Wie heeft ervaringen met Cuff Repair schouder operatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 15:03

snorkel1986 schreef:
Ik vind het heel interessant om jullie allemaal tevolgen om dat ik een kijk operatie krijg in mijn schouder wegens blijven de klachten ( al 2 jaar ) en inmiddels de mri 2x gezien heb met wisselende uitslagen/ menig dus nu operatie en handelen na bevinden ( de ene zegt labrum ander zegt bicepspees) dus tja... zo als nu lijkt nog wachten tot half maart... maar hoop dat er iemand uit valt en ik eerder kan }:) :oo maar tot die tijd afwachten en rustig door pruttelen

Lange wachtlijsten zijn er he...je moet echt je eigen zorg bij elkaar shoppen zeg maar. Het toekomstbeeld van een zorginfarct is m.i. nu al volop aan de orde. Ik heb ook aangegeven dat ik graag eerder wil worrden opgeroepen als er iemand uitvalt. Na de operatie kan het revalideren pas beginnen, het zal nu eerst aan elkaar gezet moeten worden.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 17:41

Idd parmezaan, er zijn lange wachttijden.
Snorkel1986 - als ze iets vinden tijdens de kijkoperatie wordt dat dan gelijk aangepakt als dat mogelijk is?

Ik voelde met sporten dat mijn schouder wat stijf was eind augustus (warming up). Niks voor mij, nooit last van schouder gehad. Toen met het krachtdeel kon ik opeens geen gewichten laten zakken zonder pijnscheuten in mijn bovenarm. Gelijk ook naar fysio. Niks geks gedaan/gevoeld dus dachten ontsteking. Dus rust, dry needlen etc als behandeling. Werd niet echt beter, dus gewricht in laten spuiten met ontstekingsremmer maar ook echo aangevraagd bij ziekenhuis. Daar kon ik in november pas terecht helaas. De spuit deed niks, dacht zelf nog steeds een slecht genezende ontsteking. Uitslag van full thickness ruptuur had ik dus ook zeker niet verwacht. Ik heb met autorijden nul pijn maar ook nergens verminderde mobiliteit. Mijn andere spieren nemen kennelijk ook veel over. Daarom is er ook twijfel tussen wel of niet opereren. Maar ben ik dus ook al vanaf augustus 'bezig'. We zullen het horen deze week en als het opereren wordt hoe lang ik moet wachten..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:05

Ja dan gaan ze handelen naar bevinden en word indien mogelijk gelijk gemaakt.

Eerst dachten ze slijmbeurs ( daar spuit voor gehad) later door mri labrum en banden verdikt half jaar rustig gedaan en door na ander ziekenhuis op advies fysio
Weer later mri was allen goed maar klinisch beeld bicepspees ontsteking ( spuit voor gehad) maar doet niks/ weinig dus nu gaan ze er maar in kijken en dan zien we wel weer of ze wat vinden of niet( wat het dan is geen idee)

Maar hoe is dit bij jullie gevonden
Dat full thickness ruptuur..
Want ik kan idd voor sommige blessures te veel ( pas niet in de plaatjes) maar deze nog nooit gehoord

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 21:22

snorkel1986 schreef:
Ja dan gaan ze handelen naar bevinden en word indien mogelijk gelijk gemaakt.

Eerst dachten ze slijmbeurs ( daar spuit voor gehad) later door mri labrum en banden verdikt half jaar rustig gedaan en door na ander ziekenhuis op advies fysio
Weer later mri was allen goed maar klinisch beeld bicepspees ontsteking ( spuit voor gehad) maar doet niks/ weinig dus nu gaan ze er maar in kijken en dan zien we wel weer of ze wat vinden of niet( wat het dan is geen idee)

Want ik kan idd voor sommige blessures te veel ( pas niet in de plaatjes) maar deze nog nooit gehoord

Full thickness ruptuur betekent dat de supraspinatus pees volledig is afgescheurd, bij mij door een val. Bicepspees ook gescheurd. Verder verdenking op labrum letsel. Is gezien op echo bij fysio, en op MRI met contrast in ziekenhuis.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 21:27

Riviera87 schreef:
Idd parmezaan, er zijn lange wachttijden.
Snorkel1986 - als ze iets vinden tijdens de kijkoperatie wordt dat dan gelijk aangepakt als dat mogelijk is?

Ik voelde met sporten dat mijn schouder wat stijf was eind augustus (warming up). Niks voor mij, nooit last van schouder gehad. Toen met het krachtdeel kon ik opeens geen gewichten laten zakken zonder pijnscheuten in mijn bovenarm. Gelijk ook naar fysio. Niks geks gedaan/gevoeld dus dachten ontsteking. Dus rust, dry needlen etc als behandeling. Werd niet echt beter, dus gewricht in laten spuiten met ontstekingsremmer maar ook echo aangevraagd bij ziekenhuis. Daar kon ik in november pas terecht helaas. De spuit deed niks, dacht zelf nog steeds een slecht genezende ontsteking. Uitslag van full thickness ruptuur had ik dus ook zeker niet verwacht. Ik heb met autorijden nul pijn maar ook nergens verminderde mobiliteit. Mijn andere spieren nemen kennelijk ook veel over. Daarom is er ook twijfel tussen wel of niet opereren. Maar ben ik dus ook al vanaf augustus 'bezig'. We zullen het horen deze week en als het opereren wordt hoe lang ik moet wachten..

Wat gek he, ik weet wel dat je bij ouder worden scheurtjes kunt krijgen, maar niet dat de supraspinatuspees volledig afscheurt. Bij mij namen mijn andere spieren in het begin ook veel over :(:) nu niet meer.. Succes volgende week, ben benieuwd!

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:55

snorkel1986 schreef:

Bij mij heeft de huisarts een echo aangevraagd (rotator cuff problemen, dan pakken ze alle grote spieren die in de cuff zitten mee) omdat hij de bewegingen die ik nog kon niet vond passen bij de klachten die ik had. En omdat de klachten niet beter werden met rust. Ik kan ook voor deze blessure nog veel te veel daarom is hier ook niet specifiek aan gedacht. Dus met de echo is deze schade aan het licht gekomen en was nogal een verrassing..

snorkel1986

Re: Wie heeft ervaringen met Cuff Repair schouder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 08:18

Mmm oké echo hebben ze idd bij mijnook al gedaan en toen dus de slijmbeurs gevonden..
Ach ja afwachten dan maar gewoon ik duik onder de mee lees steen
Fijne feestdagen alvast

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:47

Het topic eerder al eens voorbij zien komen en gelezen omdat ik zelf ook last vsn mijn schouder heb na een val.

In mijn geval ben ik eind november 2024 op de trap gevallen. Niet eens op mijn schouder maar op mijn elleboog. Welke in eerste instantie wat blauw was.
Pijn aan mijn schouder kwam de andere dag pas

Doordat het slecht ging met mijn schoonmoeder eind november en daarna overlijden een week later er gewoon mee door gelopen. Zal wel wat gekneusd zijn.

Daarna werd het beroerder en beroerder. In eerste instantie roepen, ach alles komt eruit nu. Waren nl 2 heftige weken met zorg en alles regelen betreft de uitvaart.

Voor de kerst wel bij de fysio geweest. Die zei al, is van binnen goed geraakt en inwendig blauw.
Nek en deel schouder los gemaakt.
Voor mijn nek een opluchting maat voor schouder geen effect.

Uiteindelijk gisteren toch maar naar de huisarts geweest. Op basis van mijn verhaal en wat testjes besloten om mij in te sturen voor foto's en echo. Dit omdat hij heel sterk het vermoeden heeft dat er een pees is gescheurd. Nu is hij normaliter niet van uitspraken vooraf. Maar zei wel dat ik dan rekening moet houden met een operatie.
Ik kan straks al voor de röntgen en echo.
Hopelijk zit hij ernaast.....

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:34

Tja afwachten dan laat je het weten?

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 14:04

Wat vervelend Kiki1976! Ben benieuwd wat er uit de rontgen en echo komt en hoe verder..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:02

Moet 2 dagen wachten op de uitslag via huisarts

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:14

Vandaag was de uitslag er al, dus lekker snel.
Gelukkig is de pees niet gescheurd, enkel flink uitgerekt. Helaas wel een wokerig effect met kalkkristallen.
Voor nu eerst maandag een spuit erin en kijken wat het doet. Als dit niet werkt dan spuiten onder echo en spoelen en wederom spuit erin

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:16

Maar komt uitgerekt dan wel terug in vorm?

Helaas operatief is korter maken toch ook vaak nodig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:54

Daar is niet over gesproken dat er een operatie voor nodig zou zijn.
Ik zal maandag het wel eens navragen hoe of wat

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 22:11

Hopelijk bij jou niet nodig. :)

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 15:16

Nou ik ben afgelopen woensdag geopereerd. De operatie en de handelingen eromheen, vielen me enigszins mee. Ik had flink opgezien tegen het zetten van het plexus block waardoor mijn arm/schouder 24 uur gevoelloos zou zijn. Dit kon ik meekijken op het echoscherm en de anesthesiste die dit deed deed het super zorgvuldig en nagenoeg pijnloos. Ondanks dat ik een minuut of vijf een lange naald in mijn nek had. Dus dat was een goed begin. Ik had toen al wel oxazepam gehad dus waarschijnlijk zag ik het daardoor ook allemaal wat blijer

Daarna door naar de operatiekamer waar twee orthopedisch chirurgen gingen opereren, een junior en een senior. Ik kreeg een infuus/kapje voor de algehele anesthesie en was ook zo weg. Tijdens de operatie een buisje in mijn keel gekregen voor de beademing maar daar heb ik niks van meegekregen want toen was ik onder zeil. Ik kwam bij op de uit slaapkamer en kreeg gelijk een ijsje, was nog superduf.

Terug op de zaal kwam de chirurg vertellen dat de supraspinatuspees weer was aangezet die zat nog maar voor 20% vast, de rest was afgescheurd. Verder is het dunne gedeelte van de bicepspees doorgehaald, want van heel slechte kwaliteit, het dikke gedeelte van de bicepspees werkte nog prima. Gevolgen dat het dunne gedeelte van de bicepspees is doorgehaald is maximaal 5% krachtverlies in mijn hand. Dat vind ik acceptabel. De supraspinatuspees is vastgezet met vier botankers.

Ik had mijn operatiehemd nog aan en had een fijne pyjamajurk meegenomen maar die paste voor geen meter op mijn schouder. Want daar zaten wond pleisters op en een baby luierlag op mijn schouder tegen het overmatige wondvochtverlies. Gelukkig had ik ook een heel wijd XXL mannen t-shirt bij me wat wel goed aanging. Ook de afgelopen dagen draag ik thuis alleen nog maar deze wijde shirts met de sling aan en afdoen zijn korte mouwen veel fijner.

Als pijnstilling had ik naast paracetamol ook morfine tabletten meegekregen. Ik ben er bekend mee dat ik niet goed tegen medicijnen kan, heb al een aantal keren allergisch op medicatie gereageerd. NSAID's verdraag ik sowieso niet. Mijn ervaring met de morfinetabletten was geen fijne, ik kreeg enorm koude rillingen, de pijn werd absoluut niet minder, ik kom niet meer helder nadenken, en ik werd benauwd. Na twee pillen ben ik hier dan ook mee gestopt, ik doe het nu alleen op paracetamol. Dat valt nog niet mee, maar ik voel me in ieder geval wel weer mezelf en geen bijwerkingen zoals bij de morfine.

De nachten zijn tot nu toe dramatisch. In de nacht doet mijn schouder veel veel meer pijn. Ik denk doordat ik overdag nog best veel beweeg en 's nachts uiteraard niet. Dan komen de krampen in schouder en arm, pijn vanuit het bot en zenuwpijn. Dat maakt dat ik door de pijn totaal niet kan slapen. Soms ook echt niet weet hoe ik moet zitten, staan of liggen om de pijn goed te kunnen verdragen. Waar ik me aan vasthoud is dat ik vaak hoor dat de eerste twee weken de pijn het ergst is en het daarna beter te doen is.

Gelukkig doen man en dochter veel voor me, dus dat gaat prima. Volgende week even kijken als ze weer aan het werk zijn hoe dat gaat. Ik heb me nog niet verveeld omdat ik overal zo ellenlang over doe. Oh ja nog een andere tip als je zoals ik een wat grotere boezem hebt, is het goed om een strapless bh in huis te hebben. Ik had dat niet maar kreeg ook last van mijn andere schouder doordat ik anders altijd een BH aan heb. Ik heb nu van een stevige beugel bh de banden afgeknipt en zo krijg ik toch wat ondersteuning jeejj

Nou een uitgebreid verslag, ik hoop dat jullie er wat aan hebben stel gerust vragen, of heb je tips ook heel graag

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:02

Wat fijn dat de operatie goed is gegaan parmezaan! Ik heb eerder ook zo'n schouderblok gehad (vingerbot doormidden en gedraaid.. iets met een paard en een touw). Dat blok zetten was niet aangenaam (had een stagiair, tsja die moeten het ook leren maar duurde daardoor vrij lang met die naald erin).
Voor pijnstilling kan je wellicht nog vragen om tramadol retard? Dat kan ook bijwerkingen geven maar is langzame langdurige afgifte voor 12-16 uur.
Hopelijk word de pijn in de nacht snel beter!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:59

Fijn dat de operatie is goed gegaan. Hopelijk is de pijn snel minder.
Maar wat Riviera al zegt, misschien is tramadol een optie. Mijn moeder mag nsaids niet, kan ook niet tegen morfine maar tramadol wel.

Vorige week gevraagd hie en wat betreft het uitgerekte. Voor nu doen ze er niets aan. Dit omdat er ook wat kalk kristallen gevormd zijn. Nu eerst spuit erin. Volgende stap werd spoelen en als dat nog niet hielp dan toch operatie.
Spuit is maandag gezet, dus nu 6 dagen geleden. Is wel wat beter waardoor ik wel wat beter slaap. Maar veel dingen qua beweging zijn echt nog wel pijnlijk. En dan simpele dingen.
Maar de erge uitstraling naar mijn bovenarm is voor de helft minder.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 20:49

Dank voor jullie reacties. Wat fijn Kiki dat de pijn al zo is verminderd. Als het zonder operatie gaat zou ik daar zeker voor kiezen..

Ik heb niet het idee dat ik op een ander opiaat beter gaan reageren. Gezien eerdere allergieën op medicatie wil ik dat ook niet gaan uitproberen want een allergische reactie op medicatie vind ik echt super bagger. Vooral de bijkomende benauwdheid die ik al een aantal keren heb meegemaakt.