Driedubbele breuk enkel - ervaring herstel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Driedubbele breuk enkel - ervaring herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:08

oke duidelijk, ik begrijp het.

In mijn optiek zijn dit niet de botten van je enkel ( gelukkig) maar je onderbeen.
Hoe het hele spul samen genoemd wordt zal best "de enkel" zijn....
maar wees blij dat dat enkelgewricht zelf niet aan gruzels ligt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:58

Daar was ik ook heel blij mee, al zat in het gewricht zelf ook een scheur.
Deze hoefde alleen niet met schroeven e.d. vast gezet te worden.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 16:03

ElCamino schreef:
oke duidelijk, ik begrijp het.

In mijn optiek zijn dit niet de botten van je enkel ( gelukkig) maar je onderbeen.
Hoe het hele spul samen genoemd wordt zal best "de enkel" zijn....
maar wees blij dat dat enkelgewricht zelf niet aan gruzels ligt

Klopt, wel de pech gehad dat ze er te grote schroeven in hadden gezet en daardoor een tweede operatie moesten doen. Heb nu eindelijk het idee dat het vooruit gaat. Vocht lijkt minder te worden, iets beweeglijker. Was bang niet meer te kunnen lopen omdat die voet niet wilde buigen maar eindelijk lijkt er wat meer flexibiliteit in te komen. Precies wat de huisarts, orthopeed en fysio zeggen: geduld. Laat ik dat nou niet zo hebben, ben het al wel zat. Herstel leek een week geen progressie in te zitten, maakt je ook wel wat wanhopig. Maar gelukkig sinds deze week weer lichtpuntje(s).

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 14:44

Inmiddels bijna maand verder. Mag er sinds 2 weken op lopen, in het begin kon ik er geen schoen om hebben of het deed meteen pijn. Sokken leken ook af te knellen terwijl ze helemaal niet zo strak zaten. Tot en met vorige week nog been zo veel mogelijk omhoog omdat hij pijn deed als ik aan de wandel ging.
Nu vooral pijn boven op m'n voet , tussen je voet en onderbeen. Zouden de spieren wel zijn.
Mis nog stuk flexibiliteit, dat belemmert het goed kunnen lopen wel. Nu oefenen met zo veel mogelijk door mn knieën gaan, wat bij m'n geopereerde voet vooral niet makkelijk/ver gaat. Lange adem. Pijn valt vooralsnog op zich mee, maar komt wel van lopen. Oefenen, oefenen, rust en lange adem. Helaas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:42

Heb je fysiotherapie?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 15:34

marleen_usar schreef:
Heb je fysiotherapie?

Ja wekelijks fysio. Inmiddels weer een maand verder, en merk wel verbetering. Het lopen gaat steeds beter, zeker sinds de fysio de laatste keer weer wat heeft gemasseerd, geduwd en getrokken. Lijkt nu wat losser te komen/ wat meer afwikkelflexibiliteit te hebben om beter te kunnen lopen. Het is nog steeds tobben en er zit een limiet aan de belasting, maar het gaat al met al wel met kleine stapjes vooruit. Het super kreupel lopen lijkt beter te worden, behalve wanneer ik met gewicht (lees: rugtas met laptop) loop of op een stuk straat die niet recht is.
Het wordt dus wel beter, maar we zijn er nog niet.

Mag sinds kort ook weer autorijden, heeeel blij mee, weer stuk vrijheid terug. Dat ging de eerste dag maximaal 10 minuten met flink pijn, inmiddels rij ik wel een halfuur met een stuk minder pijn. Pijnloos nog niet, maar je merkt wel verbetering.

Lange adem zeggen ze.. nou...

Vooral veel thuiswerken, niet te veel naar kantoor dan schiet het oefenen er ook bij in en dan zit je al snel aan je tax qua belasting. Met thuiswerken wat meer vrijheid om oefeningen te doen, niet te overbelasten. Beetje aftasten wat wel gaat en wat niet.

Met douchen of in bad liggen wordt die voet nog wel een tikkeltje (lees: behoorlijk) paarser dan de goede voet. Dus je merkt wel verschil. Hij is ook nog dikker.
Heb voor nu overdag een compressiekous er om, in de hoop dat het laatste vocht wat sneller afgevoerd wordt..

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:11

Dat stijf zijn duurt nog even. Ik ben gewoon heel veel gaan wandelen, maar echt heel veel. Dan begon ik als een aangeschoten hert ;-) maar beetje bij beetje wordt alles steeds soepeler.

En veel rekken, beide kanten op. Succes!

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 14:35

PreHungaro schreef:
Dat stijf zijn duurt nog even. Ik ben gewoon heel veel gaan wandelen, maar echt heel veel. Dan begon ik als een aangeschoten hert ;-) maar beetje bij beetje wordt alles steeds soepeler.

En veel rekken, beide kanten op. Succes!

Merk dat inderdaad wel. Na kwartier zitten is alles stijf met opstaan, even meter of 20 lopen en het gaat weer oké. Rennen gaat nog niet, er komt meer kracht in met behulp van fysio. Maar duurt lang, lange adem. Vorige week met kruiwagen mest door een mulle paddock gelopen, 3 dagen pijn gehad en omhoog gezeten met m'n voet. Voorlopig maar even niet meer. Kan wel steeds meer gewicht tillen, zit nu op kilo of 8-10 zonder kreupel te lopen. Zak paardenvoer is nog te zwaar. Maar het gaat (langzaam) vooruit.
Blijkbaar wikkel ik wel scheef af, loop een beetje met een zwaai, dus nu bezig om dat er uit te krijgen. Zal wel compensatie geweest zijn van de afgelopen maanden stijfheid ofzo. Voorlopig onder de pannen met fysio en alles rustig aan.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 14:36

ElCamino schreef:
oh jee, TS, wat naar!

ik heb nav een ongeluk mijn enkel verbrijzeld en scheen- en kuitbeen gebroken gehad.
De enkel werd met 2 platen en 14 schroeven aan elkaar gezet.
Scheenbeen en kuitbeen met 1 plaatje en wat schroeven, deze waren na 6 weken genezen.
De enkel kostte me een half jaar gips.
En na 2 jaar werden alle plaatjes en schroeven verwijderd
Dit ongeluk was 27 jaar geleden. Kans op artrose in de enkel bleef aanwezig
Nooit meer last gehad

4 jaar geleden opeens last van mijn enkel, deze zat opeens uit niks vast, met flinke pijn.
Op foto's en echo's niks te zien, maar na een scan zagen ze toch wat
Bleken 2 losse botfragmentjes te zitten, deze zijn operatief verwijderd, en geen last meer.

Nu, dezefde pijn wederom en gaan we weer een traject in..... denk dat er weer losse stukjes zitten... maar tot nu toe nog niks te zien en wederom opnieuw foto, echo... kreeg een verbeter-je-enkel-app en moest maar oefeningen doen.... ga nu voor een second opinion naar een ander ziekenhuis

Hopelijk gaat dit niet voor jou spelen allemaal en ben je er met een week of 8-10 vanaf....
sterkte

Hi, hoe is het bij jou met dit verhaal afgelopen?