SLAP laesie (gescheurde aanhechting pees bicep) ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:49

November108 schreef:
Vanochtend ben ik bij de fysio geweest (vanuit het schoudernetwerk). Hij heeft heel fijn de tijd genomen om alles goed uit te leggen, wat ik erg prettig vond want in het ziekenhuis was het toch wat vager voor me. Het is inderdaad precies wat Florenc hierboven al uitgelegd heeft, het labrum is gescheurd en dit heelt niet. Wat de fysiotherapeut voor mij kon betekenen is inderdaad met oefeningen het gebied er omheen sterker maken. Mijn grootste probleem zit hem echter niet zo in bewegingen, daar heb ik nu al 5 maanden last van en is ook een beetje gewenning of zo al is het natuurlijk mega vervelend. Mijn grootste probleem zit hem in onverwachte bewegingen, vooral omdat dat is wat er met de paarden gebeurd. Zo liep ik twee weken terug met een paard in mijn hand en die sprong weg, waardoor ik een ruk kreeg. Daar heb ik vervolgens een week last van gehad, en daardoor slaap ik beroerd, krijg ik last van mijn rug, mijn nek... En met rijden heb je natuurlijk ook gewoon te maken met onverwachte bewegingen soms :+. De fysio geeft aan dat hij daar niet bij kan helpen. Ik heb het ook met hem gehad over de revalidatie na operatie. Hij geeft aan dat in zijn ervaring mensen erg positief resultaat hebben van de operatie waarbij het labrum gehecht wordt en dat de revalidatie ongeveer op 12-14 weken zit wat ik eigenlijk nog wel positief vond.

Dus net de knoop doorgehakt en het ziekenhuis gebeld dat ik toch op de lijst wil voor de operatie. De orthopeed zei vorige week dat ik dat gewoon telefonisch kon regelen maar nu moet ik toch vrijdag weer langs, maar goed, dat doen we dan. Qua wachttijden zitten ze in februari ongeveer, dus ik geef fysio tussendoor wel gewoon de kans en wellicht is het fijner dat alles er omheen gewoon fit is in de tijd dat ik aan de beurt ben.

Ik zal ook nog even kijken naar Bergman Clinics. Ik heb eerder naar Xpert gekeken maar ik vond daar best wat slechte reviews over. Ik vind zo'n kliniek ook nog best spannend of zo, al heb ik daar geen goede gegronde reden voor. In mijn gedachten hoort zo'n operatie in een ziekenhuis ofzo :')... Maar ik ben blij met jullie ervaringen! Dat stelt mij weer een beetje gerust. @Lizz, jeetje, ik zou zo'n film niet terug durven kijken hahaha. Ik ben echt een watje daarin. Maar ik kan me voorstellen dat het heel interessant is!

Xpert is hetzelfde als Bergman :) een losse kliniek.

Ikzelf ben er wel tevreden over (ben bij orthopedie geweest). Maar niet geopereerd. Was een consult.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 21:29

Nou, een snellere update dan dat ik verwacht had. Ik had 20 november dus besloten het ziekenhuis te bellen om me op de wachtlijst te laten zetten, waarvoor ik vrijdag 23 november in het ziekenhuis langs ben geweest om wat vragen te beantwoorden waarna ik officieel op de wachtlijst kwam. Vorige week maandag ben ik al gebeld voor een afspraak met de anesthesist, die was vorige week donderdag. Ik heb tussendoor nog met het Planbureau gebeld om aan te geven dat ik behoorlijk flexibel ben. De wachttijd zou +- 3 maanden zijn, dus dat kwam neer op eind februari.

Nu.... Ik werd vanmiddag gebeld dat er een uitvaller was en omdat ik de enige was van de lange wachtlijst die de afspraak met anesthesie al gehad heeft, was ik de eerste die gebeld werd! Eindelijk een gelukje dus qua wachttijd, want volgende week dinsdag is het al zover!!! Even schakelen dus, want ik heb het nog niet verteld op mijn werk met in gedachten dat het op zijn vroegst 2025 ging worden. Dus dat wordt morgen het een en ander regelen. Wel super veel geluk met mega lieve stalgenootjes die de zorg voor mijn paard over gaan nemen. En een man die alles kon verschuiven om mee te kunnen. Heel spannend maar we gaan het zien!

De bedoeling is in ieder geval dat ik volgende week dinsdag eerst een injectie in een zenuw in mijn nek krijg met pijnstilling. Die pijnstilling verdoofd dan mijn schouder wat langduriger tegen de eerste pijn van de operatie (en waarschijnlijk ook de rechterhelft van mijn gezicht :+). Daarna word ik onder narcose gebracht en gaan ze in ongeveer 1,5 uur de boel repareren. Daarna wordt het fysio, fysio en nog eens fysio!

Anna79

Re: SLAP laesie (gescheurde aanhechting pees bicep) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:00

Wauw, dat is snel! Fijn hoor! Ik wens je heel veel sterkte, dat alles maar goed mag verlopen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:23

Oh dat is inderdaad snel schakelen!
Wel fijn dat je zo snel geholpen kan worden.

Succes alvast!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:24

Succes en idd lekker snel aan de beurt zo

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:14

Nou hoe gaat het nu?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 22:44

Heel erg bedankt allemaal <3!

@snorkel, nog even dinsdag afwachten :D! Ik hou jullie op de hoogte van hoe het is gegaan!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 02:03

|o had afgelopen dinsdag in mijn hoofd %)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 08:01

Heel veel succes!

Wel anders, maar Ik heb mijn tricep helemaal afgescheurd gehad na een stom ongeluk met de verhuizing.

Ben direct de volgende dag geopereerd, dat was ook hun voorkeur. Revalidatie /paardrijden stond wel echt bizar lang voor. 6 maanden. Maar ik kreeg na 4 maand groen licht voor de orthopeed, heb daar wel hard voor geoefend haha. Wel weet ik dat mijn paard er bij exact 6 maand vandoor ging en mij het hele terrein oversleurde aan die arm. En toen was ik wel even blij dat hij het hield. :')

Na de operatie heb ik een paar dagen napijn gehad. Paracetamol was toen niet voldoende, maar met wat sterkere pijnstillers was het prima te doen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 00:19

@Snorkel alleen maar lief dat je er aan dacht!

@M_arjolein poe dat klinkt ook als een pijnlijk ongeluk! Fijn dat je sneller hersteld was dan voorspeld. Kan me voorstellen dat dat een opluchting was :')

Nou, vandaag was het zo ver! Om 11.30 mocht ik me melden. Intake gehad, de info uit de preoperatieve screening was super goed neergezet allemaal dus dit ging vlot. Uiteindelijk om 11.45 al gelijk naar de preoperatieve ruimte gereden! Daar kreeg ik een infuus met antibiotica en werden de zenuwen naar mijn arm verdoofd. Die zitten in je nek en dit is best een flinke naald die wordt rondgeroerd (zo voelt het) en dat was best onprettig. Maar al snel ging mijn arm slapen. Ondertussen kwam de orthopeed nog even langs een hebben we de procedure doorgesproken - erg fijn dat hier nog even tijd voor was. Toen op naar de OK.

Eenmaal daarna 1e x matig uit de narcose gekomen, ik vroeg huilend om mijn paard Vesper maar ze dachten dat ik om de verpleegkundige Jasper vroeg :+. Daarna weer even weg geweest en toen werd ik goed wakker. Ik kreeg een ijsje waar ik gelijk ontzettend misselijk van werd, dus nog medicatie daartegen in het infuus gekregen.

Terug op de afdeling ging het allemaal vrij vlot, ik kreeg snel eten en mocht ook snel gaan want al mijn waarden waren goed! De orthopeed kwam weer langs met uitleg over de operatie. Was toch flink afgescheurd, er zijn ankers (titanium schroeven) in mijn schouder geplaatst waaraan de pees is gehecht. Eigenlijk zou ik maandag aan fysio beginnen maar dat mag nu pas na 3 weken. Heb 2 minimale oefeningen meegekregen die ik mag doen als ik mijn arm weer voel.

Verder heb ik nu paracetamol, naproxen, morfine, maagbeschermers en iets voor mijn darmen meegekregen. De morfine mag ik beginnen als de verdoving aan mijn arm is uitgewerkt wat nu nog niet helemaal het geval is. De pijn komt wel al langzaam doorzetten en ik ben er goed misselijk van. Voor nu zit er nog een flink verband om mijn schouder maar morgen kan ik bij de wissel even de wond bekijken. Over 2 weken gaan de hechtingen eruit.

Desalniettemin blij dat het voorbij is! Alle medewerkers van het JBZ waren zo aardig en stelde me zo gerust. Er werd ook echt de tijd voor me genomen, ook door de arts. Wat dat betreft zou ik het ziekenhuis zeker aanraden maar nu eerst de uitkomst maar afwachten :'). Mochten jullie het interessant vinden kan ik de revalidatie hier bij houden, wellicht heeft iemand er in de toekomst nog wat aan!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:56

Ja ik zou het interessant vinden hoe het verder gaat maar er was dus meer " kapot" als verwacht.. als ik je goed begrijp

En dan begint nu het wachten

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 13:54

Ik zal updaten :D. Klopt, was niet meer te hechten aan weefsel zoals vooraf gedacht vandaar de schroefjes.

Ik zeg schroefjes maar vandaag voelt het alsof er grote ijzeren pinnen in zitten |o. Sinds de verdoving vannacht is uitgewerkt geen oog meer dichtgedaan, de pijn is echt flink. De oxycodon (ik zei gister morfine maar dus net anders) doet echt helemaal niks, dus in overleg met het ziekenhuis ga ik van 2x 5mg langwerkend naar 2x 10 mg langwerkend en max 6x pd naar eigen inzicht ook nog 5mg oxycodon kortwerkend. Hopelijk gaat het dan qua pijn beter te doen zijn!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:59

Zo pittig hoor TS! Wat naar dat de pijnstilling zo weinig doet, hopelijk gaat het beter met de nieuwe.
Ik heb na mijn schouderoperatie veel gehad aan een relaxfauteuil, ik heb daar de eerste twee weken in geslapen. Ik had een exemplaar bij een tweedehands winkel gekocht dat precies mooie leuningen had om mijn arm op te laten rusten. Wellicht is dit ook iets voor jou.
Voor nu heel veel sterkte gewens :knuffel: t!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:19

November108 schreef:
Ik zal updaten :D. Klopt, was niet meer te hechten aan weefsel zoals vooraf gedacht vandaar de schroefjes.

Ik zeg schroefjes maar vandaag voelt het alsof er grote ijzeren pinnen in zitten |o. Sinds de verdoving vannacht is uitgewerkt geen oog meer dichtgedaan, de pijn is echt flink. De oxycodon (ik zei gister morfine maar dus net anders) doet echt helemaal niks, dus in overleg met het ziekenhuis ga ik van 2x 5mg langwerkend naar 2x 10 mg langwerkend en max 6x pd naar eigen inzicht ook nog 5mg oxycodon kortwerkend. Hopelijk gaat het dan qua pijn beter te doen zijn!

Heel herkenbaar. Hier ook met schroeven. Pijnstilling van het ziekenhuis met een mooi schema mee gekregen. Maar eenmaal die verdoving uitgewerkt was, heb ik liggen wenen van de pijn :'). Die pijnstillers deden echt helemaal niets. Toen gelukkig vrij snel tradonal (/Tramadol) kunnen bij pakken en dat haalde de scherpe kanten er wel af.

En als het een troost mag zijn: ik heb de tradonal maar een dag of twee (misschien drie?) nodig gehad. Die scherpe pijn neemt echt best snel af. Na een week geloof ik dat ik geen pijnstillers meer pakte.

Ik mocht de eerste weken letterlijk alleen maar passief 'pendelen', en dat was ook echt wel genoeg voor toen :j .

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 20:40

Anna79 bedankt voor de tip! Ik zal eens wat verschillende stoelen in huis afgaan om te kijken of er iets helpt...

Florenc klinkt zo stom om te zeggen, maar een beetje een opluchting om te horen dat jij het ook zo ervaren hebt! Ik was ook bijna in tranen toen ik de poli sprak vandaag om te vragen voor meer pijnmedicatie. En natuurlijk fijn dat de pijn zo snel af nam weer, dat geeft me hoop. Vanaf wanneer trok jij dat pendelen? Ik zou vanaf vandaag mogen maar kan al janken als ik er aan denk eigenlijk.

De kortwerkende oxycodon is echt een uitkomst, als ik die neem trek ik 2 uur op een acceptabel pijn niveau. De pijn is echt constant met af en toe van die vlagen, en die zijn net te trekken hiermee. De langwerkende mag ik nu om 20.00 nemen en wilde mezelf niet helemaal high maken, dus had om 16 de laatste kortwerkende gepakt waar ik mega spijt van heb want nu kruip ik weer tegen de muren omhoog ongeveer. Wat een ellende :+

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:19

November108 schreef:
Vanaf wanneer trok jij dat pendelen? Ik zou vanaf vandaag mogen maar kan al janken als ik er aan denk eigenlijk.

Vanaf dag 2 geloof ik. Super basic (lichaam maar nét gebogen, zodat je arm hoop en al een tiental centimeter van je lichaam af is) en heel kort om mee te beginnen. Vreemd genoeg voelt het best aangenaam om te doen, maar je moet durven 'loslaten' en dat vond ik op dat punt héél eng. Dus bij mij zat het daar vooral in mijn hoofd :').

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:02

Oh was dus toch graadje erger. Wel fijn dat ze je alsnog konden opereren. Wel enorm balen dat je er zo veel pijn aan hebt.

Mijn partner moest zittend slapen, met een sling/mitella (incl band om je middel), zodat er zo min mogelijk beweging was. Elke beweging kon een pijnscheut veroorzaken.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 10:33

Florenc thanks voor het delen! Voelde me net wat beter voorbereid toen ik t vanochtend ging doen haha :+. Was idd even gek maar te doen!

Lizz ik slaap ook zittend idd, maar hoefde gelukkig alleen nacht 1 de mitella om! Verder mag ik hem nu snachts af met ondersteuning van kussens enzo. Lijkt me dat het vervelend slapen was voor je man :(!

De langwerkende 10mg oxy werkt in ieder geval stuk beter dan de 5 van hiervoor! Heb vannacht goed kunnen slapen, af en toe wakker maar pijn was acceptabel met de kortwerkende erbij. Goede nachtrust helpt mentaal gelijk een hoop! En wat meer vertrouwen dat ik de dag vandaag hiermee ook weer goed door kan komen :D. Vanochtend dus mijn oefeningen kunnen doen! Minimale beweging nog maar voelt goed om een startpunt te hebben.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:09

En hoe gaat het ondertussen? Pijn vrij? Of bijna.. of totaal niet..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:13

Voor wat ik kan herinneren was de mitella juist fijn. Die hield alles op zijn plek. Hij kon zijn arm ook niet (pijnvrij) bewegen. Dit ging met inimini stapjes.

Fijn dat je al wat oefeningen kunt doen, ben benieuwd hoe het nu is (bijna) een week verder.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 20:29

Ik ben tm dinsdag echt heel erg naar geweest :(. Had koorts en niks wat ik at en dronk bleef binnen. Daardoor zondag toch gestopt met de oxy, omdat die de misselijkheid kon veroorzaken. Was inmiddels op een punt dat ik liever meer pijn had dan dat ik zo naar bleef.

Inmiddels sinds gisteravond plotseling wel wat minder pijn! Nog zeker niet pijnvrij, maar stapje in de goede richting is het zeker. Helaas blijf ik nog wel super misselijk. En slapen is echt een drama, ben normaal een zijslaper en dat kan natuurlijk niet. Ik lig met een soort kussenconstructie die mijn schouder en arm ondersteund :'). Dus dat zal niet meehelpen. Inmiddels wel gewend aan de mitella, mijn elleboog werd er eerst ook best stijf van maar die heeft de houding geaccepteerd haha.

In de nacht mag mijn mitella wel af, zodat mijn onderarm kan strekken. Bewegingen zijn natuurlijk beperkt tot mijn oefeningetjes, en die gaan de ene keer iets beter dan de andere keer. En ik hou 's nachts wel mijn mitella om mijn nek, want opstaan lukt anders echt niet. Mijn arm zelf omhoog houden doet erg pijn dan nog namelijk. Maar al met al ben ik stuk comfortabeler dan paar dagen terug en als de misselijkheid eindelijk ophoopt ben ik denk ik ook wat positiever!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:11

Mmm niet het antwoord wat ik hoopte...
Bij mij gaan ze na 2 jaar maar van binnen kijken en dan kijken wat ze tegenkomen ( blijf klachten houden en de ene orthopeed denkt bicepspees ontstoken ( spuit deed niks) en andere zegt misschien labrum beschadigd... dus tja
Soepel herstel van jou had meer moet gegeven :roll:... maar we gaan wel zien wat het word en wanneer heb namelijk nog geen datum

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:32

Och pittig hoor :(:)
Ja het slapen is eerst drama... Ik ben ook een zijslaper en had ook een hele kussenconstructie en dus de stoel, dat was mijn lifesaver. Veel sterkte gewenst nogmaals, hopelijk elke dag een beetje beter!
Ik heb mijn fysio deze week afgerond na een jaar, schouder is voor 95 procent goed kan ik zeggen! Hopelijk gaat dit voor jou ook gebeuren!

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:11

November108 schreef:
Ik ben tm dinsdag echt heel erg naar geweest :(. Had koorts en niks wat ik at en dronk bleef binnen. Daardoor zondag toch gestopt met de oxy, omdat die de misselijkheid kon veroorzaken. Was inmiddels op een punt dat ik liever meer pijn had dan dat ik zo naar bleef.

Inmiddels sinds gisteravond plotseling wel wat minder pijn! Nog zeker niet pijnvrij, maar stapje in de goede richting is het zeker. Helaas blijf ik nog wel super misselijk. En slapen is echt een drama, ben normaal een zijslaper en dat kan natuurlijk niet. Ik lig met een soort kussenconstructie die mijn schouder en arm ondersteund :'). Dus dat zal niet meehelpen. Inmiddels wel gewend aan de mitella, mijn elleboog werd er eerst ook best stijf van maar die heeft de houding geaccepteerd haha.

In de nacht mag mijn mitella wel af, zodat mijn onderarm kan strekken. Bewegingen zijn natuurlijk beperkt tot mijn oefeningetjes, en die gaan de ene keer iets beter dan de andere keer. En ik hou 's nachts wel mijn mitella om mijn nek, want opstaan lukt anders echt niet. Mijn arm zelf omhoog houden doet erg pijn dan nog namelijk. Maar al met al ben ik stuk comfortabeler dan paar dagen terug en als de misselijkheid eindelijk ophoopt ben ik denk ik ook wat positiever!

Hoi hoe is het nu? Ik heb gisteren net een ander topic hierover geopend; 'Wie heeft ervaringen met Cuff repair operatie', vergelijkbaar met dit topic. Zie het nu pas :D

Ik heb medio januari de operatie. Voor de rest anesthesie en andere voorbesprekingen al gehad. Ik hoop dat ik net als bij jou ook eerder mag komen... Bij mij werd er ook gezegd dat er 'bot-ankers´ worden geplaatst om de supraspinatus pees weer vast te zetten. Zijn dat de schroeven waar je het over hebt? Bij mij is het zo dat ik de sling de eerste 6 weken om moet houden alleen met douchen af en wanneer ik oefeningen doe. Ik heb me werkelijk nooit gerealiseerd dat een schouderblessure zo 'makkelijk' te krijgen is en zoveel tijd kan kosten om weer te herstellen. Ik mis mijn paardjes nog het meeste, sta nu van een afstandje naar ze te zwaaien/aaien, dichterbij mag niet van man en dochter :')

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 16:33

Snorkel, mijn labrum was ook beschadigd want op het post-op document staat dat het hersteld is :+ nu na 2 weken trek ik alles wel wat beter hoor! Dus misschien geeft je dat hoop. Sinds een dag of 2 ben ik niet meer misselijk :D en dat maakt het leven weer een stuk leuker!

Anna wat fijn dat jij inmiddels de fysio af hebt kunnen ronden en 95% is heel erg fijn! Daar ga ik ook op hopen.

parmezaan, welkom haha! Ik ga jouw topic ook even doorlezen, idd een andere pees maar het vastmaken is idd vergelijkbaar lijkt me! Medio-januari is gelukkig wel al snel nu, wanneer heb jij je blessure opgedaan? Ja, dat zijn idd de schroeven waar ik het over heb! De sling idd 6 weken om, maar wel alleen de eerste nacht, verder mocht ie 's nachts ook af. Ik heb dan dus een constructie met kussens haha. Het paarden missen heb ik ook hoor, ik ben nu ook 2x geweest na de operatie maar ben bang voor een plotselinge kopstoot ofzo. Verder zoals je kan lezen heb ik het wel als erg pijnlijk ervaren allemaal. De oxy helpt maar daar werd ik hartstikke ziek van, maar dat hebben een hoop anderen niet dus dat zou ontzettend helpen qua pijn voor je. Ik heb misschien nog wel wat praktische tips qua voorbereiding voor je als je wilt.

Verder gaat 't nu dus wel wat beter! Ik ben niet meer misselijk en ik doe braaf mijn oefeningen. De pijn is ook zo'n beetje sinds afgelopen weekend constant, niet meer het stekende in mijn schouder, maar gewoon een constante druk erop en mijn pees lijkt nu wel flink te trekken. Slapen gaat wat beter, maar goed is het nog niet te noemen. Heb veel soort van stuiptrekkingen en wordt regelmatig wakker met een verkrampte arm wat erg zeer doet. Oefeningen helpen dan iets tegen de kramp, maar de oefeningen doen ook nog wel zeer. Maar er zit iets meer beweging in dan vorige week, dus dat is positief! Ik moet zowel de 'slingeroefening' doen (beetje voorover buigen en dan proberen arm te ontspannen en kleine ronde beweging te maken) als de 'koffie malen' oefening doen. Ik merk dat vooral bij de tweede oefening mijn mobiliteit wel erg beperkt is, maar dat wordt met fysio vast beter! 8 januari begin ik, want helaas viert mijn fysio oud en nieuw in het buitenland haha. En morgen gaan de hechtingen eruit! Als er mensen benieuwd zijn kan ik foto's delen.