Hernia, wat heeft voor jou gewerkt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Hernia, wat heeft voor jou gewerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:52

Denk wel ook aan hoe lang je al bezig bent en hoeveel tijd en rust je ook kan nemen om het zonder operatie te redden.

Ik zag niet in hoe ik maanden plat moest of rustig aan doen en dan al die pijnstillers erin waar ik knetterstoned van werd.

Mn protocol na de operatie was vooral liggen of lopen en zo min mogelijk zitten en liever ook niet lang stil staan. En als je dat wel doet letten op je houding.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:02

Sinds 2,5jr L5-S1 hernia, niet operabel ivm risico dus iedere 4 maanden corticosteroïde injectie en stroom om de pijn te bestrijden. :o
Geen gevoel in de huid van m’n linkerbeen, wel makkelijk met je benen scheren :Y) :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:14

In 2017 L5/S1 hernia gehad. Na operatie ging het veel beter en was ik pijnvrij. Tot januari dit jaar. Wederom een beknelling op L5/S1 maar nu door artrose door de vorige operatie. Spondylodese operatie is de enige optie maar deze wordt door 2 klinieken (ook na second opinion) afgeraden omdat er ook scoliose in mijn rug zit. Risico op artrose in de rest van mijn rug is te hoog. Dus nu sinds maanden aan het klooien met verschillende medicijnen om te proberen om het in bedwang te krijgen. Tot nu toe met weinig succes. Wortelblokkade deed ook niks (alleen de verdoving, maar die trekt er binnen een paar uur uit). Ik zit op een cocktail van amitriptyline/diclofenac/tramadol/paracetamol al een tijd. 22 november een afspraak bij de pijnpoli om de mogelijkheden van TENS te bespreken (stroomschokjes). Ik functioneer niet, kan niet werken,sleep me door de dagen met een boel pijn. Zo onderhand word ik er moedeloos van.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 23:18

Wat een hoop heftige verhalen hier zeg, wat komt het veel voor en toch ook veel blijvende klachten.

Fijn om zoveel tips te lezen wel :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:26

Collega van me heeft een neurostimulator en heeft echt haar leven veranderd.van heel diep in de put, afgekeurd en geen kwaliteit van leven naar volle bak op vakantie met de caravan met de kleinkinderen, weer een hond in huis, elke dag wandelen, werken, etc.
Was een lamge weg en meerdere operaties verder maar bij bergman kliniek hebben ze die neurostimulator geplaatst.

Ik adviseer bij clienten nooit een operatie (komt bijna altijd terug) maar juist oplossen met trainen, rust en bewust bewegen.
Wss heeft mn moeder het ook vanuit SI of lumbaal.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:33

Daihyo schreef:
novita13 schreef:
Waarom ga je niet naar een pijn centrum. Kunnen ze een epidurale injectie in het gebied geven. Dit helpt pijnstillend en een ontstekingsremmer erin. Waardoor de hernia tot rust kan komen en doordat je pijn vrij bent/wordt kan je goed je oefeningen doen. En hopelijk trekt de hernia weg.

Ik heb dit zelf 3weken terug gehad voor hernia bij s1/l5. Helaas al 2x eerder een hernia gehad en daarbij had dit toen ook goed geholpen.

De huisarts kan je doorverWijzen of de neuroloog als je daar loopt. Ziekenhuizen hebben vaak lange wachtlijsten maar er zijn genoeg privé klinieken die het ook hebben en korte wachttijden hebben.

Succes!

Mijn man heeft een dubbele hernia (L4 en L5) en doet bovenstaande. Dat is het enige dat voor hem voldoende helpt. Hij had veel bijwerkingen van de tramadol, pregabaline en oxycodon. Slikt nu af en toe ibuprofen en gaat elke 4-6 maanden (afhankelijk van wanneer de klachten terugkomen) weer naar het pijncentrum voor een injectie. Verder inderdaad oefeningen voor de core en eens in de zoveel weken naar een fysio die tevens manueel therapeut is.

Hier ook manlief dubbele hernia ( 2x operatie "1x1 en 1xdubbel")en ook teveel bijwerkingen van tramadol en pregabaline. Nu via andere kliniek idd elke 5 maanden ongeveer inspuiten ( al heeft de laatste niks gedaan) en dagelijks aan de paracetamol ( merdere) :') blijven en idd
lig of loop zitten is een drama..

Maar pijn vrij is hij geen dag..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:39

Nee mijn man ook niet. Maar zo is het een soort van draaglijk. Bij hem is het sowieso niet operabel, dus pijnbehandeling is de enige optie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:45

Hutcherson schreef:
Collega van me heeft een neurostimulator en heeft echt haar leven veranderd.van heel diep in de put, afgekeurd en geen kwaliteit van leven naar volle bak op vakantie met de caravan met de kleinkinderen, weer een hond in huis, elke dag wandelen, werken, etc.
Was een lamge weg en meerdere operaties verder maar bij bergman kliniek hebben ze die neurostimulator geplaatst.

Ik adviseer bij clienten nooit een operatie (komt bijna altijd terug) maar juist oplossen met trainen, rust en bewust bewegen.
Wss heeft mn moeder het ook vanuit SI of lumbaal.

En uiteraard adviseren artsen die veel operaties doen wel opereren.
De arts die mij heeft geopereerd was heel erg pro opereren bij een hernia en zag ook veel mensen na ellendig lang bezig zijn, pijn, ongemak etc bij hem op tafel belanden.

Is dan maar net naar wie je luistert en welk pad je wil kiezen.

Ik vind de bergen pijnstillers echt een groot nadeel. Het zijn allemaal geen snoepjes.

Maar ik mag bijv geen nsaid's en reageer heel slecht op opiaten. De operatie pakte voor mij goed uit, dus dat is dan persoonlijk.

En daarna de ellende met fysio terwijl ik reuma bleek te hebben, zou ik niet zo snel meer voor therapie kiezen. Zelfs mijn reumatoloog was er echt niet over te spreken.

Een rug blijft wel vaak een zwakke plek.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 01:06

Mijn moeder is ruim 10 jaar geleden met succes geopereerd bij de herniakliniek in Ede. Korte wachttijd, alles werd vergoed en heel prettige ervaring. Ze heeft geen hernia meer gehad daarna.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:11

Wil hem toch even hier delen.

Mijn pijn is weg. Ik heb echt een aantal dagen super veel zenuwpijn gehad, maar ben naar de chiropractor geweest... en het is weg.

Ik weet niet of het morgen terug is, dan update ik weer :+ . Maar ik denk dat de diagnose hernia misschien ook wel eens verkeerd gesteld word :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:18

Goh, wat goed zeg!!

De diagnose krijg je na een mri toch? Die komt in ieder geval niet zomaar uit de lucht vallen.
Een beknelde zenuw is niet per definitie meteen een hernia.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:23

ruitje schreef:

Mijn pijn is weg. Ik heb echt een aantal dagen super veel zenuwpijn gehad, maar ben naar de chiropractor geweest... en het is weg.

Ik weet niet of het morgen terug is, dan update ik weer :+ . Maar ik denk dat de diagnose hernia misschien ook wel eens verkeerd gesteld word :o

Is er bij jou een MRI gemaakt?
Of wellicht staat die afspraak nog.

Ik ben met pijn naar de SEH gegaan en heb meteen een afspraak voor MRI gekregen voor een maand later.
Met de pijnstillers die ik had gekregen ben ik die eerste maand doorgekomen en vroeg ik mij af "of ik wel echt een nekhernia had". Maar uit de MRI kwam dat het een dubbele was. In mijn geval werkten de pijnstillers gewoon goed en hield ik mij rustig :=
Ik slikte 1x Amitriptyline (25mg), 4x 1000mg pcm+ 4x 400 mg ibu, en dan 6x 5mg oxycodon (en omeprazol voor mn maag).
De oxy was heftig afkicken, maar die slik ik nu ook nog wanneer het nodig is (deze week 4 op dinsdag, 3 gister en tot nu toe 1 vandaag).

Maar gelukkig gaat een hernia in 75-85% van de gevallen vanzelf over binnen 3 maanden

Helaas is het verder koffiedik kijken als je niet tot die 75-85% behoort

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:01

ruitje schreef:

Fijn !
Dan kun je nu alvast aan de oefeningen beginnen ~~}>

Er zijn mensen met heel beroerde beelden wat betreft hernia die 0.0 last hebben ( ik o.a. van ééntje boven in mijn rug. Nooit wat van gevoeld ) en er zijn mensen die weinig spectaculairs laten zien op beelden en weken of maanden krom lopen van de pijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:43

Wat goed!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:57

Afspraak voor MRI doen ze pas na enkele weken aankijken volgens huisarts. Ik ben bij 2 huisartsen geweest en die hebben alletwee diagnose hernia gegeven, ik heb aangedrongen op direct een MRI maar dat is niet t beleid volgens zowel de HAP als mijn eigen HA?

Ik heb nu een week aan de oxy gezeten en vind t al troep zeg, snap dat afkicken daarvan lastig is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:01

Wat fijn voor je Ruitje, hopelijk blijft het zo. Ik snap niet helemaal waarom oxycodon wordt voorgeschreven, het staat erom bekend niet te werken tegen zenuwpijn. Ik heb een tijdje pregabaline gehad, dat was ook vreselijk om van af te kicken. Nu amitriptyline en ik heb het idee dat dit wel iets doet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 20:12

Had eerst tramadol dat werkte 0 en dit mega, zou het dan geen zenuwpijn geweest zijn?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:22

Ik denk niet dat een arts die conclusie kan trekken zonder mri. Hernia-achtige klachten kunnen ook van ischias of het piriformis syndroom komen. Of het echt een hernia is, moet een scan uitwijzen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:36

Inderdaad, een heenia is niet zomaar een verzamelnaam voor pijnklachten en een huisarts kan dit echt niet concluderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:48

Goh, ja uhm zoveel geprobeerd injecties, zenuwblokkades. Morfine, amitriptyline..
Uiteindelijk geopereerd aan 2 hernia's en een arts die adviseerde geen paard meer te rijden.
Inmiddels cross ik bijna weer op mijn oude niveau en rijd ik 5 dagen in de week paard. Maar blijf ik gevoelig voor hernia's en heb ik af en toe nog pijn van littekenweefsel wat is ontstaan.
Wat ik vooral doe om mijn rug sterk te houden? 4 keer in de week naar de sportschool en heel veel core oefeningen. Sporten is echt mijn sleutel. En ik vind het echt niet heel leuk maar ik weet dat ik moet doen omdat ik wil blijven paardrijden en pijnvrij wil blijven.

Cheeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:02

Ik heb een hernia gehad op L5-S1. De hernia drukte op een zenuw en ik had uitval in beide benen. Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij een goede osteopaat, die door de behandeling ruimte heeft weten te maken tussen de hernia en de zenuw. Na 3 behandelingen was ik al pijnvrij en nu (3 jaar later) ga ik nog steeds 2x per jaar voor een nabehandeling, maar heb nooit meer pijn gehad. Ik was echt ten einde raad en wil je heel veel sterkte wensen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:26

Hier heeft de HA mij doorgestuurd naar de SEH. Maar ik kon werkelijk niks meer. Elke beweging deed pijn en de rit naar de huisarts duurde lang (nog geen km) en de rit naar zieke huis duurde een eeuwigheid (10 minuten).

Misschien dat ze bij een nek anders handelen dan bij een rug.

Ik ben heel heftig afgekickt. Niet op een manier waarop het wordt aangeraden maar het heeft wel gewerkt. En nog steeds kan ik nu een paar dagen 6xpd oxy slikken en stoppen zonder enig probleem. Oke, ik krijg hoofdpijn :+ maar dan neem ik wel pcm extra.

Ik weet nu goed hoe mijn lijf reageert, maar toch hou ik netjes de "24 uur na laatste oxy" aan tot ik weer achter het stuur stap.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:56

Goof schreef:
Inderdaad, een heenia is niet zomaar een verzamelnaam voor pijnklachten en een huisarts kan dit echt niet concluderen.

Tsja, dus wel gebeurd, door 2 verschillende ook nog :7

Maargoed, mijn chiro was het met jullie eens, dat ze die diagnose nooit hadden mogen geven.

Ik zie het maar zo: ik loop weer, en of dat nou komt door de week oxy, of door de chiro.

Ik heb grote blij :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:00

ruitje schreef:
Afspraak voor MRI doen ze pas na enkele weken aankijken volgens huisarts. Ik ben bij 2 huisartsen geweest en die hebben alletwee diagnose hernia gegeven, ik heb aangedrongen op direct een MRI maar dat is niet t beleid volgens zowel de HAP als mijn eigen HA?

Ik heb nu een week aan de oxy gezeten en vind t al troep zeg, snap dat afkicken daarvan lastig is.

Hier toevallig gisteren ook bij ha geweest voor pijn (ik heb sowieso chronische pijnen maar dit was nieuw) en na lichamelijk onderzoek de diagnose "99% absoluut zeker één of meerdere nekhernia's".

Dit omdat ik bij bepaalde (blijkbaar uitlokkende) armbewegingen die ze met mijn arm maakte, zo duizelig als een tol werd en bijna van mijn stokje ging dus zij was alvast overtuigd van de diagnose.

Echter omdat volgens haar bevestiging belangrijk is dus gelijk ook een afspraak voor verder onderzoek (mri/nmr scanner) en gelijk 18 beurten kinesist...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:07

Mijn huisarts deed wat testjes voor mijn reflexen. Die reflexen deden niks en in combinatie met mijn loopje, pijnklachten en verdoofde gevoel in mijn been en voet zei hij dat hij aan een hernia dacht maar dat een mri uitsluitsel moest geven. Ik kreeg eerst tramadol mee, dat deed niks. Twee dagen later gillend gek weer opgebeld want ik kon niet zitten/liggen/slapen/ m'n armen optillen/etc. Toen kreeg ik oxycodon en dat heeft toen echt enorm geholpen. Ik had toen een hoge dosis en ben een half jaar aan het afbouwen geweest. Ik heb in dat half jaar 2 keer een wortelblokkade gehad en dat hielp iets, maar niet tegen de restklachten. De hernia was precies op het verkeerde moment tijdens de corona periode dat alle ziekenhuizen dicht waren voor reguliere operaties. De mijne kwam in aanmerking voor een operatie, maar doordat er zo'n lange wachtlijst was zei de arts dat ze me op de lijst konden plaatsen maar doordat ik ruim een half jaar moest wachten de restklachten niet zouden verdwijnen doordat de schade tegen die tijd blijvend zou zijn. Dus opereren had voor mij toen geen meerwaarde en dan was ik weer uit de running midden in het schooljaar dus ik heb dat niet gedaan. Door de restklachten kan ik niet meer paardrijden, dat is wel de grootste pech.