Behandeling Orthomanueel pakt verkeerd uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Behandeling Orthomanueel pakt verkeerd uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:19

Bij mij (meervoudige hernia) alle behandelingen weinig tot geen effect gehad (verschillende fysio’s, osteopaat, training of zelfs een negatief effect dat de klachten veel en veel erger maakte. Dit waren bijvoorbeeld dry needling en chiropractie.

Nu loop ik sinds een jaar bij een bsr therapeut voor een intensief behandeltraject en ik krijg mijn leven weer terug. Nu kom ik tot de ontdekking dat bijna al die behandelingen eigenlijk te hard waren en vochten tegen de natuurlijke beschermingsmechanismen van mijn lichaam waardoor mijn lichaam nog harder alles ging vastzetten om mij te beschermen. Ik vond bsr maar slappe hap maar na een jaar behandelen kan ik inmiddels weer dingen die ik al 10 jaar niet meer kon. En ik voel dat het einde van mijn herstel nog niet bereikt is. Ik ben echt verbaasd hoe goed mijn lijf hierop reageert.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:23

Op zich is het misschien niet eens heel raar. Je had een verkeerde stand in je rug en je bent dat al jaren aan het compenseren. Daardoor zijn bepaalde spieren ook verkeerd ontwikkeld. Nu komt er een arts die de balans gaat veranderen en je hele lijf moet zich daar weer aan leren aanpassen. Als de reactie zich vooral in de spieren uit, dan kun je overwegen om door te gaan. Je weet namelijk ook niet of je dit compenseren nog lang gaat volhouden. Je bent (denk ik :+ ) nog geen 60. Dus ooit komt er ook artrose van, en kun je op termijn ook veel slechter worden dan nu.
Ik zou inderdaad terug gaan naar de OMA en daar kijken hoe nu verder. Bij mij helpt dry needling heel fijn ook om pijnlijke spieren te helpen ontspannen.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:48

Je zult wel doodop zijn. Pijn zuigt zoveel energie.

Goed om terug te gaan voor overleg. Voor mij was dry needling een uitkomst maar mijn fysio zegt ook dat ze bij sommige mensen geen dry needling toepast omdat het lijf er zo heftig op reageert. Het lijf weet dan niet hoe om te gaan met het effect van de behandeling en verkrampt helemaal. Dan ga je anders bewegen en dat wordt een neerwaartse spiraal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 13:08

Diddykong schreef:
Op zich is het misschien niet eens heel raar. Je had een verkeerde stand in je rug en je bent dat al jaren aan het compenseren. Daardoor zijn bepaalde spieren ook verkeerd ontwikkeld. Nu komt er een arts die de balans gaat veranderen en je hele lijf moet zich daar weer aan leren aanpassen. Als de reactie zich vooral in de spieren uit, dan kun je overwegen om door te gaan. Je weet namelijk ook niet of je dit compenseren nog lang gaat volhouden. Je bent (denk ik :+ ) nog geen 60. Dus ooit komt er ook artrose van, en kun je op termijn ook veel slechter worden dan nu.
Ik zou inderdaad terug gaan naar de OMA en daar kijken hoe nu verder. Bij mij helpt dry needling heel fijn ook om pijnlijke spieren te helpen ontspannen.

Dat is het ook niet en ik had ook wel verwacht dat ik reactie zou krijgen maar dat het zo erg zou zijn had ik niet verwacht.
Dan was ik er niet aan begonnen . Ik heb echt de hele boel bij elkaar gevloekt en ben heel boos geweest.
Waarom moest ik zonodig weer aan mijn lijf laten trekken terwijl het eigenlijk best goed ging en ik alles, behalve paardrijden, gewoon doe.

Ik laat volgende week nog wel even wat horen hoe het gegaan is. Ik zie er nu al tegen op maar ik heb geen keus nu, zo kan het niet verder -O-

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:15

Misschien zeg ik iets heel geks...
Maar ik kom al jaren bij een manueel therapeut (een fysio).
Onderliggende reden is een chronische aandoening waardoor genezen geen optie is.
Bij zijn behandelingen heb ik heel veel baat en kan ik in fysiek opzicht functioneren.
Gedurende zijn vakanties word ik soms behandeld door een waarnemer en dan ervaar ik veel verschillen tussen de vaardigheden van verschillende therapeuten.
Zou dit voor de orthomanueel waar je onder behandeld bent ook kunnen gelden?
In de zin van dat een andere behandelaar wellicht wel het gewenste resultaat voor je heeft?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:30

Cowgirl schreef:
Diddykong schreef:

Dat is het ook niet en ik had ook wel verwacht dat ik reactie zou krijgen maar dat het zo erg zou zijn had ik niet verwacht.
Dan was ik er niet aan begonnen . Ik heb echt de hele boel bij elkaar gevloekt en ben heel boos geweest.
Waarom moest ik zonodig weer aan mijn lijf laten trekken terwijl het eigenlijk best goed ging en ik alles, behalve paardrijden, gewoon doe.

Ik laat volgende week nog wel even wat horen hoe het gegaan is. Ik zie er nu al tegen op maar ik heb geen keus nu, zo kan het niet verder -O-

Ik weet natuurlijk niet of het beter gaat worden en of dit de juiste behandeling is. Maar om even om te denken, je weet ook niet hoe je toekomst eruit gaat zien als je de kromming laat zitten. Nu is het erger, kan best zijn dat als het lukt de kromming/draaiing toch op te lossen en je spieren zich aangepast hebben, dat het je toekomst op heel veel punten verbetert. Alleen dat weet je niet. Je weet ook niet of je zoals het was nog 20 of 40 jaar kunt functioneren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 22:37

Kleine update,

Vrijdag eind van de dag leek ik toch wat verbetering te voelen en sinds vandaag ben ik van de tramadol af en neem ik paracetamol.
Vandaag had ik eindelijk weer een beetje het gevoel terug de oude te worden. Nog wel erg stijve onderrug.

Morgen weer terug naar de orthomanuele arts.
Ben benieuwd wat hij zegt , of hij nog wat wil/kan doen en vooral....wil ik zelf nog verder.

Ik zit nog thuis maar hoop dinsdag weer te gaan werken maar dat valt of staat met wat er morgen gebeurd.
Gelukkig krijg ik alle tijd op mijn werk :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:30

Toch een beetje hoopvol! Ik ga voor je duimen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:48

Cowgirl schreef:
Kleine update,

Vrijdag eind van de dag leek ik toch wat verbetering te voelen en sinds vandaag ben ik van de tramadol af en neem ik paracetamol.
Vandaag had ik eindelijk weer een beetje het gevoel terug de oude te worden. Nog wel erg stijve onderrug.

Morgen weer terug naar de orthomanuele arts.
Ben benieuwd wat hij zegt , of hij nog wat wil/kan doen en vooral....wil ik zelf nog verder.

Ik zit nog thuis maar hoop dinsdag weer te gaan werken maar dat valt of staat met wat er morgen gebeurd.
Gelukkig krijg ik alle tijd op mijn werk :)

Sterkte morgen! Hopelijk kunnen ze toch wat voor je betekenen.

Mijn arts zegt dat je tramadol altijd moet slikken met een hoge dosering paracetamol en dat gehalte hoog houden. Dan werkt het het beste.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:13

Hoe is het gegaan TS? Heb je iets aan de afspraak gehad?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:08

Misschien nu niet het juiste moment, maar is het een idee om in een lekker warm therapiebad te gaan dobberen/zwemmen? Is voor veel ruggen met spanning heerlijk om te ontspannen. Uiteraard bij twijfel even overleggen met de arts. Bovendien is een therapiebad vaak pas met een verwijzing te bezoeken.

Daarbij kan het ook je spieren helpen sterker worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 23:12

Ik heb eerlijk gezegd nog niet echt de tijd gehad om een update te plaatsen maar bij deze dan.

Ik heb maandag een goed gesprek gehad met de arts. Het was ook en pittig gesprek en ik heb dan ook alles gezegd wat in mijn opkwam.
Tijdens dit gesprek liet hij mij weten dat ik pas zijn 3e of 4e patiënt ben die zo heftig reageert en hij zit al zo'n 35 /40 jaar in het vak. Ook kan het zijn dat mijn lichaam zo'n reactie gaf omdat het in het verleden ook zo gebeurd is. Een soort van beschermingsmechanisme van je lijf waar je zelf weinig invloed op hebt.
Het is ook niet mijn wervelkolom maar mijn ribben waar hij aanzat en de reactie te weeg bracht. Tevens bood hij zijn excuses aan dat hij mij niet gewaarschuwd had dat ik hier wel eens heel heftig op kon reageren. Ik gaf aan dat ik dat wel fijn had gevonden want dan had ik daar op in kunnen spelen. Nu was echt de paniekknop aangezet en kreeg ik het niet onder controle. Ik ben best ff van het padje geweest. Psychische kant is ook nog even besproken maar ik heb duidelijk gezegd dat dit echt 95% van de behandeling komt.

In goed overleg wel besloten om door te gaan. Zo als ik er nu bij loop kan niet en gaat op den duur weer slechter worden. Hij zei dat het wel weer weg zou trekken maar ik ken mijn lijf en dit trekt zonder hulp niet weg. Ik sta heel scheef en heb de hele dag pijn in mijn spieren die nog steeds standje verzuurd/verkrampt staan.
Hij gaat nu eerst mijn bekken en onderrug doen en dan stapje voor stapje waarbij ik de leiding heb. De regio tussen mijn schouderbladen zou achterwege gelaten kunnen worden maar ik zei al dat dan de klachten weer terug gaan komen. Het zit daar goed mis nl. Ik wil daar wel wat mee maar wederom in goed overleg en met behulp van goede pijnstillers. Maar dit is iets voor over een aantal weken.ik heb wel een oefening meegekregen voor deze regio.
Maandag dus wel een lichte behandeling gehad. Dinsdag best okay en vandaag meer reactie. Ik reageer dus blijkbaar pas na 48 uur. Bewegen helpt dus ik sport licht, loop, fiets, doe mijn paard. Maandag heb ik een gesprek met de bedrijfsarts en hoop ik iets af te kunnen spreken voor een paar uurtjes werk want ik snak naar wat sociaal en ik kan ook best wat doen.
Ik kom de dagen best goed door met wat paracetamol.

Verder ga ik toch ff kijken naar het body stress release. Ik heb wat collega's die daar ervaring mee hebben en ik hoop dat het een aanvulling kan zijn op wat ik nu kan doen.
Ik heb gelukkig weer wat rust en kan de klachten die ik nu heb aardig handelen. Het deurtje van de vrieskist met daarin 'weer kunnen paardrijden' heb ik weer dichtgedaan. De focus ligt nu op pijnvrij bewegen en leven. En wellicht dat ik dan het deurtje weer durf te openen.

25 november weer een nieuwe afspraak met de om arts.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:40

Best nog spannend voorlopig dus. Klinkt wel alsof er naar je geluisterd wordt. Dapper dat je doorzet.

Ik hoop dat je baat zult hebben van de behandeling en dat het dragelijk blijft met een rustigere aanpak. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 13:53

Ik weet niet wat er met mijn lijf gebeurd maar ik ben al sinds gisteravond misselijk. Heb nog niet overgegeven. Alles doet ook weer zeer en ik denk dat mijn ademhaling hierdoor ook niet is zoals het moet en ik daardoor misselijk ben. Ik heb vanmorgen wel pijnstilling genomen maar het is niet echt pijn om het ff zo te zeggen. Het is een enorme spierspanning. Ik heb net wat boodschappen gedaan, paard staat nu ff hapje te eten en dan maar weer naar huis crashen op de bank.

De twijfel om door te gaan staat alweer voor de deur.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:46

Fijn dat je terug geweest bent! Nu even volhouden. Terug blijven gaan naar de Orthomanueel , lief zijn, eventueel een massage boeken (of meerdere) om de kramp van je lijf als reactie wat te verzachten. Veel rust en warmte. Het komt echt goed. De Orthomanueel arts klinkt erg kundig. En als 25 november volgende afspraak na het weekend te ver weg lijkt zou ik bellen of je weer eerder kunt.

Gebruik je al hoge dosering magnesium nu? Heb je infrarood? Kun je naar een sauna? Massage zoals ik al tipte etc. Helpt liggen? Het is echt even door een zure appel heen nu.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 17:07

Hannanas schreef:
Fijn dat je terug geweest bent! Nu even volhouden. Terug blijven gaan naar de Orthomanueel , lief zijn, eventueel een massage boeken (of meerdere) om de kramp van je lijf als reactie wat te verzachten. Veel rust en warmte. Het komt echt goed. De Orthomanueel arts klinkt erg kundig. En als 25 november volgende afspraak na het weekend te ver weg lijkt zou ik bellen of je weer eerder kunt.

Gebruik je al hoge dosering magnesium nu? Heb je infrarood? Kun je naar een sauna? Massage zoals ik al tipte etc. Helpt liggen? Het is echt even door een zure appel heen nu.

Ohh de magnesium....bedankt voor de herinnering +:)+ . Ik heb hele goede liggen ook heel lang genomen maar de laatste paar weken vergeten. Ga er gelijk weer mee starten.

Ik moet wel door, geen optie nu om te stoppen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:20

Tipje: kijk eens op deze site www.ikhebpijn.nl
Fantastische arts en zeer kundig, en voor jou te bereizen gok ik.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 17:23

Kriel schreef:
Tipje: kijk eens op deze site https://www.ikhebpijn.nl
Fantastische arts en zeer kundig, en voor jou te bereizen gok ik.

Ik loop dus nu bij een msk arts, alleen iets dichterbij ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 16:22

Weer ff een update.

Nog weinig vooruitgang helaas. Ben wel iets meer mobiel en heb van de week weer een paar uurtjes gewerkt naar kunnen.
Gelukkig heb ik een hele fijne werkgever en leidinggevende die meedenken. En is er persoonlijk ook iemand die mij heel goed steunt.

Vandaag terug geweest bij de rugkliniek. Na mijn verhaal zijn er voor de zekerheid nog x-ray foto's gemaakt maar alles is kwa bottenwerk gewoon goed.

Ik ben gelukkig serieus genomen en krijg andere pijnstillers.
De arts kwam ook met het advies om eens naar een sportmasseur te gaan en laat ik daar nou zelf ook al mee bezig te zijn.
BSR misschien op een later tijdstip.
Ik heb zelf ook het gevoel dat ik op dit moment bij de masseur beter op mijn plek zal zijn.

Ook op mentaal vlak ging hij met mij mee dat eerst de pijn weg moet om te kunnen zien of er echt wat dwars zit wat dit zo triggert. Maar dat denk ik niet omdat het eigenlijk heel goed ging totdat dit gebeurde.(ik heb nl wel een hele slechte periode gehad en ben bekend met mentale issue's)Ik ga dan ook eerst ff kijken hoe het gaat als het lichamelijk beter word . Via mijn werk kan ik op mentaal vlak nl ook hulp krijgen als het nodig is.

Verder wel doorgaan bij de OM arts en alles duidelijk blijven aangeven.
Maandag 3e afspraak. Nu eerst lekker lang weekend en ff de batterij opladen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:30

wat misschien ook nog kan helpen, een keertje gaan floaten. Misschien zit er zoiets in de buurt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 17:04

Kinke schreef:
wat misschien ook nog kan helpen, een keertje gaan floaten. Misschien zit er zoiets in de buurt?

Ja is zo' magnesiumbad. Hadden we al naar gekeken en zaten voor de komende 8 weken vol :\ .

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:32

Cowgirl schreef:
Kinke schreef:

Ja is zo' magnesiumbad. Hadden we al naar gekeken en zaten voor de komende 8 weken vol : .

Die kan je ook zelf maken als je een bad hebt. Bij een goede drogist magnesium vlokken kopen. Of als second best een voetenbadje

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 17:37

Ik heb een punt gezet achter de behandeling bij de om -arts.
Het gaat gewoon niet goed. Nieuwe pijnstillers doen niet veel.100%weer thuis en behoorlijk depressief aan het worden. Ben ook heel boos en gefrustreed op mijzelf dat ik dit gedaan heb terwijl ik mijn twijfels had.

Morgen naar de sportmasseur in een wanhopige poging dat hij mijn spieren tot rust kan brengen. Mij kan verlossen van die enorme spanning, knopen en pijn. Ben wel bang dat het goed pijn gaat doen morgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:09

Wat enorm balen voor jou. Er bestaat natuurlijk altijd een kans dat een behandeling niet aanslaat, maar dit brengt je verder van huis.
Zou het niet verstandig zijn om eerst met medicijnen, spierontspanner, je lijf wat rust te geven? Wellicht te overleggen met de masseur en/of arts.
Sterkte.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 21:15

senna21 schreef:
Wat enorm balen voor jou. Er bestaat natuurlijk altijd een kans dat een behandeling niet aanslaat, maar dit brengt je verder van huis.
Zou het niet verstandig zijn om eerst met medicijnen, spierontspanner, je lijf wat rust te geven? Wellicht te overleggen met de masseur en/of arts.
Sterkte.

Dat doe ik nu ook. Heb een pijnstiller/ontstekingsremmer gekregen voor 2 weken en dus het advies voor een sportmasseur.

Hoop zo dat het wat doet , ben er zo ontiegelijk klaar mee. Zit echt heel slecht in mijn vel momenteel .