Welke vorm van therapie zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:37

josien_m_ schreef:
Ken je het boek van Peter A. Levine: De tijger ontwaakt. Dat lijkt me bij je passen. En dan nog een therapeut zoeken die zijn methode gebruikt.
Dat was ook mijn eerste gedachte. In jouw regio weet ik zo dat Margo Pen https://www.praktijkmeermuidenshof.nl/ met die methode (Somatic Experiencing) werkt. Zij is ook psychosomatisch fysiotherapeut, dan kan voordeliger voor je uitpakken.

Mo_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:41

SnuitjeLove schreef:
Dankjewel voor de tips tot nu toe, fijn dat mijn boodschap duidelijk op jullie overkomt. Ik ben cognitief ook erg sterk zoals iemand anders hier ook zij. Dat maakt dat ik heel goed kan omschrijven wat ik heb meegemaakt zonder er iets emotioneels bij te voelen. Echter mijn lichaam reageert wel heftig. Zo kan ik tegen mijn therapeuten vertellen over mijn ergste trauma's terwijl ik daar zit met een glimlach. Mijn lichaam reageert echter heel heftig op die momenten maar in mijn hoofd voel ik dat niet, zoals trillen, koud, zwarte vlekken voor ogen en discociatie.

Ik heb eerder gelezen over hapottherapie en naar aanleiding van jullie reacties denk ik dat dat ook de goede hoek is. Ik ga kijken of er iets in mijn omgeving zit.

Over therapie met dieren ben ik niet heel erg overtuig. Hoewel een dier je natuurlijk erg kan spiegelen vraag ik mij af of je daarmee echt tot de diepere laag komt. Daarnaast vraag ik me af hoe belastend het is voor zo'n dier om met de emotionele pijn van een mens opgezadeld te worden.

Ik ga ook even googelen naar Traumacentrum en de boeken tip. Ik vind boeken lezen over deze thema's ook erg fijn dus tips zijn altijd welkom.

Op basis van wat je in je eerste stuk vertelt denk ik dat Traumacentrum Nederland goed zou kunnen passen om vanuit een andere ingang je trauma's te verwerken. Ze richten zich daar wel erg op de 'A criterium trauma herinneringen ' waarbij je echt fysiek onveilig was, minder om herinneringen waarin je vooral emotioneel onveilig was of tekort bent gekomen. Het kan dus zijn dat je vooral van dat laatste last hebt en dat dat niet (helemaal) past of voldoende is.
Wat mooi is is dat ze daar veel werken vanuit een lichaamsgerichte benadering.
Een mooi en goed boek wat heel erg past is van Bessel van der Kolk, 'The body keeps the score' of Traumasporen in het Nederlands. Misschien kun je je daar eens in verdiepen
Verder wordt er veel gewerkt met de Polyvagaaltheorie en daar kun je je ook over inlezen of een vrijgevestigd therapeut vinden die daar ook mee werkt

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 20:55

Wildgirl schreef:
SnuitjeLove schreef:
Ik denk dat er qua praten niet zoveel meer te halen valt, ik ben niet onzeker meer over mijzelf, heb een positief zelfbeeld en zou mijzelf ook niet meer depressief noemen. Toch voel ik dagelijks enorme spanning in mijn lichaam, verkramp ik snel en voel ik mij enorm opgejaagd en onrustig in mijn hoofd.

Ik licht even een stukje van je tekst eruit. Het mooie aan je lijf is, is dat het nooit liegt. Het geeft duidelijk aan dat het zich niet goed voelt alleen lukt het jou niet de juiste begeleiding te vinden waardoor je het kunt genezen.

Waar ben je bang voor? Ik denk dat als je op die vraag antwoord kunt geven je een heel eind verder komt want je lijf schreeuwt 'angst'(uitgaande van de symptomen die je omschrijft).

Dat, icm zelfstandig gaan diagnosticeren, geeft mij de indruk dat je nog nooit een psycholoog hebt getroffen die echt tot de kern komt.
Heel simpel gezegd: voor je gevoel heb je alles geprobeerd maar je lijf geeft aan dat je nog niet op het 'juiste knopje' hebt gedrukt.
Er zit dus nog het eea wat je fysiek niet kunt tackelen, mentaal wel maar dan wel bij de juiste persoon.
Ik zou in jouw geval op zoek gaan naar een nieuwe psycholoog en daarbij opletten dat het een zwaargewicht is.

Heel veel succes!

Daar heb je zeker gelijk in. Ik heb nog nooit een hulpverlener gehad die echt doorprikte en tot de kern kwam, terwijl ik wel regelmatig heb aangegeven dat ik zo iemand nodig had. Ik wil iemand die mij een spiegel voor houdt en soms ook 'hard' voor mij kan zijn. Echter kreeg ik dan terug dat dat niet hun stijl was. Het waren ook vaak jonge meiden die ik voor me had en ik merkte dat ze te zachtaardig met mij omgingen. Ze vonden dat ik dat nodig had, terwijl ik juist daardoor weer in een slachtoffer rol wel geduwd voor mijn gevoel waar ik niet in wilde zitten.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 21:02

Mo_Noah schreef:
SnuitjeLove schreef:
Dankjewel voor de tips tot nu toe, fijn dat mijn boodschap duidelijk op jullie overkomt. Ik ben cognitief ook erg sterk zoals iemand anders hier ook zij. Dat maakt dat ik heel goed kan omschrijven wat ik heb meegemaakt zonder er iets emotioneels bij te voelen. Echter mijn lichaam reageert wel heftig. Zo kan ik tegen mijn therapeuten vertellen over mijn ergste trauma's terwijl ik daar zit met een glimlach. Mijn lichaam reageert echter heel heftig op die momenten maar in mijn hoofd voel ik dat niet, zoals trillen, koud, zwarte vlekken voor ogen en discociatie.

Ik heb eerder gelezen over hapottherapie en naar aanleiding van jullie reacties denk ik dat dat ook de goede hoek is. Ik ga kijken of er iets in mijn omgeving zit.

Over therapie met dieren ben ik niet heel erg overtuig. Hoewel een dier je natuurlijk erg kan spiegelen vraag ik mij af of je daarmee echt tot de diepere laag komt. Daarnaast vraag ik me af hoe belastend het is voor zo'n dier om met de emotionele pijn van een mens opgezadeld te worden.

Ik ga ook even googelen naar Traumacentrum en de boeken tip. Ik vind boeken lezen over deze thema's ook erg fijn dus tips zijn altijd welkom.

Op basis van wat je in je eerste stuk vertelt denk ik dat Traumacentrum Nederland goed zou kunnen passen om vanuit een andere ingang je trauma's te verwerken. Ze richten zich daar wel erg op de 'A criterium trauma herinneringen ' waarbij je echt fysiek onveilig was, minder om herinneringen waarin je vooral emotioneel onveilig was of tekort bent gekomen. Het kan dus zijn dat je vooral van dat laatste last hebt en dat dat niet (helemaal) past of voldoende is.
Wat mooi is is dat ze daar veel werken vanuit een lichaamsgerichte benadering.
Een mooi en goed boek wat heel erg past is van Bessel van der Kolk, 'The body keeps the score' of Traumasporen in het Nederlands. Misschien kun je je daar eens in verdiepen
Verder wordt er veel gewerkt met de Polyvagaaltheorie en daar kun je je ook over inlezen of een vrijgevestigd therapeut vinden die daar ook mee werkt

Het boek traumasporen heb ik inderdaad al gelezen. Al weer een tijdje geleden dus het ligt niet helemaal meer vers in mijn geheugen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:03

Wat goed dat je dat eerlijk durft te benoemen!
Ik denk dat je daar dan je antwoord al hebt, grote kans dat EMDR toegepast door een daadkrachtige therapeut ook veel meer effect (kan) gaat hebben.
Geen idee van je regio maar ik kan je in noord Nederland een goede aanraden, pb maar bij interesse!
Ik zou wegblijven bij de centra en ggz. Niets ten nadele maar daar zitten geen zwaargewichten, zij werken vaak voor zichzelf ;-)
Volgens mij ben je al een stuk dichter bij de oplossing dan je zelf denkt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:12

SnuitjeLove schreef:
Ik merk dat ik hulp wil zoeken in een andere richting zonder steeds maar weer al dat gepraat en geanalyseer en lange wachtlijsten. Want in mijn hoofd weet ik heel goed wat er gebeurd en er aan de hand is. Ik beschik over een goede mate van reflectie en kan zorgen die ik heb in mijn hoofd altijd wel goed relativeren. Echter merk ik dat mijn lichaam heel anders reageert op spanning en onrust en deze spanning kan ik niet kwijt, ondanks dat ik in mijn hoofd weet dat er niks ergs aan de hand is.

Trauma is inderdaad iets dat 'in' je lichaam zit. Of zo je wilt: opgeslagen is in delen van het brein waar je geen bewuste controle over hebt.
Als in: je logische verstand weet dat het niet erg is, maar je amygdala, de "schildwacht" van je overlevingssysteem, heeft opgemerkt dat het lijkt op iets dat ooit wel degelijk gevaarlijk was en zet je lichaam in alarm.
...in principe kan emdr hier goede diensten bewijzen, we weten dat emdr de amygdala kan kalmeren, waardoor je veel minder en minder heftig wordt getriggerd.
Peter Levine werd genoemd; de methode heet Somatic Experiencing. Die is er op gericht om te voelen wat er zoal in het lichaam gebeurt 'en wat jouw lichaam wil doen om de spanning af te laten vloeien'.
Wat ook een handige invalshoek kan zijn is om eens te kijken naar haptotherapie (de vervolgopleiding na haptonomie). Daarbij is het lichaam het uitgangspunt, wat je zoal voelt - en alles daar omheen kan ter sprake komen.
...en je zou ook kunnen zoeken naar iemand die wel GZ-psycholoog is maar die daarnaast een lichaamsgerichte therapie opleiding heeft gedaan.

Blue_flower

Re: Welke vorm van therapie zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:23

https://centrumbuitengewoon.nl/

Je zou hier ook naar kunnen kijken. Daar werken ze naast diverse vormen van trauma therapie ook met paarden.

Bij Traumacentrum krijgt overigens niet iedereen lichaamswerk. Het grote gedeelte krijgt een vorm van trauma verwerking in kamer bij de psycholoog, dan beeldende therapie en pmt. Enkele per groep krijgen ook de lichaamswerkers te zien, is op indicatie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:29

Niet zozeer wat je lichaam wil doen om de spanning af te laten vloeien maar om te ontdekken wat je lichaam voor beweging maakte om te verdedigen/ontsnappen of wat dan ook. Je lichaam gaf een reactie maar kon die niet afmaken door de overmacht of wat dan ook. Door dat te ontdekken ben je niet meer slachtoffer maar een active verdediger. Wanneer de onafgemaakte beweging in je lichaam als het ware bevroren blijft, houd je de spanning, die actie vast in je lichaam. Wanneer je hem alsnog af kunt maken geeft dat nieuwe mogelijkheden en inzichten. Als hulpverlener met paarden werk ik juist niet naar die ontspanning maar naar de diepere oorzaak. "Alleen" kunnen ontspannen is wel prettig maar lost niets op namelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:33

SnuitjeLove schreef:

...en dit stukje tekst trof mij.

Ik ben zelf opgevoed om nul emotie te tonen, dus vertellen over de vreselijke dingen met een glimlach komt mij bekend voor.
...ik ben ooit bij iemand over de vloer geweest die dat simpelweg dissociatie noemde.
(Ik gebruik zelf die term pas als ik merk 'dat ik er nog maar half ben'.)

Maar wat mij dan puzzelt en opvalt was: kennelijk praat je met een glimlach, terwijl je trilt, het koud hebt en zwarte vlekken ziet. :(:)
...en een beetje therapeut zou tenminste het trillen op moeten merken, en ik ben geneigd te denken dat kou en zwarte vlekken samengaan met forse spierspanning (ook dat is zichtbaar)(dissociatie is niet zichtbaar, maar met wat mazzel wel op te merken). -
En bijvoorbeeld tijdens emdr is die spierspanning dan wel het trillen een prachtige 'bron' om diepere lagen aan te boren.
(Ook in een groep en wellicht zelfs bij cgt zou hier toch veel mee gedaan kunnen worden....)

:(:) ...en ik vind het een naar idee dat je therapeuten kennelijk wel je glimlach zagen, maar niets deden met de zichtbare lichamelijke reacties.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:43

Ik heb even snel de reacties bekeken en zag dat het al wel genoemd was, maar ik zou ook zeggen de psychosomatisch fysiotherapeut. Zit een beetje tussen lichamelijk en geestelijk herstel in en kijkt net even wat breder naar de situatie op dat vlak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:43

https://kfaction.nl/vitaliteitscentrum- ... matherapie

Ik moet bij het lezen van je verhaal ook aan lichaamsgerichte traumatherapie denken, Somatic Experiencing.

Ik weet niet precies waar je woont, TS, dus geen idee of degene in mijn link passend is.

Voor mij was de vechtsport component hierin een enorme drempel en toen ik die eenmaal over was gegaan, een enorme verrassing, wat me dat gebracht heeft.

Er zijn meerdere therapeuten die vechtsport inzetten als therapie, ik ken alleen degene uit de link hierboven en die kan ik je van harte aanbevelen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 21:55

Pyschosomatische fysio ben ik ook geweest, maar dat was te simpel bij mij. Oefeningen zoals mindfulness een bodycheck en een signaleringsthermometer maken waren voor mij niet voldoende. Misschien heb ik dan net de verkeerde getroffen dat kan ook.

Emdr heeft mij in het verleden wel geholpen om van extreme herbelevingen af te komen. Maar heeft de lichamelijke onrust niet verminderd.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 22:00

Ik heb via internet ook een therapeut gevonden in somatic experience in mijn buurt. Misschien dat ik die binnenkort ga contacten, eerst nog even wat meer inlezen. Bedankt voor degene die die term ter sprake bracht!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 22:04

SnuitjeLove schreef:
Emdr heeft mij in het verleden wel geholpen om van extreme herbelevingen af te komen. Maar heeft de lichamelijke onrust niet verminderd.

Hiephoi, dat is al heel wat.
... maar emdr is werkt stap voor stap, laag voor laag (ipv 'bij toverslag').

Ik vroeg me dus af of je sessies hebt gedaan op de lichamelijke onrust zelf (los van de herbelevingen die weg zijn).
In een bepaald jargon heet dat 'emdr linksom': thema gericht. Je hoofd dat niet opmerkt wat er allemaal in je lichaam gebeurt, en de verschillende sensaties die de verschillende verhalen die je kunt vertellen allemaal oproepen.
(Emdr rechtsom gaat over gebeurtenissen, zoals rottigheid die jou werd aangedaan. Themagericht gaat meer over jou en jouw reacties, jouw gewoontes etc etc.)

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 22:07

Blue_flower schreef:

Je zou hier ook naar kunnen kijken. Daar werken ze naast diverse vormen van trauma therapie ook met paarden.

Bij Traumacentrum krijgt overigens niet iedereen lichaamswerk. Het grote gedeelte krijgt een vorm van trauma verwerking in kamer bij de psycholoog, dan beeldende therapie en pmt. Enkele per groep krijgen ook de lichaamswerkers te zien, is op indicatie.

Centrum Buitengewoon wilde ik ook noemen. Gedegen GGZ instelling waar ze oa werken met NET (narrative exposure therapy). Dit is een vorm van traumatherapie. Daarnaast oa PMT (psycho motore therapie) en inderdaad kunnen ze ook paarden inzetten via Paardkrachtig. In Wapenveld.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 22:20

Janneke2 schreef:
SnuitjeLove schreef:

Hiephoi, dat is al heel wat.
... maar emdr is werkt stap voor stap, laag voor laag (ipv 'bij toverslag').

Ik vroeg me dus af of je sessies hebt gedaan op de lichamelijke onrust zelf (los van de herbelevingen die weg zijn).
In een bepaald jargon heet dat 'emdr linksom': thema gericht. Je hoofd dat niet opmerkt wat er allemaal in je lichaam gebeurt, en de verschillende sensaties die de verschillende verhalen die je kunt vertellen allemaal oproepen.
(Emdr rechtsom gaat over gebeurtenissen, zoals rottigheid die jou werd aangedaan. Themagericht gaat meer over jou en jouw reacties, jouw gewoontes etc etc.)

Ik heb destijds iets van 10 sessies gevolgd. De sessies waren gericht op mijn herbelevingen en de emoties daarbij. De emoties zijn heel erg verminderd. Waar ik eerder 6jaar lang dagelijks last had van uren durende paniekaanvallen zijn deze door de emdr verminderd naar slechts herbelevingen van beeld fragmenten. Soms heb ik er nog wel heftige emoties bij, maar dat is slechts 1x per maand tijdens mijn PMDD weken.
De sessies hebben dus wel geholpen, maar ik heb ze niet als heel positief ervaren. Vond de therapeut die mij destijd begeleide erg onpersoonlijk en ik vond het zwaar en vermoeiend om zo lange tijd gefocust te zijn op één herinnering. Ik sta dus niet te springen om opnieuw emdr te volgen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 22:22

Bloem39 schreef:
Blue_flower schreef:

Centrum Buitengewoon wilde ik ook noemen. Gedegen GGZ instelling waar ze oa werken met NET (narrative exposure therapy). Dit is een vorm van traumatherapie. Daarnaast oa PMT (psycho motore therapie) en inderdaad kunnen ze ook paarden inzetten via Paardkrachtig. In Wapenveld.

Ik zie de tip vaker voorbij komen. Ik hun website eens bekijken. Ze zitten op 16km afstand van mij, dat zou ongeveer 50min fietsen zijn. Ik heb geen auto en ov duurt langer, maar wellicht de moeite waard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 22:33

SnuitjeLove schreef:

Ik kan je vertellen, je komt zo snel tot diepere lagen, dat je zelf niet eens wist dat je een probleem had. Ik ben wat dat betreft heel wetenschappelijk, ben evidence based opgeleid, veel kennis over anatomie, neurologie etc. Maar ooit voor de gein een sessie gedaan met iemand op stal die coach was. Met mijn eigen paard (want wilde niet een paard van een ander want straks is die getraind ofzo om iets te doen).
Paard beet me zomaar heel zacht in mn vinger. Nog nooit gedaan! En ik begon echt ineens helemaal te huilen. Ik had wel wat (zakelijke) stress waar ik niet echt mee wist om te gaan maar geen drama dingen.
En na die sessie was ik er klaar mee dat ze over me heen liepen. Ik heb afscheid genomen van mijn medewerker waar ik een probleem mee had en direct was de stress weg.
Dit dus allemaal met mijn eigen bolle knol die ik niet in staat achtte tot iets. Maar dit vond ik bijzonder. Ik merk het inmiddels ook als ik echt even een moment heb dat ik aan het malen ben. Dan zoekt mijn koudbloed me op, biedt steun... Normaal is eten leven voor hem, maar dan laat ie dat even en is bij mij. En mijn warmbloed moet dan niks van me weten haha. Die raced direct weg.

Ik vind het oprecht interessant want het was echt meer dan spiegelen en een paard niet aan het halster krijgen omdat je je eigen problemen nie tonder ogen komt ofzo.

Je kunt trouwens gewoon googlen op paardentherapie met psycholoog.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:37

Als ik jouw verhaal lees dan denk ik aan lichaamsgerichte therapie, dit kan somatic experience zijn, lichaamsgerichte psychotherapie, helende reis, pma, focussen.

Het liefst bij iemand die meerdere van deze therapievormen beheerst.

Bij gewone "praattherapie" wordt er vaak geen contact gemaakt met het gevoel, waarbij mensen in hun hoofd kunnen blijven zitten en blijven dissocieren. Dissocieren is iets wat vaak een grote rol speelt bij ernstigere trauma's. Het is belangrijk om laag voor laag bij de stukken te komen waarop gedissocieerd wordt zodat deze weer volledig kunnen integreren. Vaak zitten hier bij bepaalde stukken 'vast en opgeslagen in het onderbewustzijn, in het lichaam".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:56

SnuitjeLove schreef:
Ik heb destijds iets van 10 sessies gevolgd. De sessies waren gericht op mijn herbelevingen en de emoties daarbij. De emoties zijn heel erg verminderd. Waar ik eerder 6jaar lang dagelijks last had van uren durende paniekaanvallen zijn deze door de emdr verminderd naar slechts herbelevingen van beeld fragmenten. Soms heb ik er nog wel heftige emoties bij, maar dat is slechts 1x per maand tijdens mijn PMDD weken.
De sessies hebben dus wel geholpen, maar ik heb ze niet als heel positief ervaren. Vond de therapeut die mij destijd begeleide erg onpersoonlijk en ik vond het zwaar en vermoeiend om zo lange tijd gefocust te zijn op één herinnering. Ik sta dus niet te springen om opnieuw emdr te volgen.

Ja, die snap ik...!
Het is een "goed" voorbeeld van een cynisch gezegde: sommige middelmatige therapeuten zijn dol op emdr omdat ze dankzij een mechanische toepassing van een techniek toch resultaten boeken.

(In principe is emdr cliënt centered ipv onpersoonlijk en mechanisch. En zwaar kan het inderdaad zijn, maar pauzes nemen tijdens de sessie maakt dat het werk alleen maar beter gaat.)

Moraal van het verhaal: DE manier om te krijgen wat je hebben wil in de ggz is er-rug eigenwijs zijn!

Succes met de zoektocht!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:29

Veel is al gezegd, ik kan me aansluiten bij de boeken van Peter A. Levine, maar ook The Body Keeps the Score van Bessel van der Kolk is een aanrader! Het is niet gek dat je op een punt komt dat je ratio het wel volgt, maar het niet geïntegreerd wordt in je systeem. Je lichaam is waarschijnlijk van jongs af aan al in een bepaalde modus beland en je zenuwstelsel gaat nog uit van die spanning. Maar het kan ook veel dieper zitten dan dat, als je moeder tijdens de zwangerschap veel stress had, dan vormt dat ook jouw stresssysteem vanuit het idee 'de wereld is een angstige plek', om het even simpel te zeggen. Ik kan wel een hele uitleg uiteenzetten over cortisol en de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de foetus, maar het komt op de simpele uitleg neer. Het kan heel lastig zijn om volledig van die spanning/opgejaagdheid af te komen. Los van stress en trauma, is die onrust voor mensen met ADHD ook meer een constante en is het lastig om te zeggen wat in de aard van het beestje zit (door genetica, breinverbindingen of zwangerschap) of wat door trauma/externe omstandigheden komt. Ontwikkeling van een mens is een ontzettend ingewikkelde wisselwerking van nature en nurture en sommige aspecten van jezelf zijn niet zo simpel te verhelpen. Maar ermee bezig zijn kan natuurlijk nooit kwaad, dus hieronder nog wat handvatten waar je misschien wat aan hebt.

Het kan helpen om zelf een zelfstandige psychologenpraktijk aan te schrijven, meer dan een verwijzing heb je niet nodig, alleen hopen/wachten op een plekje. Dan kan je zelf gerichter zoeken naar een passende psycholoog en zoals iemand al zei, er is zeker wel een shift gaande dat meer psychologen ook lichaamsgerichte therapie integreren, maar bij de grotere GGZ-ketens is dat lastiger te vinden. Zo heb ik mijn psycholoog gevonden via de antroposofische huisarts, zij hanteert al een meer holistische visie en past ook mindfulness en beweging toe.

Verder inderdaad haptotherapie, somatic experience, maar soms kan massage of osteopathie ook heel goed werken, en toevallig heb ik ook positief bizarre ervaringen gehad met shiatsu. En sinds je spreekt over hechtingsproblematiek, heb je al eens gekeken naar systemisch werk en familieopstellingen? En dan daadwerkelijk een doen met menselijke representanten, niet alleen met poppetjes in een behandelkamer?

Ik herken je verhaal, cognitief het begrijpen, bewust zijn van je patronen en de oorsprong ervan. Maar toch een bepaalde gejaagdheid, alertheid en spanning behouden, alsof je je telkens op 'iets' voorbereid en de wereld met een gealarmeerde houding tegemoet moet treden. Ik ben ook nog steeds zoekende naar meer een kalmte in mezelf vinden, in het moment blijven. Het helpt ook niet mee dat de maatschappij van zichzelf ook behoorlijk gejaagd is en alles snel moet, het is goed om te onderscheiden dat niet alles uit jouw aard komt. Misschien nog het meest simpele dat mij enorm geholpen heeft, is zelf meer gaan bewegen. Drie jaar geleden ging ik voor het eerst op een fietsreis terwijl ik ook midden in traumatherapie en emdr zat, ik voelde de eerste weken vooral onrust en kon zeker niet ontspannen tijdens die reis, maar opeens kwamen er allerlei emoties en kon ik alleen nog maar janken. :') Dat voelde echt alsof de beerput die ik bleef onderdrukken was opengetrokken. En sindsdien, langzaam aan, begin ik steeds meer te voelen dat er ruimte is voor emoties en dat het loskomt, ook in het dagelijks leven en voel ik me rustiger. Nu sport ik als een idioot, ren belachelijke afstanden, fiets, krachttraining, vechtsport, yoga, noem maar op. Mijn broertje maakt wel eens de grap 'zit er nu weer 25 kilometer tussen jou en je demonen?' na een trailrun, maar het voelt oprecht meer als die demonen me laten inhalen en ze er laten zijn. Door in beweging te zijn ga je vanzelf meer voelen, land je bij jezelf en ontstaat er fysiek en emotioneel zoveel meer ruimte. Mijn psycholoog heeft zelf de indruk dat een maand fietsen voor mij meer heeft gedaan in verwerking dan drie maanden emdr. :+ En dat klinkt heel ladieda, even op reis, maar dat ging ook gepaard met veel angst en confrontatie. Ik ga nog steeds af en toe naar mijn psycholoog als het in mijn eigen hoofd te veel chaos wordt, maar dan is het meer samen sparren dan therapie.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:54

Mondy schreef:
stella92 schreef:

Psytrec is vooral geschikt voor enkelvoudig trauma, dus de gewone ptss. Het is minder geschikt voor cptss, juist door het complexe. TS heeft al emdr geprobeerd. Psytrec draait vooral op emdr. Dus als emdr niet werkt is psytrec ook niet geschikt.
Daarnaast bied psytrec geen nazorg, dat moet je zelf regelen en de nazorg is juist essentieel. Daarom is het goed om eerst een therapie te vinden die goed past, waar TS op terug kan vallen.

Dit is niet waar. Zij gaan op zowel ptss als cptss mee aan de gang. Ook niet alleen emdr, en de emdr die er is is in combinatie met exposure. Daarbij ook veel sport en beweging en diverse andere dingen voor begrip van.
Nazorg moet je zelf regelen qua therapie echter weet je wel welke richting en heb je na een paar maanden nog een contactmoment.

Psytrec behandelt 1 traumatische gebeurtenis per dag. Inderdaad doormiddel van emdr, exposure, wat sport/ beweging en je kunt altijd een gesprek aan gaan met de verpleging. Je kunt alleen niet kiezen om de emdr bijv niet te doen, ook niet als je weet dat dat voor jou niet werkt. Je moet dus weer binnen het programma passen, anders word je niet geholpen.

De voorwaarden voor het slagen van de behandeling zijn dat je mét gevoel kunt vertellen over je trauma's. Het probleem met cptss zit m in het chronische/ complexe. Er zijn namelijk veel meer traumatische gebeurtenissen geweest, misschien wel 100 of nog meer, welke situatie kies je dan als je maar 4 gebeurtenissen kunt behandelen?

TS vertelt dat ze wel over de gebeurtenissen kan vertellen, maar zonder gevoel. Dat gevoel is dus gedissocieerd. Psytrec ziet dissociatie als vermijding. Zij stellen als voorwaarde dat je zelf moet kiezen om die vermijding te doorbreken. Technisch gezien klopt het dat dissociatie vermijding is, alleen gaan ze voorbij aan de functie van die dissociatie. Namelijk dat het niet voelen essentieel was om te overleven. Je kúnt zo'n beschermingsmechanisme niet in een 4 dagen/ een snelkookbehandeling doorbreken. Om die dissociatie/ vermijding te doorbreken heb je vertrouwen en veiligheid nodig. Bij psytrec krijg je bij ieder onderdeel een andere therapeut, dus vertrouwen opbouwen bij een therapeut kan daar niet.
Hierdoor kan het zelfs zo zijn dat je met meer klachten de deur uit loopt dan dat je binnen bent gekomen. Helaas spreek ik uit ervaring.

Edit; leesbaarheid

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:01

Wat herkenbaar. Ik heb al meer dan 10 jaar verschillende therapieën gevolgd, maar bij mij blijft het ellende. Ik heb al veel eraan gehad hoor, begrijp me niet verkeerd maar ondertussen ben ik afgekeurd door chronische depressie en chronische vermoeidheid.
Ik ben nu begonnen met Haptotherapie (niet te verwarren met haptonomie, andere opleiding) en wow, dit is echt heftig goed. Ik heb de trauma's ook opgeslagen in mijn lijf, en bij haptonomie ga je dus met het lichaam aan het werk. Ik zit bij een praktijk waar ze zowel haptotherapie als PMT geven maar mij werd Hapto aangeraden omdat het wat dieper gaat.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:49

Lichaamsgerichte therapie
Somatic experiencing
Trauma informed movement

Boek : de tijger ontwaakt van Peter levine

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 17:51

Suliko schreef:
Veel is al gezegd, ik kan me aansluiten bij de boeken van Peter A. Levine, maar ook The Body Keeps the Score van Bessel van der Kolk is een aanrader! Het is niet gek dat je op een punt komt dat je ratio het wel volgt, maar het niet geïntegreerd wordt in je systeem. Je lichaam is waarschijnlijk van jongs af aan al in een bepaalde modus beland en je zenuwstelsel gaat nog uit van die spanning. Maar het kan ook veel dieper zitten dan dat, als je moeder tijdens de zwangerschap veel stress had, dan vormt dat ook jouw stresssysteem vanuit het idee 'de wereld is een angstige plek', om het even simpel te zeggen. Ik kan wel een hele uitleg uiteenzetten over cortisol en de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de foetus, maar het komt op de simpele uitleg neer. Het kan heel lastig zijn om volledig van die spanning/opgejaagdheid af te komen. Los van stress en trauma, is die onrust voor mensen met ADHD ook meer een constante en is het lastig om te zeggen wat in de aard van het beestje zit (door genetica, breinverbindingen of zwangerschap) of wat door trauma/externe omstandigheden komt. Ontwikkeling van een mens is een ontzettend ingewikkelde wisselwerking van nature en nurture en sommige aspecten van jezelf zijn niet zo simpel te verhelpen. Maar ermee bezig zijn kan natuurlijk nooit kwaad, dus hieronder nog wat handvatten waar je misschien wat aan hebt.

Het kan helpen om zelf een zelfstandige psychologenpraktijk aan te schrijven, meer dan een verwijzing heb je niet nodig, alleen hopen/wachten op een plekje. Dan kan je zelf gerichter zoeken naar een passende psycholoog en zoals iemand al zei, er is zeker wel een shift gaande dat meer psychologen ook lichaamsgerichte therapie integreren, maar bij de grotere GGZ-ketens is dat lastiger te vinden. Zo heb ik mijn psycholoog gevonden via de antroposofische huisarts, zij hanteert al een meer holistische visie en past ook mindfulness en beweging toe.

Verder inderdaad haptotherapie, somatic experience, maar soms kan massage of osteopathie ook heel goed werken, en toevallig heb ik ook positief bizarre ervaringen gehad met shiatsu. En sinds je spreekt over hechtingsproblematiek, heb je al eens gekeken naar systemisch werk en familieopstellingen? En dan daadwerkelijk een doen met menselijke representanten, niet alleen met poppetjes in een behandelkamer?

Ik herken je verhaal, cognitief het begrijpen, bewust zijn van je patronen en de oorsprong ervan. Maar toch een bepaalde gejaagdheid, alertheid en spanning behouden, alsof je je telkens op 'iets' voorbereid en de wereld met een gealarmeerde houding tegemoet moet treden. Ik ben ook nog steeds zoekende naar meer een kalmte in mezelf vinden, in het moment blijven. Het helpt ook niet mee dat de maatschappij van zichzelf ook behoorlijk gejaagd is en alles snel moet, het is goed om te onderscheiden dat niet alles uit jouw aard komt. Misschien nog het meest simpele dat mij enorm geholpen heeft, is zelf meer gaan bewegen. Drie jaar geleden ging ik voor het eerst op een fietsreis terwijl ik ook midden in traumatherapie en emdr zat, ik voelde de eerste weken vooral onrust en kon zeker niet ontspannen tijdens die reis, maar opeens kwamen er allerlei emoties en kon ik alleen nog maar janken. :') Dat voelde echt alsof de beerput die ik bleef onderdrukken was opengetrokken. En sindsdien, langzaam aan, begin ik steeds meer te voelen dat er ruimte is voor emoties en dat het loskomt, ook in het dagelijks leven en voel ik me rustiger. Nu sport ik als een idioot, ren belachelijke afstanden, fiets, krachttraining, vechtsport, yoga, noem maar op. Mijn broertje maakt wel eens de grap 'zit er nu weer 25 kilometer tussen jou en je demonen?' na een trailrun, maar het voelt oprecht meer als die demonen me laten inhalen en ze er laten zijn. Door in beweging te zijn ga je vanzelf meer voelen, land je bij jezelf en ontstaat er fysiek en emotioneel zoveel meer ruimte. Mijn psycholoog heeft zelf de indruk dat een maand fietsen voor mij meer heeft gedaan in verwerking dan drie maanden emdr. :+ En dat klinkt heel ladieda, even op reis, maar dat ging ook gepaard met veel angst en confrontatie. Ik ga nog steeds af en toe naar mijn psycholoog als het in mijn eigen hoofd te veel chaos wordt, maar dan is het meer samen sparren dan therapie.

Wat leest jou verhaal als een spiegel voor mij. Echt heel fijn om die herkenning te lezen en ik waardeer je uitgebreide reactie. Ik weet dat bewegen inderdaad erg goed voor mij is. Zo ben ik toevalig zelf ook een fietsreiziger en ga ik graag kamperen en lange fietsreizen maken, dat helpt mij enorm. Ik wil nu thuis ook proberen meer het bewegen te integreren, maar ik merk vooral dat ik in mijn pmdd weken teruggeslagen wordt en het niet kan opbrengen om te bewegen. Hoewel ik weet dat daar zeker een groot deel van de oplossing ligt.

De boekentips die hier zijn genoemd staan nu gereserveerd bij de bieb dus die zal ik binnenkort kunnen lezen.