Veel is al gezegd, ik kan me aansluiten bij de boeken van Peter A. Levine, maar ook The Body Keeps the Score van Bessel van der Kolk is een aanrader! Het is niet gek dat je op een punt komt dat je ratio het wel volgt, maar het niet geïntegreerd wordt in je systeem. Je lichaam is waarschijnlijk van jongs af aan al in een bepaalde modus beland en je zenuwstelsel gaat nog uit van die spanning. Maar het kan ook veel dieper zitten dan dat, als je moeder tijdens de zwangerschap veel stress had, dan vormt dat ook jouw stresssysteem vanuit het idee 'de wereld is een angstige plek', om het even simpel te zeggen. Ik kan wel een hele uitleg uiteenzetten over cortisol en de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de foetus, maar het komt op de simpele uitleg neer. Het kan heel lastig zijn om volledig van die spanning/opgejaagdheid af te komen. Los van stress en trauma, is die onrust voor mensen met ADHD ook meer een constante en is het lastig om te zeggen wat in de aard van het beestje zit (door genetica, breinverbindingen of zwangerschap) of wat door trauma/externe omstandigheden komt. Ontwikkeling van een mens is een ontzettend ingewikkelde wisselwerking van nature en nurture en sommige aspecten van jezelf zijn niet zo simpel te verhelpen. Maar ermee bezig zijn kan natuurlijk nooit kwaad, dus hieronder nog wat handvatten waar je misschien wat aan hebt.
Het kan helpen om zelf een zelfstandige psychologenpraktijk aan te schrijven, meer dan een verwijzing heb je niet nodig, alleen hopen/wachten op een plekje. Dan kan je zelf gerichter zoeken naar een passende psycholoog en zoals iemand al zei, er is zeker wel een shift gaande dat meer psychologen ook lichaamsgerichte therapie integreren, maar bij de grotere GGZ-ketens is dat lastiger te vinden. Zo heb ik mijn psycholoog gevonden via de antroposofische huisarts, zij hanteert al een meer holistische visie en past ook mindfulness en beweging toe.
Verder inderdaad haptotherapie, somatic experience, maar soms kan massage of osteopathie ook heel goed werken, en toevallig heb ik ook positief bizarre ervaringen gehad met shiatsu. En sinds je spreekt over hechtingsproblematiek, heb je al eens gekeken naar systemisch werk en familieopstellingen? En dan daadwerkelijk een doen met menselijke representanten, niet alleen met poppetjes in een behandelkamer?
Ik herken je verhaal, cognitief het begrijpen, bewust zijn van je patronen en de oorsprong ervan. Maar toch een bepaalde gejaagdheid, alertheid en spanning behouden, alsof je je telkens op 'iets' voorbereid en de wereld met een gealarmeerde houding tegemoet moet treden. Ik ben ook nog steeds zoekende naar meer een kalmte in mezelf vinden, in het moment blijven. Het helpt ook niet mee dat de maatschappij van zichzelf ook behoorlijk gejaagd is en alles snel moet, het is goed om te onderscheiden dat niet alles uit jouw aard komt. Misschien nog het meest simpele dat mij enorm geholpen heeft, is zelf meer gaan bewegen. Drie jaar geleden ging ik voor het eerst op een fietsreis terwijl ik ook midden in traumatherapie en emdr zat, ik voelde de eerste weken vooral onrust en kon zeker niet ontspannen tijdens die reis, maar opeens kwamen er allerlei emoties en kon ik alleen nog maar janken.

Dat voelde echt alsof de beerput die ik bleef onderdrukken was opengetrokken. En sindsdien, langzaam aan, begin ik steeds meer te voelen dat er ruimte is voor emoties en dat het loskomt, ook in het dagelijks leven en voel ik me rustiger. Nu sport ik als een idioot, ren belachelijke afstanden, fiets, krachttraining, vechtsport, yoga, noem maar op. Mijn broertje maakt wel eens de grap 'zit er nu weer 25 kilometer tussen jou en je demonen?' na een trailrun, maar het voelt oprecht meer als die demonen me laten inhalen en ze er laten zijn. Door in beweging te zijn ga je vanzelf meer voelen, land je bij jezelf en ontstaat er fysiek en emotioneel zoveel meer ruimte. Mijn psycholoog heeft zelf de indruk dat een maand fietsen voor mij meer heeft gedaan in verwerking dan drie maanden emdr.

En dat klinkt heel ladieda, even op reis, maar dat ging ook gepaard met veel angst en confrontatie. Ik ga nog steeds af en toe naar mijn psycholoog als het in mijn eigen hoofd te veel chaos wordt, maar dan is het meer samen sparren dan therapie.