Langdurige lumbago/het spit - tips, tricks, advies?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Re: Langdurige lumbago/het spit - tips, tricks, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:59

Mijn ervaring met spit is dat de huisarts er niks aan doet. Enige wat hij beoordeeld is of hij geen zenuwbeknelling heeft. Ik heb het afgelopen augustus ook gehad. Kruipend door de woonkamer omdat ik niet meer kon opstaan. Mama naar mij toe gekomen met krukken zodat ik nog wat kon voortbewegen. Enige wat echt geholpen heeft is fysiotherapie en de spieren rondom het SI gewricht los maken.

Ik weet niet hoe het precies werkt in België maar ik zou je de moeite van de HA besparen en direct naar een fysio gaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:01

Lucifertje, dat is al aangehaald, in België moet je via de huisarts.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 11:28

lucifertje schreef:
Mijn ervaring met spit is dat de huisarts er niks aan doet. Enige wat hij beoordeeld is of hij geen zenuwbeknelling heeft. Ik heb het afgelopen augustus ook gehad. Kruipend door de woonkamer omdat ik niet meer kon opstaan. Mama naar mij toe gekomen met krukken zodat ik nog wat kon voortbewegen. Enige wat echt geholpen heeft is fysiotherapie en de spieren rondom het SI gewricht los maken.

Ik weet niet hoe het precies werkt in België maar ik zou je de moeite van de HA besparen en direct naar een fysio gaan.

Ik zou rechtstreeks kunnen gaan, maar dankzij de doorverwijzing van de HA worden verder behandelingen goedkoper :) Dat is me dat kwartiertje en de 4 euro wel waard :D

Ik heb voor mijn hand 12x kine gehad, 408 euro. Daarvan heb ik dankzij de doorverwijzing iets meer dan de helft terug getrokken via de mutualiteit :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 15:55

Wat in ieder geval goed is, ga wandelen. Gewoon in een rustig tempo, geen druk. Ontspannen beweging, dat gaat je helpen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 16:35

senna21 schreef:
Wat in ieder geval goed is, ga wandelen. Gewoon in een rustig tempo, geen druk. Ontspannen beweging, dat gaat je helpen.

Ik ben helaas tamelijk lui. En als het koud is/regent, wil ik al helemaal niet naar buiten.
Wat ik wél zou doen, is een loopband gebruiken :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:34

Tja, wellicht niet leuk, maar als je niet kiest voor je lijf, verwacht dan niet dat het lijf doet wat jij wilt.
Ook een fysio gaat jouw rug niet genezen, maar geeft oefeningen mee.
Spit is een vrij onschuldige blessure, maar komt gemakkelijk terug als je niks doet aan je conditie.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:40

senna21 schreef:
Tja, wellicht niet leuk, maar als je niet kiest voor je lijf, verwacht dan niet dat het lijf doet wat jij wilt.
Ook een fysio gaat jouw rug niet genezen, maar geeft oefeningen mee.
Spit is een vrij onschuldige blessure, maar komt gemakkelijk terug als je niks doet aan je conditie.

Dit kan ik alleen maar beamen!
De fysio kan je handvaten geven.
Maar de rest is toch iets wat je zelf moet doen helaas.
Fijn is wat anders.
Maar na een hernia operatie ben ik ook maar gaan luisteren naar mijn rug.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 13:40

Resultaat is binnen!
Duidelijke slijtage, en een uitstulping L4-L5.
De kine kan aan de slag!