Morbide obesitas familielid, hoe kan ik helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:29

Waar is hij geweest voor ADHD testen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 13:38

Petpa schreef:
Mag ik vragen hoe oud hij is en wat voor werk hij doet?

22, en eigenlijk heeft hij meer 'bijbaantjes'. Het is hem nooit gelukt een opleiding af te ronden.
Op een of andere manier is het hem wel altijd gelukt overal en nergens binnen te komen.
Tot het moment dat hij echt heel zwaar werd, toen verloor hij zijn zelfvertrouwen en durfde niet meer overal op af te gaan.
Heel knap dus dat het hem nu wel weer gelukt is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 13:39

Katja schreef:

ADHD centraal

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:40

Vraagje: wat voor therapeut ben je, omdat je al twijfelt aan de deskundigheid van de personen met wie je neef zijn gesprek had?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:54

Ninx schreef:
Petpa schreef:
Mag ik vragen hoe oud hij is en wat voor werk hij doet?

22, en eigenlijk heeft hij meer 'bijbaantjes'. Het is hem nooit gelukt een opleiding af te ronden.
Op een of andere manier is het hem wel altijd gelukt overal en nergens binnen te komen.
Tot het moment dat hij echt heel zwaar werd, toen verloor hij zijn zelfvertrouwen en durfde niet meer overal op af te gaan.
Heel knap dus dat het hem nu wel weer gelukt is.

Zijn zelfvertrouwen loopt op die manier iedere keer weer een deuk op.
Het behouden van zijn huidige job kan cruciaal zijn voor de opbouw van zelfvertrouwen + vervolgstappen als afvallen enzo.
Zou je niet het gesprek met hem aan kunnen gaan over het vraagstuk waar hij zichzelf over 5 jaar ziet en dan mbt werk als onderliggende gedachte.
Zodat je op die manier stappen met hem kan vaststellen?
Bijvoorbeeld; heeft hij een opleiding nodig om te komen waar hij over 5 jaar wil staan? Via welke banen zou hij daar kunnen komen? Wat moet er op mentaal gebied gebeuren? Wat moet er op fysiek gebied gebeuren?
Indien je samen met hem deze stappen kan beschrijven dan is het voor hem wellicht overzichtelijk en haalbaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 13:55

CharleyT schreef:
Vraagje: wat voor therapeut ben je, omdat je al twijfelt aan de deskundigheid van de personen met wie je neef zijn gesprek had?

Ik twijfelde aan de kundigheid van de persoon met wie we de vragenlijst doornamen... En die twijfel was gebaseerd op mijn kennis betreffende ADHD omdat ik zelf gezegend ben met deze brein-variatie ;-)

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:26

Ik heb niet alle opmerkingen gelezen, maar mijn vriend is PT.

Allereerst: echt sporten is nu een te zware belasting voor het lichaam, dan komen (zelfs evt blijvende) blessures snel om de hoek kijken.

De beste manier om met beweging af te vallen is om te wandelen. Daarbij houdt je een hartslag aan van 60-70% van je maximale hartslag. Dan zit je op de maximale vetverbranding en verbrand je dus meer vet dan met keihard sporten.

Maximale hartslag = 220 - 22 (leeftijd) en daar dan 60-70% van.
Hij zou dan moeten wandelen met een hartslag tussen 119 en 139

Ik denk dat bewegen stap 2 is in zijn ‘reis’ naar een gezonder gewicht. Een verandering van leefstijl met (eventueel) begeleiding zal naar verwachting stap 1 zijn.

Alles valt en staat wel met zijn eigen motivatie..

Edit: nu wel alles gelezen en zie dat bewegen e.d. nog niet aan de orde zullen zijn. Zie dit even als extra informatie. Succes!

Oskarrino

Re: Morbide obesitas familielid, hoe kan ik helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:42

Een gastric bypass of sleeve krijg je niet zomaar. Zit een groot traject aan vast (ook psychisch) en daar moet je ook laten zien dat je zelf kan afvallen.

Ik denk dat een eerste goede stap een huisarts/praktijkondersteuner kan zijn en vanuit daaruit verder te kijken. Ik zou ook een goede diëtist opzoeken die niet van de strenge diëten is maar van een goede lifestyle. Iemand die hem kan leren wat voeding is, wat het doet etc etc.

Ik heb zelf ook ADHD en weet dus wat het is. Ik zit zelf niet aan de medicatie etc, daar werd ik een zombie van en herkende mezelf niet meer.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:46

Hij zal het uiteindelijk zelf moeten doen maar hij hoeft het niet alleen te doen. Ik ben voedings-en leefstijlcoach en denk echt dat dat hem op weg kan helpen, een begeleid traject. In welke omgeving zit je/je neef?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:50

Ibbel schreef:
Karlijnxxx schreef:
Ozempic of een zelfde medicatie

En dat wordt dus niet voorgeschreven zonder lifestyle interventieprogramma. En terecht.

Hier wel bij een diabetes diagnose. Want daar is het uiteindelijk voor. Echter zitten er wel targets aan vast om het vergoed te blijven krijgen.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 04-12-24 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:51

Wajong krijg je tegenwoordig haast net meer, helaas ervaring mee. Ik heb hier eigenlijk een beetje dezelfde situatie met iemand, als ze er zelf niet achter staan gaat er niks veranderen. Er moet echt hulp komen wil je dit tot een succes maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:05

Tink89 schreef:
Morganlefay schreef:
Oa is er vaak is een te laag testosterongehalte. Dus de medische molen in combinatie met begeleid wonen.
Zelf hieraan "sleutelen" gaat m niet worden.
Kijk of een Wajong kan worden aangevraagd. Als dat niet lukt wil een Bijstand ook werken maar wel in combi met een traject wat niet gebaseerd is op werken maar op leven.

Wacht even hoor. Ik ben helemaal voor hulp. Maar iemand met adhd en overgewicht hoeft toch niet meteen de Wajong in? Met structurele begeleiding en hulp kan er echt nog heel veel. En de structuur van werken (al is dat dan misschien niet fulltime) kan ook heel helpend zijn in het vinden en behouden van een ritme e.d.

Ik zou eens met de huisarts/praktijkondersteuner gaan praten (dat moet dan wel vanuit neef komen) en kijken naar begeleidingsopties. Een ambulant begeleider en diëtist kan echt al goed helpen. En eventueel een keer per week samen zitten, een lijstje maken met wat er die week op het menu staat (en dan ook meteen bedenken wanneer hij voor twee dagen kan koken, bij jullie kan mee-eten etc), de boodschappen bestellen en receptjes/to do lijstjes klaarleggen. Structuur bieden!

Dit dacht ik ook. Waarom er gelijk vanuit gaan dat deze jongen niet kan functioneren met zijn beperking en dus een uitkering moet krijgen?

Volgens mij heeft deze jongen hulp nodig, maar bestaat er daarna de kans dat hij prima voor zichzelf kan zorgen. Met een uitkering neem je de prikkel om zelf in actie te komen mogelijk weg, terwijl een gezond lichaam en kunnen voorzien in je eigen levensonderhoud een wezenlijk onderdeel zijn van je eigenwaarde.

Mijn eerste stap zou de huisarts zijn. Zij weten over het algemeen heel goed welke zorg bestaat en hoe de hazen lopen. Lijkt me in dit stadium niet helpend om met losse flodders te gaan schieten en eigenhandig allerlei losstaande interventies te plegen. Een gedegen plan is echt belangrijk voor houvast (zeker ook ivm adhd).

Succes TS! Lief dat je om hem bekommerd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:10

Ninx schreef:
Katja schreef:

ADHD centraal
Daar heb ik al best wat rare dingen over gehoord. Teveel eten is iets wat veel voorkomt bij ADHD omdat er best veel (slecht) voedsel is waarbij je dopamine aanmaakt. Door medicatie kan die behoefte al enorm afnemen waardoor het voor iemand ook veel makkelijker is om zelf af te vallen. Misschien kan zijn huisarts nog helpen in het traject want die kan ook gewoon medicatie voorschrijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:12

Ik denk dat hij eerst aan zich zelf moet gaan werken en om leren gaan met zijn emotie eten. Want stel hij zou een operatie krijgen dan nog zit ie met het emotie eten probleem.
Maar dan nog moet hij zelf willen afvallen. Wil hij dit niet, dan trek je aan een dood paard.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:27

ik heb persoonlijk hele fijne ervaringen met ADHD centraal, en heb daar na heel veel testen eindelijk passende medicatie gehad, middels een traject die een huisarts mij in al die jaren (waarin ik wel al diagnose had) nooit geboden heeft.
verder stuur ik pb

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:27

Cayenne schreef:
Ik ben zelf ook morbide zwaar geweest en echt het is cliché maar waar: Hij zal het afvallen zelf HEEL graag moeten willen.
Anders is het vechten tegen de bierkaai.
Een maagverkleining of ballon hoeft niet meteen nodig te zijn. Ik heb dat overigens ook niet nodig gehad.
Bij mij ging de knop echt om en ging ik gezond eten (deed ook aan troosteten) en rustig aan sporten.
Niet meteen als een idioot tekeer gaan, want een zwaarlijvig lichaam is al topsport voor het hart zelf.
Ik zou in de eerste plaats naar de dokter gaan en daar een gesprek aanvragen.
Maar nogmaals: zonder 200% inzet van je neefje gaat het echt niet lukken.
En bij mentale problemen is het inderdaad ook zaak om daar eerst aandacht aan te besteden.
Vaak komt daarna pas ruimte om af te vallen en dan gaat het ook meestal stukken makkelijker.

Ik ben ook bezig om er vanaf te komen, maar net wat je zegt. Hij zal het zelf moeten willen en in moeten zien, anders heeft het geen nut. En wat vooral belangrijk is, is niet gelijk bedenken over 6 maanden wil ik een summer body. Je hebt jaren verkeerd gegeten en dat gaat ook jaren duren voordat je een gezond eetpatroon hebt ontwikkeld. :j Ook zit er heel veel dat moet veranderen in het koppie en dat heeft ook tijd nodig. Dat merk ik wel bij mezelf. Het is nog maar 14 kilo in 2 jaar, maar het komt er in ieder geval niet aan. Als hij naar een dietiste wil, dan ga vooral opzoek naar 1 waar je een klik mee hebt. Dat doet ook al veel. :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:39

Ninx schreef:
Dank voor al jullie input... dit geeft stof tot nadenken, heel fijn!

Paar toelichtingen: natuurlijk helpt het niet wanneer hij eventjes komt wandelen en eten... Zoals iemand hier al benoemd is dat meer om te laten weten dat er altijd een plek voor hem is, en soms even te voelen en ervaren hoe het ook kan. En dat hij zijn verhaal kwijt kan.
Ondanks het feit dat ik therapeut ben, of misschien dankzij, weet ik dat we externe hulp nodig hebben.

Hij wil enorm graag zelf, hij haat zichzelf.... walgt van zijn gewicht... dit zijn zijn woorden.
Ronduit verdrietig.
Maar voor iemand met een geringe opvoeding en dus geen basis vaardigheden aangaande het voor jezelf zorgen en ontzettende ADHD is dit topsport. Dus zelf willen is 1 ding, zelf kunnen zal moeten met hulp.

ADHD is onze insteek geweest.
Hij heeft maar liefst 8 maanden op de wachtlijst gestaan om getest te worden. Gisteren was dan eindelijk de test-dag.
Ik moet alle ins and outs nog horen van hem. Maar zij hebben aangegeven dat hij eerst zijn andere problemen moet oplossen (gewicht, oude pijn) voordat hij daar aan de slag kan.
Dit bevreemd me. Het zou juist zo fijn zijn om meer multi disciplinair aan de slag te kunnen gaan. En zoals iemand hier al terecht opmerkt ligt die ADHD als een dikke betonnen muur voor alle andere mogelijke interventies.
Nu hebben ze me gisteren ook gebeld tijdens het vraaggesprek daar, om zaken als familielid toe te lichten. En eerlijk gezegd vroeg ik me gaandeweg dat gesprek al af of ze überhaupt weten wat ADHD inhoudt.
Enfin, daar ga ik dus nog achteraan. En mocht ik bot vangen, dan zoeken we maar particulier.

Wajong is nog niet aan de orde. Hij heeft nu net weer een baan voor 3 dagen, en dat geeft hem veel zelfvertrouwen. Hij heeft dan een heel klein stukje ritme en veel sociale contacten.

Wat zijn gewicht betreft: ik lees dus veel verschillende ervaringen. Een vriend van ons had hetzelfde gewicht, en is nu op gezond gewicht op eigen beweging.
Maar die had een stabiele jeugd gehad, was ondernemer, had dus al meer basis, een heldere kop en meer doorzettingsvermogen. Voor mijn neef zullen we meer uit de kast moeten trekken.
Huisarts is goede eerste stap.
Maar ook daar zullen we, gezien alle wachtlijsten overal, misschien wel naar mogelijkheden moeten zoeken die je zelf moet financieren.

het probleem is dat je niet zomaar met adhd "aan de slag kan". Er is geen magische oplossing voor (ook medicijnen zorgen er niet voor dat het nu opeens wel gaat), en zelfs als je na uitgebreide psychotherapie beter begrijpt hoe je hoofd in elkaar zit en waarom, betekent dat niet dat de klachten verdwenen zijn. Pas als oude trauma's zijn begrepen en verholpen kan je aan de slag om met je eigen adhd om te leren gaan, omdat dán pas het besef komt dat je die klachten gebruikte om een andere confrontatie uit de weg te gaan. Je leert enkel met ADHD leven terwijl je actief met jezelf aan de slag bent.

ADHD gaat niet over en wordt in veel gevallen onterecht gebruikt als excuus. "Ik kan niet veranderen want eerst moet ik met mijn adhd om leren gaan" is niet waar. Veel vaker staat er iets anders in de weg van verandering, dus ik snap heel goed dat er wordt gesuggereerd om daar eerst mee aan de slag te gaan. Eerst de blokkade opruimen, daarna kan je aan de slag met veranderen en leer je ondertussen met je ADHD om te gaan.

Ik zou als eerste een goede psychotherapeut zoeken.

Bron: een ADHD'er.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:45

Soepblik schreef:
Ninx schreef:
Dank voor al jullie input... dit geeft stof tot nadenken, heel fijn!

Paar toelichtingen: natuurlijk helpt het niet wanneer hij eventjes komt wandelen en eten... Zoals iemand hier al benoemd is dat meer om te laten weten dat er altijd een plek voor hem is, en soms even te voelen en ervaren hoe het ook kan. En dat hij zijn verhaal kwijt kan.
Ondanks het feit dat ik therapeut ben, of misschien dankzij, weet ik dat we externe hulp nodig hebben.

Hij wil enorm graag zelf, hij haat zichzelf.... walgt van zijn gewicht... dit zijn zijn woorden.
Ronduit verdrietig.
Maar voor iemand met een geringe opvoeding en dus geen basis vaardigheden aangaande het voor jezelf zorgen en ontzettende ADHD is dit topsport. Dus zelf willen is 1 ding, zelf kunnen zal moeten met hulp.

ADHD is onze insteek geweest.
Hij heeft maar liefst 8 maanden op de wachtlijst gestaan om getest te worden. Gisteren was dan eindelijk de test-dag.
Ik moet alle ins and outs nog horen van hem. Maar zij hebben aangegeven dat hij eerst zijn andere problemen moet oplossen (gewicht, oude pijn) voordat hij daar aan de slag kan.
Dit bevreemd me. Het zou juist zo fijn zijn om meer multi disciplinair aan de slag te kunnen gaan. En zoals iemand hier al terecht opmerkt ligt die ADHD als een dikke betonnen muur voor alle andere mogelijke interventies.
Nu hebben ze me gisteren ook gebeld tijdens het vraaggesprek daar, om zaken als familielid toe te lichten. En eerlijk gezegd vroeg ik me gaandeweg dat gesprek al af of ze überhaupt weten wat ADHD inhoudt.
Enfin, daar ga ik dus nog achteraan. En mocht ik bot vangen, dan zoeken we maar particulier.

Wajong is nog niet aan de orde. Hij heeft nu net weer een baan voor 3 dagen, en dat geeft hem veel zelfvertrouwen. Hij heeft dan een heel klein stukje ritme en veel sociale contacten.

Wat zijn gewicht betreft: ik lees dus veel verschillende ervaringen. Een vriend van ons had hetzelfde gewicht, en is nu op gezond gewicht op eigen beweging.
Maar die had een stabiele jeugd gehad, was ondernemer, had dus al meer basis, een heldere kop en meer doorzettingsvermogen. Voor mijn neef zullen we meer uit de kast moeten trekken.
Huisarts is goede eerste stap.
Maar ook daar zullen we, gezien alle wachtlijsten overal, misschien wel naar mogelijkheden moeten zoeken die je zelf moet financieren.

het probleem is dat je niet zomaar met adhd "aan de slag kan". Er is geen magische oplossing voor (ook medicijnen zorgen er niet voor dat het nu opeens wel gaat), en zelfs als je na uitgebreide psychotherapie beter begrijpt hoe je hoofd in elkaar zit en waarom, betekent dat niet dat de klachten verdwenen zijn. Pas als oude trauma's zijn begrepen en verholpen kan je aan de slag om met je eigen adhd om te leren gaan, omdat dán pas het besef komt dat je die klachten gebruikte om een andere confrontatie uit de weg te gaan. Je leert enkel met ADHD leven terwijl je actief met jezelf aan de slag bent.

ADHD gaat niet over en wordt in veel gevallen onterecht gebruikt als excuus. "Ik kan niet veranderen want eerst moet ik met mijn adhd om leren gaan" is niet waar. Veel vaker staat er iets anders in de weg van verandering, dus ik snap heel goed dat er wordt gesuggereerd om daar eerst mee aan de slag te gaan. Eerst de blokkade opruimen, daarna kan je aan de slag met veranderen en leer je ondertussen met je ADHD om te gaan.

En soms schuilen mensen zich wel teveel achter hun ziekte/beperking. Zo heb ik een kennis met ADHD maar die continu dingen afzei of niet meer deed. Want ja... ze had ADHD. En dat zei ze ook tegen mij... Ja ik heb ADHD he...
Wat ik nog vergeten was toe te voegen is dat hij hoogstwaarschijnlijk niet eens in aanmerking kan komen voor de operatie, want hij is een emotie eter. Hij zou dus eerst aan zichzelf moeten gaan werken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 15:47

Soepblik schreef:

Ik ben zelf een ADHD'er en ervaar dit anders.

Het is goed dat je het deelt, want voor jou werkt het op deze manier. Voor iedereen is er een passende route of volgordelijkheid.

Ik geloof niet perse in een strikte volgorde, en denk ook niet dat het startpunt perse psychotherapie hoeft te zijn.
Hoe dit voor hem werkt zal blijken.

ps: ik vind ADHD persoonlijk geen aandoening maar diversiteit. En zie veel aspecten ervan als een groots geschenk, en sommige inderdaad zeer lastig. Let wel: dit is mijn persoonlijke opvatting.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:36

Mentaal gaat altijd voor of samen met lichamelijk.

Lichamelijk gaat nooit voor mentaal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 16:40

daantjuhhh schreef:

Alles gaat in mijn opinie altijd hand in hand.
Net als bij een klok draai je aan 1 schakel en andere schakels bewegen mee.

Je hoeft geen strikte volgorde aan te houden in mijn opinie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:45

daantjuhhh schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb zelf over de 100 kg gewogen.
Nu het lichamelijk goed gaat, ik ben inmiddels 31,5 kg afgevallen gaat het mentaal veel beter.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:54

Dan gaat het samen. Dat kan prima.

Maar als je een troost eter bent ga je niet zonder mentaal aan de slag te gaan kunnen afvallen.
Je zult echt een stukje mentaal samen moeten aanpakken.

Er zal in je hoofd een omschakeling nodig zijn
Natuurlijk als je resultaat gaat zien gaat dat stukje mentaal makkelijker.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:54

purny schreef:
daantjuhhh schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb zelf over de 100 kg gewogen.
Nu het lichamelijk goed gaat, ik ben inmiddels 31,5 kg afgevallen gaat het mentaal veel beter.

Natuurlijk :)

Maar ergens heb jij besloten “dit wil ik niet meer. Ik wil afvallen”. Dat vergt al een stukje mentale wilskracht. Het volhouden om gezond te eten en het stemmetje van het emotie eten te negeren nog meer.

De fysieke toestand is in veel gevallen een gevolg van de mentale toestand. Ofwel omdat iemand niet weet dat hij voor zijn fysieke toestand nadelige keuzes maakt, ofwel omdat hij het wel weet, maar er niet tegen kan acteren en toch overstag gaat.

Jouw lichaam heeft niet zelf besloten vet te gaan verliezen. Jij hebt besloten dat je dat wil. Als dat dan lukt heeft dat uiteraard ook mentaal een super goede invloed :) goed dat het je gelukt is!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:51

Wat mij heel goed heeft geholpen is de juiste begeleiding. Kijk eens of hij via een wijkteam/wijkcoach ambulante hulp kan krijgen bij bijv een ritme opbouwen en vasthouden. Als dat goed gaat kan hij samen met zijn coach kijken naar bijv een lifestyle coach sommige worden deels of soms volledig vergoed bij de zorgverzekeraar zoek dat eens uit. Als dat goed loopt kan hij bijv gaan kijken of er ruimte is in het koppie om te gaan sporten.