Ongewone angsten, heb jij ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:39

Warboel schreef:
Putjes in het zwembad :') Echt heel erg ook, als ik er te dicht bij in de buurt kom raak ik zo erg in paniek dat ik mezelf zowat verzuip. Ik zwem dus ook eigenlijk nooit :')

Ohja!!! En van die golfslagbaden.. dood en doodeng! Die roosters dan he, de golven an sich niet.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:52

Mijn dochter heeft een bijzondere angst, zij is heel erg panisch voor slakken...en dan geen naaktslakken (dat zou ik misschien nog begrijpen) maar slakken met huisjes en dan vooral gestreepte huisjes (geel zwart). Deze angst heeft ze al sinds ze echt heel klein was (nu 16), ze heeft er zelfs EMDR voor gehad. Het gaat wel iets beter maar toch.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:54

Tigress schreef:
Misschien niet super ongewoon, volgens mij zijn er meer met die angst sinds ~die ene film~, maar niemand in mijn omgeving lijkt de angst te herkennen. Mij zul je dus echt niet achter een houttransportwagen zien rijden :=
Zodra ik ze zie ga ik ze zo snel mogelijk voorbij.

Ik probeer daar ook zo veel mogelijk uit de buurt te blijven hoor :')

Early 00's trauma ftw

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:00

Ik heb een trauma aan Langnek van de Efteling. Alleen al zijn naam typen geeft me de kriebels (want beelddenker dus zie hem meteen voor me ). Ben als klein kind eerste keer Efteling me naar geschrokken van dat ding en kan er echt niet tegen. Reclame’s op TV met dat ding erin zijn voor mij ook echt gruwelijk -O-

Verder angst bij spoorwegovergangen en dus de rode lampen en daardoor ook vele rode achterlampen in files, maar dat is ook body-response vanwege dat ik een heftig ongeval op een spoorwegovergang heb meegemaakt 23 jaar geleden. Dus bij rode lampen van overgangen of andere auto’s maakt mijn lichaam zich klaar voor impact, sneller dan ik bewust de rode lamp heb gesignaleerd. Zeker als ik als passagier mee rijd en de controle zelf niet heb (hoewel bij het ongeluk ik de bestuurder van de auto was)

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:07

In tunnels ben ik met de auto altijd bang dat ik tegen de zijkant aan rij (als in 90 graden bocht en frontaal tegen de muur aan), vooral als er geen vluchtstrook is in de tunnel. Als er iemand anders rijdt is er niets aan de hand, maar zelf krijg ik spontaan stress als ik de tunnel in rij

Zam_Cas

Re: Ongewone angsten, heb jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:29

Piepschuim en watten, alleen dat typen levert al de rillingen op.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:42

Ik durf niet in water waarvan ik de bodem niet kan zien. Dus voor mij is een sloot net zo eng als de zee. Daarnaast ben ik bang voor zwembaden waarvan de bodem afgesteld kan worden. Ook kom ik in zwembaden niet in de buurt bij bijvoorbeeld van die roosters waar de golven van een golfslagbad achter gecreeerd worden.

En ik ben bang voor een specifiek model intercity’s. Ga zo ver mogelijk op het perron van het spoor af als die er langs gaan en sowieso ben ik liever niet op het perron. Wordt er kotsmisselijk van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:44

Zam_Cas schreef:

Ik heb dat met borden uit de afwasmachine die piepen :+ Als je er een getoaste boterham op legt, en het piept %)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:51

Ik ben bang om vissen aan te raken en al helemaal dode vissen vind ik brrrrr. Zelfs zo een hele makreel in de supermarkt, kijk ik liever niet aan.

Andere angsten;
Ik hou niet van clowns of levensechte poppen
Ik durf geen dode dieren aan te raken, ook niet mijn eigen sieren als ze zijn overleden.
Laatst bijgewerkt door Eydis op 11-11-24 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:53

Ik heb een vrij grote angst voor levensechte poppen, zoals Madame Taussaud. Ik kan er echt niks mee, het moment dat een paspop te echt lijkt vind ik het ook al ongemakkelijk maar levensecht/realistische poppen, dan heb je mij echt meteen de deur uit. Zaken als de Efteling enzo zijn daardoor voor mij ook echt een hele grote no-go :')

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:56

Walvissen. In het bijzonder bultruggen. Een foto of een filmpje van een bultrug onder water vind ik ZO eng. Als ze boven het water uit springen dan weer niet.
Geen idee wat het is en waar het vandaan komt. De grote oneindige zee? (Die vind ik sowieso eng). De vorm? Komt het door pinokkio, of toch de 3D film in het dolfinarium?
M'n hart gaat in ieder geval tekeer en ik begin te zweten zodra ik maar een beeld van een bultrug onder water zie :')

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:00

Over zwembaden: vastzitten in de glijbaan of glijbanen die dan halverwege dicht/niet toegankelijk blijken te zijn en je daardoor dus vast komt te zitten.

Heb ik dit ooit meegemaakt? Nee. Maar de angst is er :))

poetser

Ik ben bang van alles dat lawaai maakt of potentieel lawaai zou kunnen maken. Vuurwerk, ballonnen, onweer, de deurbel of zelfs het geluid van een telefoon, het is allemaal niets voor mij.

Verder ben ik bang van pijn. Ik kan mezelf niet bewust in situaties brengen die mij zouden kunnen bezeren. Zeer lastig moet ik zeggen.

Verder heb ik bel angst, confrontatie angst, claustrofobie en angst voor vreemde mensen, zeker als dit om een groep gaat. Maar dit zijn wat meer algemener angsten denk ik.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Interessant om al jullie angsten te lezen. Ik kan zo zelf even niets bedenken eigenlijk...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:02

Ik ben ook geen grote fan van water en zwemmen. In de zee zal je mij nooit zien. Is een beetje begonnen toen we een aantal jaar geleden plotseling vast kwamen te zitten in Limburg met de overstromingen. Sindsdien heel veel respect voor water gekregen, daar win je het niet van. Laatst zei een vriendin maar als je weet hoe stroming en de golven werken kan het prima. Ja dat zal maar mij krijg je er echt niet in.

En ook hier angst voor de dood, al begin ik er steeds wel wat meer aan te wennen en zoek ik daarmee de confrontatie juist wel op ( met veel spanning en tegenzin). Met mijn werk is er helaas geen ontkomen aan. Dit is gekomen door meerdere vervelende ervaringen met het overlijden van mensen. Het gaat al wel beter als wat het was, maar ik blijf het maar eng vinden.

En voor naalden , zelfs als iemand anders geprikt. Bij het idee al wordt ik al niet goed haha. Ik kan ook slecht tegen pijn en ziek zijn, mogelijk is het ergens een combinatie.

Voor de rest ben ik wel normaal denk ik.....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:03

Schiet mij nog 1tje binnen. Gestoken worden door een wesp.
Ben als de dood dat ik gestoken wordt...
Nooit door die beesten gestoken maar toch.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:05

Ik kan niet zwemmen als het te diep is want ik raak in paniek als ik niet meer kan staan.

Heb ook flinke hoogtevrees. Al maakt een paard van 180 me niets uit :P
Maar ikea krukje gaat nog net met ramen wassen, maar veel hoger moet het niet worden.

Maar dat is natuurlijk allemaal heel gewoon.
Maar krijgen jullie met hoogtevrees ook zo'n eng gevoel als je een film kijkt en ze kijken daar van hoogte naar beneden?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:07

Courses schreef:
Ik heb een vrij grote angst voor levensechte poppen, zoals Madame Taussaud. Ik kan er echt niks mee, het moment dat een paspop te echt lijkt vind ik het ook al ongemakkelijk maar levensecht/realistische poppen, dan heb je mij echt meteen de deur uit. Zaken als de Efteling enzo zijn daardoor voor mij ook echt een hele grote no-go :')

Ik heb toevallig een reborn gehaald voor mn werk en de reacties daarop zijn vaak inderdaad dat mensen er enorm de kriebels van krijgen dus snap je zeker :(:)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:07

Captain schreef:
Warboel schreef:
Putjes in het zwembad :') Echt heel erg ook, als ik er te dicht bij in de buurt kom raak ik zo erg in paniek dat ik mezelf zowat verzuip. Ik zwem dus ook eigenlijk nooit :')

Ohja!!! En van die golfslagbaden.. dood en doodeng! Die roosters dan he, de golven an sich niet.

Hier ook.. Die grote roosters inderdaad, echt super eng!
Bang dat ze me opzuigen, wat natuurlijk onzin is.

En donkere plekken in de zee, ik moet altijd met duikbril op in de zee zwemmen, want ik wil wel in de zee zwemmen, maar moet wel onder water kunnen zien waar ik bang voor ben :+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:10

DuoPenotti schreef:
Ik kan niet zwemmen als het te diep is want ik raak in paniek als ik niet meer kan staan.

Heb ook flinke hoogtevrees. Al maakt een paard van 180 me niets uit :P
Maar ikea krukje gaat nog net met ramen wassen, maar veel hoger moet het niet worden.

Maar dat is natuurlijk allemaal heel gewoon.
Maar krijgen jullie met hoogtevrees ook zo'n eng gevoel als je een film kijkt en ze kijken daar van hoogte naar beneden?

Oja dat laatste :') maar wel wisselend ene keer kan ik er tegen en de andere keer krijg ik de kriebels ervan.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:11

8nnemiek schreef:
Zam_Cas schreef:

Ik heb dat met borden uit de afwasmachine die piepen :+ Als je er een getoaste boterham op legt, en het piept %)

Oooooh ja ook dat! Rillingen, getsiederrie!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:12

Er zijn wel degelijk verhalen bekend van mensen die zijn overleden doordat ze vast kwamen te zitten in zwembadroosters, dus heel irreëel is deze angst niet.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:18

Voor mij zijn het wormen.... :=
Brrr

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:18

Met de zee heb ik geen enkel probleem :) Mijn vriend wilt nog net tot zijn knieën in het (heldere!) water, ik zwem gerust een eind de zee in, geen problemen mee :)

Maar.. paspoppen! :')
Niet dat ik bang van ben - maar ik word er wel ongemakkelijk van :') Ze lijken veel te mensen, om dan onnatuurlijk stil te staan. Van die groooote winkels met veel paspoppen vind ik dus niet leuk haha - ik zie die ondingen vanuit mijn ooghoeken altijd zo onnatuurlijk stil staan, dat ik het er echt van op mijn zenuwen kan krijgen en de winkel verlaat :')

Het krassende geluid op borden vind ik ook irritant.
Maar nog erger: als je je tanden per ongeluk over elkaar schraapt, met dat rare geluid erbij. Vreselijk haha.

En op zich heb ik geen hoogtevrees, maar ik voel de kriebels wel. Ook met een film haha.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:25

Dichte glijbanen. Is ontstaan door een schoolreisje in dolfinarium, daar stond de zon op de glijbaan die van iets van metaal was, die ging wentelend naar beneden. Ik ging van die glijbaan naar beneden en blijkbaar was ik en/of de glijbaan statisch geladen want elke bocht kreeg ik een schokje.