ruim 2 weken aanhoudend misselijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:54

Anna79 schreef:
Kun je wel goed naar het toilet? Verstopping geeft ook vaak misselijkheid

Mijn man heeft misselijkheid ook een tijd lang gehad. Domperidon, omeprazol en zelfs overgestapt op Ondansetron hielpen minimaal.

Uiteindelijk wat de oplossing was in extremere mate (in overleg met MDL-art) zakjes macrogol/elektrolyten nemen en magnesium. Terwijl hij voor zijn gevoel gewoon normale ontlasting had.

Nu gaat het een stuk beter en moet soms nog een zakje nemen als hij beginnende buikpijn heeft.
Blijkbaar liep het hoog in de darmen niet lekker door, dus hierdoor een soort reset gekregen.

Maar dit is wel pas voorgeschreven nadat er uitgebreid onderzoek is geweest. Maar laat je niet wegsturen bij de huisarts met alleen omeprazol 20mg of 40mg.

Narcissa

Re: ruim 2 weken aanhoudend misselijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 03:20

Een hele andere piste, maar ben je misschien gestresseerd of down? Dat geeft bij mij altijd ernstige misselijkheid zonder overgeven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 03:45

Probeer eens 40mg omeprazol? Wellicht dat dit dan wel effect heeft?

Ik heb zelf jaren omeprazol gebruikt en op den duur verliest het zijn kracht en moet je meer gebruiken. Ik gebruik nu zelf 80mg esomeprazol , soms 120mg. Maar ik heb dan wel een operatie gehad (omdat voor de operatie helemaal niks hielp aan medicatie, zelfs niet 160mg omeprazol of welk ander medicijn dan ook).

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 11:27

@narcissa nee eigenlijk helemaal niet

@rennie89 die dosering ga ik niet zelf zomaar nemen. Dat doe ik dan evt op doktersvoorschrift.

Voor nu is er niets uit het labonderzoek gekomen. Alleen CRP was wat hoog, maar niet in combinatie met bezinking oid dus dan zegt dat niet zoveel, aldus huisarts brief.
Ik heb nu een bericht gestuurd hoe nu verder. Moet ik weer een afspraak maken, denkt hij aan iets anders eh... hoe kom ik aan de misselijkheid en vooral; hoe kom ik er vanaf?
Lijkt wel bezigheidstherapie om de huisarts weer te vragen. Ik krijg de labuitslag en dan gebeurt er niets. Daar is mijn probleem niet mee opgelost. En het wordt er ook niet minder op helaas :(

Ik ben maar weer thuis gaan werken, met de laptop op schoot op de bank.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:37

Rennie89 schreef:
Probeer eens 40mg omeprazol? Wellicht dat dit dan wel effect heeft?

Ik heb zelf jaren omeprazol gebruikt en op den duur verliest het zijn kracht en moet je meer gebruiken. Ik gebruik nu zelf 80mg esomeprazol , soms 120mg. Maar ik heb dan wel een operatie gehad (omdat voor de operatie helemaal niks hielp aan medicatie, zelfs niet 160mg omeprazol of welk ander medicijn dan ook).

Doe je dat zelf of via een MDL arts?

Ik loop sinds 1999 bij MDL artsen en slik ook ongeveer zolang iets voor de maag. Laatste 10jr Esomeprazol, 2x daags 20mg. Eerst had ik rabeprazol, maar dat werkte niet voldoende meer.

Nu laatste jaren geef ik wel aan dat het niet afdoende is, maar in overleg is het nog niet opgehoogd. Eerste advies was het te nemen op andere momenten en bed scheef. Stond al scheef, maar daar begonnen ze dan weer over.

Nu dinsdag weer overleg. Waarschijnlijk wordt het dan 1x daags 20mg erbij. Maar verwacht eerst een nieuwe scopie.
Natuurlijk kan ik zelf ook bij kopen, maar ben me ook bewust van de nadelen.

Ik heb reflux en ook poliepen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:23

@superpony, ik zit gewoon bij een mdl arts. Bij mij zou 20mg nooit wat doen, dus TS kan dit wellicht bespreekbaar maken, het is geen schadelijk medicijn voor incidenteel gebruik.

Ik heb een middenrif operatie en anti-reflux operatie gehad in 2018, heb al klachten sinds 2007 ongeveer en vanaf dat moment aan de omeprazol na scopie. Sinds dit jaar overgestapt op esomeprazol omdat dit iets meer effect heeft. Al worden de klachten gestaag wel weer erger met de tijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:31

Rennie89 schreef:
@superpony, ik zit gewoon bij een mdl arts. Bij mij zou 20mg nooit wat doen, dus TS kan dit wellicht bespreekbaar maken, het is geen schadelijk medicijn voor incidenteel gebruik.

Ik heb een middenrif operatie en anti-reflux operatie gehad in 2018, heb al klachten sinds 2007 ongeveer en vanaf dat moment aan de omeprazol na scopie. Sinds dit jaar overgestapt op esomeprazol omdat dit iets meer effect heeft.

Incidenteel niet. Langdurig is bekend dat het wel veel nadelen heeft. Daarom ben ik ook nog steeds op 2x daags 20mg.

Omeprazol kreeg ik last van. Toen 2 daags rabeprazol en nu dus al lange tijd de esomeprazol, maar vind het echt te weinig doen.

Heb ook geprobeerd te stoppen om de natuur het weer te laten recetten, maar dat werkte niet zo makkelijk.

Reflux operatie vond mijn arts niet echt een oplossing, maar wie weet wordt het nog een optie.

TS is misselijk, maar heeft volgens mij geen scopie gehad, dus zomaar omhoog gaan als je niet weet wat de oorzaak is, is misschien ook niet handig.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:34

Omeprazol is een maagbeschermer, geen anti misselijkheid medicijn. Kan natuurlijk wel helpen als de misselijkheid komt door een overbelaste maag. Je kan primperan of metoclopramide vragen maar dat is natuurlijk symptoombestrijding en geen oplossing voor het probleem. Wie weet doorbreekt het iets en is het daarna weer goed, maar uitzoeken waar het vandaan kom is natuurlijk ook verstandig. Succes!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 16:21

Nadat ik had gebeld met de assistente kreeg ik een berichtje van de huisarts via de medgemak app; 'ja een nieuwe afspraak maken is uitstekend' En de vraag of mijn migraine nog mee kon spelen. Die vraag had ik tijdens het consult al beantwoord. Ik heb al even geen aanval gehad en ben wel 24/7 misselijk dus wat mij betreft geen verband.

Ze had dus niet de vraag om iets van domperidon of metoclopramide doorgegeven. Net weer de assistente gebeld, maar ze wist niet of ze de huisarts hier nog over kon spreken vandaag.
Ga ik weer hondsberoerd het weekend in :-(

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 09:05

Maar even een update; vanaf afgelopen maandag heb ik metoclopramide.
Huisarts geeft aan de oorzaak van de misselijkheid niet te weten. Dat het nog zou komen door een te hoog calcium gehalte, maar dat is niet meegenomen in het bloedonderzoek.

Op mijn vraag wat te hoog calcium kan veroorzaken, kreeg ik als antwoord 'meestal door uitzaaiingen in je botten' Nou lekker dan! Daar maak je mij niet geruster op :-(

Behandelplan is dus 5 dagen metoclopramide, dus dat betekent vandaag de laatste dag. Ik hoop maar dat het iets reset en dat de misselijkheid daarna over is. Anders moet ik de weer een nieuwe afspraak maken. Geen idee wat dan opties zijn.

Lekker verhaal wel :-(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:50

oei, dat is balen dat het nog steeds niet beter gaat. Veel sterkte!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:23

Balen Koekie. Klinkt ook niet als een fijne huisarts.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 10:31

Tiggs schreef:
Balen Koekie. Klinkt ook niet als een fijne huisarts.

Nee hij mag wat mij betreft wel met pensioen ;-)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:48

Is de misselijkheid nu met de medicatie wel weg?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:44

Jee, wat lastig zeg. En raar dat ze dan de calcium niet meenemen als dit misselijkheid kan veroorzaken.

En heb je op de bijsluiter gekeken van de medicatie die je gebruikt of het misselijkheid kan veroorzaken?

Wat ik van mezelf weet is dat ik juist door omeprazol/maagbeschermer nog meer klachten kreeg.
Toen werd de medicatie nog verder opgehoogd en de last werd nog erger. Uiteindelijk ben ik gestopt en namen de klachten langzaam af. Ik heb wel gehoord dat je juist te weinig maagzuur kan hebben, dat je daardoor je eten minder goed verteerd en daardoor klachten kunnen ontstaan, juist bij 50 plussers. Met een maagzuurremmer ga je dan juist het probleem vergroten. Maar het blijft lastig als je niet weet waar het vandaan komt. Heb je een gastroscopie gehad? Dan kunnen ze bepaalde dingen wel uitsluiten.

En misschien een rare vraag: heb je ook een hartfilmpje gehad? Misselijkheid kan bij vrouwen ook duiden op hartklachten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 13:58

@manubres nou dat gevoel had ik dus ook met de omeprazole. Daarom ook mee gestopt, maar de misselijkheid verminderde niet. Hopelijk was dat het wel en helpt de metoclopramide nu dan met een soort van reset.

Je zegt wel rake dingen want over het hartfilmpje ben ik ook begonnen. Ook omdat ik 1,5 jaar geleden ineens (ook vrij out of the blue) een bizar hoge bloeddruk had (192 over 126) Dat is nu redelijk onder controle met medicatie (maar nog wel aan de hogere kant met 130 of 90)
Huisarts is niet bepaald geneigd me door te sturen naar een cardioloog maar ik zou dat gevoelsmatig nu wel graag willen.
Staat dus op het lijstje voor volgende week bij de huisarts.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 13:58

@SanaS ja de medicatie werkt super!! Heel fijn om even van die ellende af te zijn. Vandaag laatste dag.
Overigens werd ik er wel wat duf van. Vandaag lijkt mijn lijf er pas aan gewend
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 15-11-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:06

Slik je bloeddrukverlagers? Zo ja soms verandert de samenstelling van de medicatie waardoor je misschien ook misselijk kan zijn, even bijsluiter er op naslaan.
Ik heb ook bloeddrukverlagers en was ineens erg aan de diarree bleek de samenstelling te zijn veranderd waardoor er een vulstof in zat waar ik dus niet tegen kan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 14:09

Dan zou ik denken dat ik er al eerder last van had gehad? Ik neem al 1,5 jr dezelfde medicatie (1 ACE remmer en 1 diureticum)
Of er moet idd iets substantieels veranderd zijn in de samenstelling maar dat zou eerder zijn als je een ander merk krijgt?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:21

Koekie73 schreef:
@SanaS ja de medicatie werkt super!! Heel fijn om even van die ellende af te zijn. Vandaag laatste dag.
Overigens werd ik er wel wat duf van. Vandaag lijkt mijn lijf er pas aan gewend

Ja je mag er ook niet mee autorijde n ofzo maar het spul helpt wel goed.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:13

Koekie73 schreef:
@manubres nou dat gevoel had ik dus ook met de omeprazole. Daarom ook mee gestopt, maar de misselijkheid verminderde niet. Hopelijk was dat het wel en helpt de metoclopramide nu dan met een soort van reset.

Je zegt wel rake dingen want over het hartfilmpje ben ik ook begonnen. Ook omdat ik 1,5 jaar geleden ineens (ook vrij out of the blue) een bizar hoge bloeddruk had (192 over 126) Dat is nu redelijk onder controle met medicatie (maar nog wel aan de hogere kant met 130 of 90)
Huisarts is niet bepaald geneigd me door te sturen naar een cardioloog maar ik zou dat gevoelsmatig nu wel graag willen.
Staat dus op het lijstje voor volgende week bij de huisarts.

Als hij je niet doorstuurt, zou je ook nog kunnen overwegen een sportmedisch onderzoek te doen bij een sportarts. Niet wat je wilt natuurlijk, maar daar maken ze (kijk even goed welk onderzoek je kiest) een rust- en een inspannings-ECG. Wordt door aanvullende verzekeringen vaak (deels) vergoed.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 09:39

@Tiggs dat is geen slecht idee! Ik zie dat mijn aanvullende verzekering dat ook vergoedt.
Kan in het ziekenhuis maar ook bij een andere instelling bij mijn in de buurt zie ik. Ik ga ze maandag eens bellen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:43

Zoolgangster schreef:
juval schreef:
wat vervelend, veel sterkte! ik hoop dat de huisarts je verder kan helpen.

Misschien je voedingspatroon even onder de loep nemen, zijn er voedingsmiddelen die de misselijkheid triggeren? Welke je wel en niet kan verdragen.

Ik hoop niet dat je net als in een ander topic een breuk in je middenrif hebt.

Daar dacht ik ook al aan. Daar kwam echter ook buikpijn en een beklemd (alsof er iets klem zit) gevoel bij.

Het kan ook zijn dat zij die breuk heeft gekregen door het vele overgeven.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:50

Hoe is je bloedsuiker op momenten dat je heel misselijk bent?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 18:53

Met het bloedprikken was het netjes 4.7