Hoe word ik eetbuien de baas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:39

Lastige kwestie.
Ik herken het. Ben een enorme emotie eter.

Hierdoor altijd een verstoorde relatie gehad met eten. Heel de dag dacht ik aan eten.

Ja er moet een knop om. Maar daarvoor moet je wel klaar zijn. Al ben ik van mening dat een dieet niet helpt.

Zo hielt ik zeker de afgelopen jaren teveel ballen hoog.
Altijd bezig met eten en mijn gewicht. Totdat er tegen mij gezegd werd dat ik hier even al dan niet tijdelijk mee moest stoppen.

Toen kwam die spreekwoordelijke knop ineens weer tevoorschijn.
Ik weet niet of het blijvend is. Maar voor het eerst in mijn leven ben ik niet bezig met eten.
Ik tel geen kcal meer en sta ook bijna niet meer op de weegschaal (toevallig voor de kerst een keer (-8kg *\o/* ).

Maar echt wat werkt is voor iedereen verschillend.
Ik ben weer meer gaan sporten en eet nu nog maar 2x per dag een grote gezonde maaltijd met daarna iets kleine lekkers er achteraan.
Hier helpt niet in huis halen niet. Dan haalde ik wel als we het niet hadden.
Nu kan ik gek genoeg alle verleidingen weerstaan en hebben we zelfs nog strooigoed liggen.
Ook kan ik een blokje chocolade eten ipv een hele reep.

En nu werkt dat. Omdat ik eerst de emoties aangepakt heb. Maar of dat zo blijft en ik geen terugval krijg …

Succes ts, hier is het al een levenslange strijd.

amco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:02

Ik heb/had dit ook. Momenteel is het wel oke, maar ik merk dat vanaf het minder met mij gaat, ik ook enorm begin te eten, ookal heb ik geen honger. Dit heeft heel lang aangesleept bij mij, zelf zo erg dat ik op een gegeven moment een hele dag in bed lag, en enkel eruit kwam om te eten. Ik voelde me hier eigenlijk enkel slechter door, ookal dacht ik op dat moment dat het hielp. Tot op een gegeven moment er iets heel heftig is gebeurd in mijn privéleven, waardoor ik bij de psycholoog ben beland. Ondanks dat ik daar niet was voor die reden, hebben zij mij wel kunnen helpen.

Ik zal even opsommen wat voor mij geholpen heeft, en wie weet ben je er ook wel iets mee.
Als eerste ben ik beginnen zoeken naar andere manieren om om te gaan met heftige gevoelens. Eerst ben ik begonnen met die gevoelens eens echt te ondergaan en alles op te schrijven. Als er nu tegenslagen bij mij zijn, ookal zijn het kleinere, schrijf ik het op om op die manier echt het te ondergaan en na te denken erover, in plaats van het weg te duwen. Ik merk van mezelf dat ik daardoor al minder op eten vlieg, omdat gevoelens en emoties meer gereguleerd zijn.

Als tweede ben ik enorm veel beginnen koken. Op die manier ben ik toch weer bezig met eten, maar op een volledig andere manier. Ik ben vaak aan het koken om mijn gedachten te verzetten. Radio/podcast/serie op en focus op wat je maakt. Dingen die ik trouwens heel graag eet, niet perse gezond. Zo maak ik lasagnes, ravioli, stoofvlees, currys, ... Op zondag maak ik graag een eetplanning voor de komende week en ga ik na het eten op mijn gemak naar de winkel voor de wekelijkse boodschappen.

Als ik echt bewust enkel gezond wil eten, merk ik dat het veel makkelijker is om terug te vallen in oude gewoontes en ongezonde dingen te gaan eten. Mijn doel met het koken is echt dat ik mezelf gelukkig maak en een voldaan gevoel kan geven, niet qua hongergevoel, maar de moeite die ik erin gestoken heb en het genot van het lekker eten. Ik probeer er wel op te letten om bv een groente meer in mijn sausen te steken, of extra groentjes klaar te maken, maar ik merk aan mijn lichaam dat puur stoppen met snacken al een groot verschil maakt.

Daarnaast is regelmaat ook iets zeer belangrijk voor mij in dit proces. Genoeg slapen, voldoende water drinken, overdag het huis uit zijn, en ik probeer minstens 1x per week te sporten.

Als laatste zorg ik ervoor dat als ik eet, mij daarover aan de eettafel zet en bewust bezig ben met wat ik eet. Ik probeer te vermijden om snel iets in mijn mond te duwen. Vroeger lagen de koeken in een open kast in de keuken en elke keer dat ik passeerde at ik er wel een. Dat heb ik dus veranderd met deze in de hoge kast te leggen en aan tafel die koek op te eten. Ik eet elke dag nog wel een koek, maar ik geniet er van en die ene koek is dan voldoende voor mij.

Laibadji

Re: Hoe word ik eetbuien de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:18

Ik kan hier van meespreken. Heb hetzelfde als jij. Ook een grote emotie eter.
Wat voor mij echt geholpen heeft is hypnose. Raar maar waar ik raak weinig tot geen suikers meer aan. Ik was zwaar cola light verslaafd en dat was instant weg.
Echter ondanks dit vermagerde ik niet. Ik heb dit besproken met mijn huisarts en neem nu antidepressiva zodanig dat ik veel meer innerlijke rust heb. (Psychologen en dergelijke had ik in het verleden al gedaan, hielp niet)
Dankzij de medicatie ben ik een ander mens. Ik voel mij rustiger, heb geen snaaidrang, mijn geest en lijf voelen balans.

Van september tot nu ben ik 9 kg vermagerd waardoor ik terug mijn 'normale' zelf ben.

Het gaat naar mijn idee niet over diëten of controle over eten maar jezelf en je psyche tot rust brengen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:18

Goof schreef:
DDDara schreef:
Maar ik denk dat de simpele uitleg is, door je lichaam goed te voeden, echt voldoende te eten maar zorg dat je die voeding uit gezonden producten haalt. Magere kwark (eventueel een smaakje toevoegen) groente, volkoren producten. Zodat je je honger gevoel niet hoeft te stillen met een eetbui.

Ja, leuk, maar TS eet niet omdat ze honger heeft, maar om emoties te onderdrukken.

Dat klopt, maar het is wel zo dat een gebalanceerd basisdieet helpt.

Als je enorm suikerverslaafd bent, kan je wel heel erg veel gaan doorvoelen (met of zonder hulp), maar dan gaat je lichaam alsnog die prikkel geven om meer suiker in te nemen.

Ik zou dan toch echt eerst zorgen dat de basis in orde is. Dus relatief gezien hoger vet en eiwit in je voeding stoppen. Dan is de drempel om te gaan voelen waarschijnlijk een stuk lager.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:30

Ik denk dat het eerder andersom is.
Als het tussen de oren niet goed zit, moet dat eerst opgelost worden.

Een suikerverslaving aanpakken is extra lastig als je ook niet goed in je vel zit, omdat je daar een zekere mate van doorzetten voor moet hebben. En dat is veel zwaarder als je met jezelf in de knoop zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:40

Sherivey schreef:
Ik denk dat het eerder andersom is.
Als het tussen de oren niet goed zit, moet dat eerst opgelost worden.

Een suikerverslaving aanpakken is extra lastig als je ook niet goed in je vel zit, omdat je daar een zekere mate van doorzetten voor moet hebben. En dat is veel zwaarder als je met jezelf in de knoop zit.

Ik denk dat het prima gelijktijdig kan. Of eigenlijk dat het een niet zonder het ander kan.
Als je je basisdieet aanpast, kan je prima eerst nog eetbuien hebben. Als je dan óók maar zorgt voor het mentale deel.

Als je alleen het mentale deel gaat aanpakken dan is je suikerverslaving er nog steeds.
Als je dan bijvoorbeeld ontbijt met vla en cruesli, of een boterham met jam, is suiker nog steeds het eerste wat je krijgt in de ochtend. En als je dan in de middag ook weer hoog suiker luncht met bijvoorbeeld hagelslag op je brood... Dan hou je pieken in je suikerspiegel.

Terwijl als je in de ochtend kiest voor overnight oats met wheypoeder in vanillesmaak, je een veel minder suikerrijk ontbijt hebt. En als je dan luncht met twee volkoren boterhammen met rookvlees en een gekookt ei, dan heb je ook daar je suikerpiek redelijk onderuit gehaald.

Je prikkel voor een eetbui bestaat dan alleen nog uit het emotionele deel en niet uit de suikerverslaving. Je kan het emotionele deel dan beter isoleren en na enige professionele hulp dit ook zelf beter ervaren en doorvoelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:47

Janine1990 schreef:
Ik denk dat het prima gelijktijdig kan. Of eigenlijk dat het een niet zonder het ander kan.
Als je je basisdieet aanpast, kan je prima eerst nog eetbuien hebben. Als je dan óók maar zorgt voor het mentale deel.

Als je alleen het mentale deel gaat aanpakken dan is je suikerverslaving er nog steeds.
Als je dan bijvoorbeeld ontbijt met vla en cruesli, of een boterham met jam, is suiker nog steeds het eerste wat je krijgt in de ochtend. En als je dan in de middag ook weer hoog suiker luncht met bijvoorbeeld hagelslag op je brood... Dan hou je pieken in je suikerspiegel.

Terwijl als je in de ochtend kiest voor overnight oats met wheypoeder in vanillesmaak, je een veel minder suikerrijk ontbijt hebt. En als je dan luncht met twee volkoren boterhammen met rookvlees en een gekookt ei, dan heb je ook daar je suikerpiek redelijk onderuit gehaald.

Je prikkel voor een eetbui bestaat dan alleen nog uit het emotionele deel en niet uit de suikerverslaving. Je kan het emotionele deel dan beter isoleren en na enige professionele hulp dit ook zelf beter ervaren en doorvoelen.

Nogmaals 'ja,leuk', maar TS geeft zelf aan goed te ontbijten, lunchen en dineren, en geeft nergens aan dat het om een suikerverslaving gaat. Dat vul je zelf in.
Naast de goede (wat dat dan ook concreet inhoudt) eten snaait ze de hele dag door om emoties te onderdrukken. Dat is iets anders. Ga dus je onverwerkte, opgehoopte emoties aanpakken en leer hoe je met emoties omgaat, zodat je niet iedere keer als je emoties voelt naar eten grijpt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:50

Bij mij ging dat niet gelijktijdig.
Wat ik ook probeerde, sterker nog ik raakte er nóg gefrustreerder en depressief van.

Omdat het gewoonweg niet lukte. Mijn hoofd zat vol en er kon niet nog een verantwoordelijkheid (op suikers letten) bij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:51

Sky_As schreef:
Als je wilt eten, dwing jezelf eerst een glas water te drinken.

Hier ben ik het niet mee eens. Omdat je dus eerst water drinkt kun je niet goed je voedingsstoffen opnemen. Beter is zelfs om je eten en drinken te scheiden.
TS, je zou eens kunnen beginnen met het in kaart brengen wanneer je snaait. Schrijf eens op een papiertje of in een schrift wanneer je snaait en wat de aanleiding is.

En ik zou minimaal 2 a 3 eetmomenten naast je hoofdmaaltijden nemen. En dan vooral meer eiwitten zodat je een vol gevoel ervaart. En ik zou hulp vragen met het aanpakken van je emotie eten.

Heb je ook hobbies? In plaats van eten wanneer je je rot voelt een hobby oppakken. Diamond painting is een goed voorbeeld.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:51

Ik zou beginnen bij de huisarts.

Daarnaast, ik weet niet of je aan de pil bent, of toevallig al (richting) de overgang gaat?

Ik heb bij 2 anticonceptie pillen gemerkt dat ik gewoon niet kan stoppen met eten. Terwijl ik normaal een mini portie persoon ben geweest.

Ook de overgang heeft nog een handje toegevoegd, door een idiote focus op suiker te hebben.

Ik gebruik nu Ymea (drogist) en geen pil meer. Dat scheelt al iets.

Misschien heb je er iets aan, misschien niet, maar het is in ieder geval weer een richting om eens uit te zoeken. Je kunt er echt niet altijd wat aan doen :)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:53

De beste stap in mijn ogen is om een afspraak te maken met je huisarts.
De huisarts kan jou, in overleg met de praktijkondersteuner, vast helpen :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:00

Mijn moeder had dit ook. Die is hier geweest:
https://gezondheidsstudio.nl/eetverslaving/

Ze heeft nu al jaren een hele gezonde relatie met eten.
Ik weet niet of het bij jou in de buurt is. Maar ik ben echt blij met het resultaat bij mijn moeder.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:13

Rocamor schreef:
Ik vind het "grappig" dat 90% hier kijkt naar hoe je kunt voorkomen om iets te eten. Niet in huis halen. Stukkies wandelen. Voedende voeding.

Wat niet in huis is, kan gehaald worden. Een eetverslaving is moeilijker dan een rookverslaving. Rookwaren hoef je nooit meer aan te raken, maar voeding elke dag.

Het is ook geen lichamelijke trek die gestild moet worden, maar een psychische. En die laat zich niet stillen met groenten en goede eiwitten. Ook niet met een zak chips of een zak M&M's overigens.

En voor een "normaal" iemand is dat geen probleem, maar voor een eetverslaafde / emotie-eter is dat dus telkens weer een prikkel / stimulans.

TS, ik kan je - helaas - de hand schudden:
- emotie(vr)eter
- te dik
- ik weet het van mezelf
- ik baal van mezelf dat ik het niet voor elkaar krijg

Ik wil ook op zoek naar een oplossing voor mezelf. Diëtist gaat mij niet helpen, ik weet het allemaal prima.

In mijn geval zal het toch psychische hulp moeten worden, welke weet ik niet. Zodat ik leer mezelf op 1 te zetten en leer dat goed = goed genoeg.

TS, knap dat je dit topic durfde te openen. Ik hoop dat je een oplossing vindt.

Het gaat er om dat je op een andere manier je emoties moet leren de baas te worden en daar gaat bewegen en regelmaat je op zeker wel bij helpen!

En dat advies van snaai niet in huis halen kan ook wel degelijk effect hebben. Vooral in de uren wanneer de winkels gesloten zijn en je een vreetbui krijgt.
Al dat voedsel werkt immers ook verslavend en zal je dus ook van moeten af kicken dus af blijven.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 13:17

heidy_wilco schreef:
Ik wilde zeggen: Vooral leuke dingen gaan doen. Lekker wandelen, een museum bezoeken, zoiets. Maar als het niet uit verveling is helpt het waarschijnlijk niet helemaal, hoewel wandelen wel gezond is en nog altijd goed om te doen.

Je hebt het over het reguleren van emoties. Ik weet niet precies wat er aan de hand is en dat hoef je ook niet online te zetten natuurlijk, maar misschien een idee om naar een psycholoog te gaan? Het is erg moeilijk om een gevolg aan te pakken als je de oorzaak niet wegneemt.

Wat je tot die tijd kan doen is eens kijken naar gezonde(re) alternatieven, dat als je wel een hele heftige aandrang hebt om te snoepen, je die pakt, zoals wortels, tomaten, pure chocolade ipv andere soorten etc.

Verder lief zijn voor jezelf. Ga jezelf niet op de kop geven, want dat maakt het er niet leuker op en je voelt je alleen naar erover, wat weer averechts werkt. Wat ik altijd doe is dat ik mezelf een compliment geeft op het moment dat ik iets ongezonds niet meeneem.'

Edits. Ik ben ook behoorlijk aangekomen met corona, en heb verschillende pogingen gedaan om af te vallen wat me niet lukte. Ik ga nu bijna een jaar naar de psycholoog, en sinds een paar maanden ben ik weer bezig met afvallen, en het lukt nu wel. Het gaat langzaam, en ik heb slechte perioden, maar doordat ik liever voor mezelf ben en mezelf niet meer op de kop geef pak ik het ook weer op en ga door. En ik denk dat een groot deel komt omdat ik mijzelf wat meer begrijp en waar ik goed en niet goed op reageer.

Oh, en nog iets: Misschien bloed laten prikken, dan krijg je ook te zien of je ergens tekorten hebt zoals vitamine D.

zo herkenbaar: Dat van jezelf op de kop geven als het weer niet is gelukt om van het ongezonde eten af te blijven.

Laten we het er op houden dat ik geen fijne jeugd heb gehad qua thuissituatie en elke keer als er weer problemen waren ging ik eten, omdat ik mezelf niet kan uiten via worden. Dus in plaats van te praten over de problemen at ik ze weg.

Ik ga het even overleggen met HA, voor volgend jaar staat er een bloedonderzoek op de planning, dan kan ik dat meteen even aankaarten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:18

Goof schreef:
Nogmaals 'ja,leuk', maar TS geeft zelf aan goed te ontbijten, lunchen en dineren, en geeft nergens aan dat het om een suikerverslaving gaat. Dat vul je zelf in.
Naast de goede (wat dat dan ook concreet inhoudt) eten snaait ze de hele dag door om emoties te onderdrukken. Dat is iets anders. Ga dus je onverwerkte, opgehoopte emoties aanpakken en leer hoe je met emoties omgaat, zodat je niet iedere keer als je emoties voelt naar eten grijpt.

Ik ben in 2020 een poos keto gaan eten. Pas toen heb ik ontdekt hoeveel suiker 'goed' eten bevat.
Dat keto eten doe ik allang niet meer, want we mogen weer naar restaurants enzo. Ik ben er wel bijna 20 kilo door afgevallen, maar dat terzijde.

Er zijn heel veel mensen die best wel goed gaan op bijvoorbeeld de menu's die in 'het geheim van slanke mensen' staan of voor mijn part het antieke 'Sonja Bakker'. Maar op het moment dat je een suikerverslaving hebt en een ontbijtkoek tussendoor neemt, veroorzaak je een flinke suikerpiek, gevolgd door een dip waarin je lichaam gaat schreeuwen om meer suikers. Wat dus een gedeelde prikkel geeft voor een eetbui. Terwijl een geisoleerde prikkel (alleen uit emotie) juist veel makkelijker te voelen en behandelen is.

Maar als je dus volledig de focus legt op alleen het mentale deel, zonder een basiseetpatroon te hebben wat laag in suikers is (wat best wel nodig is, want de kans dat er ook een suikerverslaving is), is het kinderlijk eenvoudig om weer terug te vallen, hoe goed je ook je best doet.

Vandaar dat ik zeg, tweeledig aanpakken. Zorg voor een gezond basispatroon wat zo weinig mogelijk suikerpieken geeft (en dat hoeft heus niet keto te zijn), dan maak je het jezelf makkelijker om het mentale deel op te lossen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:21

Frydis schreef:
heidy_wilco schreef:
Ik wilde zeggen: Vooral leuke dingen gaan doen. Lekker wandelen, een museum bezoeken, zoiets. Maar als het niet uit verveling is helpt het waarschijnlijk niet helemaal, hoewel wandelen wel gezond is en nog altijd goed om te doen.

Je hebt het over het reguleren van emoties. Ik weet niet precies wat er aan de hand is en dat hoef je ook niet online te zetten natuurlijk, maar misschien een idee om naar een psycholoog te gaan? Het is erg moeilijk om een gevolg aan te pakken als je de oorzaak niet wegneemt.

Wat je tot die tijd kan doen is eens kijken naar gezonde(re) alternatieven, dat als je wel een hele heftige aandrang hebt om te snoepen, je die pakt, zoals wortels, tomaten, pure chocolade ipv andere soorten etc.

Verder lief zijn voor jezelf. Ga jezelf niet op de kop geven, want dat maakt het er niet leuker op en je voelt je alleen naar erover, wat weer averechts werkt. Wat ik altijd doe is dat ik mezelf een compliment geeft op het moment dat ik iets ongezonds niet meeneem.'

Edits. Ik ben ook behoorlijk aangekomen met corona, en heb verschillende pogingen gedaan om af te vallen wat me niet lukte. Ik ga nu bijna een jaar naar de psycholoog, en sinds een paar maanden ben ik weer bezig met afvallen, en het lukt nu wel. Het gaat langzaam, en ik heb slechte perioden, maar doordat ik liever voor mezelf ben en mezelf niet meer op de kop geef pak ik het ook weer op en ga door. En ik denk dat een groot deel komt omdat ik mijzelf wat meer begrijp en waar ik goed en niet goed op reageer.

Oh, en nog iets: Misschien bloed laten prikken, dan krijg je ook te zien of je ergens tekorten hebt zoals vitamine D.

zo herkenbaar: Dat van jezelf op de kop geven als het weer niet is gelukt om van het ongezonde eten af te blijven.

Laten we het er op houden dat ik geen fijne jeugd heb gehad qua thuissituatie en elke keer als er weer problemen waren ging ik eten, omdat ik mezelf niet kan uiten via worden. Dus in plaats van te praten over de problemen at ik ze weg.

Ik ga het even overleggen met HA, voor volgend jaar staat er een bloedonderzoek op de planning, dan kan ik dat meteen even aankaarten.

Dat doe je goed TS. Ik denk dat dit een hele goede eerste stap is.

Ik denk dat goede begeleiding gezien het verleden echt belangrijk is. het is niet even diëten of de simpele suikerverslaving aanpakken. Iedereen is anders en voor iedereen werkt ook iets anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:37

Ik heb het niet op die manier en ook niet echt overgewicht, maar heb wel een verkeerd ritme en vooral 's avonds kan dat een ding zijn.

Overdag pak ik eigenlijk niks extra's, dus dan gaat het goed met 3 maaltijden.

Dan doe ik laatste ronde, ga douchen en wil nog wat nemen. Voorheen nam ik echt elke avond wel eerst thee met koekje en choolaatje en daarna nog chips.
Heb mezelf echt gedwongen wanneer mijn lijf en of hoofd weer om chips begon te vragen om naar bed te gaan.

Ik liep een tijd bij een diëtiste in het zkh, maar vond haar niet alles heel serieus nemen. Ik krijg best wat suikers binnen door zoet beleg, suiker in thee en koekje/chocola, maar vond ze wel prima, want ik heb nog geen overgewicht. Maar dus wel opgezette buik.

Ze adviseerde wel over de dag wel een tussendoortje te nemen. Juist het vullen met suikers en dan gaten laten vallen tussen het eten veroorzaken ene hongergevoel en dan ga je toch iets pakken.

En niet alles in 1 keer omgooien of jezelf alles afnemen. Dat kan echt wel heel moeilijk zijn.

Maak een menu voor een paar dagen, de gehele dag en kijk wat je lekker zou vinden als tussendoortjes. Als je iets gezonds koopt wat je ook lekker vindt en weet dat je dat hebt liggen en gaat pakken, kan je daar ook naar uitkijken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:50

Janine1990 schreef:

Suikerverslaving bestaat alleen niet :') Zat je nou letterlijk een pak suiker leeg te eten om aan je high te komen? Ken je iemand die het ooit gedaan heeft?

Suikerpieken zijn zo'n onwetenschappelijke nieuwe hype net zoals keto die er nauwelijks toe doen voor mensen zonder stofwisselingsproblemen. Je lichaam is gemaakt om suikerpieken op te vangen en koolhydraten zijn een prima energiebron :)

Eenvoudige koolhydraten zorgen voor weinig verzadiging, dat klopt wel, maar het is niet zo dat eetbuien vanuit gebrek aan fysieke verzadiging ontstaan. In tegendeel, je kunt verzadigd zijn en weten dat je geen trek hebt maar alsnog emo-eten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:51

Rocamor schreef:
Ik vind het "grappig" dat 90% hier kijkt naar hoe je kunt voorkomen om iets te eten. Niet in huis halen. Stukkies wandelen. Voedende voeding.

Wat niet in huis is, kan gehaald worden. Een eetverslaving is moeilijker dan een rookverslaving. Rookwaren hoef je nooit meer aan te raken, maar voeding elke dag.

De oplossing ligt dan ook in beide. De psycholoog is deel van de oplossing, maar niet de volledige oplossing. Ergens moet je ook zelf stappen zetten richting gezonder leven. En dat blijft helaas dat afgezaagde riedeltje 'beter eten, meer bewegen, buitenlucht.'

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:02

Fly_high schreef:
Janine1990 schreef:

Suikerverslaving bestaat alleen niet :') Zat je nou letterlijk een pak suiker leeg te eten om aan je high te komen? Ken je iemand die het ooit gedaan heeft?

Suikerpieken zijn zo'n onwetenschappelijke nieuwe hype net zoals keto die er nauwelijks toe doen voor mensen zonder stofwisselingsproblemen. Je lichaam is gemaakt om suikerpieken op te vangen en koolhydraten zijn een prima energiebron :)

Eenvoudige koolhydraten zorgen voor weinig verzadiging, dat klopt wel, maar het is niet zo dat eetbuien vanuit gebrek aan fysieke verzadiging ontstaan. In tegendeel, je kunt verzadigd zijn en weten dat je geen trek hebt maar alsnog emo-eten.

Dit.

Als iemand die eetbuien en daarna uitkotsbuien heeft gehad, kan ik erover meepraten.
Zelf ook een emo-eter, maar die suikerverslaving geloof ik niet zo in.

Hier is het enorm verbeterd naarmate ik hulp ben gaan zoeken bij een psyholoog.

Ik hou nog steeds van eten hoor. Maar die echte "eet alles wat maar voor handen is" snaaibuien heb ik echt nog maar heel zelden.
En als ik ze heb is dat meestal ergens aan het eind van mn marathontraining. :')

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 14:05

Laibadji schreef:
Ik kan hier van meespreken. Heb hetzelfde als jij. Ook een grote emotie eter.
Wat voor mij echt geholpen heeft is hypnose. Raar maar waar ik raak weinig tot geen suikers meer aan. Ik was zwaar cola light verslaafd en dat was instant weg.
Echter ondanks dit vermagerde ik niet. Ik heb dit besproken met mijn huisarts en neem nu antidepressiva zodanig dat ik veel meer innerlijke rust heb. (Psychologen en dergelijke had ik in het verleden al gedaan, hielp niet)
Dankzij de medicatie ben ik een ander mens. Ik voel mij rustiger, heb geen snaaidrang, mijn geest en lijf voelen balans.

Van september tot nu ben ik 9 kg vermagerd waardoor ik terug mijn 'normale' zelf ben.

Het gaat naar mijn idee niet over diëten of controle over eten maar jezelf en je psyche tot rust brengen.

Super knap dat je 9 kg bent afgevallen.

Dat stukje psych tot rust komen is voor mij heel moeilijk. Het eten geeft mij een soort van troost, rustgevend gevoel. In mijn hoofd is het chaos van emoties, die kriskras door elkaar heen lopen. De psycholoog heeft mij Mindfulness handvatten gegeven, hoe ik met bepaalde situaties uit het verleden kan omgaan.

Ik heb zelf geen ervaring met hypnose, ik ga me daar eens in verdiepen of het wat voor me zou kunnen zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:16

Fly_high schreef:
Janine1990 schreef:

Het is geen fysieke verslaving nee, maar gezien het verhaal van TS is er wel een zeer grote drang naar een snelle en makkelijke dopamine release.

Ik geloof niet dat ons lichaam gemaakt is om suikerpieken op te vangen. De beschikbaarheid van suiker is veel sneller gestegen dan ons lichaam heeft kunnen evolueren. Het aantal mensen met diabetes type 2 stijgt. En laat daar nu precies de oorzaak van zijn dat je lichaam niet goed op hoge bloedsuikerwaarden reageert. Minder insuline aanmaak, wat resulteert in hogere bloedsuikerwaarden en uiteindelijk diabetes.

Suikerpieken lijkt me dus geen hype. Het is informatie die simpelweg beschikbaar komt uit een samenloop van omstandigheden. De voedingsindustrie is in de afgelopen 80 jaar enorm veranderd. De vraag naar eenvoudig eten vanuit de veranderende maatschappij waarin moeders-de-vrouw ook gewoon werkt, wordt massaal beantwoord door de industrie die massaal op zoek is naar de ultieme smaakbeleving om zoveel mogelijk te verkopen. Daartussen zijn er maar weinig mensen meer die weten hoe je eenvoudig en zonder veel poespas, zouten en suikers een gezonde maaltijd op tafel zetten. Lang leve de influencers die dat wel kunnen en ook nog willen uitleggen wat eten met je doet. Een hype? Nee, het is simpelweg een andere manier van kennisdeling dan er ca. 20/30 jaar geleden was.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:17

Goed dat je hulp zoekt bij de huisarts en de psycholoog. Geef jezelf de tijd om te 'helen'. Dit kun je niet op 1, 2, 3 oplossen. Het is een proces, neem jezelf het niet kwalijk, zoek je emotionele triggers en heel ze. Dit kost tijd en hiervoor heb je aangepaste hulp nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:18

Met suiker is het net als chips. Als je daar behoefte aan hebt en je kan dat niet tegenhouden of stoppen is dat gewoon een probleem.

Van teveel suiker is wel bekend dat je daar ook nadelen van ondervind. Dat is met alles wel waar je teveel van neemt. Dat is niet direct de behoefte aan een schep suiker, maar wel de behoefte aan zoet.

Mensen die zich volstoppen met suikers hebben een voldaan gevoel, maar vaak snel weer behoefte. Als mensen een goed gevarieerd, vezelrijk dieet hebben, kan het lichaam daar vaak langer op lopen. Maar dan moet alles in balans zijn. Suiker is maar 1 ding.

Mijn diëtiste in het zkh vond de anti suiker hype ook onzin, maar het gaat om veel meer dan alleen suikers nemen. En het gaat vooral om alles waar TE voor staat.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:21

Hoe is het TS heb je de HA gesproken?