Schurft: ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 23:46

Suliko schreef:
Vriendin van me heeft het een aantal keren achter elkaar gehad via haar ex, zij is inmiddels expert in er vanaf komen.

Je hoeft niet alles te wassen! Schurft overleeft maximaal drie dagen op textiel, dus wat je kan doen is kleding, schoenen, jassen en dergelijke dat nog schoon is in vuilniszakken stoppen en drie dagen laten staan. Verder alles wat je aangeraakt hebt (gedragen kleding, beddengoed, dekens, spreien, kussenslopen etc) wassen op 60 graden. Ik zou het daarna allemaal meenemen naar de wasserette, die hebben van die grote drogers waar je het in een keer kan drogen.
Zorg ervoor dat je voor die grote schoonmaak begint, zelf ook direct begint met behandelen. Die vriendin gebruikte pilvorm. Daarna alle gebruikte textiel met handschoentjes aanraken. Je wilt een soort nulpunt bereiken waarin alles, inclusief jij, schoon bent. Meubels en ruimtes heel goed stofzuigen.
De schurft blijft in leven door huidschilfers, dus hoe minder huidschilfers hoe beter. Huidschilfers blijven hangen aan textiel, vandaar dat je dat zo goed moet wassen.
Vervolgens herhaal je de behandeling, voor eventuele eitjes die zijn blijven leven.

Ah oke, ik zal na de drie dagen dan proberen onderscheid te maken welke dingen ik nog wel heb gedragen en welke niet. Inmiddels zit volgens mij elk stukje textiel in m'n huis in vuilniszakken :') op bank/matras/gordijnen na.

Ik heb kleine stoffen items in de vriezer gedaan :D

Nu voelt het wel fijn dat een groot deel gedaan is. En lig in een schoon bed en heb de pillen ingenomen. Hopelijk kan ik dan vannacht wat meer slaap pakken :)

Fearn

Re: Schurft: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 18:30

Hadden jullie ook de dag na de behandeling nog steeds evenveel jeuk op dezelfde plekjes?

En volgens mij heb ik zelfs sinds vanmorgen een nieuw plekje... maar ik heb toch echt gisteren pillen genomen en alles heel goed afgesloten in zakken en alles wat ik nu gebruik 2x opnieuw gewassen.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 23:29

Bij mij werd de jeuk meteen na de behandeling eerst erger, maar ik heb de zalf gebruikt dus ik weet niet hoe het met de pillen zit. Volgens mij is het wel normaal dat het niet meteen weg is.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 23:45

marygoround schreef:
Bij mij werd de jeuk meteen na de behandeling eerst erger, maar ik heb de zalf gebruikt dus ik weet niet hoe het met de pillen zit. Volgens mij is het wel normaal dat het niet meteen weg is.

Ja precies.. het zal wel hetzelfde effect hebben. Even geduld dan nog. Maar vooral snachts is het niet uit te houden |o

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:47

Hoe gaat het nu TS? Is de jeuk al minder?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 12:42

lucifertje schreef:
Hoe gaat het nu TS? Is de jeuk al minder?

Haha, ik wilde net even weer iets posten.

Het verschilt per dag nog erg, hoewel het over het algemeen in de ochtend en begin vd middag (bijna) niet meer jeukt. Alleen rond het eind van de middag begint het een beetje en in de avond/nacht is het soms nog heel erg. Hoewel het wel eerst elke nacht heel erg was, is het nu sommige nachten iets minder.

Ik heb gemerkt dat het aanbrengen van talkpoeder voor het slapengaan helpt, niet perse om het jeuken te stoppen maar wel om het krabben minder pijnlijk te maken. Ook heb ik 2x een lang heet bad genomen en dat lijkt ook iets te werken.

Ik heb gedurende de week wel steeds nog nieuwe bultjes en blaasjes gekregen, maar de HA zegt dat dit niet zorgelijk is. Mogelijk is het een reactie op de medicijnen en/of enkele mijten die nog zijn overgebleven.

Ik hoop heel erg dat na m'n 2e behandeling (dat is morgenavond) alle overige mijten sterven en dat ik er vanaf ben... ik ben wel nog erg bang dat ik alles weer opnieuw moet doen. Hopen op t beste!

(Oja, ik ben ook 5 dagen bij m'n ouders thuis geweest, dus alles in mn eigen huis zou dood moeten zijn. En hier ook weer alles gewassen en gestofzuigd... m'n ouders komen pas over 4 dagen weer thuis dus dan zou ook hier weer alles dood moeten zijn)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:19

Ik associeer 'schurft' met mensen die vies zijn, qua huis(houden) en eigen hygiëne.

Zie ik dat verkeerd?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 20:24

Nielojram schreef:
Ik associeer 'schurft' met mensen die vies zijn, qua huis(houden) en eigen hygiëne.

Zie ik dat verkeerd?

Haha, nee, dat is zeker achterhaald :)

Schurft wordt door huid-op-huid contact overgebracht, of door een gedeeld bed/handdoek/etc.

Dit staat compleet los van hygiëne. Bij wijze van iemand met smetvrees kan het evengoed oplopen als een zwerver.

Ik heb het waarschijnlijk opgelopen op vakantie, van een hostelbed of hotel handdoek. Misschien had mijn voorganger op dat bed/met die handdoek schurft en is het beddengoed of de handdoek daarna niet heet genoeg gewassen.

Ik ben van mijzelf ook heel hygiënisch :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:26

Nielojram schreef:

Zie ik dat verkeerd?

Dit kan je echt zo vinden als je je even inleest. Maar om het voor je te beantwoorden, ja, dat zie je verkeerd. Iedereen kan schurft krijgen, hoe vies of schoon je ook bent. Het wordt overgedragen via textiel en huidcontact. Helaas is het erg hardnekkig om vanaf te komen, waardoor het rond blijft gaan. Ze zijn resistent voor veel middelen waarmee ze behandeld worden en je moet extreem secuur zijn in de aanpak om er vanaf te komen. Zodra je besmet bent, kom je daar helaas pas na 2 tot 6 weken achter, dan pas begint de jeuk, maar ervoor kan je het al doorgeven. In de tussentijd hebben ze alweer eitjes gelegd, die in de volgende cyclus uitkomen, dus zo blijf je bezig. Vandaar vaker behandelen, maar dus ook al het textiel in je huis (handdoeken, meubels, tapijt, beddengoed, noem maar op) is besmet, gelukkig overleefd schurft niet langer dan drie dagen op textiel zonder menselijk contact. Maar zodra er iemand op een bank gaat zitten in die drie dagen, kan het alweer misgaan.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 11:10

Even een update :) ik heb gisteravond de 2e dosis ivermectine genomen. Maar zelfs afgelopen 2 nachten heb ik voor het eerst heel rustig kunnen slapen, bijna geen jeuk :D

Ik houd nog niet te veel hoop hoor, want na de 1e dosis medicijnen kreeg ik ineens wel veel jeuk. Maar ik denk dat dat misschien een bijwerking is.

Verder gisteren alles gestofzuigd en afgenomen en vandaag nog een keer.. kleren en beddengoed ook gisteren en vandaag gewassen..

De plekjes op mijn handen zien er nu zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:52

De jeuk na de behandeling is normaal. De eitjes en mijten sterven door de behandeling waarna je lichaam anti-histamine aanmaakt wat weer jeuk geeft. Ik hoop voor je dat je er na deze behandeling vanaf bent!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 12:29

lucifertje schreef:
De jeuk na de behandeling is normaal. De eitjes en mijten sterven door de behandeling waarna je lichaam anti-histamine aanmaakt wat weer jeuk geeft. Ik hoop voor je dat je er na deze behandeling vanaf bent!

Ah, daar komt het dus door :D

Ik hoop het ook echt, ik ga tzt bij de HA nog even vragen voor een check bij de dermatoloog om te zien of het echt weg is :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:52

Oei ja. Ik heb dit maanden gehad in mijn studententijd. ALLES volgens het boekje gedaan, pillen, zalfjes, extra natuurlijke ondersteun middeltjes alles. Zelfs nadat ik mezelf behandeld had, een week bij mijn ouders gewoond ipv mijn studentenkamer om zo in een hele schone slaapkamer te slapen. Het ging maar niet weg. Pas toen ik zalf + pillen tegelijk nam was het eindelijk opgelost. Maar wat een hel. Heel serieus nemen en alles op alles zetten om ervan af te komen, want een keer wassen en smeren is vaak niet genoeg…

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:41

Deni11 schreef:
Oei ja. Ik heb dit maanden gehad in mijn studententijd. ALLES volgens het boekje gedaan, pillen, zalfjes, extra natuurlijke ondersteun middeltjes alles. Zelfs nadat ik mezelf behandeld had, een week bij mijn ouders gewoond ipv mijn studentenkamer om zo in een hele schone slaapkamer te slapen. Het ging maar niet weg. Pas toen ik zalf + pillen tegelijk nam was het eindelijk opgelost. Maar wat een hel. Heel serieus nemen en alles op alles zetten om ervan af te komen, want een keer wassen en smeren is vaak niet genoeg…

Jawel, normaal gesproken is 1x de volledige behandeling met de wasvoorschriften genoeg. Wat waarschijnlijk bij jou heeft gespeeld is het zo genoemde ping-Pong effect. Dan kom je schoon terug, gaat ergens in het studentenhuis zitten waar toch nog een mijt het overleeft heeft en je bent weer de Sjaak. Neemt niet weg dat het echt super vervelend en intensief is -O-

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:23

lucifertje schreef:
Deni11 schreef:

Jawel, normaal gesproken is 1x de volledige behandeling met de wasvoorschriften genoeg. Wat waarschijnlijk bij jou heeft gespeeld is het zo genoemde ping-Pong effect. Dan kom je schoon terug, gaat ergens in het studentenhuis zitten waar toch nog een mijt het overleeft heeft en je bent weer de Sjaak. Neemt niet weg dat het echt super vervelend en intensief is -O-

Hoe ik er aangekomen ben blijft voor mij nog steeds een groot raadsel. Naja ik was natuurlijk student. Maar vandaag de dag heeft nog niemand van mijn toen der tijd huisgenoten durven opbiechten of ze eventueel toen ook schurft hadden :')

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 14:56

Deni11 schreef:

Oh jee, nu ben ik toch bang dat het niet heeft gewerkt.. bleef je dan jeuk en bultjes houden na de behandeling?

Ik heb in eerste instantie alleen ivermectine geslikt, maar omdat ik ook zalf had heb ik dat een paar dagen daarna nog aangebracht. Ik ga zaterdag de 2e dosis zalf doen. Maar ik weet niet of het evengoed werkt als het een paar dagen uit elkaar zit..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:09

Ik kom nu even binnen vallen maar jeetje wat een gedoe zeg om er vanaf te komen.

Breiden de bultjes ook uit? Ik zag de foto's met de tunnels en ik heb een aantal jaar geleden ook bultjes gehad wat er erg op leek en ben toen wel getest op schurft maar dat was het niet. Uiteindelijk kwam er blaasjeseczeem uit wat ontstoken was gecombineerd met krentenbaard. Jeukte ook heel erg heeft maanden geduurd voordat ik de juiste uitslag en behandeling kreeg. Maar qua bultjes een tunnels lijkt het erg heel erg op.

Als het getest is en er is schurft uitgekomen zal het wel kloppen , maar laat je ook niet te gemakkelijk wegsturen met klachten , jeuk is nu eenmaal verschrikkelijk. En hou het wel in de gaten dat het niet uitbreid naar krentenbaard....

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 17:40

Zebrastreep schreef:
Ik kom nu even binnen vallen maar jeetje wat een gedoe zeg om er vanaf te komen.

Breiden de bultjes ook uit? Ik zag de foto's met de tunnels en ik heb een aantal jaar geleden ook bultjes gehad wat er erg op leek en ben toen wel getest op schurft maar dat was het niet. Uiteindelijk kwam er blaasjeseczeem uit wat ontstoken was gecombineerd met krentenbaard. Jeukte ook heel erg heeft maanden geduurd voordat ik de juiste uitslag en behandeling kreeg. Maar qua bultjes een tunnels lijkt het erg heel erg op.

Als het getest is en er is schurft uitgekomen zal het wel kloppen , maar laat je ook niet te gemakkelijk wegsturen met klachten , jeuk is nu eenmaal verschrikkelijk. En hou het wel in de gaten dat het niet uitbreid naar krentenbaard....

De bultjes die ik heb op mijn buik en benen zijn rood en lijken op een muggenbult. Er zitten nooit meerdere naast elkaar, zit altijd veel ruimte tussen.

De blaasjes met tunnel had ik alleen op mijn handen en voeten.

Van foto's die ik zie lijkt het niet op krentenbaard. Maar dat lijkt me wel heel naar.. :( was dat ook moeilijk om vanaf te komen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:23

Ik had de blaasjes alleen op handen ( bovenkant en vingers bovenkant) rondom de polsen , de onderarmen tot aan de elleboog en op de enkels. Verder nergens met uitzondering van soms wat verdwaalde bultjes.

Eerste wat ze zeiden was ook eczeem en achteraf gezien de goede diagnose. Later was het misschien wel schurft , ik weet nog dat ik mij zo smerig voelde , en later krentenbaard en later nog getest of het niet de gevaarlijke variant was veroorzaakt door A-streptokokken. 3 verschillende vormen van eczeem als diagnose gekregen en behandelingen gehad wat niet aansloeg. Om vervolgens bij een seconde opinion de diagnose wederom te krijgen die ik als eerste keer kreeg , maar nu eindelijk met de goede zalf. Het bleek gewoon fiks ontstoken te zijn geraakt.

Al met al was ik tussen de 6 en 8 maanden verder :+ met ook flink wat antibiotica kuren achter de kiezen , achteraf denk ik wel waarschijnlijk voor niks.

Ik heb het nu nog maar in lichte mate en onder controle mijn handen zijn gelukkig volledig hersteld.

Maar voordat ik iets had wat werkte was ik zoveel zalfjes en behandelingen verder het was heel frustrerend. Vooral omdat mensen mij wat vies begonnen te vinden omdat ze allemaal dachten dat ik schurft had. Het is juist ontstaan doordat ik te schoon ben ( veel handen wassen in de corona periode) het is puur een reactie wat ik krijg als ik veel in contact kom met water.

Gewoon elke week bellen als je geen verbetering merkt , ze werden van mij aardig gek , maar we betalen genoeg in dit land dus ik wil ook gewoon geholpen worden. En jeuk is echt vreselijk erger dan pijn wat mij betreft.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 22:32

Zebrastreep schreef:
Ik had de blaasjes alleen op handen ( bovenkant en vingers bovenkant) rondom de polsen , de onderarmen tot aan de elleboog en op de enkels. Verder nergens met uitzondering van soms wat verdwaalde bultjes.

Eerste wat ze zeiden was ook eczeem en achteraf gezien de goede diagnose. Later was het misschien wel schurft , ik weet nog dat ik mij zo smerig voelde , en later krentenbaard en later nog getest of het niet de gevaarlijke variant was veroorzaakt door A-streptokokken. 3 verschillende vormen van eczeem als diagnose gekregen en behandelingen gehad wat niet aansloeg. Om vervolgens bij een seconde opinion de diagnose wederom te krijgen die ik als eerste keer kreeg , maar nu eindelijk met de goede zalf. Het bleek gewoon fiks ontstoken te zijn geraakt.

Al met al was ik tussen de 6 en 8 maanden verder :+ met ook flink wat antibiotica kuren achter de kiezen , achteraf denk ik wel waarschijnlijk voor niks.

Ik heb het nu nog maar in lichte mate en onder controle mijn handen zijn gelukkig volledig hersteld.

Maar voordat ik iets had wat werkte was ik zoveel zalfjes en behandelingen verder het was heel frustrerend. Vooral omdat mensen mij wat vies begonnen te vinden omdat ze allemaal dachten dat ik schurft had. Het is juist ontstaan doordat ik te schoon ben ( veel handen wassen in de corona periode) het is puur een reactie wat ik krijg als ik veel in contact kom met water.

Gewoon elke week bellen als je geen verbetering merkt , ze werden van mij aardig gek , maar we betalen genoeg in dit land dus ik wil ook gewoon geholpen worden. En jeuk is echt vreselijk erger dan pijn wat mij betreft.

Jeetje wat erg dat je er zo lang mee hebt gelopen :( en het is inderdaad ook heel naar als je vanalles probeert en niets werkt.

Pfff en het is eigenlijk alleen maar stom als mensen denken dat je vies bent. Zelfde met schurft, ik ben ook iemand die altijd heel netjes is, elke dag douchen, elke dag schone kleren aan, mijn huis is (over 't algemeen) netjes en opgeruimd.

Je hebt gewoon pech als je het krijgt.

Hmm, bij jou was het dan omdat je te schoon was. Dat kan ook nog inderdaad. Met luizen is dat ook zo, die houden ook alleen maar van een schoon hoofd :')

Oh ja, en ik ben het met je eens dat langdurige jeuk erger is dan een korte periode van pijn (of pijn waar je pijnstillers voor kunt nemen). Omdat je aan jeuk niets kunt doen maar het kan wel zo erg worden dat het voelt als pijn/branderig en stekend. Dat had ik op den duur ook.

Ik heb bijvoorbeeld ook zo nu en dan erge migraine voor 1-2 dagen, maar ik zou die weken van jeuk nog liever ruilen voor een paar dagen migraine.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:04

Fearn schreef:
Jeetje wat erg dat je er zo lang mee hebt gelopen :( en het is inderdaad ook heel naar als je vanalles probeert en niets werkt.

Pfff en het is eigenlijk alleen maar stom als mensen denken dat je vies bent. Zelfde met schurft, ik ben ook iemand die altijd heel netjes is, elke dag douchen, elke dag schone kleren aan, mijn huis is (over 't algemeen) netjes en opgeruimd.

Je hebt gewoon pech als je het krijgt.

Hmm, bij jou was het dan omdat je te schoon was. Dat kan ook nog inderdaad. Met luizen is dat ook zo, die houden ook alleen maar van een schoon hoofd :')

Oh ja, en ik ben het met je eens dat langdurige jeuk erger is dan een korte periode van pijn (of pijn waar je pijnstillers voor kunt nemen). Omdat je aan jeuk niets kunt doen maar het kan wel zo erg worden dat het voelt als pijn/branderig en stekend. Dat had ik op den duur ook.

Ik heb bijvoorbeeld ook zo nu en dan erge migraine voor 1-2 dagen, maar ik zou die weken van jeuk nog liever ruilen voor een paar dagen migraine.

Nu maak je net dezelfde denkfout en uitspraak als de mensen die je zelf stom noemt.

Als jij zou willen ruilen voor migraine sorry maar dan heb jij geen erge migraine.

Je hebt duidelijk geen idee wat migraine kan doen en hoe ernstig invaliderend het kan zijn voor degenen die aan hele extreme dagelijkse non stop migraine lijden.

En je hebt ook geen idee duidelijk wat je uitspraak daarmee aanricht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:33

@littlegift
Het is hetzelfde als ik nu zeg jij weet niet wat jeuk is, en wat dat met mij doet om te zeggen dat jeuk niks voorsteld :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:06

Maar dat is het nu net: quote eens waar ik schrijf dat jeuk niets voorstelt?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:08

Little_Gift schreef:
Maar dat is het nu net: quote eens waar ik schrijf dat jeuk niets voorstelt?

Zo komt het wel over op mij :=

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:09

Er is een verschil tussen hoe iets op jou overkomt of TS die letterlijk schrijft dat ze zo wil ruilen voor migraine.