(Onbekende) blessure na hardlopen, wie heeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: (Onbekende) blessure na hardlopen, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:44

Dat is wel heel dik inderdaad. Misschien kan de fysio wel alvast even voor je tapen. Dat kost hoogstens 10min en oefeningen lijken me op dit moment sowieso nog geen goed idee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:45

Dat ziet er echt niet goed uit. Bah, veel sterkte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:56

Dit komt het meeste in de buurt van je klachten: komt van een fysio site en daar stond een plaatje bij die exact de plek aangeeft waar jij zwelling hebt
ENKEL ONTSTEKING
ONTSTOKEN GEWRICHTSVOCHT

Bij een enkel ontsteking is het vocht in het enkelgewricht ontstoken. Mensen die hun enkel te zwaar belasten na een trauma aan de enkel (bijv een enkelverzwikking) hebben een grote kans op een ontstoken enkel. Het is daarom belangrijk dat je bij vocht in de enkel direct voldoende rust geeft aan de enkel. Het oedeem zal uit zichzelf verdwijnen bij het natuurlijke herstelproces. Het herstelproces kan enkele dagen tot enkele maanden duren. Dit is afhankelijk van de mate waarin de enkel ontsteking aanwezig is en de samenwerking met de patiënt.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:37

:j
BeFunny schreef:
Nou meid die dikte dat komt niet door het hardlopen
Jij hebt je voet niet verzwikt?

Iig zou ik echt goede schoenen kopen en ze passen bij een goede hardloop winkel. Maar eerst je voet laten genezen. Nou dan rekening met 150 tot 200 euro ongeveer voor de schoenen.

Met de opbouw liep ik 3 tot 4 x per week. Een dag rust en een dag lopen. Dus 3 x per week is niet teveel. Ligt er wel aan hoe je loopt en hoe lang dus welk schema. Ik begon met Evy.

Ik ben ook begonnen met Evy, maar ondanks het rustige schema was 3x per week zeker wel te veel. Ik hou dat een paar weken vol en dan krijg ik echt meer last van pijntjes. Dus voor jou is 3x per week niet veel gebleken, maar we zijn er genoeg die baat hebben bij 2x per week in hun lijf heel te houden.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:39

Mir_horses schreef:
Er zit bij ons een atletiek vereniging echt wel dichtbij, dus dat is zeker te organiseren.
En ik lees van jullie dat 3 maal per week dus ook wel veel is, aha.. ik denk dan inderdaad te weinig hersteltijd. Want ik liep nu rondjes van 6,4 km per stuk.
Wat ik me dan afvraag, ik doe echt een training voor beginners waarom dit dan 3 maal per week is? Ze schermen er mee dat je met 12 weken 5 km in 30 minuten kan doen.
Ik lees wel echt allemaal tips waar ik iets mee kan.

Ik kan bij de fysiotherapeut er ongetwijfeld pas bijkomen in het nieuwe jaar, dus voor nu lopen we nog steeds kreupel door het leven. Wanneer ik thuis ben naast werk en paard dan leg ik mijn voet hoog, maar volgens mij is dat echt nog steeds te weinig, want hij blijft echt fors dik. Dat klopt denk ik wel dat het lang duurt voordat vocht er uit is? Of ik zou echt moeten stoppen helemaal te belasten.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Foto's zojuist genomen

Met welk schema ren jij? Want ik vind rondjes van 6,4 km in de opbouw naar 5km ook wel erg grote rondjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:45

Mir_horses schreef:
Er zit bij ons een atletiek vereniging echt wel dichtbij, dus dat is zeker te organiseren.
En ik lees van jullie dat 3 maal per week dus ook wel veel is, aha.. ik denk dan inderdaad te weinig hersteltijd. Want ik liep nu rondjes van 6,4 km per stuk.
Wat ik me dan afvraag, ik doe echt een training voor beginners waarom dit dan 3 maal per week is? Ze schermen er mee dat je met 12 weken 5 km in 30 minuten kan doen.

Als je toewerkt naar 5km hoe kan je dan nu 3x pw 6,4km rennen :? Dat is dan toch teveel als je net begint.

Nu even stoppen en advies van een fysio met affiniteit voor hardlopen vragen.
En hardloop les nemen, hardlopen vraagt echt techniek en niet alleen maar rennen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 28-12-24 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:46

Laura_ schreef:
:j
BeFunny schreef:

Iig zou ik echt goede schoenen kopen en ze passen bij een goede hardloop winkel. Maar eerst je voet laten genezen. Nou dan rekening met 150 tot 200 euro ongeveer voor de schoenen.

Met de opbouw liep ik 3 tot 4 x per week. Een dag rust en een dag lopen. Dus 3 x per week is niet teveel. Ligt er wel aan hoe je loopt en hoe lang dus welk schema. Ik begon met Evy.

Ik ben ook begonnen met Evy, maar ondanks het rustige schema was 3x per week zeker wel te veel. Ik hou dat een paar weken vol en dan krijg ik echt meer last van pijntjes. Dus voor jou is 3x per week niet veel gebleken, maar we zijn er genoeg die baat hebben bij 2x per week in hun lijf heel te houden.

Als je pijntjes krijgt door 3 keer per week een half uurtje te trainen wandelen en joggen in rustig tempo te combineren dan is er iets aan de hand waar je aan zou moeten werken.

Iets lichamelijks of je loopt te snel. In het begin komen de meeste blessures door te snel/hard te willen gaan.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-12-24 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:48

verootjoo schreef:
Mir_horses schreef:

Als je toewerkt naar 5km hoe kan je dan nu 3x pw 6,4km rennen :? Dat is dan toch teveel als je net begint.

Dit.
Het schema bouwd sowieso te snel op. Ik zat na de eerste opbouw fase van Evy op 30min en 4 km ofzo. Maar dat was dus na het afronden. En dan loop je dus niet zo snel.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:12

verootjoo schreef:
Mir_horses schreef:

En hardloop les nemen, hardlopen vraagt echt techniek en niet alleen maar rennen.

Eens! Ik vind een frequentie van 3x per week niet gek, ook niet voor een beginner. Maar dan wel met een goeie opbouw en laag aantal km

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:20

BeFunny schreef:

En bij lange na geen 6,4 km per training.

Ik vind 3 keer per week ook niet gek (ik moet zelf minimaal een rustdag tussen de trainingen hebben i.v.m. pijntjes), maar je begint echt met 10 x 1 minuut rennen, 1 minuut wandelen. Dan kom je echt niet zo ver.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:12

Oei dat ziet er wel erg dik uit... Zelf liep ik in het begin ook wel drie keer per week, maar goede schoenen zijn zeker ook belangrijk!

Maar voorlopig even maar helemaal niet lopen! Straks kan je ook 'gewoon" niet meer pijnvrij lopen. Als je weer pijnvrij kunt lopen zou ik naar schoenen kijken en naar een hardloopvereniging kijken. Vaak bieden die ook startcursussen aan :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:15

Poeh, ik vind het ook wel erg dik voor alleen maar wat overbelast. Ik zou dit zeker laten checken en morgen meteen bellen voor een afspraak.

Voor wat betreft de frequentie van lopen; het is persoonlijk en wat een ander doet is niet zo boeiend. Zeker als je net start moet niet alleen je conditie opgebouwd worden, maar moet je lijf fysiek ook echt wennen aan de onbekende belasting. En dat moet iedereen lekker in zijn eigen tempo doen.
Na 12 weken 5km in 30 minuten lopen is nooit een 'moetje', slechts een leidraad om je eigen lijf goed te leren kennen.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 22:31

Ik zat dan al wel in mijn 11e week van Evy. En dan loop je dus 40 minuten ( en 6,4km). Ik moest 15 minuten rennen, 2 minuten lopen, 15 minuten rennen,2 minuten lopen en dan nog de laatste 5 minuten rennen.
Overigens als het niet ging, deed ik een week opnieuw hoor. Dus ben al wel wat langer bezig.
Maar.. maar.. ik kan me wel vinden in jullie reacties, want ik denk wel dat ik sommige trainingen echt wel te hard ben gaan lopen, dat merkte ik dan wel aan mijn ademhaling. Maar ik maak onbewust te grote stappen, ik moet echt tegen mezelf zeggen rustig aan te rennen.

Ik heb de enkel niet verzwikt, want dan had ik wel een echte knak gemaakt met de enkel, maar dat is niet gebeurd. Dus waar dat vocht vandaag komt :( . De kous helpt wel iets, maar niet veel.
Ik bel maandag de fysio wel even om te laten tapen, hopelijk kan ik vlot komen voor een afspraak.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:04

Ik heb zelf ook Evy gevolgd, je moet tijdens die opbouw nog een gesprek kunnen voeren, dus jij hebt veel te hard gelopen. Ik sou je enkel goed rust nemen en langs de fysio en dan weer flink paar stappen terug in het schema, en niet te hard gaan lopen..desnoods meezingen met de muziek oid!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 01:21

Ik liep ook echt geen 6,4 km in de 11e week hoor.

Ik liep net geen 4 km na afronden van de eerste trainingen van Evy.
Dus 6,4 km dat is voor de meesten te snel. Er zijn echter ook mensen met een veel sneller eigen tempo. Maar een wilde gok is toch dat je te snel hebt gelopen. Na het afronden loop je 30min achter elkaar maar in een rustig tempo.

Wat enkel verzwikken betreft. Ik had precies zo'n enkel afgelopen jaar. Ik had mij s'morgens verstapt over een takje in het bos. Niks aan de hand wandeling afgemaakt. Savonds ging ik nog hardlopen en na een km ofzo ging het niet meer en had ik een dikke enkel. Bleek dat ik smorgens mijn enkel had verzwikt maar heel licht. En het hardlopen savonds heeft het erger gemaakt (overbelast) en toen werd het dik.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 29-12-24 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 01:22

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 23:56

Ik dacht dat het heel normaal was om zoveel km te lopen ;( . Ah oke.. niet dus .. gut ging ik met mijn goede voornemens. Dit verklaart het een en ander.

Helaas geen tape. Ik bel morgenochtend de fysio en anders ga ik even langs de action. Bedankt voor de link Hutcherson!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:21

Hardlopen is ook een sport.
Voor elke sport is er een training. Met paardrijden ga je ook niet zomaar op een paard zitten zonder les, voor tennis heb je tennisles, en voor voetbal voetbaltraining.
Maar bij hardlopen denken veel mensen geen training nodig te hebben. Er wordt dan vergeten dat dit ook techniek vereist en een goede opbouw.
Dus als je weer gaat beginnen; neem een training.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:41

Ik lees dat je 3x in de week 6,4 per rondje loopt op het asfalt. Loop je dan ook iedere keer precies hetzelfde rondje? Aan de zelfde kant van de weg? Omdat een weg nooit helemaal recht is en meestal is naar beneden bolt richting de berm, kun je dus last krijgen van overbelasting aan 1 kant als ie iedere keer precies hetzelfde rondje doet. Het hoeft maar een paar cm verschil te zijn, maar als je rechter enkel altijd aan de lagere kant loopt, kan het best zijn dat die altijd een beetje schuin landt en daardoor geïrriteerd raakt.

Toevoeging:

20km per week lopen is écht teveel als je nog maar 11 weken bezig bent. Als je doel 5km is, dan hoef je echt niet meer dan 8km per week te lopen als beginner. En hoe is je hartslag tijdens deze trainingen? Toen ik begon met hardlopen maakte ik ook de fout om per sé op 6:00 te moeten lopen met een hartslag van 170+. Vorig jaar leerde ik op hartslag te lopen en ben gesetteld op een gemiddelde hartslag van 140 omdat dit bij mij past. Afstand en snelheid zijn niet belangrijk, dat komt vanzelf. Als je je hartslag maar rond de 140 blijft de hele run. Ik begon 1,5 jaar geleden met een tempo van 8:36 gemiddeld (schaamde me dood maar dit is GOED!!) en nu ligt het rond de 07:15 als easy runtempo.
Probeer je runs met Evy eens te doen op hartslag ipv tempo. Blijf nog steeds de training volgen, maar ren je stukken op een tempo waarbij je hartslag relatief laag blijft en je nog een gesprekje kunt voeren. Waarschijnlijk zal dit in het begin zo tergend langzaam zijn dat je je kapot schaamt en zelfs zondagse wandelaars je inhalen, maar houd dit vol! Hoe langzamer, hoe beter. Als je dit ongeveer 3 maand volhoudt zie je je tempo vanzelf omhoog gaan terwijl je hartslag laag blijft.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 00:13

Topsylover;
Ik loop niet altijd hetzelfde rondje, naar gelange de training veranderde, verander ik ook mijn rondje.
Mijn tempo ligt rond de 9,8 / 9,9 km per uur. Maar dat is dus echt vet hoog voor een beginner.
Ik zal inderdaad tergend langzaam moeten gaan lopen. Dat zal ik gaan doen als ik mag opbouwen.

Vanmiddag bij de fysiotherapeut geweest. Hij denkt dat het een geïrriteerd gewricht is tussen hielbeen en enkel. Zo'n 20 jaar geleden heb ik een hielbeenfractuur gehad aan diezelfde voet. En dat zal nu opspelen?
Advies was voor zooltjes te gaan en voor nu afwachten en geen dynamische belasting ( alsof ik dat nu trek met de pijn :') )
Voor de zwelling heeft hij niets gedaan.
Over drie weken terug komen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 02:21

Kan je fysio een echo maken? Hebben ze echo materiaal?
Want als het zo is dat je talus (je sprongbeen) scheef staat sinds je fractuur is je klacht heel simpel op te lossen door een decoaptatie manipulatie door een manueel therapeut, chiropractor of osteopaat. Dan staat ie weer recht en heb je waarschijnlijk veel minder last van blessures.

Zooltjes ben ik echt geen fan van. Je gaat dan compenseren van buitenaf en soms werkt dat (tijdelijk) maar los gewoon hrt probleem op. Waar is die mindset gebleven binnen de gezondheidszorg? Common!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:46

Hutcherson, als er wat scheef staat. Dat weet je niet. En het moet dan ook nog weer recht te zetten zijn. Dat is ook niet altijd het geval. Vergeet niet dat de 3 paten of peuten die jij noemt onder het altnernatieve circuit vallen, dus volgens sommigen onder de kwakzalverij. Ik wil daarmee niet zeggen dat ze niets doen, maar ik heb geen goede ervaringen met een osteopaat, de chiropractor lostte wel mijn rugpijn op, maar bleef aandringen op meer behandelingen (dus meer geld verdienen, het was nooit goed zeg maar terwijl ik allang klachtenvrij was), en een manueel therapeut geen ervaring mee.

Zonder zooltjes is bij mij die hielspoor meteen terug en dat is dan al terug als ik slechts 10km ga hardlopen. Dus ik loop absoluut niet hard zonder mijn zooltjes van loopvisie (op maat gemaakt, zelf de afdrukken van de voeten gemaakt). Er wordt niets gecorrigeerd van buitenaf hoor.

Als ik de TS was zou ik zeker wel een afspraak maken bij een podoloog voor zooltjes. En zorgen voor goede hardloopschoenen natuurlijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:49

Ik liep met Evi tegen de laatste training ook iets meer dan 5 km omdat je ook nog een heel stuk wandelt, het idee is ook dat je aan het eind 5km rent ongeveer dus ik denk opzich dat je niet perse te hard loopt. Maar het klinkt wel een beetje of je pijntjes hebt genegeerd. Een beetje spierpijn is normaal gewrichtspijn naar mijn idee niet dan moet je echt kijken naar je schoenen/loophouding. Ik heb van die blokjes in mijn zolen omdat ik platvoeten heb en toen ik nog wel eens in de sportschool op mijn binnenschoenen zonder blokjes op de loopband liep voelde ik dat ook altijd direct, niet dat het echt zeer deed maar het ging wel zeuren aan de binnenkant van mijn enkel met dat soort dingen moet je dus niet doorlopen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 15:20

Niet te vergeten dat een gemiddelde van 9,8-9,9 per uur inclusief de wandelmomenten is en je dus nog iets harder loopt. Ook al zijn de wandelmomenten op het einde 5 minuten en 35 minuten rennen ofzo.

Kk heb gisteren mijn zooltjes opgehaald. Vrijdag proberen met hardlopen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:59

5km in een half uur redden de meesten echt bij lange na niet hoor. Doel van Evy is om aan het einde 30min zonder te wandelen te lopen in een tempo waarbij je kunt praten (je hartslag dus niet te hoog op te laten lopen) ik liep dus nog net geen 4km in dat half uur. En ik ben later zelfs nog langzamer gaan lopen op de duur lopen. Intervallen doe je dan sneller. Ieder heeft ook een eigen basis tempo. Maar ik vind voor een beginner al zo snel 6,4km lopen en nog niet eens aan èèn stuk dat vind ik veel. En dan zit je aan de bijna aan de 20km in de week bij 3x trainen dat vind ik wel veel. Toen ik eenmaal op dreef was trainde ik makkelijk meer kilometers. Snelheid heb ik nooit in me gehad. Maar ik liep al heel veel (wandelen) dus ik kon al vrij snel toen ik eenmaal 30 min liep naar het uur en naar de 10km en naar de 15 en de 20 en voor ik het wist liep ik 30. Maar juist het begin moet je echt opbouwen en je lichaam ook aan de schokken laten wennen. En je conditie moet je ook echt opbouwen.