Spanning opslaan in spieren: wat voor therapeut?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Re: Spanning opslaan in spieren: wat voor therapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:18

Voor pijn in mijn schouder en rug door spanning vastzetten vind ik een spijkermat het fijnst. Vooral met dit weer, lekker voor het slapen gaan onder een verwarmde deken. Andere spieren dmv bodyscan. Elke groep apart aanspannen en loslaten. (Vindbaar op youtube)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:36

Hollyleaves schreef:
Ik heb de grootste dingen gewoon zelfstandig een plek gegeven en het zijn geen dingen die nu spelen. Wel denk ik dat het fysieke en mentale daarin niet helemaal gelijk opgaan en ik zowel oude spanning als kleine nieuwe spanning in m'n lijf heb zitten.

Het feit dat het niet nu speelt wil niet zeggen dat je er geen last van hebt.
Je hebt waarschijnlijk jaaarenlang stress opgeslagen in je lijf.
Ik zou ook een psychosomatische therapeut zoeken, eventueel icm een goede (sport)masseur.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:01

Oke tijd voor een langere reactie. Ik heb extreem hoge spierspanning (oorzaak / gevolg, geen idee).

Vanalles geprobeerd maar voor mij werkt Body stress release zo goed. Echt heerlijk. Icm een fysio die mag kraken en bindweefsel massage geeft.

Verder:
- Elektrische dekens. Ik lig elke avond nog een half uur ongeveer met een rug warmer en het maakt een groot verschil.
- Afhankelijk van wat er precies pijn doet smeer ik ook Spiroflor warm (meer voor spierpijn) en ik zweer bij de Weleda Arnica sportolie , die ik bijna dagelijks gebruik als "onderhoud"
- Spijkermatje: minder pijnlijk dan het klinkt. Is heerlijk. Gewoon op je matras leggen in het begin ipv de harde vloer.
- Bodyscan voor het slapen gaan.
- proberen jezelf aan te leren overdag ook eens in te checken. Schouders opgetrokken? Gespannen handen? Strakke kaak?
- Uiteraard weinig caffeïne.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:55

Dit is volgens mij echt afhankelijk van persoon tot persoon.
Voor sommige mensen helpt meditatie en zachtere yoga goed, ik wordt daar net meer gespannen van. Wat mij wel helpt is actievere yoga / stretching.
Ademhalingsoefeningen werken goed voor de een en niet voor de ander, of niet op bepaalde momenten. Enz enz.
En behalve de therapie vorm, is ook de klik met de therapeut en diens achtergrond en ervaring belangrijk.
Je hebt inderdaad ook PMT, wat voor sommigen goed helpt. Ik heb niet alle reacties gelezen, maar op het eerste zicht is het nog niet genoemd: TRE (tension and trauma releasing excercises), hierbij roep je door bepaalde oefeningen te doen trillingen in je lichaam op. Door die trillingen, kan je spanningen loslaten (een dier dat gespannen is, schudt de spanning letterlijk van zich af, principe van TRE komt daarmee overeen). Je kan dat in principe zelfstandig doen, maar het lijkt mij zeker in het begin goed om dit begeleid te doen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 22:03

Flinke lijst om me eens in te verdiepen, ik zal ze allemaal eens op een rijtje zetten. Van sommige soorten therapie/methoden wist ik tot voor nu het bestaan niet eens van, haha! Een keuze maken zal wellicht ook gepaard gaan met uitproberen. De laagdrempelige tips zoals een spijkermatje en bepaalde links van YouTube/Insta ga ik sowieso allemaal eens uitproberen. Voeding probeer ik altijd wel goed om te denken maar heeft zeker wel ruimte voor verbetering. Schermen werk ik helaas de hele dag mee en daglicht is iets dat een gebrek aan is in deze periode. Echter heb ik het ook in de zomer gehad, de laatste tijd. Op vakantie aan het strand kon ik ook niet ontspannen. Mijn hele lichaam voelt dan houterig, stijf in de nek en schouders en hoe ik m'n best ook deed om relaxt te genieten van niks moeten en te zonnebaden, het werkte niet. Het is echt een fysiek ongemak dat me dan stoort. Ik pieker bv niet op zo'n moment en ik kan prima inslapen bijvoorbeeld, zelfs tijdens de stressvollere periodes in m'n leven heb ik daar nooit moeite mee gehad. Interessant wel hoor, om hier zo eens over na te denken door jullie reacties. Dank!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:06

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 22:09

Goof schreef:
Hollyleaves schreef:
Ik heb de grootste dingen gewoon zelfstandig een plek gegeven en het zijn geen dingen die nu spelen. Wel denk ik dat het fysieke en mentale daarin niet helemaal gelijk opgaan en ik zowel oude spanning als kleine nieuwe spanning in m'n lijf heb zitten.

Het feit dat het niet nu speelt wil niet zeggen dat je er geen last van hebt.
Je hebt waarschijnlijk jaaarenlang stress opgeslagen in je lijf.
Ik zou ook een psychosomatische therapeut zoeken, eventueel icm een goede (sport)masseur.

Oh geheid. Dat kan praktisch niet anders en was denk ik ook onvermijdelijk. Ik heb altijd mijn best gedaan om het mentaal goed te verwerken op dat moment zelf en daarna. Mijn moeder heeft ons alleen opgevoed en was daardoor ook van het niet huilen maar het principe "what doesn't kill you makes you stronger". Dat wil niet zeggen dat ik geen steun aan familie had hoor, zeker niet. Ik ben alleen oa daardoor heel pragmatisch en oplossingsgericht ingesteld. Mentaal ga ik misschien te snel door waardoor de stress andere manieren van zichzelf manifesteren vindt in mijn spierspanning. Althans, zoiets lijkt me een logisch proces :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:16

Energy medicine? Pschychotherapie?

Osteopaat ook heeeel fijne ervaringen mee.

Als je zelf correct ademt dan zou een fysio wat mij betreft niet bovenaan staan.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:13

Botox?

Ik heb door een, weliswaar fysiek trauma, altijd hoge spierspanning in mijn schouders en nek. Naast de fysio / manueel krijg ik 1x per 3 maanden botox in mijn traptox. Echt van bovenin mijn nek tot puntje van mijn schouder. :j Daar heb ik echt baat bij.

Daarnaast slik ik lage dosis Amitriptyline tegen spierspanning.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:47

Ohja, en zeker icm wat je zegt dat veel binnen zit: laat eens Vitamine D prikken. Een te kort kan ook voor gespannen spieren zorgen.
https://veine.nl/tien-vragen-over-spier ... k%20handig!

Lees je even in op de dosering van Vit D, de huisarts denkt daar wel eens anders over dan wat er wereldwijd wordt aangeraden.
Ook Magnesium kan goed helpen. Lees je daar ook even over in want de ene variant helpt meer mentaal, de andere vooral lichamelijk en de goedkope van Kruidvat (Magnesiumoxide als ik het nu goed zeg) doet eigenlijk weinig en is basically en laxeermiddel :')

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:51

Naast bepaalde therapieën en sport wat hier al wordt genoemd kan het zeker zinvol zijn eens verder te kijken naar eventuele tekorten. Heel veel mensen hebben bv, zonder dat ze het doorhebben, een disbalans in vetzuren wat voor talloze problemen kan zorgen. Met een simpele test (vingerprikje bloed) kun je erachter komen wat deze verhouding is.
Wil je meer weten, doe me dan maar even een pb, want ik kan het beter uitleggen via zoom en met plaatjes erbij.