Veel ziek/niet fit rond deze periode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:24

Zertab schreef:
Nog meer mensen die afgelopen maand ook blijven kwakkelen? Niet zo ziek dat ik niet kan werken, maar wel echt niet fit dat sporten bijvoorbeeld ook half/half gaat.

Ja, ik. En ik snap er niks van. Ben letterlijk elke maand een keer ziek geweest vanaf september. Eendagsgriepje, verkoudheid, dikke griep (2 super gezonde vriendinnen zelfs in het ziekenhuis mee beland), blaasontsteking, elke maand iets anders.

Ik had een stressvrij leven, eet super gezond, beweeg veel, superfijne baan en vanwege de winter weinig uren. Veeeel slapen, maar toch- bam, elke maand raak. Ik snap er niks van.

Misschien helpt het niet, of wel, maar je bent niet alleen :(:)

Zertab

Re: Veel ziek/niet fit rond deze periode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 21:27

Ik snap er dus ook niets van...

Wel wat stress sinds begin deze maand, maar opzich wel houdbaar. En ook gewoon genoeg ruimte voor leuke dingen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:29

Hier ook enorm aan het kwakkelen. Afgelopen jaren nooit ziek geweest maar sinds januari is het raak. Ik ben recent begonnen in een tijdelijke functie waarin ik met kinderen werk en bezoek zo'n 9 verschillende gezinnen per week. Overal is wel iemand aan het hoesten en snotteren. Eind januari flinke griel gekregen waar ik wel 3 weken last van heb gehad. Was ik net weer een beetje hersteld en weer 2 keer naar de sportschool geweest heb ik het volgende verkoudheidsvirus weer te pakken...
Merk vooral dat ik enorm snel vermoeid en buitenadem ben. Baal echt wel want had net de discipline van sporten te pakken en wilde graag weer mentaal wat fitter worden door meer bewegen, maar merk nu dat m'n lichaam veel rust nodig heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:30

Is het echt verkoudheid/griep of kan het zijn dat je allergisch bent ergens voor?

Ik heb zelf hooikoorts en allergie voor schimmels en huisstofmijt. Vroeger had ik iedere maand wel een fikse verkoudheid te pakken en dan kon ik me echt een paar dagen grieperig voelen. Nu slik ik het hele jaar door medicatie en ik ben ik hooguit 2x per jaar verkouden.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:41

capopjekop schreef:
Is het echt verkoudheid/griep of kan het zijn dat je allergisch bent ergens voor?

Ik heb zelf hooikoorts en allergie voor schimmels en huisstofmijt. Vroeger had ik iedere maand wel een fikse verkoudheid te pakken en dan kon ik me echt een paar dagen grieperig voelen. Nu slik ik het hele jaar door medicatie en ik ben ik hooguit 2x per jaar verkouden.

Reageer je op mij of op TO? Ik heb geen allergiën, daar ben ik vorig jaar op getest. Wel heb ik een scheef neusschotje waardoor ik standdaard al minder kan ademhalen door mijn neus, een verkoudheid ervaar ik daardoor al snel heviger en blijft lang hangen qua verstopte neus. Afbouwen van de neusspray is ook extra moeilijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 21:50

Ik heb hooikoorts, maar slik daar medicatie van de huisarts voor.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:21

Ik denk dat dit jaar de virussen ook heftiger zijn. Ik ben elk jaar wel een keer ziek en altijd flink vatbaar.

Ik ben in september flink ziek geweest met hele heftige koorts en mijn vriend ook, die nooit echt ziek-ziek is. Daarna kwakkelen met verkoudheidsklachten en keelpijn. December na de kerst een flinke buikgriep, tweede week januari keelontsteking.

En ik ben nu nog steeds verkouden, nog steeds zit allss vol, keelpijn….. en snel moe. Geen idee waar het allemaal vandaan komt maar als collega’s niet fit naar werk komen ga ik ook verder thuis werken want mijn immuunsysteem is helemaal bagger. Ik pak alles op sinds de griep van september. Ik zorg goed voor mezelf, sport regelmatig en wandel veel buiten, eet gezond, slik de juiste vitamines en zou verder geen allergieën hebben. Maar ik ga wel bloedprikken, dat kwakkelen is helemaal niets.

Hier ook een scheef tussenschot en neuspoliepen trouwens en ik spoel met zout water… neusspray deed zelfs niets meer op den duur en veroorzaakte juist ontstekingen..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 22:31

Ik denk dat bloed prikken bij mij niets uithaalt. Denk niet dat er afwijkende waardes zijn.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:32

Ik denk het ook niet bij mijzelf maar wil het toch laten controleren omdat het nu al bijna 8 maanden speelt. Maar ik hoor het zoveel om me heen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 22:34

X2305 schreef:
Ik denk het ook niet bij mijzelf maar wil het toch laten controleren omdat het nu al bijna 8 maanden speelt. Maar ik hoor het zoveel om me heen.

Ja snap ik, zou het ook zeker laten doen!

Ik hoor het ook veel. Patiënten bellen ook weer af ivm ziekte.
Mijn broertje was vorige week verkouden / niet fit. Grote kans dat ik het van hem heb. Mijn moeder voelt zich ook maar meh met dezelfde klachten.

Maar het is gewoon irritant. Net zo lekker weer aan het sporten...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:41

Ik ben nu pas deze winter voor het eerst verkouden geworden. Normaal wordt ik ook echt wel vaker. Maar ik heb op mijn werk buikgriep, Influenza A en krentenbaard laten schieten dus het zat er een keer aan te komen.

Ik werk overigens met mondkapje op zeker nu. Voor mij is het een verkoudheid, maar voor mijn cliënten met slechte weerstand en op leeftijd pakt het vaak uit in een longontsteking. Ik doe het dus vooral om hun te beschermen.

Andersom ook met mondkapje als de cliënten ziek zijn. Maar je merkt wel dan wie zich aan het protocol houdt en wie niet.

Moet zeggen dat het wel een pittige verkoudheid is. Ik heb gelukkig geen koorts gehad misschien slechts wat verhoging. Maar je holtes zitten ook helemaal verstopt dat houdt wrl langer aan dan normaal. De keelpijn was dragelijk maar hield ook langer dan dan dat ik normaal heb.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:42

Zertab schreef:
Ik slik ook al vitamine D
Eet gezond. En sport 6x per week.

Sport je niet te vaak? Als je je niet helemaal lekker voelt, is rust nemen vaak verstandiger dan te gaan sporten. Ik denk dat 3x per week sporten, zeker icm een fulltime job, ruim voldoende is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 07:55

Ik werk 32 uur, 4x sportschool en 2x paardrijden.

Ik neem deze week rust inderdaad!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:07

Nou ik sta ook weer hoestend op met een zwaar gevoel op de longen.. Het is echt hardnekkig. Alsof je overal en nergens weer wat oppikt..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:17

Mijn man had dat vorig jaar ook. Elke maand was hij minimaal een week ziek, en dan een week half, 2 weken oké en dan was hij weer ziek.
Hij is toen echt aan een hele hoge dosis vitamine D gegaan en dat heeft toen wel geholpen. Maar wel op dokters voorschrift natuurlijk, na bloedonderzoek.

Verder toch ook maar kijken naar je handhygiëne. Vaker wassen, zodat je niet van alles van iedereen meeneemt steeds?

Gewoon super vervelend. Al ben ik nu eindelijk van de hoestsnoepjes af, nadat ik op Valentijnsdag begon met hoesten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 10:01

Ik was na elke patiënt mijn handen. Dus dat is elke 25 minuten... Lijkt me voldoende.

Vanmorgen ook een zieke patient tegenover me. Dan ontsmet ik ook de tafel. Wil ook niet dat patiënten elkaar besmetten via mijn tafel.
Heb nu ook het raam een klein stukje open voor frisse lucht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:15

Als iemand ziek in de ruimte zit en zeker als je ook dichtbij iemand moet zitten tijdens het werk is de kans groot dat je dat gewoon weer oppikt door te ademen. Daar kan handen wassen niet tegenop.. Zo frustrerend!

Wel goed dat je de tafel schoonmaakt en de ruimte ventileert. Dat zou voor een volgend persoon wel iets kunnen helpen. Als je de mogelijke verspreiding nog verder wilt proberen te voorkomen, vergeet dan ook niet de deurklinken mee te nemen en wellicht de wc en kraan als die gebruikt worden. Dat zijn veel van die plekken waar virusdeeltjes op blijven zitten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:32

Ik weet niet precies hoe jouw werkzaamheden precies uitgevoerd worden, maar bij een handtherapeut denk ik mijzelf in dat je maximaal 1 armlengte bij elkaar vandaan zit?
Dus de cliënt met gebogen armen aan een tafel en jij aan de ander kant van die tafel met gebogen armen? En jij misschien ook nog wel licht voorovergebogen om goed te kunnen zien wat je met de hand van de cliënt aan het doen bent?

Dan is voor door de lucht overdraagbare virussen de afstand tussen jouw gezicht en dat van je cliënt niet heel erg groot en ook als iemand niet recht in je gezicht zit te hoesten, maar gewoon uitademt, is die afstand niet heel groot.

Dus met handen wassen en de ruimte ventileren ben je wel een eind op weg, maar gezien het feit dat de meeste luchtweginfecties ingeademd worden, is ruimte tussen jouw gezicht en dat van de ander wel essentieel om de ventilatie zijn werk te kunnen laten doen.

Daarbij kan het zo zijn dat je mogelijk na een weekje grieperig voelen je eigenlijk nog niet niet voldoende hersteld bent wanneer je dan (voor je gevoel ein-de-lijk) weer kunt sporten, maar wanneer je te vroeg alweer te intensief aan het trainen gaat, raakt je lichaam mogelijk toch een beetje overtraind en maakt je dat weer ontvankelijker voor het volgende virus dat zich aandient.
4x per week intensief sporten in de sportschool kan heerlijk zijn bij een fit en gezond lijf, maar zoals de trainer van mijn kickbokstraining altijd zegt: "rust is óók training"
Je lichaam moet herstellen, zowel van de training, als van de eventuele aanwezige stress, als van al die prikkels op je immuunsysteem.

Bij ons geldt de (ongeschreven) regel dat wanneer je koorts hebt gehad, je nadat je weer beter bent, je nog niet komt trainen 2x zoveel dagen als dat je koorts hebt gehad.
Dus heb je 4 dagen koorts gehad, moeten we nog 8 dagen erna niet trainen. Puur om het lichaam het herstel te geven wat het nodig heeft.

En niet trainen is niet hetzelfde als niet bewegen.
Elke dag een half uurtje (rustig) wandelen in plaats van die training kan prima.

En een rustige yogales kan ook al wel eerder dan het knallen in de kickbokstraining.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 11:06

Ik heb gister inderdaad een half uurtje gewandeld.

Klopt, we zitten er dichtbij omdat je anders de hand niet kan aanraken natuurlijk.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:08

Sanet schreef:
Mijn man had dat vorig jaar ook. Elke maand was hij minimaal een week ziek, en dan een week half, 2 weken oké en dan was hij weer ziek.
Hij is toen echt aan een hele hoge dosis vitamine D gegaan en dat heeft toen wel geholpen. Maar wel op dokters voorschrift natuurlijk, na bloedonderzoek.

Verder toch ook maar kijken naar je handhygiëne. Vaker wassen, zodat je niet van alles van iedereen meeneemt steeds?

Gewoon super vervelend. Al ben ik nu eindelijk van de hoestsnoepjes af, nadat ik op Valentijnsdag begon met hoesten.

Dit dus. En een lichaam in de winter meer rust gunnen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:29

Pak je wel genoeg rust? Ik word al moe als ik naar je schema kijk eerlijk gezegd

Ik ben in 2022 uitgevallen met covid (heel erg ziek geweest), te snel (op aandringen van toenmalige werkgever) weer begonnen en in voorjaar 2023 langdurig uitgevallen.
Toen met behulp van bedrijfsarts weer opgebouwd en ook gekeken naar preventie. Ik deed echt teveel, om de haverklap ziek, verkouden, keelontsteking, verhoging etc.

Ik heb nu een nieuwe baan en heb nu een heel fijn schema gevonden. Wat voor mij belangrijk is is rust pakken, huis en omgeving goed schoon, dagelijks huis ventileren, slapen met raam op een kier etc.
Ik sport 1x (ja echt maar 1x) in de week, niet tot het gaatje maar gewoon onderhoud, probeer dagelijks te fietsen, in de zomer tuintje bijhouden etc.
Afgelopen februari was mijn eerste verkoudheid dit seizoen (normaal begint dat in september als mijn zoon (nu ook) na de eerste schoolweek al loopt te snotteren, alles is aan me voorbij gegaan).
Door de verkoudheid had ik ook benauwdheidsklachten (erfenisje na de covid) heb als eerste sporten on hold gezet, toegegeven aan herstel en dus waar nodig overdag of savonds rust gepakt, heb voor het eerst gewoon door kunnen werken. Inmiddels is het helemaal over en pak ik het sporten weer op, fietsen heb ik wel steeds gedaan als het kon.
Put je lijf niet uit, dat scheelt ook in je weerstand.

Soms voel ik me weleens als een bejaarde maar mijn lichaam heeft de rust duidelijk nodig en gaat hier heel goed op. Ik heb ook fanatieke sporters in mijn vriendenkring maar hoor daar ook om de haverklap ziek en zeer. Bewegen is zeker goed maar geef je lijf ook de tijd te herstellen .

In jouw geval zou ik ook zeker het dragen van een mondkapje overwegen, je zit toch dichtbij mensen en bent duidelijk vatbaar.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:26

Weet je nog steeds niet dat een mondkapje niets doet ? En virus of bacterie gaat daar gewoon doorheen. Verder is wat je zegt gewoon waar, luisteren naar je lijf.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:40

Als dat jouw ervaring is mbt mondmaskers zou het netter zijn om dat dan ook op die manier te omschrijven.

Ik heb andere ervaringen :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:42

Polly schreef:
Als dat jouw ervaring is mbt mondmaskers zou het netter zijn om dat dan ook op die manier te omschrijven.

Ik heb andere ervaringen :)

Dat is wel heel bijzonder, aangezien wetenschappelijk is aangetoond dat mondkapjes niets doen. Verder even goede vrienden hoor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:47

Zullen we deze discussie hier achterwege laten?