Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:06

DuoPenotti schreef:
Goof schreef:

Thee die zo heet is dat je je verbrandt kan je niet drinken, dus die heb je niet in je hand.
Als je in de auto thee drinkt is dat warm, niet verbrandingsgevaar heet.

Bij een thermos mok voel je dat niet aan je hand

In een thermosmok schenk je de thee thuis zelf in, dus dan weet je dat prima.

pmarena

Re: Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:12

In mijn beleving kun je volkomen veilig in de auto eten en drinken, mits je verstandige keuzes maakt en een beetje fatsoenlijk kan multitasken. Dus geen broodjes die je met 2 handen vast moet houden en dan alsnog vanalles kruimelen en lekken :=

Maar gewoon een bakje op de bijrijdersstoel waar je blind wat uit kan pakken zonder je ogen van de weg te houden. Ideaal is het als het stukken zijn in formaat dat je zo in je mond kan doen, dan hoef je het ook niet eens vast te houden voor de volgende hap.

En een beker / fles / whatever die niet lekt en waar je een houder voor hebt waar die stevig in staat. Slokje en weer terugzetten. Wederom zonder je ogen van de weg te halen.

Inderdaad ruim voldoende afstand houden en de veilige plekken zoeken waarbij je niet per-sé beide handen aan het stuur hoeft te hebben. Midden op een rotonde of kruispunt even niet dus :=

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:19

Ik heb 2 uur reistijd in de auto, dus ik ontbijt en lunch vaak in de auto. Ik smeer wel broodjes de dag ervoor. Vaak pak ik koekjes die nog een aparte verpakking hebben en bv appels.
Laatste tijd wel vreselijk lopen kloten met die doppen die er niet af kunnen en dan scheef erop gaan.

Ik moet wel eerlijk zijn dat ik een schurfthekel heb aan jouw snooze en uitstelgedrag. Ik krijg ontbijt niet weg zo vroeg maar als mn wekker gaat ga ik eruit en ik kom zelden te laat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:21

Ik ontbijt altijd op m'n werk...

Vanochtend voordat ik op de fiets stapte (dat wil ik toch eens gaan proberen, het is maar 6,5km :+ ), eerst een banaan opgegeten. Maar ik kan je zeggen dat het makkelijker is om fietsend een banaan te eten, dan wanneer je 'm opeet terwijl je je fiets uit een overvolle schuur haalt :+

Eten doe ik ook vaak genoeg in de auto. Ik raad aan om croissantjes te laten liggen, tenzij je een smerige auto wilt. En verder alleen te eten op rustige stukken.
Oh en een automaat is ook wel praktisch. :j

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:23

S’avonds eerder naar bed en s’morgens eerder eruit {:}

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:23

Tip van een chronische te laat komer - eerder naar bed gaan. {:} Ja, het kost even een paar weken om aan dit nieuwe ritme te wennen (ik ging vroeger om 2 uur naar bed en tegenwoordig slaap ik om 11), maar 7 uur is opeens zo vroeg niet meer. Je kan het heus wel, gewoon discipline.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:26

Ik eet ook wel eens in de auto, maar geen dingen waar ik mijn mond te ver voor open moet doen zegmaar - wel koekjes, een krentenbolletje, chocolaatjes, maar geen harde broodjes etc. Ik ga bijv ook niet door de mcdrive, zit liever binnen dan dat ik het stilstaand in de auto opeet ;)

Ik gooi er vaak in 5 min tijdens het koffiezetten thuis een bakje yoghurt in.

Drinken wel altijd, koffie weet ik altijd precies wanneer ik die kan drinken qua tijd (reisbeker, geen geisoleerde) en ik heb zo’n quencher van stanley in mn bekerhouder.

Ik ga ook altijd op tijd naar bed, maar toch altijd zo lang mogelijk in bed in de ochtend ivm gezondheid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:28

Soepblik schreef:
Tip van een chronische te laat komer - eerder naar bed gaan. {:} Ja, het kost even een paar weken om aan dit nieuwe ritme te wennen (ik ging vroeger om 2 uur naar bed en tegenwoordig slaap ik om 11), maar 7 uur is opeens zo vroeg niet meer. Je kan het heus wel, gewoon discipline.

Dat geldt idd wel voor tijd te kort, niet voor wel of niet drinken onderweg.
Zit vaak een halve werkdag in de auto (niet aan 1 stuk), dan wil ik wel gewoon wat kunnen drinken onderweg.
Een goede to go beker en/of een bidon met handige drinksluiting zijn dan ook onmisbaar voor mij.
Geen geklooi met dopjes die niet los willen, gewoon klik en drink en klik en sluit.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:35

Ik heb jarenlang ontbeten in de auto. Mijn reistijd was 1.5 uur enkele reis en moest om half 8 beginnen.

Koffie in een to go beker en brood/mueslireep of shake. Inderdaad wel iets wat handig te eten is en wat je ook makkelijk even weg kunt leggen/zetten.
Verder nooit problemen mee gehad.
Ik neem nu nog steeds soms koffie mee terwijl mijn reistijd nu 15 minuten is :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:44

Het antwoord op je vraag is nee.
Alle andere dingen waar je mee bezig bent terwijl je auto rijdt zijn minder veilig dan alleen bezig zijn met het autorijden.

Dat gezegd hebbende, ik ontbijt niet in de auto, dat doe ik gewoon thuis, maar ik eet en drink wel eens wat achter het stuur.
Iets makkelijks inderdaad zoals een krentenbol of een reep. Drinken doe ik dan uit een bidon met water.
Thee neem ik nooit mee in de auto.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:48

Eerder je bed uit gaan zodat je rustig kan ontbijten is denk ik een betere optie.
Ontbijten op je werk vind ik zoiets raars, begin je dan eerder of zit je in de baas zijn tijd te ontbijten? :?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:50

Normaal doe ik dat niet, maar als ik ver weg moet en ook vroeg weg neem ik brood en een thermosbeker thee mee, nooit gevaarlijke situaties door meegemaakt.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:02

Ik ontbijt niet of in de auto. Mijn lijf moet om 530u nog niet aan eten denken. En soms sla ik het ontbijt volledig over.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:08

Ik eet weleens een tussendoortje etc in de auto, of drink wat water…. Maar echt ontbijten/lunchen doe ik niet: volgens mij kan je er zelfs een boete voor krijgen? Weet ik niet zeker. Ik maak zelf de avond van te voren een beker kwark met muesli klaar en mijn lunch. Ik ben altijd op tijd op mijn werk dus ontbijt net voordat m’n dienst begint. Ik begin altijd vroeg (7:30) dus vind het wel lekker om dan rond 7:15 ff wat te eten nog op m’n werk. Misschien ook een optie voor jou?

Edit: ik ontbijt voor mijn werktijd en dus in eigen tijd. Kopje thee erbij en wakker worden!

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:11

Hier ook altijd te lui om vroeg/op tijd op te staan geweest. Ontbijten deed ik altijd in de auto , incl thee .
Maar toen ik een keer echt onverwacht moest uitwijken door iemand die nog drukker was met zn telefoon dan ik met mn ontbijt , had ik 2 handen nodig om te sturen en corrigeren. Mok viel onder rempedaal. Gelukkig was de meeste hitte uit mn thee mok al weg. Anders was ik echt ook mooi verbrand op de been denk ik.
Dus nee ik sta voortaan gewoon op tijd op en neem de tijd voor m’n ontbijt. En weet je , voel me oprecht ook minder moe nu ik niet steeds meer snooz.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:11

sunshine schreef:
Eerder je bed uit gaan zodat je rustig kan ontbijten is denk ik een betere optie.
Ontbijten op je werk vind ik zoiets raars, begin je dan eerder of zit je in de baas zijn tijd te ontbijten? :?

Je hoeft toch niet een uitgebreide Paasbrunch voor jezelf op te dienen? Ik ontbijt vaak op mijn werk, dan doe ik er ook makkelijk een uur over want dan neem ik tussendoor eens een hap en ga ik weer door met waar ik mee bezig was.

De situatie wordt anders als je voor de klas staat, of op de OK operaties uit moet voeren maar bij veel banen zou tussendoor wat eten echt geen probleem moeten zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:14

sunshine schreef:

Ik werk in het onderwijs, ben er altijd ruim voordat mijn lessen/werk beginnen, dus ik kan op mijn dooie gemak ontbijten als ik wil.

Daarnaast; al werk je op kantoor, je drinkt sowieso tijdens de baas zijn tijd toch? En je neemt vast wel eens iets te snacken, snoepen, eten tussendoor ook?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:16

Herfstblad schreef:
Hoi!

Voor mijn werk moet ik soms z'n 35/40 minuten rijden. Opstaan is voor mij echt een criem! Ik snoos snel, wordt vaak moe wakker. Waardoor ik eigenlijk zo weinig mogelijk tijd wil spenderen in de ochtend. Ik ben vaak net 2/3 min te laat. Ik weet dat savonds alles klaarmaken een hoop scheelt. Maar dat schiet er vaak ook bij in. Nu heb ik vanochtend ontbeten in de auto. Een eiwitshake, een muesli bol met een thermosbeker thee. Wie doet dit nog meer? Of is dit totaal onverantwoord ivm letten op de weg? Ik kan mij voorstellen dat als je even niet oplet met je beker weg zetten oid je een verkeerde inschatting kunt maken. Maar ik hoor eigenlijk bijna iedereen dat ze wel een thermoskan thee mee nemen vaak in de auto bij lange ritten of idd ontbijten in de auto. Ben ik nu te voorzichtig? Ik heb een aantal maanden geleden een auto ongeluk gehad en weet hoe snel het mis kan gaan. Had overigens niks te maken met ontbijten in de auto.

TS, als je al een auto ongeluk hebt meegemaakt dan weet je hoe snel het fout kan gaan. Waarom dan nog kijken hoe je 2 of 3 minuten kunt uitsparen? Die gaan je echt niet meer wakker maken.
Drink je thee voor of op je werk, misschien een muslibolletje onderweg in de hand, en laat het daarbij. Ook voor je medeweggebruikers.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:17

Eten en drinken in de auto is net zo min handsfree als bellen. Dus het mag niet.
Hoewel ik het zelf ook wel heb gedaan, is het antwoord op je vraag: niet doen. Een seconde afgeleid zijn kan fataal zijn.
Let maar eens op de slingerende auto's voor je op de snelweg, meestal zijn die met wat anders bezig dan rijden.(Telefoon, navigatie, makeup, lezen, etc.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:17

sunshine schreef:

Jij eet nooit wat in ‘de baas z’n tijd?’
Alle tijd is gewoon van mezelf, niet van mijn baas en ik bepaal zelf of ik wat brandstof nodig heb en wanneer.
Ik begin altijd met computerwerk en daar kan ik best wat bij eten.

Ik eet overigens ook wel eens in de auto. Zie geen gevaar in een broodje naar binnen harken tijdens het rijden en m’n slaap is me heilig, dus hoe langer hoe beter :')

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:18

senna21 schreef:
Eten en drinken in de auto is net zo min handsfree als bellen. Dus het mag niet.
Hoewel ik het zelf ook wel heb gedaan, is het antwoord op je vraag: niet doen. Een seconde afgeleid zijn kan fataal zijn.
Let maar eens op de slingerende auto's voor je op de snelweg, meestal zijn die met wat anders bezig dan rijden.(Telefoon, navigatie, makeup, lezen, etc.)

Misschien is het in België anders, maar in Nl staat er nergens in de wet dat je niet mag eten of drinken in de auto :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:27

In Nederland mag je best eten en drinken in de auto, wat je niet mag is het verkeer in gevaar brengen. Dus alles staat of valt met wat je van plan bent te eten of te drinken en hoe makkelijk je dat kan pakken/loslaten en hoeveel aandacht je daarvoor nodig hebt.

Ik ontbijt wel eens in de auto, maar altijd hapklaar, zoals krentenbollen. Spul voor het grijpen naast me leggen (dus niet de zak nog open moeten maken en dergelijke), pakken, in je mond stoppen, kauwen, slikken, klaar. En je moet je niet druk maken om knoeien. Als je in zit over kruimels op je kleren/in je auto, is dit een slecht plan. Dus alles staat en valt met hoe en waar.

Maar een ander punt ter overweging.... Als je zo'n moeite hebt met wakker worden, en zo'n snoozer bent, hoe wakker ben je dan überhaupt als je in de auto stapt? := slaperigheid/vermoeidheid in het verkeer is net zo goed dodelijk. En als je dát dan ook nog probeert te combineren met onderweg eten, denk ik dat je toch een beetje vraagt om problemen. Vermoeidheid doet overigens hetzelfde als alcohol: het maakt dat we onszelf overschatten. Dan denken we nog prima te rijden, maar dat doen we allang niet meer. Dus in wezen is dit ook nog eens iets dat je zelf vrijwel niet kan beoordelen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:44

Dropveter101 schreef:
sunshine schreef:

Je hoeft toch niet een uitgebreide Paasbrunch voor jezelf op te dienen? Ik ontbijt vaak op mijn werk, dan doe ik er ook makkelijk een uur over want dan neem ik tussendoor eens een hap en ga ik weer door met waar ik mee bezig was.

De situatie wordt anders als je voor de klas staat, of op de OK operaties uit moet voeren maar bij veel banen zou tussendoor wat eten echt geen probleem moeten zijn.

Ik werk op de OK als operatieassistent en zat tijd om te ontbijten hoor, ook tussen de operaties door of je wordt afgelost :P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:45

sunshine schreef:

Op een goede dag poep ik zelfs in de baas zijn tijd joh!

@ts: zolang je eenvoudig hanteerbare producten gebruikt voor je ontbijt, zie ik het probleem niet. Wat betreft veiligheid tijdens het autorijden zit dat ‘m veel meer in afstand houden van je voorganger, goed om je heen kijken, anticiperen op wat er gebeurt en rust bewaren. Dat kan ook als je aan het kauwen bent.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 20:45

Soepblik schreef:

Haha voor mij is om 11u naar bed gaan nog best laat. Als ik op een normaal tijdstip naar bed ga dan is het rond half 10/10 uur. Maar zoals nu ben ik net thuis van het zwemmen, moet ik nog even wat eten en drinken. En zet ik nog even een serie op en dan dommel ik zo in en dan is het zo 00:00 uur.

Ik moet om kwart over 7 weg. Dan gaat mijn wekker meestal om kwart over 6, half 7 en voor de zekerheid om 7u. Maar ondertussen kan ik daar ook nog tussen snoozen. Dan ging ik normaliter ontbijten met een bak kwark, een appel en noten. Ik heb een spastische darm, dus daarna vaak 20 min toilet, dan aankleden en klaarmaken. Mijn eten voor de lunch en tussendoor vaak ook nog maken. Dus al met al heb ik aan een uur vaak niet eens genoeg.