Welke pijnstilling bij een niersteen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Re: Welke pijnstilling bij een niersteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:15

Op paracetamollen red ik het ook echt niet, nog geen deuk in een pakje boter. In beide gevallen heb ik op de spoedeisende hulp (ze kwamen bij mij allebei de keren midden in de nacht opzetten) ook morfine gehad. Van gekkigheid wist ik gewoon niet meer wat ik met mijn lijf moest, ik heb nog nooit zulke intense pijn ervaren.

Ik zou met de pijnstillers die je nu hebt even geduld hebben. Al snap ik niet waarom je maagbeschermers hebt gekregen bij zetpillen. Als het met een aantal dagen niet beter wordt zal je dokter vast vervolg stappen ondernemen.

Ik weet niet hoe het in NL is, maar hier in DK moet je na een week, een maand en 6 maanden terugkomen met een urine en een bloed test om te monitoren.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:28

Als het niet gaat, gewoon terug gaan naar de huisarts of huisartsenpost.

Zelf moet ik er echt niet aan denken dat ik bij die aanvallen dagen moet wachten en geen goede pijnstilling krijg.

Veel drinken kan idd bij een vastzittende steen ook een negatief gevolg hebben. Ik had vreselijk dorst en stuwing in mijn nier omdat de urine niet kon aflopen. Ik kreeg toen ik opgenomen was ook niet meer te drinken dan echt nodig was.

Met de zetpillen diclofenac is de maagbeschermer ook echt nodig hoor! Het middel gaat door je bloed en kan dan alsnog maagklachten geven ookal is het niet geslikt. Ik kan diclofenac ook nooit nemen ivm maag en slokdarm irritatie. Ook de zetpillen zijn vreselijk.
Het vet waarvan zetpillen zijn gemaakt wil inderdaad wel eens zorgen voor irritatie en diarree.

Als het niet gaat met deze medicatie en haar klachten dan is verder kijken misschien wel nodig. Ook omdat ze niet gekeken hebben of ze echt een steen heeft en als ze wel een steen heeft die misschien vast zit en mogelijk haar niet stuwt. Het kan erger worden. Check ook of ze koorts ontwikkelt! Dat was bij mij altijd direct een opname.

Sterkte en veel beterschap.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 13:14

Fijn dit topic, ik heb namelijk een vraagje aan de (ervarings)deskundigen. Gisteravond kreeg voor het eerst en dus voor mij totaal onverwacht een koliek aanval. Meest verschrikkelijke pijn die ik ooit gehad heb. Bij de HAP dachten ze ook nierstenen. Ik heb eerst een injectie Diclofenac gehad, die maar weinig hielp. Daarna tot twee keer toe een injectie Morfine voor de pijn houdbaar was. Tegen die tijd was ik behoorlijk van het padje. Dus met 2 zetpillen Diclofenac op zak en de taxi naar huis en meteen naar bed. Nu is de pijn weg, ben alleen nog beroerd van de Morfine. Kan ik er nu vanuit gaan dat ik het steentje uitgeplast heb? Omdat de krampen weg zijn? Ik heb nu 1 x geplast.

Beterschap met je dochter Marleen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 16:26

Bedankt sassyMoon ja ze zeggen dat als de pijn helemaal weg is de kans heel groot is dat je de steen heb uitgeplast, gisteren heeft ze een neurofen genomen en die werkte echt heel goed. Vanmorgen was ze ook een heel stuk vrolijker.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:08

Uitgeplast misschien nog niet - maar wel in de blaas of op weg erheen. Vaak is als hij ‘losschiet’ de pijn weg.

Ik pak altijd een zeef dan die ik in de wc hang. Heb er inmiddels dusdanig wat gehad dat ik zo’n pillenpotje kan vullen :+

Als je er een hebt gevangen laat hem dan ook onderzoeken op samemstelling. Mijn stenen zijn calcium - koezuivel zet zich bij mij helaas deels om in steen. Au!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 17:17

Let jij ook op je voeding want er zijn veel dingen die stenen kunnen veroorzaken.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:37

Volgens thuisarts.nl hoef je geen aangepast dieet te volgen. Ik zal vanaf nu mijn urine eens opvangen en zeven, tot nu te beroerd geweest om die moeite te doen. Die morfine hakt erin zeg.

Wat fijn dat je dochter weer vrolijk is!

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:38

Kumis poedersuiker of javathee drinken wil ook weleens helpen met het afvoeren van stenen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 19:42

Klopt die thee kan heel goed werken, nu heeft ze heel weinig pijn en ze wil toch die echo laten doen. Maar ik denk dan als die steen er nog zit dan kunnen ze er toch niks mee.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:49

Zoals ik lees is het uberhaupt niet eens duidelijk of ze wel nierstenen heeft. Dus een echo kan dat opklaren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 20:02

Ze had alle symptomen en ik heb van dicht bij mensen gezien die het ook hadden en dat was echt hetzelfde als bij haar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:04

Dan snap ik wel dat ze de scan wil als ze niet eens zeker weten of het wel een niersteen is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:50

Ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat een arts zonder echo kan diagnostiseren dat iemand nierstenen heeft terwijl het ook iets anders kan zijn.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:35

purny schreef:
Ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat een arts zonder echo kan diagnostiseren dat iemand nierstenen heeft terwijl het ook iets anders kan zijn.

Dat heeft de arts dus niet gedaan, maar TS denkt dat zelf. Arts weet niet wat het is.

Titel is dus erg misplaatst. Naar pijnstilling vragen bij nierstenen terwijl ze niet weet of dat is wat ze mankeert.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:43

Mijn dochter is nierpatiënt met al een paar keer nierstenen gehad en springen helpt echt komen ze los.
Sterkte

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:54

marleen_usar schreef:
Let jij ook op je voeding want er zijn veel dingen die stenen kunnen veroorzaken.

Sinds ik geen zuivel meer neem geen stenen meer. Eet ik een periode gewone yoghurt bijv dan heb ik er gegandeerd weer last van. Spreek uit ervaring

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:28

marleen_usar schreef:
Bedankt sassyMoon ja ze zeggen dat als de pijn helemaal weg is de kans heel groot is dat je de steen heb uitgeplast, gisteren heeft ze een neurofen genomen en die werkte echt heel goed. Vanmorgen was ze ook een heel stuk vrolijker.

Dan ben ik zeker de uitzondering, heb een aantal weken gelopen voordat de steen eruit kwam. Begon met bloed bij urine, paar keer kort op elkaar getest voor blaasontsteking maar niks gevonden.
Toen een aantal koliek aanvallen gehad, met overgeven erbij van de helse pijn. Bij HA geweest, pijnstilling meegekregen en naar zkh voor scan. Twee stenen, een grote en kleintje maar nog wel formaat uitplasbaar.
Week later pas was de grote eruit, volgende dag nog een koliek aanval, was nakramp zeiden ze.

Gelukkig hielp de diclo zetpil en pcm bij mij wel, maar die koliekaanvallen zijn echt enorm pijnlijk.

Mij werd juist verteld niet meer te gaan drinken omdat een verstopte gootsteen ook niet oplost door er meer water in te gooien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:00

SweetVanille schreef:
purny schreef:

Dat heeft de arts dus niet gedaan, maar TS denkt dat zelf. Arts weet niet wat het is.

Titel is dus erg misplaatst. Naar pijnstilling vragen bij nierstenen terwijl ze niet weet of dat is wat ze mankeert.

Dan is het dat dus.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 02:48

SassyMoon schreef:
Fijn dit topic, ik heb namelijk een vraagje aan de (ervarings)deskundigen. Gisteravond kreeg voor het eerst en dus voor mij totaal onverwacht een koliek aanval. Meest verschrikkelijke pijn die ik ooit gehad heb. Bij de HAP dachten ze ook nierstenen. Ik heb eerst een injectie Diclofenac gehad, die maar weinig hielp. Daarna tot twee keer toe een injectie Morfine voor de pijn houdbaar was. Tegen die tijd was ik behoorlijk van het padje. Dus met 2 zetpillen Diclofenac op zak en de taxi naar huis en meteen naar bed. Nu is de pijn weg, ben alleen nog beroerd van de Morfine. Kan ik er nu vanuit gaan dat ik het steentje uitgeplast heb? Omdat de krampen weg zijn? Ik heb nu 1 x geplast.

Beterschap met je dochter Marleen.

Hoe gaat het nu?
Het kan zijn dat het steentje intussen in je blaas zit waar hij geen klachten geeft. Hij kan ook nog in de urineleider zitten maar op een plek waar hij geen kramp veroorzaakt. Of je hebt hem uitgeplast en is de ellende voorbij. Dit alles er natuurlijk vanuitgaande dat de pijn door een niersteen kwam.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 02:56

purny schreef:

Klopt, maar deze klachten zijn zo specifiek voor een een niersteen. Het beleid is dan inderdaad pijnstilling en afwachten of er inderdaad een steentje uitgeplast wordt.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 04:21

Inmiddels 3 jaar geleden dat ik ook een niersteen had.. Pijn bestrijding deed ik voornamelijk op Paracetamol en ibu en voor nood had ik morfine... Maar dat heb ik maar 1 keer ingenomen, want das best wel een heftig spulletje := Na precies 2 maanden kwam de steen er uiteindelijk zelf uit... Heeft 6 weken vast gezeten in de urineleider, nier was ook vergroot en ik had voornamelijk in vlagen enorme pijn in mijn onderrug.
Dit was mijn steen: 9mm :=
Afbeelding

Sterkte voor je dochter :(:)

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:18

@essie73. Het gaat weer helemaal goed, dankjewel. Ik drink sloten thee en plas dat ook allemaal uit, dus denk niet dat er nog iets blokkeerd. Er is bij de HAP ook geen scan, echo oid gemaakt. Er is alleen een beetje urine onderzocht, zat een spoortje bloed in en temperatuur opgenomen, die was normaal. Verder was wat ik vertelde blijkbaar typisch voor nierstenen. Nu achteraf herken ik de krampachtige pijn in mijn zij waarmee het begon als iets waar ik heel af en toe wel eens vaker last van gehad heb, in mindere mate dan. Mischien was dat dan een voorbode? De krampen en pijn die erna kwamen heb ik gelukkig nooit eerder gehad, ik was echt helemaal aan het shaken en kon niet eens normaal praten. %)

@DJZ. Holymoly wat een gemene steen en twee maanden oef, dat had ik
niet overleefd. _/-\o_

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 10:24

De echo liet niks zien en ze zeiden als er een steen heeft gezeten zou je dat moeten zien. Of dat zo is dat weet ik niet.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:31

Is die echo bij de huisarts gedaan Marleen en heeft je dochter nog last? Ik heb sinds zondag elke dag wat meer last van kramp in mijn zijde/flank. Niet erg, pcm is genoeg, maar ik dacht toch even contact op te nemen met mijn huisarts. Helaas is die vandaag alleen bereikbaar voor spoed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 14:34

Nee ze is bij een buiten poli geweest, en ze heeft nog heel weinig last. Wel jammer dat jij nog last hebt dat is echt niet fijn.