(winter)depressieve partner, hoe ga jij daar mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:43

Lang verhaal kort: ik ben uiteindelijk weggegaan. Hoe je het omschrijft is heel herkenbaar. Ik heb er ruim drie jaar over gedaan om het besluit te nemen. Toen hij uiteindelijk toch in therapie ging werd het namelijk wel weer een tijdje wat beter tussen ons, maar niet goed genoeg. Ik kreeg op den duur ook de schuld van de meest idiote dingen en was liever op mijn werk dan thuis. Toen er in mijn directe familie iemand ernstig ziek werd heb ik eindelijk voor mezelf gekozen. Ik dacht: is dit de rest van mijn leven mijn partner? Mijn situatie? Ik had al jaren zo hard gewerkt voor die relatie, ik kon het niet meer. We waren 15 jaar samen.

In mijn ogen heb je drie opties: doorgaan zoals je nu doet, accepteren dat hij in de winter zo is en je eigen plan trekken in die maanden en dus langs elkaar heen leven, of weggaan. Is de rest van jullie tijd samen leuk genoeg om die winterperiode te kunnen accepteren als hij hier nooit iets aan zal gaan doen?

Shadow0

Re: (winter)depressieve partner, hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:44

Moedig van je Imre!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:55

Ff heel cru he, maar is het al eens geknald op het moment dat ie zo doet?
Want eerlijk, depressie of niet, jij hoeft je zo niet te laten behandelen door je partner.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:10

Imre schreef:
Lang verhaal kort: ik ben uiteindelijk weggegaan. Hoe je het omschrijft is heel herkenbaar. Ik heb er ruim drie jaar over gedaan om het besluit te nemen. Toen hij uiteindelijk toch in therapie ging werd het namelijk wel weer een tijdje wat beter tussen ons, maar niet goed genoeg. Ik kreeg op den duur ook de schuld van de meest idiote dingen en was liever op mijn werk dan thuis. Toen er in mijn directe familie iemand ernstig ziek werd heb ik eindelijk voor mezelf gekozen. Ik dacht: is dit de rest van mijn leven mijn partner? Mijn situatie? Ik had al jaren zo hard gewerkt voor die relatie, ik kon het niet meer. We waren 15 jaar samen.

In mijn ogen heb je drie opties: doorgaan zoals je nu doet, accepteren dat hij in de winter zo is en je eigen plan trekken in die maanden en dus langs elkaar heen leven, of weggaan. Is de rest van jullie tijd samen leuk genoeg om die winterperiode te kunnen accepteren als hij hier nooit iets aan zal gaan doen?

Zou mijn verhaal kunnen zijn.

Beter alleen, dan leven in dienst van andermans gebrek en diens totale weigering om zich in te zetten om de verbeterruimte (die er is!) te pakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:12

Schaduwbokt schreef:
Wauw, wat veel reacties. Dank!

Even een voorbeeldje van zo net. We zitten in onze eigen kamers maar op hoorafstand. Komt er met boze stem uit de andere kamer, "wat heb je nu weer allemaal met PayPal betaald? Nu staan we bijna rood. Je weet toch dat je eerst de rekening moet aanvullen."
Ik heb natuurlijk niets besteld. Maar ik weet al dat ik dat niet moet zeggen. Dus ik heb inmiddels geleerd met 'we' te praten. Dus ik denk hardop mee, wat 'we' besteld kunnen hebben. Uiteindelijk blijkt het natuurlijk dat mijn partner zelf dingen heeft gekocht. Maar de eerste zure discussie van de ochtend hebben we alweer gehad.

Ik kan overigens niet gaan zeggen, slik jij D3 maar tegen depressie. Ik zal zeggen dat we het gaan slikken voor botten. Niet gelogen. Maar of mijn partner dat wil doen, is de vraag ...

Ik vind dit dus echt wel heftig, hij geeft jou overal de schuld van..wil niet naar zichzelf kijken en niet aan zichzelf werken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit alleen aan een depressie ligt. En moet je kijken hoe goed hij je afgericht heeft.

Ik zou als iemand me zo zou aanspreken dus gewoon niks zeggen of de bal terugkaatsen, maar waarschijnlijk heb je dan ruzie omdat hij een reden heeft om zich lekker af te reageren op jou?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:22

Zo te lezen is niet zijn winterdepressie de angel in jullie relatie. Een depressie is heel naar maar gaat niet hand in hand met zulke giftige onaardige asociale egoïstische gedragingen.

Ik zou met een coach jezelf gaan bekijken, wie jij bent en hoe jij in het leven staat en hoe gelukkig jij bent. Dan kun je daarna meer in balans naar je situatie kijken en daar naar handelen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:41

Wat gebeurt er als je je er tegenin gaat? Dus zeggen dat jij niks hebt besteld? Ik vind het nogal wat dat je op je woorden moet letten omdat hij zelfs iets heeft besteld.
En als je dit soort situaties bespreekt in de rustige periodes, biedt hij dan z’n excuses aan voor hoe hij jou behandeld heeft?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:42

Hannanas schreef:
Zo te lezen is niet zijn winterdepressie de angel in jullie relatie. Een depressie is heel naar maar gaat niet hand in hand met zulke giftige onaardige asociale egoïstische gedragingen.

Ik zou met een coach jezelf gaan bekijken, wie jij bent en hoe jij in het leven staat en hoe gelukkig jij bent. Dan kun je daarna meer in balans naar je situatie kijken en daar naar handelen.

Ik vind dit ook.
Als ik een depressie heb hang ik op de bank en wil niks maar ga ik mezelf niet over een betaling afreageren op iemand. Waarschijnlijk is dit ook een stuk karakter en/of gedrag dat getolereerd wordt. Ik heb vriendinnen die zichzelf opsluiten in de winter en niks willen etc maar die gedragen zichzelf niet zo naar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:14

gaucho schreef:
Even een observatie van de zijlijn: jij probeert zijn probleem op te lossen, terwijl hij vind dat er geen probleem is. Daar ga je niet uitkomen. Jij wringt jezelf nu zelfs in allemaal bochten om het probleem kleiner te maken.

Richt je op wat jij nodig hebt, als jij behoefte heb aan frisse lucht, ga lekker wandelen. Aan hem of hij meegaat of niet. Als jij hem van hem iets nodig hebt, communiceer dat. En vul niet voor hem in dat iets beter voor hem zou zijn.

Precies dit.
Kennelijk gaat alles gewoon goed volgens hem (heb je dat wel eens gevraagd?). Prima dan.

Ik zou ook geluidsopnames maken en die op een beter moment bespreken.
Ik zou mezelf daarnaast zeker niet meer wegcijferen en op je tenen lopen. Als hij vindt dat alles goed gaat, kan hij ook normaal doen.
Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:35

Hi, teveel reacties om op iedereen persoonlijk in te gaan.

Mijn vraag was het meest eigenlijk, hoe help je zo iemand en hoe ga ik ermee om.

Weggaan doe ik niet. Er is teveel goeds in andere tijden. Zeker zijn er andere problemen. Hij heeft giga faalangst en is daarbij perfectionist. Daar is hij wel voor bij een psych geweest. Voor mijn tijd. Dus falen is geen optie. Dus zomaar ineens bijna rood staan, kan niet zijn schuld zijn.

Daarbij denk ik ook dat hij in het spectrum zit, ik denk Asperger.

Hebben we geknetterd, ja een keer of 4. En dat liep al die keren uit op los van elkaar gaan wonen, maar puntje bij paaltje verhuisden we dan naar iets met de mogelijkheid om te latten zeg maar op hetzelfde terrein. En dan leefden we toch weer meer bij elkaar dan apart gelat.

Ik zie iemand die enorm met zichzelf in de knoop zit, dat wel trekt gedurende een maand of 9 en dan hebben we het ook goed en gezellig. De andere 3 maanden is het lastig.

Hij is sinds we elkaar kennen enorm gegroeid.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:39

TS, Heel zwart wit gezegd: Hij ziet geen probleem. Dus heeft geen hulpvraag.

De vraag is meer: hoe ga jij hiermee om en hoe kun je voor jezelf die 3 maanden aangenamer maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:43

Winged schreef:

De vraag is meer: hoe ga jij hiermee om en hoe kun je voor jezelf die 3 maanden aangenamer maken?

Exact dát is een deel van mijn vraag. Hoe gaan anderen die zo'n partner hebben hiermee om?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:47

Allereerst sterkte TS, lijkt me een lastige situatie.

Ik denk alleen eerlijk gezegd dat je weinig lotgenoten gaat vinden die zich op deze manier wegcijferen voor/door hun partner. Ik vind op basis van jouw kant van het verhaal dat je partner best wat fatsoenlijker naar jou toe mag zijn (ook met een depressie kunnen fatsoensnormen nog prima in stand gehouden worden m.i.).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:47

Schaduwbokt schreef:
Winged schreef:

Exact dát is een deel van mijn vraag. Hoe gaan anderen die zo'n partner hebben hiermee om?

Maar nérgens lezen we hoe jij het nu aanpakt. ja, een keer een weekend ergens anders overnachten en op je tenenlopen omdat meneer anders explodeert over een eigen fout.

Wat wil jij voor jezelf? Je mag echt wel je eigen wensen voorop stellen. Hij doet het niet. Dus wat wil jij? Een dagje weg voor jezelf? Een avondje tv kijken zonder gedoe? Wat voor gespreksvormen wil je met hem? Wat verwacht je van hem?

Er zijn hier al een paar anderen die zo'n partner hebben gehad en toch uiteindelijk voor zichzelf hebben gekozen. Ik begrijp heel goed dat een break niet aan de orde is. Maar je moet jezelf niet wegcijferen ten behoeve van iemand in huis die alleen het 'de vrouw kookt en maakt schoon' waardeert. Je bent een mens. Een mens met behoeftes. En daar mag je echt wel voor opkomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:53

Hannanas schreef:

Ik herken dit echt niet.
In mijn (postnatale) depressie kon ik tegen iedereen uitvliegen om niks en liep mijn man echt wel heel erg op zijn tenen. Ik was echt een mega heks, niemand kon iets goed doen.
Wel ben ik direct hulp gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:55

Tja wat ik wil voor mezelf, en vooral voor hem, is dat die leuke man die 9 maanden mijn maatje is, er in de winter er ook is.

's Zomers wandelen we, bezoeken we veel leuke dingen, hapje eten her en der, weekendjes uit, zwemmen, genieten we echt van het leven.

Maar in de winter heeft hij daar geen zin in.

Secricible, erg goed dat je hulp hebt gezocht en jouw reacties toen en die van je man herken ik dus!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:56

Pas wel op dat je niet alles afschuift op winterdepressie of asperger. Dat is geen excuus dat het rechtvaardigt dat hij jou niet behandelt zoals je eigenlijk zou verdienen. Juist als je wil knokken voor deze relatie moet je je eigen grenzen leren stellen en beveiligen.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:01

Schaduwbokt schreef:
Tja wat ik wil voor mezelf, en vooral voor hem, is dat die leuke man die 9 maanden mijn maatje is, er in de winter er ook is.

's Zomers wandelen we, bezoeken we veel leuke dingen, hapje eten her en der, weekendjes uit, zwemmen, genieten we echt van het leven.

Secricible, erg goed dat je hulp hebt gezocht en jouw reacties toen en die van je man herken ik dus!

Dit kan je ook in je eentje of met vriendinnen doen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:06

Ik snap heel goed dat je in die 3 maanden ook je leuke vent wil. Logisch ook, want je hebt er een relatie mee. Stiekem vitamines geven met een slecht excuus of de lampen stiekem aanpassen is daarin géén gezonde reactie.

Zijn depressie is géén excuus om jou rot te behandelen. Nu niet, morgen niet, nooit niet. Ja, hij mag best kribbig zijn. Maar dan wel met het besef dat hij kribbig is.
Mijn vent is momenteel ook verre van leuk. Het is alleen wel zo dat hij zich daarvan bewust is, zijn best probeert te doen en ook accepteert dat hij op zijn plek wordt gezet door mij (en andersom). Houdt overigens ook in dat er flinke discussies zijn. Alleen dan wel met het respecteren van elkaars grenzen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:11

Schaduwbokt schreef:

Ik denk niet, want niemand pikt dit gedrag toch van zijn of haar partner? 3 maanden op je tenen moeten lopen, op je woorden moeten letten, niet te veel of te weinig lachen of praten. Alsjeblieft zeg TS, dit is toch niet vol te houden op de lange termijn?
Als je echt bij hem wilt blijven is om je waardigheid te behouden het enige antwoord: 3 maanden ergens anders wonen.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:26

Schaduwbokt schreef:

Begrijpelijk natuurlijk, maar als je niet bij je man door weet te dringen en hierin het gesprek vaak genoeg bent aangegaan is het enige wat je hierin kan doen je verwachtingen bijstellen. Zonder hulp is de kans op verbetering natuurlijk klein, en als hij die hulp niet wilt dan houdt het zorgen voor en helpen van wel echt op. Dan kun je tegen hem zeggen dat jij het nodig hebt dat hij goed voor zichzelf zorgt maar je kan zijn depressie niet voor hem dragen.

Dus je kan dit wel willen, maar ik wil ook 6x per jaar op vakantie, een leuke villa en een gouden wc pot maar dat kan niet binnen de mogelijkheden die ik heb. Wat ik wel kan doen, is voor mezelf op een rijtje zetten hoe ik mijn eigen behoeften op een andere manier kan vervullen. Als dat betekent dat ik bijv weg moet bij mijn baan waar ik het ook wel naar mijn zin heb maar niet genoeg salaris heb voor mijn dromen, maar dan wel mijn dromen waar kan maken dan is het kiezen tussen die leuke baan of mijn eigen grote sterke behoefte aan 6x pw op vakantie ect.

Maw: blijf je waar je je momenteel goed voelt maar je wel beperkt voelt in je behoeftes, of kies je voor het vervullen van je eigen wensen met alle risico’s van veranderingen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:26

gaucho schreef:
Even een observatie van de zijlijn: jij probeert zijn probleem op te lossen, terwijl hij vind dat er geen probleem is. Daar ga je niet uitkomen. Jij wringt jezelf nu zelfs in allemaal bochten om het probleem kleiner te maken.

Richt je op wat jij nodig hebt, als jij behoefte heb aan frisse lucht, ga lekker wandelen. Aan hem of hij meegaat of niet. Als jij hem van hem iets nodig hebt, communiceer dat. En vul niet voor hem in dat iets beter voor hem zou zijn.

Precies. En in feite houd je zijn probleem (mede) in stand. Waarom zou hij iets gaan doen, jij loopt immers op je tenen en past zich aan aan zijn toestand.
Ga je eigen leven leiden. Pas je niet aan, niet aan zijn "niet willen". Hij wil geen lamp, ok, dan niet. Alles wat jij aanbied en hij "nee" op zegt, laten gaan. En zelf wandelen, erop uit, de paarden gaan doen. Je eigen leven blijven doen. Hij hoeft helemaal niet te doen wat jij wilt. Als hij in zijn depressie wilt blijven zitten heeft hij daar alle recht toe. Jij hoeft er niet naast te gaan zitten, jij hebt ook alle recht op je eigen leven.
Het is rete lastig. Ik noem dit "loslaten voor gevorderden" ik herken het heel goed.
Iemand die niets wil, kan niet geholpen worden. En waarom zouden we altijd iedereen moeten helpen? Hij wil geen hulp.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:27

Je bent niet zijn therapeut en hulpverlener. Waak daar ook voor. Als hij niets wil, waarom zou jij je dan zo inzetten en je energie erin stoppen?

Ik weet niet of er sprake is van een kinderwens, want dan zou ik dat ook meewegen: is dit een situatie waar je een kind zou willen zien opgroeien?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:29

Winged schreef:
Ik snap heel goed dat je in die 3 maanden ook je leuke vent wil. Logisch ook, want je hebt er een relatie mee. Stiekem vitamines geven met een slecht excuus of de lampen stiekem aanpassen is daarin géén gezonde reactie.

Zijn depressie is géén excuus om jou rot te behandelen. Nu niet, morgen niet, nooit niet. Ja, hij mag best kribbig zijn. Maar dan wel met het besef dat hij kribbig is.
Mijn vent is momenteel ook verre van leuk. Het is alleen wel zo dat hij zich daarvan bewust is, zijn best probeert te doen en ook accepteert dat hij op zijn plek wordt gezet door mij (en andersom). Houdt overigens ook in dat er flinke discussies zijn. Alleen dan wel met het respecteren van elkaars grenzen.

Nou inderdaad. Ik vind je veel te lief. Ik zeg altijd, je mag zeiken, zeuren, depressief zijn, als je er maar wat aan doet. En hij zegt dat er geen probleem is, die is er wel en dat mag je hem best vertellen. Er mag dan ook wel een consequentie aan zijn gedrag zitten. Zeggen dat er geen probleem is, is heel makkelijk en dan wordt het jouw probleem, maar dat is niet eerlijk.
Ik ben chronisch depressief maar mijn man en ik hebben de afspraak dat mijn depressie zijn leven niet beïnvloed in die zin, dat hij zich niet altijd aanpast aan mij. Soms dan heb ik een slechte dag en dan wil ik niet naar een verjaardag, maar dan gaat hij wel want hij wil zichzelf dan niet tekort doen. Dat vond ik in het begin heel moeilijk, maar dat heeft onze relatie wel gelijkwaardig en gezond gehouden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:29

Autumnn schreef:
Schaduwbokt schreef:

Ik denk niet, want niemand pikt dit gedrag toch van zijn of haar partner? 3 maanden op je tenen moeten lopen, op je woorden moeten letten, niet te veel of te weinig lachen of praten. Alsjeblieft zeg TS, dit is toch niet vol te houden op de lange termijn?
Als je echt bij hem wilt blijven is om je waardigheid te behouden het enige antwoord: 3 maanden ergens anders wonen.

Ergens wel mee eens ja.
Ik vind het een ander verhaal als hij de situatie erkent, uit dat hij ongelukkig is/ slecht in zijn vel zit/ depressief is/ hulp nodig heeft of als hij hulp krijgt, dan kan je ondersteunen, begrip tonen en echt wel een klein pasje op de plaats doen. Maar in dit geval, waarin jouw partner het kennelijk goed vindt gaan, zou ik dit gedrag echt niet accepteren. Als het goed gaat hoef je je dus ook niet anders te gedragen.

TS, wat gebeurt er als je in de zomerperiode aankaart hoe de winter gaat? Als je vraagt hoe hij zich dan voelt en wat er dan gebeurt?