Stress of toch iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:14

Ik denk ook meer richting een paniekaanval als ik je verhaal zo lees. Een paniekaanval kan iedereen overkomen met name het herkennen hiervan kan lastig zijn. De triggers daarvan kan echt van alles zijn.
Daar gaat geen afleiding bij helpen of juist meer werken of je moe maken , daarvoor moet je wel hulp zoeken bij een professional die handvaten kan geven wat je moet doen tijdens paniek.

De eerste stap heb je al gezet en dat is open staan om te kijken wat het mogelijk kan zijn. Volgende stap is denk ik toch weer een afspraak inplannen bij de huisarts voor een verwijzing. mogelijk nog door de hele medische molen, maar als dat al vrij recent gebeurd is en niks is uitgekomen zou ik meer naar deze hoek kijken.

Ik heb ook wel moeite met slapen soms door paniek. Daarbij krijg ik ook standaard een verhoogde hartslag.

Charaz

Re: Stress of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:21

Ook ik 'stem' op de paniekaanval, ontzettend klote en vaak lastig op te lossen, ademtherapie (bij de fysiotherapie) kan hierbij goed helpen om het onder controle te krijgen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:19

Paniekaanval zou goed kunnen. Geeft ook verhoogde cortisol en stress/paniek kan ook echt een rood, verhit gezicht geven ook op momenten dat je de stress helemaal niet aanvoelt komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:56

Citaat:
Het is elke nacht. S avonds doen we altijd rustig aan, praten nog even na in bed enzo en dan voel ik me meestal nog ok. Totdat ik ga liggen. Opeens ga ik bijna hyperventileren, ik voel een soort stress die moeilijk te omschrijven is. Het voelt alsof ik niet eens meer kan ademhalen als ik blijf liggen. Ik krijg ook een heel rood gezicht, vlekken in mijn hals en tril als een gek.

Ja toch denk ik paniekaanval hoor,erg herkenbaar!
Lees ook dit eens door
https://beterinbalans.nl/paniekaanval-in-bed/

Eventueel kijk je of je terecht kunt bij een praktijk die je er mee kan ondersteunen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 09:29

ellepel schreef:
Ja toch denk ik paniekaanval hoor,erg herkenbaar!
Lees ook dit eens door
https://beterinbalans.nl/paniekaanval-in-bed/

Eventueel kijk je of je terecht kunt bij een praktijk die je er mee kan ondersteunen.

Ik weet het niet, het komt ook weer niet helemaal overeen. Want ik word niet midden in de nacht ermee wakker en het duurt ook niet een paar minuten. Het voorbeeld dat ze aanhalen van uit het raam staren, dat zou dus niet in mij opkomen en ook niet helpen.

Daarbij zijn mijn stresshormonen, adrenaline en cortisol dus de laatste tijd normaal in de bloedtests. Komende week krijg ik wel weer een bloedtest voor het meten van de prolactine

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:00

Dat die waardes normaal zijn zegt eigenlijk helemaal niks over een paniekaanval.

Het klinkt wel enorm als een paniekaanval die je zelf triggert. Als je op 3 kussen gaat liggen dus niet plat heb je het dan ook?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:07

Mijn zus is zang en ademhaling coach, dat heeft mij enorm geholpen yoen ik in mijn hoofd en dus lijf vast zat. Overdag mijn ademhaling veel te hoog etc. Misschien in die hoek eens kijken.
Drink je veel kruiden thee of andere producten waarvan we denken gezond bezig te zijn?
Ik kan bijvoorbeeld enorm opvliegers van verse gember krijgen
Wens je succes, echt vervelend voor je

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:08

Hoe zit het met je cafeïne gebruik?
Ik heb hier last van zodra ik te veel cafeïne pak en daar ben ik ook pas heel recent achter dat het daar aan ligt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:49

In plaats van hard uit te ademen helpt het ook vaak om af en toe overdag eens bewust je adem in te houden.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:54

Heb je dit ook als je ergens anders gaat slapen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:57

Wat vervelend ts.
Je hoeft er niet op te antwoorden, maar heb je ook (lichte) trauma's? Of dingen in je leven die nu of korte tijd geleden hebben gespeeld, waar je het echt niet mee eens bent?
Drink je ook cafeïne of bijv energydrink?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 11:16

Ik drink overdag zwarte thee, verder bijna alleen water. Geen koffie of energy drink ofzo. Geen traumas nee..

Ik heb het inderdaad ook als ik ergens anders slaap helaas

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:20

Zwarte thee zit ook best wat cafeïne in dus zou ik dan eens mee stoppen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:30

Sintara schreef:
Ik drink overdag zwarte thee, verder bijna alleen water. Geen koffie of energy drink ofzo. Geen traumas nee..

Ik heb het inderdaad ook als ik ergens anders slaap helaas

Trauma's kunnen ook onderbewust spelen.
Misschien eens nadenken of er onderbewust toch een onverwerkt ding(etje) meespeelt?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:30

Ongeacht je leeftijd kunnen paniekaanvallen, opgejaagd gevoel, benauwdheid en slapeloosheid ook heel goed te maken hebben met een in de war zittende hormoonspiegel. Genoeg vrouwen onder de 40 die al in de overgang raken en het jaren duurt voordat een arts dat inziet. Ik heb 2 jaar lang gedacht dat ik tegen een burnout aan zat en kreeg zelfs 'paniekaanvallen' tijdens het wielrennen. Met acupunctuur heb ik het nu gelukkig goed onder de knie en herken ik de signalen eerder zodat ik er iets aan kan doen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 11:45

Zebrastreep schreef:
Ik denk ook meer richting een paniekaanval als ik je verhaal zo lees. Een paniekaanval kan iedereen overkomen met name het herkennen hiervan kan lastig zijn. De triggers daarvan kan echt van alles zijn.
Daar gaat geen afleiding bij helpen of juist meer werken of je moe maken , daarvoor moet je wel hulp zoeken bij een professional die handvaten kan geven wat je moet doen tijdens paniek.

De eerste stap heb je al gezet en dat is open staan om te kijken wat het mogelijk kan zijn. Volgende stap is denk ik toch weer een afspraak inplannen bij de huisarts voor een verwijzing. mogelijk nog door de hele medische molen, maar als dat al vrij recent gebeurd is en niks is uitgekomen zou ik meer naar deze hoek kijken.

Ik heb ook wel moeite met slapen soms door paniek. Daarbij krijg ik ook standaard een verhoogde hartslag.

Alleen zijn paniekaanvallen al uitgesloten door een psych. Wat maakt dat jij dan toch denkt dat dat het is?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:57

Dat is volgensmij niet zomaar uit te sluiten.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:44

Wat naar ts!

Als je vitamine b12 te laag is gemeten terwijl je geen veganistisch dieet aanhield (zonder zuivel en vlees/vis) dan is dat een teken dat je lichaam de b12 niet (voldoende) opneemt uit de voeding.

“Normaal” hebben mensen voldoende opslag voor een jaar of 7 in de lever. Bij anderen, met b12 tekort, is dat “opslagemmertje” in de lever “lek”. Je kunt dan van alles extra eten (vlees, vis, zuivel) of innemen (vitaminepillen) maar het is zo je lichaam weer uit. Weet je hoe laag je waarde was? En D?
Je mag me ook wel een pb sturen als je wil. “Helaas” heel veel ervaring met b12/b11/D tekort hier. Als je het goed managed dan hoeft het geen probleem te zijn.

Uiteraard weet ik niet welke klachten waarvandaan komen, maar als je duidelijk tekorten hebt kun je daar heel vervelende klachten van hebben.
Het helpt je lichaam sowieso om dat aan te pakken….

Oh, bedenk me net dat D tekort ook bij kan dragen aan hyperventilatie en dergelijke. Even opgezocht:
Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:14

Gebruik je anticonceptie TS?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 13:37

Wildgirl schreef:
Gebruik je anticonceptie TS?

Ja, maar niets hormonaals meer. Ik ben een maand nadat dit gedoe was begonnen gestopt met de pil in de hoop dat dat zou helpen, maar helaas niet of iig niet lang.

Eigenlijk wil ik daar weer mee beginnen, maar dat vind de huisarts geen goed idee voordat we erachter zijn wat het is

Tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:48

Het klinkt voor mij ook echt als een paniek/angstaanval TS. Ik weet er helaas alles van. Bij mij is het angst voor de angst, dus als ik bang ben dat het gaat gebeuren, gebeurd het vaak ook. Ik trigger dan zelf een aanval door toch net anders te ademen of heel erg op mijn lichaam te gaan letten. Als ik het vergeet, komt er ook geen aanval, tot ik me weer realiseer wat er kan gebeuren en dan is het er ook zo weer. Heel vervelend. Ik hoop voor je dat je een passende oplossing vind :knuffel:

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:57

Een paniekaanval hoeft niet kort te zijn. Als ik last heb van angst, dan sluimert dat vaak de hele dag wat door. Ik heb chronische hyperventilatie, misschien herken je jezelf daar in? Kan echt behoorlijk veel klachten hebben.

Als ik spanning heb met slapen gaat dat vaak de hele nacht ook wel door. Vaak kan ik dan wel slapen, maar in slaap vallen gaat dan moeilijk.

Ik denk dat je vooral denkt aan een klassieke paniekaanval wat heel kort en heftig is. Maar in mijn geval gaat het vaak een dag door en gaat de spanning van hoog naar laag.

En ook al heb je niks meegemaakt in je leven wat het zou kunnen veroorzaken, iedereen kan het overkomen. Zelfs de meest nuchtere mensen die altijd een goed en vrolijk leven hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:40

Het zijn natuurlijk klachten die een veelvoud aan oorzaken kunnen hebben, maar ik moest ook meteen aan een soort chronische spanning / hyperventilatie denken want daar passen dit soort klachten echt heel goed bij.

Gewoon doordat je teveel aan het haasten bent. Teveel aan en in je hoofd hebt van wat je nog allemaal moet doen. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen het ook triggeren. Denk aan smaakversterkers, daar heb ik echt last van. Zitten veel in wat gekruide dingen zoals borrelhapjes, worstjes, hamburgers, slaatjes, chips, soepen en kruidenmixen enzo.

Kijk ook eens naar histamine intolerantie, ik denk dat je daar wellicht ook wel wat in herkent :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:41

Misschien een rare vraag maar heb je vaak last van je darmen, hier in het gezin 2 die er last van hebben. Het begint met niet prettig voelen dan een paniek aanval en na 5 minuten moeten ze naar de wc.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:45

Ik heb veel dezelfde klachten (gehad maar soms nog steeds) als jij TS.
Bij mij is het toch echt angst / paniek en werd het steeds erger.
Nu al 2 jaar op angst medicatie en therapie. Ik heb mijn leven beetje bij beetje terug gekregen.