Oriënteren op ander werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 13358
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Oriënteren op ander werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 18:29

Dat ga ik later doen. Want o.a bol vind ik wel interessant :j

nimbletje
Berichten: 879
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Oriënteren op ander werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:23

Ik heb een oud collega en die werkt fulltime thuis met een functie bij het UWV. Misschien staan daar nog vacatures op

KimD

Berichten: 21194
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:49

Volledig van thuis uit zal lastig worden, ik werk ook hoofdzakelijk thuis, maar één dag naar kantoor is verplicht. Uitzonderingen daargelaten. Ik zou het liever ook niet doen, maargoed, ik begrijp het ook wel.

Onderschat niet hoe mentaal zwaar een callcenter /helpdesk baan is. Mensen zien het als acht uur achter een computer zitten wat vragen beantwoorden, maar afhankelijk van de branche waarin je belt, ben je behoorlijk uitgeput aan het einde van je dienst.

Cursebreaker heeft inderdaad bij Bol.com gewerkt, daar ook wel over geschreven in diverse topics, heb haar ook even deze kant op gefloten. Maar ik vond voor het werk wat ze deed, met de intensiteit die het met zich meebrengt, best een laag loon kreeg.

Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk dit voor je is.

Twee jaar geleden ben ik ook begonnen met een nieuwe baan via Randstad, een uitzendbureau heeft toch een bepaald stigma waardoor ik het spannend vond. Was volledig onterecht. Inmiddels heb ik ma 1,5 jaar via Randstad een vast contract gekregen, dus heel fijn!

Moska

Berichten: 3869
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:11

BeFunny schreef:
Pien ik heb jou een pb gestuurd.

Ik ben niet opzoek naar erg technisch en in eerste instantie naar laagdrempelig.

Ik wil geen financieel advies hoeven geven ofzo. Daar heb ik ook 0 ervaring mee.

Doe ik ook niet hoor (en heb ik ook helemaal geen zin in). Zit op de backoffice eigenlijk en hou me bezig met de voorbereidingen voor adviseurs. Soort assistent zeg maar. Weinig klantcontact, wel veel contact met collega’s.

cursebreaker

Berichten: 13632
Geregistreerd: 10-12-06
Woonplaats: Os sjoeën Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:19

Tja, wat is niet te ingewikkeld ook? Afhankelijk van wat er inhoudelijk voorbij komt, en hoe groot en specialistisch een bedrijf is, kan het soms toch nog best ingewikkeld zijn met bv customer service werk - en wat KimD zegt ja; het word soms echt wel onderschat en afgedaan als simpel werk, niet zwaar etc maar dat kan echt wel tegenvallen. Maar dat is vooral iets wat je zelf moet ervaren want iedereen is anders.

Ik heb inderdaad bij de Bol.com klantenservice gewerkt, via Teleperformance. TP was mijn werkgever en via hen kreeg ik betaald. Bol heeft hen in dienst voor de klantenservice werkzaamheden. In basis is het misschien geen heel ingewikkeld beroep, maar ja zoals gezegd; het word vaak wel ook onderschat en zeker bij een druk bedrijf waarbij je vrijwel non-stop aan’t werk bent zonder veel rust pauzes tussen telefoontjes door etc. Ik had uiteraard mijn pauzes, maar moest dat echt klokken en die tijden worden in de gaten gehouden, dus ik had nooit rust tijdens mijn pauzes omdat ik constant weer moest zorgen dat ik op tijd terug achter die pc zat - zeker met de 15min pauzes vond ik dat naar.

Werkdruk is gigantisch hoog en geld is er in verhouding niet perse naar. Je hebt je basis loon (wat echt wettelijk minimum was, ik geloof 10,58 bruto per uur had ik) en dan werken ze aanvullend met bonussen en aan de hand van behaalde targets en goede krantenfeedback o.a. kun je bijverdienen maar een deel van de targets halen heb je geen invloed op, wat het lastig maakt soms. Maar voor mij persoonlijk was dit geen ramp want ik werkte niet omdat het financieel moest dus voor mij was alles wat ik verdiende gewoon luxe bijverdienste voor luxe uitgaves. De bonus was dus elke maand wisselend.

De eerste basis trainingen zijn meestal 2 weken en deze zijn fulltime (de trainingen erna worden tijdens werktijd ingepland en zijn vaak een uurtje hier en daar bv), hierin zullen ze ook niet kunnen aanpassen voor je. Het aantal uren wat je werkt is wat er contractueel afgesproken word en je kunt zelf ook voorkeuren aangeven van dagen en tijden dat je wilt werken en een X aantal dagen/uren opgeven dat je echt Niet beschikbaar bent. Er word wel verwacht dat je hierin alsnog flexibel bent. Af en toe schalen ze af en kun je wat uurtjes minder werken als je dit wilt, maar vaak willen ze opschalen en zoeken ze mensen die meer willen werken - geen vereiste.

Er zijn bel diensten, mail diensten (waarbij je veel gaat uitbellen) en chat diensten. Ik zat nog niet op de chat, alleen mail en bellen waarbij ik de call dienst echt wel pittig vond. Er is nauwelijks pauze tussen telefoontjes en zeker in de feestdagen periode is het echt call na call waarbij je een bepaalde tijd hebt om je dossier te verwerken na het ophangen van het telefoontje dus het is echt vrijwel non-stop bezig zijn zonder rust momenten behalve je pauzes na waarbij je op de secondes moet ‘klokken’ zo’n beetje. De mail diensten zijn hierin iets chiller, maar ook daar bel je veel uit wanneer het kan want klanten spreken is persoonlijker en vaak wel efficiënter om snel en goed op te lossen/helpen want je wilt het dossier het liefst zsm kunnen afsluiten - beter voor je targets en klantenfeedback uiteraard.

Mij is het allemaal echt mentaal heel zwaar gevallen en ik heb het vooraf altijd echt enorm onderschat ondanks dat we een goede vriend hebben die bij een teleperformance bedrijf bij de helpdesk zat (telefoons, internet, abbo’s ed) en al door de jaren heen meermaals burn outs had gehad en zei dat het zwaar was. Maar je komt er pas achter als je het zelf meemaakt. MAAR, dat hangt ook samen met Hoe ik als persoon ben, bovenop het feit dat ik waarschijnlijk te veel uren heb gedraaid terwijl ik er niet gezond genoeg voor was (long covid). Mentaal moet je bepaalde dingen dus wel los kunnen laten want mensen behandelen je vaak als stront. Ik heb er hele mooie mensen aan de telefoon gehad, maar sommige gesprekken heb ik ook echt van zitten te shaken na het bellen. Daar is intern wel netjes mee omgegaan, er zijn Altijd aanspreek punten beschikbaar zoals je directe manager etc. Ik had al heel snel aan’t eind van mijn werk dagen geen energie meer over om aan mijn gezin te geven, vrienden, hond, noem maar op. Ik werkte 24-28u. Met minder uren zou het beter zijn geweest denk ik, maar daar heb ik me op verkeken vooraf - en ik ben mede door dit werk ook weer goed ziek geworden met covid flare ups en sindsdien niet meer bijgetrokken (is nu 2 jaar geleden). Dit is uiteraard heel erg persoonlijk. Ik ken ook genoeg Ex-collega’s die gewoon deden wat ze moesten doen, ook geen connectie maakten met de mensen die ze aan de telefoon hadden etc en alles emotioneel gezien heel anders verwerkten als mij dus dat is ook gewoon een MIJ ding.

In de begin periode word er uiteraard rekening mee gehouden dat je nog nieuw bent, maar hoe langer je bezig bent hoe meer ze gaan focussen op de targets - los van je bonus targets, maar dus werk doel targets - en deze worden ook met je directe manager structureel ingezien en besproken. Ik persoonlijk was eigenlijk heel goed in wat ik deed en had dus altijd zeer positieve gesprekken en ook heel positieve klanten feedback 9/10x - je kunt niet altijd iets eraan doen helaas want als iemand anders de case heropent Na jou en de klant geeft dan feedback terug omdat je volgende collega zuur is geweest, krijg jij de feedback.

Oke, door naar de positievere dingen vanuit mijn ervaring;

Wel zijn er doorgroei mogelijkheden binnen het bedrijf en ik werkte 100% vanuit thuis wat ik wel echt ideaal vond :j. Ze hebben bij Teleperformance meerdere kantoren in NL en je mag sowieso ook altijd deels of voltijd op kantoor werken als je wilt. Teleperformance heeft naast Bol nog meer bedrijven als klant, dus je zou ook voor een andere klant kunnen kijken waar de werkdruk misschien wel wat lager zit of je andere onderwerpen behandelt.

Het werk was uitdagend en divers omdat het zo’n groot bedrijf is met enorm veel verschillende producten welke ze verkopen dus er komen echt tig dingen voorbij op een dag en in die zin denk ik wel dat Bol.com een van de leukste inhoudelijke bedrijven is om customer service werk voor te doen. Het is nooit saai vond ik, er kwamen altijd zeer diverse dingen voorbij. Het zijn soms simpele dingen, maar er komen ook echt wel casussen voorbij waarbij het ingewikkeld is en je veel moet uitzoeken. Ze hebben intern wel een super goed opgezet systeem waarbij je stappen kunt volgen om alles in juiste banen te begeleiden en op te lossen en daar bovenop hebben ze een hele afdeling aanwezig die je intern telefonisch kunt bereiken om met je mee te kijken en te helpen wanneer je er niet uitkomt. Het is ook een plek waar je klanten echt blij kunt maken, wat ik ook leuk vond. Ik heb dan ook wel echt een paar hele nare ervaringen gehad maar die kan ik gelukkig op 1 hand tellen. Vooralsnog vooral mensen die ik blij kon maken of iig neutraal kon laten ophangen - soms kun je ook niet direct iets voor ze doen en moet je dat zo kunnen brengen dat ze niet boos/overstuur ophangen.

Ook is er contact met externe verkopers, bezorgdiensten, etc. Je bent constant in probleem oplossende modus en klant contact is uiteraard zeer belangrijk. Ik vind het in die zin dus geen simpel beroep moet ik eerlijk zeggen, want je staat constant AAN en moet constant schakelen en meerdere dingen tegelijk doen. Ik heb qua collega’s een hoop voorbij zien en horen komen maar als je niet gemotiveerd bent, ga je hier sowieso heel snel doorheen zitten met dit soort werk.

*Edit: qua loon weet ik dat er wel verhogingen zijn geweest via de vakbond, niet lang nadat ik gestopt ben. Dus vanaf begin 2023. Hoe veel dat precies is op dit moment qua loon van een customer service expert zoals je daar genoemd word, weet ik dus niet. Je zou eens via Teleperformance kunnen kijken naar hun openstaande vacatures ook. Maar wat KimD idd zegt, was in 2022 het loon echt niet in verhouding tot het werk wat je deed. Ik had collega’s die qua basis loon - en al tig jaar in dienst waren - op 1600e bruto zaten fiulltime en zich kapot werkten om bonussen te halen en overuren te draaien omdat ze in hun eentje woonden en anders niet rond konden komen. Het werk moet je dan wel Echt liggen, anders houd je het niet vol.

In jouw geval, als loon niet perse leidend zou zijn, is het wel iets om naar te kijken als het stukje thuiswerken echt Heel belangrijk is. Dan zou ik zeggen; je kunt het altijd proberen toch? En stoppen als het niet bevalt. Er is namelijk een proefperiode. Je komt alleen niet onder die training uit in het begin die fulltime is. Dat is de eerste week zonder klant contact waarbij je over het bedrijf en de systemen gaat leren en dan zit je online in groepen en moet je samenwerken ook etc. Tweede week word klant contact geïntroduceerd en gaan ze je laten bellen terwijl ze meekijken/luisteren en begeleiden.



Ik zou zelf graag nog wel eens iets willen doen vanuit thuis. Vertaalwerk bijvoorbeeld of transcripten uitschrijven e.d. maar je moet er maar net tussenkomen haha.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-11-24 20:31, in het totaal 5 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 13358
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 20:26

KimD schreef:
Volledig van thuis uit zal lastig worden, ik werk ook hoofdzakelijk thuis, maar één dag naar kantoor is verplicht. Uitzonderingen daargelaten. Ik zou het liever ook niet doen, maargoed, ik begrijp het ook wel.

Onderschat niet hoe mentaal zwaar een callcenter /helpdesk baan is. Mensen zien het als acht uur achter een computer zitten wat vragen beantwoorden, maar afhankelijk van de branche waarin je belt, ben je behoorlijk uitgeput aan het einde van je dienst.

Cursebreaker heeft inderdaad bij Bol.com gewerkt, daar ook wel over geschreven in diverse topics, heb haar ook even deze kant op gefloten. Maar ik vond voor het werk wat ze deed, met de intensiteit die het met zich meebrengt, best een laag loon kreeg.

Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk dit voor je is.

Twee jaar geleden ben ik ook begonnen met een nieuwe baan via Randstad, een uitzendbureau heeft toch een bepaald stigma waardoor ik het spannend vond. Was volledig onterecht. Inmiddels heb ik ma 1,5 jaar via Randstad een vast contract gekregen, dus heel fijn!



Ik ben niet opzoek naar een top inkomen. Ik begin dan in die branche. Dus verwacht dan niet dat ik een hoog salaris krijg.

Ik wil een andere weg in slaan en het thuiswerk lijkt mij wel fijn. Waar dat mij voorheen echt helemaal niks leek.

KimD

Berichten: 21194
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Oriënteren op ander werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:38

Ik vind het ook heerlijk, maar er zijn ook mensen die het verschrikkelijk vinden. Het is afhankelijk van hoe je bent als persoon ook.

Wij hebben veel contact onderling via een chat, soort teams, en (video)bellen dan ook gewoon met elkaar.

Ik vind het heerlijk dat je gewoon in je luie kloffie achter de PC kunt kruipen, en in je pauzes even lekker op de bank kunt ploffen. Of als je klaar bent met werken, ook echt klaar bent. Geen reistijd, niet nog even naar de winkel, niet nog even dit of dat maar direct thuis.

Mijn wederhelft gaat wel met liefde (meerdere) dagen per week naar (hetzelfde) kantoor, die is parttime social butterfly. :+

BeFunny

Berichten: 13358
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 20:39

cursebreaker schreef:
Tja, wat is niet te ingewikkeld ook? Afhankelijk van wat er inhoudelijk voorbij komt, en hoe groot en specialistisch een bedrijf is, kan het soms toch nog best ingewikkeld zijn met bv customer service werk - en wat KimD zegt ja; het word soms echt wel onderschat en afgedaan als simpel werk, niet zwaar etc maar dat kan echt wel tegenvallen. Maar dat is vooral iets wat je zelf moet ervaren want iedereen is anders.

Ik heb inderdaad bij de Bol.com klantenservice gewerkt, via Teleperformance. TP was mijn werkgever en via hen kreeg ik betaald. Bol heeft hen in dienst voor de klantenservice werkzaamheden. In basis is het misschien geen heel ingewikkeld beroep, maar ja zoals gezegd; het word vaak wel ook onderschat en zeker bij een druk bedrijf waarbij je vrijwel non-stop aan’t werk bent zonder veel rust pauzes tussen telefoontjes door etc. Ik had uiteraard mijn pauzes, maar moest dat echt klokken en die tijden worden in de gaten gehouden, dus ik had nooit rust tijdens mijn pauzes omdat ik constant weer moest zorgen dat ik op tijd terug achter die pc zat - zeker met de 15min pauzes vond ik dat naar.

Werkdruk is gigantisch hoog en geld is er in verhouding niet perse naar. Je hebt je basis loon (wat echt wettelijk minimum was, ik geloof 10,58 bruto per uur had ik) en dan werken ze aanvullend met bonussen en aan de hand van behaalde targets en goede krantenfeedback o.a. kun je bijverdienen maar een deel van de targets halen heb je geen invloed op, wat het lastig maakt soms. Maar voor mij persoonlijk was dit geen ramp want ik werkte niet omdat het financieel moest dus voor mij was alles wat ik verdiende gewoon luxe bijverdienste voor luxe uitgaves. De bonus was dus elke maand wisselend.

De eerste basis trainingen zijn meestal 2 weken en deze zijn fulltime (de trainingen erna worden tijdens werktijd ingepland en zijn vaak een uurtje hier en daar bv), hierin zullen ze ook niet kunnen aanpassen voor je. Het aantal uren wat je werkt is wat er contractueel afgesproken word en je kunt zelf ook voorkeuren aangeven van dagen en tijden dat je wilt werken en een X aantal dagen/uren opgeven dat je echt Niet beschikbaar bent. Er word wel verwacht dat je hierin alsnog flexibel bent. Af en toe schalen ze af en kun je wat uurtjes minder werken als je dit wilt, maar vaak willen ze opschalen en zoeken ze mensen die meer willen werken - geen vereiste.

Er zijn bel diensten, mail diensten (waarbij je veel gaat uitbellen) en chat diensten. Ik zat nog niet op de chat, alleen mail en bellen waarbij ik de call dienst echt wel pittig vond. Er is nauwelijks pauze tussen telefoontjes en zeker in de feestdagen periode is het echt call na call waarbij je een bepaalde tijd hebt om je dossier te verwerken na het ophangen van het telefoontje dus het is echt vrijwel non-stop bezig zijn zonder rust momenten behalve je pauzes na waarbij je op de secondes moet ‘klokken’ zo’n beetje. De mail diensten zijn hierin iets chiller, maar ook daar bel je veel uit wanneer het kan want klanten spreken is persoonlijker en vaak wel efficiënter om snel en goed op te lossen/helpen want je wilt het dossier het liefst zsm kunnen afsluiten - beter voor je targets en klantenfeedback uiteraard.

Mij is het allemaal echt mentaal heel zwaar gevallen en ik heb het vooraf altijd echt enorm onderschat ondanks dat we een goede vriend hebben die bij een teleperformance bedrijf bij de helpdesk zat (telefoons, internet, abbo’s ed) en al door de jaren heen meermaals burn outs had gehad en zei dat het zwaar was. Maar je komt er pas achter als je het zelf meemaakt. MAAR, dat hangt ook samen met Hoe ik als persoon ben, bovenop het feit dat ik waarschijnlijk te veel uren heb gedraaid terwijl ik er niet gezond genoeg voor was (long covid). Mentaal moet je bepaalde dingen dus wel los kunnen laten want mensen behandelen je vaak als stront. Ik heb er hele mooie mensen aan de telefoon gehad, maar sommige gesprekken heb ik ook echt van zitten te shaken na het bellen. Daar is intern wel netjes mee omgegaan, er zijn Altijd aanspreek punten beschikbaar zoals je directe manager etc. Ik had al heel snel aan’t eind van mijn werk dagen geen energie meer over om aan mijn gezin te geven, vrienden, hond, noem maar op. Ik werkte 24-28u. Met minder uren zou het beter zijn geweest denk ik, maar daar heb ik me op verkeken vooraf - en ik ben mede door dit werk ook weer goed ziek geworden met covid flare ups en sindsdien niet meer bijgetrokken (is nu 2 jaar geleden). Dit is uiteraard heel erg persoonlijk. Ik ken ook genoeg Ex-collega’s die gewoon deden wat ze moesten doen, ook geen connectie maakten met de mensen die ze aan de telefoon hadden etc en alles emotioneel gezien heel anders verwerkten als mij dus dat is ook gewoon een MIJ ding.

In de begin periode word er uiteraard rekening mee gehouden dat je nog nieuw bent, maar hoe langer je bezig bent hoe meer ze gaan focussen op de targets - los van je bonus targets, maar dus werk doel targets - en deze worden ook met je directe manager structureel ingezien en besproken. Ik persoonlijk was eigenlijk heel goed in wat ik deed en had dus altijd zeer positieve gesprekken en ook heel positieve klanten feedback 9/10x - je kunt niet altijd iets eraan doen helaas want als iemand anders de case heropent Na jou en de klant geeft dan feedback terug omdat je volgende collega zuur is geweest, krijg jij de feedback.

Oke, door naar de positievere dingen vanuit mijn ervaring;

Wel zijn er doorgroei mogelijkheden binnen het bedrijf en ik werkte 100% vanuit thuis wat ik wel echt ideaal vond :j. Ze hebben bij Teleperformance meerdere kantoren in NL en je mag sowieso ook altijd deels of voltijd op kantoor werken als je wilt. Teleperformance heeft naast Bol nog meer bedrijven als klant, dus je zou ook voor een andere klant kunnen kijken waar de werkdruk misschien wel wat lager zit of je andere onderwerpen behandelt.

Het werk was uitdagend en divers omdat het zo’n groot bedrijf is met enorm veel verschillende producten welke ze verkopen dus er komen echt tig dingen voorbij op een dag en in die zin denk ik wel dat Bol.com een van de leukste inhoudelijke bedrijven is om customer service werk voor te doen. Het is nooit saai vond ik, er kwamen altijd zeer diverse dingen voorbij. Het zijn soms simpele dingen, maar er komen ook echt wel casussen voorbij waarbij het ingewikkeld is en je veel moet uitzoeken. Ze hebben intern wel een super goed opgezet systeem waarbij je stappen kunt volgen om alles in juiste banen te begeleiden en op te lossen en daar bovenop hebben ze een hele afdeling aanwezig die je intern telefonisch kunt bereiken om met je mee te kijken en te helpen wanneer je er niet uitkomt. Het is ook een plek waar je klanten echt blij kunt maken, wat ik ook leuk vond. Ik heb dan ook wel echt een paar hele nare ervaringen gehad maar die kan ik gelukkig op 1 hand tellen. Vooralsnog vooral mensen die ik blij kon maken of iig neutraal kon laten ophangen - soms kun je ook niet direct iets voor ze doen en moet je dat zo kunnen brengen dat ze niet boos/overstuur ophangen.

Ook is er contact met externe verkopers, bezorgdiensten, etc. Je bent constant in probleem oplossende modus en klant contact is uiteraard zeer belangrijk. Ik vind het in die zin dus geen simpel beroep moet ik eerlijk zeggen, want je staat constant AAN en moet constant schakelen en meerdere dingen tegelijk doen. Ik heb qua collega’s een hoop voorbij zien en horen komen maar als je niet gemotiveerd bent, ga je hier sowieso heel snel doorheen zitten met dit soort werk.

*Edit: qua loon weet ik dat er wel verhogingen zijn geweest via de vakbond, niet lang nadat ik gestopt ben. Dus vanaf begin 2023. Hoe veel dat precies is op dit moment qua loon van een customer service expert zoals je daar genoemd word, weet ik dus niet. Je zou eens via Teleperformance kunnen kijken naar hun openstaande vacatures ook. Maar wat KimD idd zegt, was in 2022 het loon echt niet in verhouding tot het werk wat je deed. Ik had collega’s die qua basis loon - en al tig jaar in dienst waren - op 1600e bruto zaten fiulltime en zich kapot werkten om bonussen te halen en overuren te draaien omdat ze in hun eentje woonden en anders niet rond konden komen. Het werk moet je dan wel Echt liggen, anders houd je het niet vol.

In jouw geval, als loon niet perse leidend zou zijn, is het wel iets om naar te kijken als het stukje thuiswerken echt Heel belangrijk is. Dan zou ik zeggen; je kunt het altijd proberen toch? En stoppen als het niet bevalt. Er is namelijk een proefperiode. Je komt alleen niet onder die training uit in het begin die fulltime is. Dat is de eerste week zonder klant contact waarbij je over het bedrijf en de systemen gaat leren en dan zit je online in groepen en moet je samenwerken ook etc. Tweede week word klant contact geïntroduceerd en gaan ze je laten bellen terwijl ze meekijken/luisteren en begeleiden.



Ik zou zelf graag nog wel eens iets willen doen vanuit thuis. Vertaalwerk bijvoorbeeld of transcripten uitschrijven e.d. maar je moet er maar net tussenkomen haha.


Bedankt voor het uitgebreide verhaal.

Ik ben niet vies van werken.
Ik heb 10jaar met plezier bij Mac Donalds gewerkt bijv, de werkdruk daar ervaren velen als zwaar, ik was er als een vis in het water.

Call center/help desk werk heb ik echter nooit gedaan en mogelijk onderschat ik het ook.

Het is wel iets wat ik toch graag zou willen ontdekken.

Ik begrijp dat jij vertaalwerk zou willen doen. Heb je nooit gedacht om dat voor bijv de tv te doen?

cursebreaker

Berichten: 13632
Geregistreerd: 10-12-06
Woonplaats: Os sjoeën Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:42

Ik zou dan zeker voor zoiets gaan kijken en solliciteren. Al is het om te testen; niet geschoten is altijd mis. En wat KimD zegt ook ja; iedereen is zo anders dus genoeg mensen die dit soort werk idd echt heel leuk vinden. Daar kom je alleen achter door het te doen natuurlijk :j

Het stukje klantenservice zelf ging mij prima af, want dat had ik al vanuit de supermarkt mee. Alleen via de telefoon zijn er bij mensen wel meer remmen vanaf als dat ze in persoon voor je staan; ze zijn ‘vrijer’ in hoe ze zich gedragen en uiten, waardoor een negatief belletje wel echt intens kon zijn. Maar in verhouding heb ik die gelukkig maar weinig gehad.

En wat iemand qua werkdruk ervaart is idd ook persoonlijk natuurlijk; al zag ik de mensen bij TP en de bol klantenservice wel echt constant komen en gaan := Ik had niet veel collega’s die echt langere tijd daar zaten, uitzonderingen daargelaten of als ze een hogere functie hadden. Maar dat is deels ook omdat er veel mensen gaan werken met een slechte instelling omdat ze maar wat moeten doen om geld te krijgen en totaal niet gemotiveerd zijn en dan is dit soort werk echt niet grappig. Wanneer ze bv echt een tekort aan mensen hebben, word ook echt ALLES aangenomen zonder goede selectie :'). Je moet een Nederlandse schrijf test doen en toch komen er mensen doorheen die geen normaal ABN kunnen schrijven - dat zie je in de mails en chat vaak genoeg. Als je maar een VOG verklaring hebt hahaha.



En wat vertaalwerk betreft. Ik ben er nu ook echt nog te ziek voor om weer over werken na te denken, dus ik heb me ook niet meer intensiever erop gestort om te kijken wat er daadwerkelijk te doen is. Zoiets lijkt me wel heel leuk ja :j Wie weet, ooit haha.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-11-24 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 21194
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:46

BeFunny schreef:
cursebreaker schreef:
Tja, wat is niet te ingewikkeld ook? Afhankelijk van wat er inhoudelijk voorbij komt, en hoe groot en specialistisch een bedrijf is, kan het soms toch nog best ingewikkeld zijn met bv customer service werk - en wat KimD zegt ja; het word soms echt wel onderschat en afgedaan als simpel werk, niet zwaar etc maar dat kan echt wel tegenvallen. Maar dat is vooral iets wat je zelf moet ervaren want iedereen is anders.

Ik heb inderdaad bij de Bol.com klantenservice gewerkt, via Teleperformance. TP was mijn werkgever en via hen kreeg ik betaald. Bol heeft hen in dienst voor de klantenservice werkzaamheden. In basis is het misschien geen heel ingewikkeld beroep, maar ja zoals gezegd; het word vaak wel ook onderschat en zeker bij een druk bedrijf waarbij je vrijwel non-stop aan’t werk bent zonder veel rust pauzes tussen telefoontjes door etc. Ik had uiteraard mijn pauzes, maar moest dat echt klokken en die tijden worden in de gaten gehouden, dus ik had nooit rust tijdens mijn pauzes omdat ik constant weer moest zorgen dat ik op tijd terug achter die pc zat - zeker met de 15min pauzes vond ik dat naar.

Werkdruk is gigantisch hoog en geld is er in verhouding niet perse naar. Je hebt je basis loon (wat echt wettelijk minimum was, ik geloof 10,58 bruto per uur had ik) en dan werken ze aanvullend met bonussen en aan de hand van behaalde targets en goede krantenfeedback o.a. kun je bijverdienen maar een deel van de targets halen heb je geen invloed op, wat het lastig maakt soms. Maar voor mij persoonlijk was dit geen ramp want ik werkte niet omdat het financieel moest dus voor mij was alles wat ik verdiende gewoon luxe bijverdienste voor luxe uitgaves. De bonus was dus elke maand wisselend.

De eerste basis trainingen zijn meestal 2 weken en deze zijn fulltime (de trainingen erna worden tijdens werktijd ingepland en zijn vaak een uurtje hier en daar bv), hierin zullen ze ook niet kunnen aanpassen voor je. Het aantal uren wat je werkt is wat er contractueel afgesproken word en je kunt zelf ook voorkeuren aangeven van dagen en tijden dat je wilt werken en een X aantal dagen/uren opgeven dat je echt Niet beschikbaar bent. Er word wel verwacht dat je hierin alsnog flexibel bent. Af en toe schalen ze af en kun je wat uurtjes minder werken als je dit wilt, maar vaak willen ze opschalen en zoeken ze mensen die meer willen werken - geen vereiste.

Er zijn bel diensten, mail diensten (waarbij je veel gaat uitbellen) en chat diensten. Ik zat nog niet op de chat, alleen mail en bellen waarbij ik de call dienst echt wel pittig vond. Er is nauwelijks pauze tussen telefoontjes en zeker in de feestdagen periode is het echt call na call waarbij je een bepaalde tijd hebt om je dossier te verwerken na het ophangen van het telefoontje dus het is echt vrijwel non-stop bezig zijn zonder rust momenten behalve je pauzes na waarbij je op de secondes moet ‘klokken’ zo’n beetje. De mail diensten zijn hierin iets chiller, maar ook daar bel je veel uit wanneer het kan want klanten spreken is persoonlijker en vaak wel efficiënter om snel en goed op te lossen/helpen want je wilt het dossier het liefst zsm kunnen afsluiten - beter voor je targets en klantenfeedback uiteraard.

Mij is het allemaal echt mentaal heel zwaar gevallen en ik heb het vooraf altijd echt enorm onderschat ondanks dat we een goede vriend hebben die bij een teleperformance bedrijf bij de helpdesk zat (telefoons, internet, abbo’s ed) en al door de jaren heen meermaals burn outs had gehad en zei dat het zwaar was. Maar je komt er pas achter als je het zelf meemaakt. MAAR, dat hangt ook samen met Hoe ik als persoon ben, bovenop het feit dat ik waarschijnlijk te veel uren heb gedraaid terwijl ik er niet gezond genoeg voor was (long covid). Mentaal moet je bepaalde dingen dus wel los kunnen laten want mensen behandelen je vaak als stront. Ik heb er hele mooie mensen aan de telefoon gehad, maar sommige gesprekken heb ik ook echt van zitten te shaken na het bellen. Daar is intern wel netjes mee omgegaan, er zijn Altijd aanspreek punten beschikbaar zoals je directe manager etc. Ik had al heel snel aan’t eind van mijn werk dagen geen energie meer over om aan mijn gezin te geven, vrienden, hond, noem maar op. Ik werkte 24-28u. Met minder uren zou het beter zijn geweest denk ik, maar daar heb ik me op verkeken vooraf - en ik ben mede door dit werk ook weer goed ziek geworden met covid flare ups en sindsdien niet meer bijgetrokken (is nu 2 jaar geleden). Dit is uiteraard heel erg persoonlijk. Ik ken ook genoeg Ex-collega’s die gewoon deden wat ze moesten doen, ook geen connectie maakten met de mensen die ze aan de telefoon hadden etc en alles emotioneel gezien heel anders verwerkten als mij dus dat is ook gewoon een MIJ ding.

In de begin periode word er uiteraard rekening mee gehouden dat je nog nieuw bent, maar hoe langer je bezig bent hoe meer ze gaan focussen op de targets - los van je bonus targets, maar dus werk doel targets - en deze worden ook met je directe manager structureel ingezien en besproken. Ik persoonlijk was eigenlijk heel goed in wat ik deed en had dus altijd zeer positieve gesprekken en ook heel positieve klanten feedback 9/10x - je kunt niet altijd iets eraan doen helaas want als iemand anders de case heropent Na jou en de klant geeft dan feedback terug omdat je volgende collega zuur is geweest, krijg jij de feedback.

Oke, door naar de positievere dingen vanuit mijn ervaring;

Wel zijn er doorgroei mogelijkheden binnen het bedrijf en ik werkte 100% vanuit thuis wat ik wel echt ideaal vond :j. Ze hebben bij Teleperformance meerdere kantoren in NL en je mag sowieso ook altijd deels of voltijd op kantoor werken als je wilt. Teleperformance heeft naast Bol nog meer bedrijven als klant, dus je zou ook voor een andere klant kunnen kijken waar de werkdruk misschien wel wat lager zit of je andere onderwerpen behandelt.

Het werk was uitdagend en divers omdat het zo’n groot bedrijf is met enorm veel verschillende producten welke ze verkopen dus er komen echt tig dingen voorbij op een dag en in die zin denk ik wel dat Bol.com een van de leukste inhoudelijke bedrijven is om customer service werk voor te doen. Het is nooit saai vond ik, er kwamen altijd zeer diverse dingen voorbij. Het zijn soms simpele dingen, maar er komen ook echt wel casussen voorbij waarbij het ingewikkeld is en je veel moet uitzoeken. Ze hebben intern wel een super goed opgezet systeem waarbij je stappen kunt volgen om alles in juiste banen te begeleiden en op te lossen en daar bovenop hebben ze een hele afdeling aanwezig die je intern telefonisch kunt bereiken om met je mee te kijken en te helpen wanneer je er niet uitkomt. Het is ook een plek waar je klanten echt blij kunt maken, wat ik ook leuk vond. Ik heb dan ook wel echt een paar hele nare ervaringen gehad maar die kan ik gelukkig op 1 hand tellen. Vooralsnog vooral mensen die ik blij kon maken of iig neutraal kon laten ophangen - soms kun je ook niet direct iets voor ze doen en moet je dat zo kunnen brengen dat ze niet boos/overstuur ophangen.

Ook is er contact met externe verkopers, bezorgdiensten, etc. Je bent constant in probleem oplossende modus en klant contact is uiteraard zeer belangrijk. Ik vind het in die zin dus geen simpel beroep moet ik eerlijk zeggen, want je staat constant AAN en moet constant schakelen en meerdere dingen tegelijk doen. Ik heb qua collega’s een hoop voorbij zien en horen komen maar als je niet gemotiveerd bent, ga je hier sowieso heel snel doorheen zitten met dit soort werk.

*Edit: qua loon weet ik dat er wel verhogingen zijn geweest via de vakbond, niet lang nadat ik gestopt ben. Dus vanaf begin 2023. Hoe veel dat precies is op dit moment qua loon van een customer service expert zoals je daar genoemd word, weet ik dus niet. Je zou eens via Teleperformance kunnen kijken naar hun openstaande vacatures ook. Maar wat KimD idd zegt, was in 2022 het loon echt niet in verhouding tot het werk wat je deed. Ik had collega’s die qua basis loon - en al tig jaar in dienst waren - op 1600e bruto zaten fiulltime en zich kapot werkten om bonussen te halen en overuren te draaien omdat ze in hun eentje woonden en anders niet rond konden komen. Het werk moet je dan wel Echt liggen, anders houd je het niet vol.

In jouw geval, als loon niet perse leidend zou zijn, is het wel iets om naar te kijken als het stukje thuiswerken echt Heel belangrijk is. Dan zou ik zeggen; je kunt het altijd proberen toch? En stoppen als het niet bevalt. Er is namelijk een proefperiode. Je komt alleen niet onder die training uit in het begin die fulltime is. Dat is de eerste week zonder klant contact waarbij je over het bedrijf en de systemen gaat leren en dan zit je online in groepen en moet je samenwerken ook etc. Tweede week word klant contact geïntroduceerd en gaan ze je laten bellen terwijl ze meekijken/luisteren en begeleiden.



Ik zou zelf graag nog wel eens iets willen doen vanuit thuis. Vertaalwerk bijvoorbeeld of transcripten uitschrijven e.d. maar je moet er maar net tussenkomen haha.


Bedankt voor het uitgebreide verhaal.

Ik ben niet vies van werken.
Ik heb 10jaar met plezier bij Mac Donalds gewerkt bijv, de werkdruk daar ervaren velen als zwaar, ik was er als een vis in het water.

Call center/help desk werk heb ik echter nooit gedaan en mogelijk onderschat ik het ook.

Het is wel iets wat ik toch graag zou willen ontdekken.

Ik begrijp dat jij vertaalwerk zou willen doen. Heb je nooit gedacht om dat voor bijv de tv te doen?


Vertaalwerk voor de TV (streamingdienst) mag iedereen doen als je door de test komt, en betaald al helemaal niet best. Dat doe je echt als hobby/ parttime bijbaan, daar kun je niet je beroep van maken.

Professioneel vertalen heb je bijvoorbeeld een diploma als tolk voor nodig.

De dochter van een kennis is nu afgestuurd als tolk voor de rechtbank, zij doet vertalen voor Netlfix als bijbaantje. Gewoon als tegengewicht voor de vaak zware lading wat ze vertaald.

_Mar3
Berichten: 658
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:33

cursebreaker schreef:
Tja, wat is niet te ingewikkeld ook? Afhankelijk van wat er inhoudelijk voorbij komt, en hoe groot en specialistisch een bedrijf is, kan het soms toch nog best ingewikkeld zijn met bv customer service werk - en wat KimD zegt ja; het word soms echt wel onderschat en afgedaan als simpel werk, niet zwaar etc maar dat kan echt wel tegenvallen. Maar dat is vooral iets wat je zelf moet ervaren want iedereen is anders.

Ik heb inderdaad bij de Bol.com klantenservice gewerkt, via Teleperformance. TP was mijn werkgever en via hen kreeg ik betaald. Bol heeft hen in dienst voor de klantenservice werkzaamheden. In basis is het misschien geen heel ingewikkeld beroep, maar ja zoals gezegd; het word vaak wel ook onderschat en zeker bij een druk bedrijf waarbij je vrijwel non-stop aan’t werk bent zonder veel rust pauzes tussen telefoontjes door etc. Ik had uiteraard mijn pauzes, maar moest dat echt klokken en die tijden worden in de gaten gehouden, dus ik had nooit rust tijdens mijn pauzes omdat ik constant weer moest zorgen dat ik op tijd terug achter die pc zat - zeker met de 15min pauzes vond ik dat naar.

Werkdruk is gigantisch hoog en geld is er in verhouding niet perse naar. Je hebt je basis loon (wat echt wettelijk minimum was, ik geloof 10,58 bruto per uur had ik) en dan werken ze aanvullend met bonussen en aan de hand van behaalde targets en goede krantenfeedback o.a. kun je bijverdienen maar een deel van de targets halen heb je geen invloed op, wat het lastig maakt soms. Maar voor mij persoonlijk was dit geen ramp want ik werkte niet omdat het financieel moest dus voor mij was alles wat ik verdiende gewoon luxe bijverdienste voor luxe uitgaves. De bonus was dus elke maand wisselend.

De eerste basis trainingen zijn meestal 2 weken en deze zijn fulltime (de trainingen erna worden tijdens werktijd ingepland en zijn vaak een uurtje hier en daar bv), hierin zullen ze ook niet kunnen aanpassen voor je. Het aantal uren wat je werkt is wat er contractueel afgesproken word en je kunt zelf ook voorkeuren aangeven van dagen en tijden dat je wilt werken en een X aantal dagen/uren opgeven dat je echt Niet beschikbaar bent. Er word wel verwacht dat je hierin alsnog flexibel bent. Af en toe schalen ze af en kun je wat uurtjes minder werken als je dit wilt, maar vaak willen ze opschalen en zoeken ze mensen die meer willen werken - geen vereiste.

Er zijn bel diensten, mail diensten (waarbij je veel gaat uitbellen) en chat diensten. Ik zat nog niet op de chat, alleen mail en bellen waarbij ik de call dienst echt wel pittig vond. Er is nauwelijks pauze tussen telefoontjes en zeker in de feestdagen periode is het echt call na call waarbij je een bepaalde tijd hebt om je dossier te verwerken na het ophangen van het telefoontje dus het is echt vrijwel non-stop bezig zijn zonder rust momenten behalve je pauzes na waarbij je op de secondes moet ‘klokken’ zo’n beetje. De mail diensten zijn hierin iets chiller, maar ook daar bel je veel uit wanneer het kan want klanten spreken is persoonlijker en vaak wel efficiënter om snel en goed op te lossen/helpen want je wilt het dossier het liefst zsm kunnen afsluiten - beter voor je targets en klantenfeedback uiteraard.

Mij is het allemaal echt mentaal heel zwaar gevallen en ik heb het vooraf altijd echt enorm onderschat ondanks dat we een goede vriend hebben die bij een teleperformance bedrijf bij de helpdesk zat (telefoons, internet, abbo’s ed) en al door de jaren heen meermaals burn outs had gehad en zei dat het zwaar was. Maar je komt er pas achter als je het zelf meemaakt. MAAR, dat hangt ook samen met Hoe ik als persoon ben, bovenop het feit dat ik waarschijnlijk te veel uren heb gedraaid terwijl ik er niet gezond genoeg voor was (long covid). Mentaal moet je bepaalde dingen dus wel los kunnen laten want mensen behandelen je vaak als stront. Ik heb er hele mooie mensen aan de telefoon gehad, maar sommige gesprekken heb ik ook echt van zitten te shaken na het bellen. Daar is intern wel netjes mee omgegaan, er zijn Altijd aanspreek punten beschikbaar zoals je directe manager etc. Ik had al heel snel aan’t eind van mijn werk dagen geen energie meer over om aan mijn gezin te geven, vrienden, hond, noem maar op. Ik werkte 24-28u. Met minder uren zou het beter zijn geweest denk ik, maar daar heb ik me op verkeken vooraf - en ik ben mede door dit werk ook weer goed ziek geworden met covid flare ups en sindsdien niet meer bijgetrokken (is nu 2 jaar geleden). Dit is uiteraard heel erg persoonlijk. Ik ken ook genoeg Ex-collega’s die gewoon deden wat ze moesten doen, ook geen connectie maakten met de mensen die ze aan de telefoon hadden etc en alles emotioneel gezien heel anders verwerkten als mij dus dat is ook gewoon een MIJ ding.

In de begin periode word er uiteraard rekening mee gehouden dat je nog nieuw bent, maar hoe langer je bezig bent hoe meer ze gaan focussen op de targets - los van je bonus targets, maar dus werk doel targets - en deze worden ook met je directe manager structureel ingezien en besproken. Ik persoonlijk was eigenlijk heel goed in wat ik deed en had dus altijd zeer positieve gesprekken en ook heel positieve klanten feedback 9/10x - je kunt niet altijd iets eraan doen helaas want als iemand anders de case heropent Na jou en de klant geeft dan feedback terug omdat je volgende collega zuur is geweest, krijg jij de feedback.

Oke, door naar de positievere dingen vanuit mijn ervaring;

Wel zijn er doorgroei mogelijkheden binnen het bedrijf en ik werkte 100% vanuit thuis wat ik wel echt ideaal vond :j. Ze hebben bij Teleperformance meerdere kantoren in NL en je mag sowieso ook altijd deels of voltijd op kantoor werken als je wilt. Teleperformance heeft naast Bol nog meer bedrijven als klant, dus je zou ook voor een andere klant kunnen kijken waar de werkdruk misschien wel wat lager zit of je andere onderwerpen behandelt.

Het werk was uitdagend en divers omdat het zo’n groot bedrijf is met enorm veel verschillende producten welke ze verkopen dus er komen echt tig dingen voorbij op een dag en in die zin denk ik wel dat Bol.com een van de leukste inhoudelijke bedrijven is om customer service werk voor te doen. Het is nooit saai vond ik, er kwamen altijd zeer diverse dingen voorbij. Het zijn soms simpele dingen, maar er komen ook echt wel casussen voorbij waarbij het ingewikkeld is en je veel moet uitzoeken. Ze hebben intern wel een super goed opgezet systeem waarbij je stappen kunt volgen om alles in juiste banen te begeleiden en op te lossen en daar bovenop hebben ze een hele afdeling aanwezig die je intern telefonisch kunt bereiken om met je mee te kijken en te helpen wanneer je er niet uitkomt. Het is ook een plek waar je klanten echt blij kunt maken, wat ik ook leuk vond. Ik heb dan ook wel echt een paar hele nare ervaringen gehad maar die kan ik gelukkig op 1 hand tellen. Vooralsnog vooral mensen die ik blij kon maken of iig neutraal kon laten ophangen - soms kun je ook niet direct iets voor ze doen en moet je dat zo kunnen brengen dat ze niet boos/overstuur ophangen.

Ook is er contact met externe verkopers, bezorgdiensten, etc. Je bent constant in probleem oplossende modus en klant contact is uiteraard zeer belangrijk. Ik vind het in die zin dus geen simpel beroep moet ik eerlijk zeggen, want je staat constant AAN en moet constant schakelen en meerdere dingen tegelijk doen. Ik heb qua collega’s een hoop voorbij zien en horen komen maar als je niet gemotiveerd bent, ga je hier sowieso heel snel doorheen zitten met dit soort werk.

*Edit: qua loon weet ik dat er wel verhogingen zijn geweest via de vakbond, niet lang nadat ik gestopt ben. Dus vanaf begin 2023. Hoe veel dat precies is op dit moment qua loon van een customer service expert zoals je daar genoemd word, weet ik dus niet. Je zou eens via Teleperformance kunnen kijken naar hun openstaande vacatures ook. Maar wat KimD idd zegt, was in 2022 het loon echt niet in verhouding tot het werk wat je deed. Ik had collega’s die qua basis loon - en al tig jaar in dienst waren - op 1600e bruto zaten fiulltime en zich kapot werkten om bonussen te halen en overuren te draaien omdat ze in hun eentje woonden en anders niet rond konden komen. Het werk moet je dan wel Echt liggen, anders houd je het niet vol.

In jouw geval, als loon niet perse leidend zou zijn, is het wel iets om naar te kijken als het stukje thuiswerken echt Heel belangrijk is. Dan zou ik zeggen; je kunt het altijd proberen toch? En stoppen als het niet bevalt. Er is namelijk een proefperiode. Je komt alleen niet onder die training uit in het begin die fulltime is. Dat is de eerste week zonder klant contact waarbij je over het bedrijf en de systemen gaat leren en dan zit je online in groepen en moet je samenwerken ook etc. Tweede week word klant contact geïntroduceerd en gaan ze je laten bellen terwijl ze meekijken/luisteren en begeleiden.



Ik zou zelf graag nog wel eens iets willen doen vanuit thuis. Vertaalwerk bijvoorbeeld of transcripten uitschrijven e.d. maar je moet er maar net tussenkomen haha.


Ik zou dit werk echt verschrikkelijk vinden als ik dit zo lees. := Micromanagement van bovenaf, continu aanstaan en dat allemaal voor een minimum loon.

Ik heb een tijdje secretaresse/klantenservice werk gedaan voor een dansschool. Dat deed ik vrijwel volledig uit huis. Leuk werk, op zich ook wel wat afwisseling. Nadeel aan computerwerk vind ik het urenlange zitten, ik word daar heel stijf van.

Ik denk dat je snel op functies uitkomt als klantenservice of administratieve werkzaamheden TS. Bij grote ketens kom je tegenwoordig vaak makkelijk binnen, maar of het de fijnste werkgevers zijn betwijfel ik.

cursebreaker

Berichten: 13632
Geregistreerd: 10-12-06
Woonplaats: Os sjoeën Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:44

_Mar3 schreef:
cursebreaker schreef:
Tja, wat is niet te ingewikkeld ook? Afhankelijk van wat er inhoudelijk voorbij komt, en hoe groot en specialistisch een bedrijf is, kan het soms toch nog best ingewikkeld zijn met bv customer service werk - en wat KimD zegt ja; het word soms echt wel onderschat en afgedaan als simpel werk, niet zwaar etc maar dat kan echt wel tegenvallen. Maar dat is vooral iets wat je zelf moet ervaren want iedereen is anders.

Ik heb inderdaad bij de Bol.com klantenservice gewerkt, via Teleperformance. TP was mijn werkgever en via hen kreeg ik betaald. Bol heeft hen in dienst voor de klantenservice werkzaamheden. In basis is het misschien geen heel ingewikkeld beroep, maar ja zoals gezegd; het word vaak wel ook onderschat en zeker bij een druk bedrijf waarbij je vrijwel non-stop aan’t werk bent zonder veel rust pauzes tussen telefoontjes door etc. Ik had uiteraard mijn pauzes, maar moest dat echt klokken en die tijden worden in de gaten gehouden, dus ik had nooit rust tijdens mijn pauzes omdat ik constant weer moest zorgen dat ik op tijd terug achter die pc zat - zeker met de 15min pauzes vond ik dat naar.

Werkdruk is gigantisch hoog en geld is er in verhouding niet perse naar. Je hebt je basis loon (wat echt wettelijk minimum was, ik geloof 10,58 bruto per uur had ik) en dan werken ze aanvullend met bonussen en aan de hand van behaalde targets en goede krantenfeedback o.a. kun je bijverdienen maar een deel van de targets halen heb je geen invloed op, wat het lastig maakt soms. Maar voor mij persoonlijk was dit geen ramp want ik werkte niet omdat het financieel moest dus voor mij was alles wat ik verdiende gewoon luxe bijverdienste voor luxe uitgaves. De bonus was dus elke maand wisselend.

De eerste basis trainingen zijn meestal 2 weken en deze zijn fulltime (de trainingen erna worden tijdens werktijd ingepland en zijn vaak een uurtje hier en daar bv), hierin zullen ze ook niet kunnen aanpassen voor je. Het aantal uren wat je werkt is wat er contractueel afgesproken word en je kunt zelf ook voorkeuren aangeven van dagen en tijden dat je wilt werken en een X aantal dagen/uren opgeven dat je echt Niet beschikbaar bent. Er word wel verwacht dat je hierin alsnog flexibel bent. Af en toe schalen ze af en kun je wat uurtjes minder werken als je dit wilt, maar vaak willen ze opschalen en zoeken ze mensen die meer willen werken - geen vereiste.

Er zijn bel diensten, mail diensten (waarbij je veel gaat uitbellen) en chat diensten. Ik zat nog niet op de chat, alleen mail en bellen waarbij ik de call dienst echt wel pittig vond. Er is nauwelijks pauze tussen telefoontjes en zeker in de feestdagen periode is het echt call na call waarbij je een bepaalde tijd hebt om je dossier te verwerken na het ophangen van het telefoontje dus het is echt vrijwel non-stop bezig zijn zonder rust momenten behalve je pauzes na waarbij je op de secondes moet ‘klokken’ zo’n beetje. De mail diensten zijn hierin iets chiller, maar ook daar bel je veel uit wanneer het kan want klanten spreken is persoonlijker en vaak wel efficiënter om snel en goed op te lossen/helpen want je wilt het dossier het liefst zsm kunnen afsluiten - beter voor je targets en klantenfeedback uiteraard.

Mij is het allemaal echt mentaal heel zwaar gevallen en ik heb het vooraf altijd echt enorm onderschat ondanks dat we een goede vriend hebben die bij een teleperformance bedrijf bij de helpdesk zat (telefoons, internet, abbo’s ed) en al door de jaren heen meermaals burn outs had gehad en zei dat het zwaar was. Maar je komt er pas achter als je het zelf meemaakt. MAAR, dat hangt ook samen met Hoe ik als persoon ben, bovenop het feit dat ik waarschijnlijk te veel uren heb gedraaid terwijl ik er niet gezond genoeg voor was (long covid). Mentaal moet je bepaalde dingen dus wel los kunnen laten want mensen behandelen je vaak als stront. Ik heb er hele mooie mensen aan de telefoon gehad, maar sommige gesprekken heb ik ook echt van zitten te shaken na het bellen. Daar is intern wel netjes mee omgegaan, er zijn Altijd aanspreek punten beschikbaar zoals je directe manager etc. Ik had al heel snel aan’t eind van mijn werk dagen geen energie meer over om aan mijn gezin te geven, vrienden, hond, noem maar op. Ik werkte 24-28u. Met minder uren zou het beter zijn geweest denk ik, maar daar heb ik me op verkeken vooraf - en ik ben mede door dit werk ook weer goed ziek geworden met covid flare ups en sindsdien niet meer bijgetrokken (is nu 2 jaar geleden). Dit is uiteraard heel erg persoonlijk. Ik ken ook genoeg Ex-collega’s die gewoon deden wat ze moesten doen, ook geen connectie maakten met de mensen die ze aan de telefoon hadden etc en alles emotioneel gezien heel anders verwerkten als mij dus dat is ook gewoon een MIJ ding.

In de begin periode word er uiteraard rekening mee gehouden dat je nog nieuw bent, maar hoe langer je bezig bent hoe meer ze gaan focussen op de targets - los van je bonus targets, maar dus werk doel targets - en deze worden ook met je directe manager structureel ingezien en besproken. Ik persoonlijk was eigenlijk heel goed in wat ik deed en had dus altijd zeer positieve gesprekken en ook heel positieve klanten feedback 9/10x - je kunt niet altijd iets eraan doen helaas want als iemand anders de case heropent Na jou en de klant geeft dan feedback terug omdat je volgende collega zuur is geweest, krijg jij de feedback.

Oke, door naar de positievere dingen vanuit mijn ervaring;

Wel zijn er doorgroei mogelijkheden binnen het bedrijf en ik werkte 100% vanuit thuis wat ik wel echt ideaal vond :j. Ze hebben bij Teleperformance meerdere kantoren in NL en je mag sowieso ook altijd deels of voltijd op kantoor werken als je wilt. Teleperformance heeft naast Bol nog meer bedrijven als klant, dus je zou ook voor een andere klant kunnen kijken waar de werkdruk misschien wel wat lager zit of je andere onderwerpen behandelt.

Het werk was uitdagend en divers omdat het zo’n groot bedrijf is met enorm veel verschillende producten welke ze verkopen dus er komen echt tig dingen voorbij op een dag en in die zin denk ik wel dat Bol.com een van de leukste inhoudelijke bedrijven is om customer service werk voor te doen. Het is nooit saai vond ik, er kwamen altijd zeer diverse dingen voorbij. Het zijn soms simpele dingen, maar er komen ook echt wel casussen voorbij waarbij het ingewikkeld is en je veel moet uitzoeken. Ze hebben intern wel een super goed opgezet systeem waarbij je stappen kunt volgen om alles in juiste banen te begeleiden en op te lossen en daar bovenop hebben ze een hele afdeling aanwezig die je intern telefonisch kunt bereiken om met je mee te kijken en te helpen wanneer je er niet uitkomt. Het is ook een plek waar je klanten echt blij kunt maken, wat ik ook leuk vond. Ik heb dan ook wel echt een paar hele nare ervaringen gehad maar die kan ik gelukkig op 1 hand tellen. Vooralsnog vooral mensen die ik blij kon maken of iig neutraal kon laten ophangen - soms kun je ook niet direct iets voor ze doen en moet je dat zo kunnen brengen dat ze niet boos/overstuur ophangen.

Ook is er contact met externe verkopers, bezorgdiensten, etc. Je bent constant in probleem oplossende modus en klant contact is uiteraard zeer belangrijk. Ik vind het in die zin dus geen simpel beroep moet ik eerlijk zeggen, want je staat constant AAN en moet constant schakelen en meerdere dingen tegelijk doen. Ik heb qua collega’s een hoop voorbij zien en horen komen maar als je niet gemotiveerd bent, ga je hier sowieso heel snel doorheen zitten met dit soort werk.

*Edit: qua loon weet ik dat er wel verhogingen zijn geweest via de vakbond, niet lang nadat ik gestopt ben. Dus vanaf begin 2023. Hoe veel dat precies is op dit moment qua loon van een customer service expert zoals je daar genoemd word, weet ik dus niet. Je zou eens via Teleperformance kunnen kijken naar hun openstaande vacatures ook. Maar wat KimD idd zegt, was in 2022 het loon echt niet in verhouding tot het werk wat je deed. Ik had collega’s die qua basis loon - en al tig jaar in dienst waren - op 1600e bruto zaten fiulltime en zich kapot werkten om bonussen te halen en overuren te draaien omdat ze in hun eentje woonden en anders niet rond konden komen. Het werk moet je dan wel Echt liggen, anders houd je het niet vol.

In jouw geval, als loon niet perse leidend zou zijn, is het wel iets om naar te kijken als het stukje thuiswerken echt Heel belangrijk is. Dan zou ik zeggen; je kunt het altijd proberen toch? En stoppen als het niet bevalt. Er is namelijk een proefperiode. Je komt alleen niet onder die training uit in het begin die fulltime is. Dat is de eerste week zonder klant contact waarbij je over het bedrijf en de systemen gaat leren en dan zit je online in groepen en moet je samenwerken ook etc. Tweede week word klant contact geïntroduceerd en gaan ze je laten bellen terwijl ze meekijken/luisteren en begeleiden.



Ik zou zelf graag nog wel eens iets willen doen vanuit thuis. Vertaalwerk bijvoorbeeld of transcripten uitschrijven e.d. maar je moet er maar net tussenkomen haha.


Ik zou dit werk echt verschrikkelijk vinden als ik dit zo lees. := Micromanagement van bovenaf, continu aanstaan en dat allemaal voor een minimum loon.

Ik heb een tijdje secretaresse/klantenservice werk gedaan voor een dansschool. Dat deed ik vrijwel volledig uit huis. Leuk werk, op zich ook wel wat afwisseling. Nadeel aan computerwerk vind ik het urenlange zitten, ik word daar heel stijf van.

Ik denk dat je snel op functies uitkomt als klantenservice of administratieve werkzaamheden TS. Bij grote ketens kom je tegenwoordig vaak makkelijk binnen, maar of het de fijnste werkgevers zijn betwijfel ik.


Ik heb dit 3 maanden vol gehouden en toen ben ik echt keihard uitgevallen. Maar is deels ook omdat ik niet 100% was en ook mezelf snel kan overwerken en dit gedaan heb door teveel uren te maken ook. Maar het werk an zich vond ik leuk. Als dat idd kleinschaliger zou kunnen, zou ik het zo doen, maar bij dit soort grootschalige bedrijven zie ik dat niet meer zitten. Maar ik ken ook mensen wie er wel op hun plek zaten, het is iets wat je zelf moet ervaren ook. Er is wel plek om te groeien bv weer en iemand anders zal met dingen welke mij leeg zogen misschien minder of geen moeite hebben ook bv. Maar ja de werk druk, targets e.d. was wel pittig vond ik daar.

Dat werk bij de dansschool klinkt leuk! Ik heb er minder moeite mee om zittend beroep uit te voeren, maar snap je wel idd. M’n man heeft een kantoor baan en daar zie je ook wel dat het fysiek/qua gezondheid niet altijd perse top is.