rondgaan. Juist eerder het tegendeel..

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 14:18

@purny; bedoel je daarmee misschien dat we nu vatbaarder zijn omdat we minder weerstand hebben opgebouwd?
Het ene virus geeft geen weerstand tegen een ander virus. Dus wat heeft de opkomst van rs dan te maken met corona?
Ik denk zelf dat die virussen rondgaan omdat we allemaal weer doen alsof er geen besmettingsgevaar is.

En vwb het aanpassen en on hold houden van je leven; dat heet gewoon sociaal rekening houden met anderen.
Wat is de moeite om bij klachten -als je je vaak toch al niet fit voelt- gewoon even thuis te blijven ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:23

We zijn allemaal vatbaarder geworden voor verschillende virussen. Dus kleine kinderen zijn dan ook vatbaarder omdat we volgens ome mark onze handen kapot moesten wassen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:36

Het is inderdaad juist heel pijnlijk duidelijk geworden hoe asociaal en onhygiënisch veel mensen zijn doordat het met alle maatregelen veel beter ging, ondanks dat er een virus rondging die vrij besmettelijk was, en nu iedereen weer leeft zoals voorheen de virussen weer enorm rondgaan.

Ook al is het 'maar' griep, het is nog steeds niet nodig om anderen bloot te stellen aan het virus en zo de griepgolf in gang te zetten.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:39

purny schreef:
SansaS schreef:

De maatregelen die tijdens de pandemie hebben bestaan heeft er wel voor gezorgd dat er nu heftigere virussen zijn. Denk aan de overvolle ziekenhuizen nu met rs virus enzovoort.
Ook al leef je als een kluizenaar dan wil dat nog niet zeggen dat je niet ziek wordt.
Ook een ander hoeft zijn leven niet aan te passen en on hold te zetten.
Ik wil best weer een mondkapje opzetten, maar dan wel alleen in het ziekenhuis of bij de huisarts.

Dat klopt purny ik ben al ziek namelijk. Ik heb borstkanker en geen weerstand door mijn chemokuren. Die is compleet foetsie.

Dus nee ik zit niet te wachten op mensen die in je gezicht zitten te blaffen in winkels, treinen en weet ik wat. Want dat griepje kan er bij mij voor zorgen ik doodziek in ziekenhuis terecht kom omdat ik geen legertje witte bloedcellen heb klaarstaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:43

purny schreef:
We zijn allemaal vatbaarder geworden voor verschillende virussen. Dus kleine kinderen zijn dan ook vatbaarder omdat we volgens ome mark onze handen kapot moesten wassen.

Hoe leg jij het griepseizoen van 2018 dan uit?

In de periode tussen oktober 2017 en mei 2018 werden in heel Nederland naar schatting 900.000 mensen door het influenzavirus geveld. Veel ziekenhuizen waren overbelast door het hoge aanbod en uitgestelde zorg was toen ook aan de orde.
Dus bijvoorbeeld operaties die niet door gingen.

Ook overleden er tijdens die uitbraak naar schatting 9500 mensen, wat meer is dan gebruikelijk in het griepseizoen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:06

Voor corona hoorde je vrijwel nooit dat er zoveel mensen in ziekenhuizen lagen of dat er mensen overleden waren door complicaties van de griep.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:17

purny schreef:
Voor corona hoorde je vrijwel nooit dat er zoveel mensen in ziekenhuizen lagen of dat er mensen overleden waren door complicaties van de griep.

Dat je er weinig over hoorde, betekent niet dat het niet gebeurde: er overlijden al sinds jaar en dag mensen door griep. Daar zijn wel grafieken van te vinden op google.