Puberzoon met te weinig hormonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:36

Ikkeniet,ik kwam er achter dat mijn dochter mijn boktnaam wist en mijn berichten las samen met vriendinnen.

superpony

Re: Puberzoon met te weinig hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:50

Met 13 weet je gewoon nog niet hoe het gaat ontwikkelen allemaal.

Het overgewicht kan los staan van de rest.

Voor nu heb jij angst en dat mag. Je bent z'n moeder en kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ook als dat onterecht is wat betreft dit onderwerp.

Ik zou nog even afwachten hoe alles gaat. Ga zelf met je huisarts praten en laat het even rusten. Mocht hij wel gaan achterlopen op vriendjes, heb je kans dat hij wel gaat komen. Of hij laat het niet merken en dan kan je misschien al aanvoelen dat je misschien het onderwerp moet aansnijden.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 01:14

Los van "het probleem" noem je meermaals dat hij erg lang is voor een 13-jarige met 1,65m maar ik vind dit echt enorm meevallen. Mijn zoon is ook 13 en ik schat hem nu 1,64m. (Ben zelf 1,62m. en we hebben hem regelmatig gemeten) Hij is absoluut niet de langste in de klas, meer gemiddeld

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 01:53

Vanaf twaalf jaar heeft een kind ook juridisch gezien het recht om mee te praten en beslissen over zaken aangaande zijn/haar gezondheid.
En sowieso lijkt het mij goed om het te benoemen als jij je zorgen maakt. Een kind beseft dat. Wellicht is er eerst enige schaamte of weerstand, maar je maakt het juist groter wanneer je het niet benoemt.
Ik zou het echt met hem gaan bespreken en vervolgens bij de huisarts aankaarten.
Is zijn vader niet meer in beeld?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:57

Ik lees nog niet persé iets geks TS.
Ik werk in het VO en als ik even drnk aan mijn leerlingen in de 2e klas is een groot gedeelte echt al boven de 1.60.
Alhoewel de meeste leerlingen, zeker de jongens, echt sprietjes zijn heb ik er ook wel met overgewicht en dat trekt eigenlijk altijd weg als ze net iets ouder zijn en ze ineens een groeispurt krijgen. En op deze leeftijd hebben ze allemaak een hoge stem.

Als je je zorgen maakt zou ik de huisarts eens om advies vragen, maar zolang je zoon zich goed voelt en weinig opvallend is in vergelijking met klasgenoten (wellicht op gewicht na), zou ik nu geen actie ondernemen.

Vwb gezond eten; heb je enig idee wat hij snackt als hij niet thuis is? Leerlingen willen zich echt nog wel eens volstoppen met van alles en nog wat; iets uit de automaat of kantine op school en iets uit de supermarkt op weg naar huis. Gezond eten is leuk, maar hoeveel eet hij?

Puberzoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 09:12

Bedankt iedereen.

We hebben thuis geen frituurpan, ik koop 1 keer per week chips en ik let echt goed op. Hij krijgt nagenoeg geen geld op zijn bankpas omdat hij er lekkers van koopt. Hij is vorige maand jarig geweest.

Ik maak me vooral zorgen omdat hij die borstvorming heeft.

Deze week ga ik naar de huisarts, eerst alleen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:18

Vet geeft vaak borstvorming. Das niet raar

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:20

Borstvorming bij mannen komt juist vaak door overgewicht. Vetweefsel produceert namelijk oestrogeen, een hormoon dat borstontwikkeling stimuleert.

Dus dit hoeft niet te komen doordat er sprake is van te weinig mannelijke hormonen.

Bespreek het met de huisarts, zodat je ook goed geïnformeerd wordt. Het overgewicht alleen is al een goede reden om het gesprek aan te gaan.

Verder ga ik mee met de rest. 13 is echt nog pre-puberaal voor veel jongens.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:21

In je openingstopic geef je aan dat je zoon veel te dik is.
Hoeveel kilo is voor jou veel te dik?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:22

Wat lastig dat je dit ook niet met zijn vader kan bespreken.

Iemand in mijn familie had ook best wat overgewicht (echt met zo'n bolle toet) en wat borstvorming. Dat ging pas tegen 15 jaar weg. Nu is het een knappe vent, lage stem en slank. Er kan dus nog best veel veranderen maar zelf even om raad vragen bij de huisarts vind ik geen gek idee hoor.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:27

De huisarts kan het beste inschatten of er momenteel een probleem is of niet. Dus het lijkt me inderdaad de beste manier om daar je bezorgdheid te uiten. Misschien word je gerustgesteld of misschien stelt de huisarts wel actie voor en kan deze je helpen in de aanpak. Want ik snap dat je het niet genant wilt maken voor hem maar dat je er wel mee zit.

Veel succes, TS. Geen makkelijk onderwerp.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:51

Alleen al het feit dat je zoon overgewicht heeft, bij een normaal eetpatroon vind ik een bezoekje aan de huisarts waard...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:55

JeaDH schreef:
Alleen het feit dat je zoon overgewicht heeft, bij een normaal eetpatroon vind ik al een bezoekje aan de huisarts waard...

Dit vind ik ook.
En we weten de mate van overgewicht niet maar bij veel is borstvorming dan niet ongewoon.

Maar als er geen verborgen suikers gegeten worden. Hij niet alleen maar achter de pc hangt en ook wel beweegt is het overgewicht idd genoeg reden de huisarts te bezoeken.

En kun je van daaruit nog aankaarten hoe de puberteit loopt bij een 13 jarige.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:59

Britta31 schreef:
Ikkeniet,ik kwam er achter dat mijn dochter mijn boktnaam wist en mijn berichten las samen met vriendinnen.

Maar TS heeft een schaduwaccount.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:02

daantjuhhh schreef:
Britta31 schreef:

Maar de andere bokkers die uitwijden over zeer persoonlijke details van hun kind niet...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:03

daantjuhhh schreef:
Britta31 schreef:

Het ging eerst over een andere bokker die heel trots ging delen dat haar zoon van 15 een grote penis heeft :') die zoon heb je dan zo gevonden en misschien leest die ook mee

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:25

Ja daar had ik niet bij stilgestaan

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:54

165 op 13 jarige leeftijd vind ik niet heel gek hoor. Mijn neefje van 10 komt is nu net boven de 150. Mbt eetpatroon en gewicht kun je natuurlijk altijd terecht bij de HA voor vragen. De rest: Misschien is hij nog helemaal niet aan het puberen. Als hij 16/17 zou zijn dan had ik mij meer zorgen gemaakt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:48

Ik lees zo niet iets zorgwekkends. Je zoon is pas net een maand 13. Heeft een mooie lengte. Maar is ook niet abnormaal groot voor zijn leeftijd. Ik heb geen idee wat voor lengtes de rest van de familie heeft maar er kan maar zo nog eens 30 cm bijkomen. Ik denk dat de groeispurt van de puberteit nog moet komen. Inclusief baard in de keel, ontwikkelen geslachtsdeel (al is dat ook deels erfelijk) etc. Ik denk dat (een deel van) zijn overgewicht dan ook wel wegvalt want hij gaat dan ten eerste de lucht in en ten tweede ontwikkeld hij meer spiermassa waardoor de verbranding hoger komt te liggen. Maar het is niet gek als de puberteit nog 2/3 jaar op zich laat wachten. En borst ontwikkeling bij mannen/jongens met overgewicht is ook niet vreemd.

Maar jij bent zijn moeder en als jij je zorgen maakt mag je er best iets mee doen. Ik zou ook een afspraak maken bij de huisarts en je zorgen bespreken. En bespreken of er nu überhaupt ergens voor actie ondernomen moet worden. Of dat het je beter kan monitoren en afwachten.

Over zijn overgewicht vind ik lastig hier iets over te plaatsen. Daar kan de huisarts je vast ook over adviseren. Want zoals ik het nu lees speelt dat eigenlijk al zijn hele leven. Wellicht een schildklier probleem of iets anders. Maar misschien is dat allang onderzocht. En is het niet iets medisch. Als het voor de rest ook steeds hetzelfde blijft en niet plots meer wordt. Dan zou ik er zo lang hij zelf er nu geen probleem mee heeft niet te veel mee doen/aandacht aangeven. Er zijn kinderen die hun hele leven te zwaar zijn geweest die er later wel problemen of een eetstoornis aan over hebben gehouden omdat ouders altijd de focus legde of eten en wat wel en niet mocht etc. Tuurlijk is overgewicht niet gezond. Maar de puberteit staat ook om de hoek, kan volgende maand of ‘pas’ over 2 of 3 jaar beginnen maar zo lang hij hetzelfde gewicht blijft houden dan trekt dat wel weer recht. Ik zou daarom proberen of je zijn gewicht hetzelfde kan blijven houden. Door gezonde en voedzame maaltijden aan te bieden en te zorgen dat het eten wat in huis is niet al te ongezond is. Wellicht zou je eens een eetdag van hem kunnen bijhouden in een app om het aantal calorieën te checken. Soms denk je dat iets gezonds wel meevalt qua calorieën en is het opeens best veel (en ook andersom). Gewoon om jezelf een beetje een richtlijn te geven of jullie nog goed bezig zijn en het inzicht weer een beetje op te frissen. Maar nogmaals dat zou ik ook met de huisarts bespreken want ik weet niet of daar een medische oorzaak voor is, hoe lang het al speelt, of het steeds redelijk stabiel is gebleven of niet etc.

Puberzoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 20:25

Bedankt voor alle antwoorden.
Ik ben wel iets meer gerust.

Hij heeft al wel een bosje schaamhaar, maar nog weinig okselhaar.

Wat hij momenteel weegt dat weet ik niet. Maar ik denk dat het tussen de 65 en 70 kilo zal zijn.

Ik ga sowieso even langs bij de huisarts. Hij heeft een prima eetpatroon, ik let juist goed op en als ik leeftijdsgenoten zie die hele zakken chips leegeten, dan weet ik dat hij dat niet doet. Ook frisdrank hebben we niet in huis, alleen suikervrije limonade, melk en water.

Hij speelt 3 keer per week voetbal en heeft 2 keer per week gym op school. Ook gaat hij dagelijk met de fiets naar school maar dat is 10 minuten op de fiets.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:37

Dat gewicht met die lengte lijkt me redelijk normaal? Maar het bespreken met de huisarts zal zeker de beste stap zijn. Succes!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:41

Nee dat is overgewicht. Maar in de groei kan dat met een groeispurt zo verdwenen zijn.

Fijn dat hij ook goed beweegt :j

Met zorgen even langs de ha.
Maar zoveel 13 jarige jongens die nog geen echte puber zijn. De meiden zijn doorgaans eerder.

Puberzoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 20:47

Ik heb hem net gewogen en hij weegt 77 kilo. Ik schrik daar best een beetje van. Hij heeft dus wel obesitas.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:52

Dat is echt wel te zwaar ja.
Wat vond hij daar zelf van?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:54

Echt inhoudelijk kan ik je/jullie geen tips geven. Echter, al de mannen in onze familie krijgen pas rondt hun 17e/18e een groeispurt (als in 20+ cm binnen 12 maanden). Ik schoot ook pas na mijn 17e de hoogte in.

Gewicht was voorheen wel opletten, maar omdat mijn familie wist van de late groeispurt, hebben mijn ouders het afgewacht.

Moet wel toegeven dat ik dagelijks klein uur enkele reis op de fiets zat, en 6 dagen per week intensief sporten.