Zorgverzekering | Orthodontie tot 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Re: Zorgverzekering | Orthodontie tot 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:47

Wat fijn dat je het gevonden hebt! Na goed zoeken bestaat het dus toch wel.

Ik heb wel een nieuwsgierigheid vraag aan de gene die het uit eigen zak betalen. Hoe hebben jullie dat berekend? Ik heb bijvoorbeeld nog geen idee welke beugel hij gaat krijgen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:52

BloemBloem schreef:
ziezoziezo22 schreef:
Bij salland verzekering zat geen wachttijd afgelopen jaar.

*\o/* *\o/*

Enorm bedankt voor je hulp! Heb ze gesproken, wij gaan overstappen!
Over het hele jaar ongeveer 600 euro premie meer, maar dan krijgen we gelijk de ortho vergoed en ik kan dan ook mijn behandelingen van de mondhygiëniste vergoeden.

Overal "verdienen" we dan ongeveer €1400,- dus dat is echt de moeite!

Wat een heerlijk forum is dit toch :D

Weet je zeker dat je berekening klopt?
Of reken ik verkeerd?

Kind is gratis meeverzekerd bij de ouder met de uitgebreidste polis.
Deze polis keert max 1.000 euro per jaar uit.
Premie 2024 is 54,95 per maand
Jaarpremie 2024 is 659,4
Orthodontievergoeding is 75%

Ik houd bij deze berekening geen rekening met tandartskosten van de ouder.

Maar als ik ga rekenen dan kom ik uit op het volgende:

Om 1.000 vergoed te krijgen moet je 1000/0,75 = 1.333,33 euro aan de ortho betalen.
Je betaalt zelf 1.333,33 + 659,4 -/- 1.000 = 992,73 euro

Dan kan je toch net zo goed die 1.000 euro zelf betalen?

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:55

Graag gedaan.
Normaal heb ik geen tandarts verzekering want je betaald bijna net zoveel premie als je vergoed krijgt , dan kan ik het net zo goed zelf betalen mocht je wat hebben.
Maar nu met de beugels vd kids scheelt het toch .
Haf eerst ook een verzekering met een jaar wachttijd vd oudste . Vorig jaar naar salland gegaan.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 10:01

Petpa schreef:
[
Of reken ik verkeerd?

Jaarpremie 2024 is 659,4

Om 1.000 vergoed te krijgen moet je 1000/0,75 = 1.333,33 euro aan de ortho betalen.

:D Zit ik mezelf rijk te rekenen? Telefonisch vertelde ze me dat er 1000 euro voor ortho is per jaar én 1000 per jaar tandzorg.

Zou dit het addertje zijn? Ik vertelde haar al dat ik het te mooi voor woorden vond klinken :))

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:10

Vanuit haar perspectief klopt dat.
Maar heb je idd 1.000 euro tandartskosten?
Daarom zeg ik ook dat ik de tandartskosten van de ouder eruit haal omdat ik niet weet hoeveel tandartskosten je hebt.
Maar ook daarvoor geldt dat je 75% vergoed krijgt.
Dus je moet 1.333,33 aan de tandarts betalen voordat je 1.000 euro tandartskosten vergoed krijgt.
En die afweging moet je maken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 10:13

Ik heb geen glazen bol natuurlijk voor 2025, maar ik ben al standaard 5 behandelingen van 120 euro kwijt aan de mondhygiëniste, en die wordt ook vergoed.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:27

Ja, dan wordt de rekeningsom anders.
Je betaalt in dat geval 600 euro aan de mondhygieniste
En krijgt hiervan 450 vergoed van de verzekeraar

Maar dit is dus voor iedereen anders op basis van hoeveel tandartskosten jezelf hebt

CanCanAld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:27

BloemBloem schreef:
Petpa schreef:
[
Of reken ik verkeerd?

Jaarpremie 2024 is 659,4

:D Zit ik mezelf rijk te rekenen? Telefonisch vertelde ze me dat er 1000 euro voor ortho is per jaar én 1000 per jaar tandzorg.

Zou dit het addertje zijn? Ik vertelde haar al dat ik het te mooi voor woorden vond klinken :))

Weet je zeker dat je €1000 per jaar vergoed krijgt voor de ortho? Want zover ik weet krijg je eenmalig een vergoeding van een x bedrag wat verspreid kan worden over een aantal jaar. Mijn ex dacht ook dat we per jaar dit bedrag vergoed kregen, binnen no time was dit bedrag op en nu kan ik alles zelf betalen.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:36

De beugel plaatsen was €1229 daa4van werd €931 vergoed.
Dus dan heb je het er al uit
Daarna maandelijks beugelcontrole €50 daar kreeg ik €37 ,63 van terug. Tot dat je aan het bedrag zit en dan krijg je niks meer.
Ik heb er afgelopen jaar 2 in de beugel gehad
We krijgen ook nog korting via de voetbalclub.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:41

Jespri schreef:

Ik heb wel een nieuwsgierigheid vraag aan de gene die het uit eigen zak betalen. Hoe hebben jullie dat berekend? Ik heb bijvoorbeeld nog geen idee welke beugel hij gaat krijgen.

Wij hebben van te voren ( na natuurlijk eerst foto's maken en een consult) een plan van aanpak gekregen.
Daarin wordt een begroting gegeven, wat de verwachte kosten gaan worden.
En dan mag je een handtekening onder zetten dat je het er mee eens bent.

Bij de controle zien we niet eens de orthodontist. Mocht een assistent iets vinden, dan moet je een nieuwe afspraak maken. Echt in mijn ogen totale geldklopperij. En inderdaad een onderzoek naar starten zou eens moeten gebeuren.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:36

Helaas is dat al jaren zo :(

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:04

Snap goed dat de ortho waar mijn kinderen heen gaan werkt tussen 0900/1630 en op vrijdag om 1230 stopt.... Die heeft het op vrijdag om 1200 wel bij elkaar verdient!

Als je een grove schatting maakt wat daar omgezet wordt aan enkel controles waar 3 assistentes voor zijn en de ortho over 6 altijd gevulde stoelen.

6 stoelen, controle van een goede 10 minuten is 36 controles per uur. Der zitten natuurlijk nog wat andere afspraken tussen die langer duren/ander tarief.

Laten we zeggen dat er 25 controles gedaan worden in een uur, x €50. €1250 per uur. Gemiddeld 7 uur per dag maakt €8500 x 4,5 dag is een kleine 40k in de week....

Daar gaat uiteraard nog van alles aan kosten af, maar ik denk dat er een hele dikke boterham verdient wordt bij de ortho!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:36

Als je alles gaat berekenen word je niet blij.
Heb vorige week dak laten vervangen. Voor 3 dagen werk harken die ook 20k binnen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:48

ikkeniet schreef:
Jespri schreef:

Wij hebben van te voren ( na natuurlijk eerst foto's maken en een consult) een plan van aanpak gekregen.
Daarin wordt een begroting gegeven, wat de verwachte kosten gaan worden.
En dan mag je een handtekening onder zetten dat je het er mee eens bent.

Bij de controle zien we niet eens de orthodontist. Mocht een assistent iets vinden, dan moet je een nieuwe afspraak maken. Echt in mijn ogen totale geldklopperij. En inderdaad een onderzoek naar starten zou eens moeten gebeuren.

Wij hebben inderdaad ook foto's gemaakt en een consult gehad en moeten in het begin van het nieuwe jaar terug komen, maar daarvoor heb ik mijn verzekering wel al omhoog gezet.

Zonder dat consult en foto's kan je toch nog niet weten wat het gaat kosten? En na dat consult ben je te laat met aanmelden voor een eventuele verzekering. Ben benieuwd hoe de gene die het zonder verzekering doen dan hebben berekend hoe ze goedkoper uit zijn zonder verzekering.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:39

PSvanLot schreef:
Snap goed dat de ortho waar mijn kinderen heen gaan werkt tussen 0900/1630 en op vrijdag om 1230 stopt.... Die heeft het op vrijdag om 1200 wel bij elkaar verdient!

Als je een grove schatting maakt wat daar omgezet wordt aan enkel controles waar 3 assistentes voor zijn en de ortho over 6 altijd gevulde stoelen.

6 stoelen, controle van een goede 10 minuten is 36 controles per uur. Der zitten natuurlijk nog wat andere afspraken tussen die langer duren/ander tarief.

Laten we zeggen dat er 25 controles gedaan worden in een uur, x €50. €1250 per uur. Gemiddeld 7 uur per dag maakt €8500 x 4,5 dag is een kleine 40k in de week....

Daar gaat uiteraard nog van alles aan kosten af, maar ik denk dat er een hele dikke boterham verdient wordt bij de ortho!

Nou ik weet het niet waarom een tandarts niet goed mag verdienen? Er is een groot tekort aan tandartsen. Bovendien is die studie niet te koop bij een pak melk.

Als ik je jouw berekening moet volgen is het voor 6 stoelen een voorbeeld van 1250 per uur. Dus 6 koppen die betaald willen worden.
1250 delen door 6 is 208 euro per uur.

Exclusief huur, mogelijke assistentes (want 1 persoon per stoel is al mager hoor!)… g/w/l boekhouder, belasting. Materiaal en afschrijving materieel. Dus laten we 170 euro bruto aanhouden per uur. En dan heb ik die assistentes niet mee gerekend.

Wij vinden dat een advocaat dit wel mag vragen en een tandarts niet? Ik zat er als adviseur in de technische wereld ook niet mijlenver van af hoor.

Dus ja zuur als je het zelf moet betalen. Ik start ook gewoon een potje voor mijn kids. En ook ik zal balen als ie sneller leeg is dan verwacht, maar ik ga niet zeggen dat de tandarts onterecht veel verdiend.

40 k met 6-7 man per week zou bij ons ook een redelijk normaal target zijn geweest en wij waren gewone toetsenbord rammers en hadden alleen wat huur.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:40

Ik ben ook aan het rondkijken want er zit een beugel aan te komen voor kindlief, waarschijnlijk eind 2025.
En de nieuwe polissen zijn bekend!

Hebben mensen ervaring met Zilveren Kruis 3 sterren en beugel voor kind?
Ik weet dat er een jaar wachttijd is bij de meeste verzekeringen.
Ik zit nu bij IZZ door VGZ en partner bij Zilveren Kruis.

Meer mensen die op zoek/ aan het rekenen zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:18

Ik ben me sowieso al rot geschrokken van de premies voor volgend jaar. Wat een geld.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:28

Nou dat zeker! Gelukkig krijgen we beiden wat collectiviteit korting.