Gelukkig zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 00:28

Goeie vragen inderdaad.
Gelukkig zijn is voor mij een zonnetje in je voelen stralen.En dat kan ook terwijl je verdrietig ben of lijd.Andersom kan ook dat je duisternis in jezelf voelt terwijl je weet dat je een mooi leven heb .

Leandra

Re: Gelukkig zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:02

Op zich ben ik best gelukkig maar er zijn ook dingen waar ik niet zo gelukkig van word.

Ik ben gelukkig getrouwd met een lieve man, heb 2 lieve en leuke kinderen. We hebben een koophuis, lieve mensen om ons heen. Geen financiële problemen. Mijn psychische problemen en ptss heb ik aangepakt en na jaren van stevige therapie kan ik zeggen dat ik er mag zijn en dat ik dingen heel goed kan handelen. Dus in dat opzicht ben ik een gelukkig mens.

Maar aan de andere kant zit ik al een jaar in de medische molen waar nog geen uitzicht is op duidelijkheid, ik kan daardoor niet werken en ben vaak moe en heb pijn. Dan ben ik wat minder gelukkig.

Maar positief blijven maakt het wel wat makkelijker om wat meer gelukkig te zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:47

1. Is het echt zo vreselijk zeldzaam en uitzonderlijk dat mensen dat vinden/voelen?
Geen idee. Ik denk dat de ene beter kan dealen met wat het leven je toebedeelt dan een ander. En dat de ene leukere kaarten kan krijgen dan een ander. Kunnen relativeren zal ook meespelen.

2. Wat denk jij dat gelukkig zijn is?
Geen al te grote zorgen hebben.
Dus: niets ernstigs qua gezondheid voor hebben, geen (al te grote) financiële zorgen (want "geld maakt niet gelukkig", maar we hebben natuurlijk wel allemaal rekeningen te betalen en niemand wordt blij bij het idee van misschien een deurwaarder over de vloer te krijgen), en waarschijnlijk moet dat dan ook voor je naasten gelden, want als dat niet zo is maak je je daar zorgen over.

3. Ben jij over de grote lijn gelukkig? Zo ja, wat draagt daar aan bij?
Ik was het over het algemeen wel, maar zit momenteel in een stevig dipje. Wat mij wel gelukkig maakt, ook door de melancholie heen: mijn vriend, familie, huisdieren, vrienden.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:34

Interessante vragen, Femke_Tweety. Leuk om de antwoorden te lezen. Hier toch ook een redelijk gelukkigheidsgehalte.

1. Is het echt zo vreselijk zeldzaam en uitzonderlijk dat mensen dat vinden/voelen?
De statistieken zeggen van niet. Ik ken echter wel een aantal ongelukkige mensen, o.a. door depressie. In mijn werk zie ik ook een flinke portie ongelukkigheid (oude, zieke mensen).

In ieder geval denk ik dat gezondheid en een stabiele basis (= dak boven hoofd, geen geldzorgen) een grote rol spelen, plus de aanwezigheid van vrienden en geliefden.

3. Ben jij over de grote lijn gelukkig?

Ja! Ondanks relatieperikelen ben ik gewoon gelukkig. Ik huur een heel leuk huisje, heb een paar goede vrienden, baan die me veel voldoening geeft, paard en poes... Ik heb niets méér nodig. Ben ook wel een optimist én wat ouder: het leven heeft me geleerd dat ik er altijd weer bovenop kom. En niet onbelangrijk: ik heb gewoonweg ook geluk gehad. Sommige mensen krijgen buitensporig veel voor de kiezen, of worden ziek, en daar heb je helemaal geen keuze is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:03

Tja ik denk dat het hem er misschien in zit of je "gewoon" gelukkig bent, als in tevreden / tel je zegeningen / het kan allemaal veel erger en het is nu eigenlijk wel okee. Of dat gelukkig echt gezien wordt als "woehie, het leven is perfect!". En dat is het natuurlijk niet snel :=

Het leven is niet perfect, maar als je genoeg hebt om gelukkig mee te kunnen zijn. Dak boven je hoofd, goed (genoeg) kunnen slapen, eten, drinken. Wat fijne momenten meemaken met mensen en dieren van wie je houdt, redelijk gezond zijn.... dan heb je weinig te klagen eigenlijk vind ik :)

De kunst is dan alleen om je te beseffen dat je daar eigenlijk wel geluk mee hebt, en het dan ook zo te voelen :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:19

pmarena schreef:
Tja ik denk dat het hem er misschien in zit of je "gewoon" gelukkig bent, als in tevreden / tel je zegeningen / het kan allemaal veel erger en het is nu eigenlijk wel okee. Of dat gelukkig echt gezien wordt als "woehie, het leven is perfect!". En dat is het natuurlijk niet snel :=

Het leven is niet perfect, maar als je genoeg hebt om gelukkig mee te kunnen zijn. Dak boven je hoofd, goed (genoeg) kunnen slapen, eten, drinken. Wat fijne momenten meemaken met mensen en dieren van wie je houdt, redelijk gezond zijn.... dan heb je weinig te klagen eigenlijk vind ik :)

De kunst is dan alleen om je te beseffen dat je daar eigenlijk wel geluk mee hebt, en het dan ook zo te voelen :j

Weinig te klagen hebben is natuurlijk wel iets heel anders dan gelukkig zijn :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:25

Ik denk dat dat vooral een mindset dingetje is, dat je kan trainen, als je dat wilt / het belang er van inziet :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:29

pmarena schreef:
Ik denk dat dat vooral een mindset dingetje is, dat je kan trainen, als je dat wilt / het belang er van inziet :)

Ik ben het absoluut niet met je eens. Er zijn een hoop mensen die niets te klagen hebben volgens anderen. Maar die zijn toch echt niet gelukkig.

Wat dacht je van mensen met een depressie? Misschien vindt jij wel dat ze niks te klagen hebben omdat ze alles hebben wat jij opnoemt. Maar ze gelukkig noemen en zeggen dat het een 'mindset' ding is? Beetje kort door de bocht, vind je niet ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:35

Volgens mij niet. Ik kan wel stellen dat ik gelukkig ben. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis in het leven.

In ieder geval die basis op orde. Een dak boven je hoofd, inkomen om van te kunnen leven, een sociale omgeving waar je op kan bouwen en vertrouwen. Hoe je de rest invult is per persoon verschillend. Uiteindelijk trek ik de conclusie: zolang ik niet het gevoel heb dat ik iets mis, dan ben ik best oke. En ja, dat houdt ook in dat ik kan genieten van hele kleine dingen. Een rondje buiten wandelen (met of zonder mn vent), een avondje lekker Netflixen, een fijne douche na het sporten... Het hoeft allemaal niet mega groot en bijzonder. En zo nu en dan mag dat wel. Een verre reis is fantastisch, maar hoeft niet mee te werken aan het lange-termijn-geluksgevoel.

3. Ben jij over de grote lijn gelukkig?
Zo ja, wat draagt daar aan bij?
Mijn mentale gezondheid in de gaten houden. Ik ben vroeger enorm gepest. Op het werk heb ik het niet altijd makkelijk gehad. Relaties waren een lachertje. Conclusie: dat zelfbeeld, die lag ergens ver onder zeeniveau. ik check dus regelmatig bij mijzelf hoe ik er mentaal in zit. En als ik zelf al niet bij mijzelf incheck, dan doen mijn vent, mijn familie, mijn vrienden dat wel.

Dus... Ben ik gelukkig? Ja.

pmarena schreef:

Eigenlijk.. Dit.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:37

Ik denk dat veel mensen het moeilijk vinden om de stap te zetten naar iets wat ze gelukkig(er) zou maken, bijvoorbeeld mensen die hun werk niet echt leuk vinden, maar er toch blijven omdat het veilig is.. Gaan vervolgens wel enorm lopen klagen en ongelukkig zijn ivm hun werk.. Hetzelfde voor mensen die niet lekker in hun vel zitten, in letterlijke zin, dus bijvoorbeeld door overgewicht, maar niet de stappen nemen om er iets aan te doen. Ik denk dat je geluk voor best wel een groot deel zelf in de hand hebt, als je maar denkt in mogelijkheden en niet in problemen.

Ben ik gelukkig? Ja! Ik heb hiervoor echt stappen genomen, ben bijvoorbeeld zelfstandig ondernemer geworden om een bepaalde vrijheid te hebben, zowel financieel als qua vrije tijd..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:42

Marjo schreef:
pmarena schreef:

Ik ben het absoluut niet met je eens. Er zijn een hoop mensen die niets te klagen hebben volgens anderen. Maar die zijn toch echt niet gelukkig.

Wat dacht je van mensen met een depressie? Misschien vindt jij wel dat ze niks te klagen hebben omdat ze alles hebben wat jij opnoemt. Maar ze gelukkig noemen en zeggen dat het een 'mindset' ding is? Beetje kort door de bocht, vind je niet ;)

Ik vind jouw reactie op mij vooral kort door de bocht :=

Je vult maar lekker makkelijk dingen voor mij in en gaat er maar vanuit dat ik niet weet dat er zoiets bestaat als een depressie ofzo.... :? En dat ik mensen in die situatie gelukkig noem, hoe kom je erbij.... :?

Uiteraard zijn er altijd situaties die anders zijn. Het gaat een beetje ver om die allemaal te benoemen, maar als ik die niet benoem dan houdt dat toch niet in dat ik het bestaan daarvan ontken of minimaliseer zo :=

Maar óók met dat soort gevoelens, situaties, aandoeningen of hoe je het ook wilt noemen en wat je er ook bij wilt verzinnen om een discussie aan te willen gaan, is het natuurlijk wel gewoon belangrijk om (weer) te leren om de basis dingen te waarderen. Om te beseffen dat hoe je je voelt, misschien niet helemaal fair is ten opzichte van de situatie waar je je in bevindt.

En als je dat wel heel makkelijke praat vindt...kàn je je ook even afvragen vanuit welke situatie iemand die zoiets zegt, tot deze wijsheid is gekomen :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:47

Marjo schreef:

Een depressie is een ziekte. Dat heeft dus te maken met je gezondheid. En daarmee is een depressie iets wat je niet onder 'goh, misschien moet je eens zeepbellen gaan blazen' scharen. (om het heel algemeen te houden ;) )

Kun je gelukkig zijn als je een ziekte onder de leden hebt? Vast wel. Kan iemand met een depressie geluksmomenten ervaren of ervaren dat niet elke dag mega zwaar is? Vast wel.
Als je gezond bent dan is het een deel mindset. Heb je een ziekte onder de leden dan gaat is dat een stuk ingewikkelder omdat je met de factor ziekte te maken hebt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:49

Jij zegt letterlijk dat iemand weinig te klagen heeft als hij/zij "Dak boven je hoofd, goed (genoeg) kunnen slapen, eten, drinken. Wat fijne momenten meemaken met mensen en dieren van wie je houdt, redelijk gezond zijn...."

Daar zit toch wel een flink oordeel in als je al die dingen wel hebt maar jij je niet gelukkig voelt. Het is al zo moeilijk om erover te praten. Als jij je niet gelukkig voelt terwijl je de dingen hebt waarvan een ander vindt dat die je gelukkig moeten maken, wordt het nog lastiger er voor uit te komen.

Alle dingen die jij benoemt heb ik, maar nog steeds ben ik op dit moment niet gelukkig. Hoe dat komt? Omdat mijn definitie van gelukkig zijn anders is dan die van jou. Ik vind het gevaarlijk om conclusies te trekken over hoe anderen zich moeten voelen (dus, dat een ander niet mag klagen), terwijl jij niet weet waar die persoon mee bezig is en of die persoon daar aan werkt of niet.

Houd het bij jezelf, zonder oordeel naar de buitenwereld. Het is voor mensen die niet gelukkig zijn soms al moeilijk genoeg om dat te uiten omdat ze zich bezwaard voelen door uitspraken als deze.

Verder hoef je niet zo in de verdediging te schieten, ik open namelijk nergens de aanval. Ik probeer enkel aan te geven dat het niet handig is om dit soort uitspraken voor een ander te doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:53

Winged schreef:
Marjo schreef:

Een depressie is een ziekte. Dat heeft dus te maken met je gezondheid. En daarmee is een depressie iets wat je niet onder 'goh, misschien moet je eens zeepbellen gaan blazen' scharen. (om het heel algemeen te houden ;) )

Kun je gelukkig zijn als je een ziekte onder de leden hebt? Vast wel. Kan iemand met een depressie geluksmomenten ervaren of ervaren dat niet elke dag mega zwaar is? Vast wel.
Als je gezond bent dan is het een deel mindset. Heb je een ziekte onder de leden dan gaat is dat een stuk ingewikkelder omdat je met de factor ziekte te maken hebt.

Ik benoem depressie om als extreem voorbeeld aan te halen. Maar er zijn veel meer dingen die ervoor kunnen zorgen dat je, ondanks alle dingen die pmarena noemt, niet gelukkig bent.

En de reden dat ik het een gevaarlijke uitspraak vind, is omdat er in het verleden al heel veel mensen zijn geweest die doen alsof ze gelukkig zijn omdat zij zich niet durven of kunnen uiten. En dat resulteert dan in de ergste gevallen tot een zelfmoord(poging) want ze zijn helemaal niet zo gelukkig als ze aan de buitenwereld laten zien.

Uitspraken zoals die pmarena doet, die versterken dat gevoel. De gedachte; ik heb een dak boven mijn hoofd, familie die om me geeft en een stabiel inkomen dùs ik moet gelukkig zijn.

Maar geluk is zo persoonlijk dat je dat niet zo algemeen kan stellen. Iedereen haalt zijn geluk ergens anders vandaan en voor iedereen wegen bepaalde dingen zwaarder in het gelukkig zijn dan voor een ander.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:58

Marjo, je overdrijft echt enorm. Het is alleen al aan de hand van je reactie duidelijk dat je niet goed in je vel zit :(:) Maar daarom hoef je mij nog niet zo aan te vallen -O- Want dat doe je wèl.

Ik zeg namelijk NIET dat ik vind dat die basis dingen je gelukkig moeten maken.
Ik vel nergens een oordeel / trek geen conclusies. Dus ook geen gevaarlijke.
Ik geef je helemaal niet mijn definitie van gelukkig zijn.
Ik zeg niet dat een ander niet mag klagen.

Misschien is het handig als je zelf je oordeel bij jezelf houdt....?
En niet dit soort uitspraken voor een ander te doen.

Je vult namelijk heel veel in en dan ook vooral op een hele negatieve manier.
Ik vind het vervelend voor je dat je dingen zo negatief bekijkt, want dat maakt het leven niet fijner :(:)

Maar vind het ook vervelend dat je mijn post heel negatief uitlegt en mij heel negatief en onnozel weg gaat lopen zetten op deze manier, want het is absoluut niet negatief bedoeld. In tegendeel juist.

Maar jouw reacties zijn op zich wel een goed voorbeeld van dat mensen in principe een bewuste keuze kunnen maken: dingen negatief bekijken of even pas op de plaats en een poging doen een positiever brilletje op te zetten. Vooral voordat je iemand openbaar naar beneden gaat zitten halen -O-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:07

Fijn dat je mijn tegengeluid zo bagatelliseert en vind dat ik overdrijf. +:)+

Ik zet jouw bericht realistisch neer en geef aan wat voor impact jouw uitspraak kan hebben op anderen. Ik nodig je uit om mijn berichten nogmaals te lezen want ik dacht dat ik het toch duidelijk had toegelicht.

Je zegt dat je nergens zegt dat iemand niet mag klagen, maar hoe bedoel je deze uitspraak dan?

Citaat:
dan heb je weinig te klagen eigenlijk vind ik

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:10

Marjo schreef:
Uitspraken zoals die pmarena doet, die versterken dat gevoel. De gedachte; ik heb een dak boven mijn hoofd, familie die om me geeft en een stabiel inkomen dùs ik moet gelukkig zijn.
.

Vraagje: het is haar beeld van wat geluk voor haar is. Het heeft dus niks te maken met dat iemand anders die dat allemaal ook heeft dat ook moet zijn. Je komt in jouw berichten heel boos over momenteel. En dat snap ik als je daadwerkelijk in een donkere periode zit. En als dat inderdaad zo is hoop ik dat je ook de hulp ontvangt om jou daaruit te helpen. Omdat ook jij het verdiend om te kunnen genieten van de simpele dingen zoals een dak boven je hoofd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:13

Ik ben het toch globaal gezien wel met pmarena eens.
Stel je hebt dat dak boven je hoofd. Je hebt fijne mensen om je heen, hebt ook de financiën dat het niet elke maand afzien is.
Wat maakt het dan dat iemand niet gelukkig is?

Ik vind dat best een goede vraag.
Is iemand dan ziek? Depressie is ziek.
Of op een andere manier niet gezond;
heeft iemand altijd afgunst naar andere en ziet daarom het mooie bij zichzelf niet? Misschien is dat ook een vorm van niet gezond?
Ligt de lat altijd te hoog en daarom niet gelukkig omdat nog niet bereikt is wat voor ogen is. Dat lijkt me dan wel weer gezond maar ergens een mindset die niet goed is voor de persoon zelf.

Wat maakt het dat als iemand ogenschijnlijk de basis heeft van een gelukkig bestaan en dat toch niet heeft.?
Terwijl er ook mensen zijn die die basis niet lijken te hebben, of een stukje daarvan missen, met bijvoorbeeld chronische ziekte, zichzelf wel als gelukkig zien

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 10:14

Ibbel schreef:
En het zou ook nog kunnen dat er raar werd opgekeken dat jij specifiek dat zei, Femke. Wetend (uit een ander topic) dat het lichamelijk niet denderend gaat met je, kan ik me voorstellen dat vrienden daar verbaasd over zijn (mits ze dat natuurlijk weten). 'Hoe kun je nou gelukkig zijn als je ziek bent?'

Hier heb ik vannacht eens over liggen denken, en ik denk dat je mogelijk inderdaad een kernpunt te pakken hebt in waarom dit moment ontstond en daarmee mijn vraag.

Ik heb inderdaad qua gezondheid best stevige dingen.
En dan komen daar nog serieuze financiele zorgen bij en ook al geen dak boven mijn hoofd in de klassieke zin.

Als ik zie wat in dit topic veel gemoemd wordt qua wat bij 'gelukkig zijn' past, voldoe ik daar op heel veel punten niet aan.
En dat maakt mogelijk dat menselijke impliciet de optie gelukkig zijn en Femke wat onwaarschijnlijk vinden bij elkaar.

Ik vind het leuk en fijn om te zien hoeveel mensen antwoorden en hoeveel mensen ook serieus even willen meedenken over mijn vragen.
Dank aan iedereen daarvoor!

Als ik zie wat veel genoemd wordt, gezondheid,
Financieel oke, vrienden/sociale kring, dak boven hoofd, gezin,
Dan vind ik dat interresant.
Even verder over gedacht, want op eigenlijk maar 1 van die punten heb ik de boel voor elkaar.

Wellicht staan ze ook meer voor iets anders,

Voldoende financiele middelen om daar geen (zware) zorgen over te hebben,
Een goede gezondheid zodat je daar geen zorgen over hebt, een dak boven je hoofd zodat je daar geen zorgen over hebt, een goed lopend fijn gezin zodat je daar geen zorgen over hebt,
Etc.

Als ik daar dan op voortborduur,
En dan ook even naar mezelf kijk,

Zou geluk dan mogelijk kunnen zitten in het niet hebben van meer zorgen dan dat je mentaal in staat bent om te dragen?

Dat zou ook uitleggen waarom sommige mensen in staat zijn gelukkig te zijn terwijl er bijvoorbeeld wel gezondheidsproblemen zijn, of financiele zorgen.

Voor mijzelf zit geluk in ieder gevallen niet in alles perfect voor elkaar hebben. Wellicht omdat ik denk dat dat uberhaupt niet haalbaar is,
Maar mischief ook wel omdat ik denk dat het zelfs positief kan zijn als je nog iets hebt om van te dromen.

Voor mij lijkt ook mee te spelen dat ik het idee heb iets 'zinnigs' te doen, iets waar de wereld, als is het maar heel klein en miniscuul en specifiek, ooit iets aan heeft.

En wellicht een gevoel van perspectief.
Geen idee hoe alles loopt, maar in de toekomst zitten er misschien nog voor mij mooie, leuke of bijzondere dingen in.

En het geluk, voor mijzelf, aangeboren lijkt wel maar dat weet ik niet zeker,
Om heel veel te kunnen halen uit kleine momenten. De mazzel een ijsvogel te zien, een mooie rake opmerking van een goede vriend, een avondmaaltijd die opvallend goed gelukt is. Dat soort dingen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:16

Winged schreef:
Marjo schreef:
.

Vraagje: het is haar beeld van wat geluk voor haar is. Het heeft dus niks te maken met dat iemand anders die dat allemaal ook heeft dat ook moet zijn. Je komt in jouw berichten heel boos over momenteel. En dat snap ik als je daadwerkelijk in een donkere periode zit. En als dat inderdaad zo is hoop ik dat je ook de hulp ontvangt om jou daaruit te helpen. Omdat ook jij het verdiend om te kunnen genieten van de simpele dingen zoals een dak boven je hoofd.

Het gaat mij om het feit dat sommige meningen neergezet worden als oordeel richting anderen, en dat heeft met name te maken met het zinnetje dat je 'weinig te klagen hebt'. Dat triggert mij enorm want uit die zin haal ik dat je maar gelukkig moet zijn omdat je ook goede dingen in je leven hebt.

Maar wat nou als het hebben van een dak boven je hoofd niet zo belangrijk voor je is als, laten we zeggen, het krijgen van kinderen?
En hoe vaak wordt dat wel niet gezegd? Ach, vervelend dat X gebeurt, of vervelend dat je met X te maken hebt. Maar je hebt wel een dak boven je hoofd en familie die van je houdt!

Dat bagatelliseert in mijn opinie de gevoelens en hetgeen waar de ander mee dealt zo erg, dat diegene wellicht wel 3x nadenkt voordat ze hulp inschakelen. Immers, ze hebben toch genoeg om gelukkig en blij mee te zijn?

Het is geen boosheid (kracht van geschreven woord, mijn intentie ligt namelijk op bewustwording), en ik heb zelf wel geleerd dat mijn gevoelens gevalideerd zijn.

Alleen zijn er zoveel mensen die dat niet hebben en er niet voor uit durven te komen, dat ik van mening ben dat we voorzichtig moeten zijn met dit soort uitspraken.

In een tijd waarin een groot deel van de samenleving omvalt vanwege burn-outs en andere psychische klachten, vind ik het belangrijk dat we dat niet zomaar wegzetten maar dat we bewust zijn van wat bepaalde uitspraken teweeg kunnen brengen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:18

Ik denk dat gelukkig zijn iets interns is, een bepaalde balans van je neurotransmitters, die los kan staan van je omstandigheden maar daar wel door beïnvloedt wordt.

Verder denk ik dat geluk erg relatief is. Kijk naar Gaza of Oekraïne, waarschijnlijk zijn de meesten van ons supergelukkig als je ons vergelijkt met de mensen daar.

Maar het hangt ervanaf hoe je geluk definieert. Even plat gezegd bijv als "ik ben veilig, er wordt aan mijn basisbehoeften voldaan, ik heb wat ik nodig heb" of als "ik voel me blij"? Misschien komt daar ook wel het verschil in de statistieken met bijv. wat in dit topic wordt beschreven vandaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:25

Marjo: Besef je je daarbij ook wat jouw eigen uitspraken teweeg kunnen brengen....?
In de categorie bewustwording.

Marjo schreef:

Maar dit zeg ik dus nèrgens -O-
Dat "ik moet gelukkig zijn" komt helemaal bij jou zelf vandaan, niet bij mij...

Er zit een hele flinke afstand tussen een Bokker die vindt dat ze realistisch gezien niks te klagen heeft als de basisbehoeften op orde zijn in haar leven. Of vinden dat ook een ander dan zelfs "gelukkig" moet zijn. Dat is een totaal andere uitspraak hè.... niks te klagen is sowieso iets heel anders dan "oh man wat ben ik gelukkig".... -O-

Marjo schreef:
En de reden dat ik het een gevaarlijke uitspraak vind, is omdat er in het verleden al heel veel mensen zijn geweest die doen alsof ze gelukkig zijn omdat zij zich niet durven of kunnen uiten. En dat resulteert dan in de ergste gevallen tot een zelfmoord(poging) want ze zijn helemaal niet zo gelukkig als ze aan de buitenwereld laten zien.

Dus nu schuif je me zelfs een potentiële zelfmoordpoging in de schoenen...? -O-
Je kan het zelfs omdraaien. Je kent me niet hè..... Stel je voor dat ik een persoon ben, die zichzelf maar net overeind houdt.

Dat ik probeer om dingen een beetje zonnig te bekijken om wat hoop te houden.
Dat ik daarmee probeer om ook anderen te helpen, en een goed bedoelde post plaats.

En dan kom jij er overheen met zo'n negatieve, veroordelende reactie..... -O-
Daar mag je ook wel eens bij stilstaan. Wat daarvan het effect kan zijn op iemand.

Gelukkig ben ik het en niet een breekbaarder persoon....

Winged schreef:

Hier sluit ik me verder bij aan :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:32

Je doet eigenlijk precies hetzelfde als waar je mij van beticht.

Ik reageer met de intentie om duidelijk te maken wat jouw reactie teweeg kan brengen bij een ander. Ik zeg niet dat jij vindt dat iedereen gelukkig moet zijn als ze de dingen hebben die jij benoemt.

Alleen als jij vindt dat iemand die al die dingen heeft, weinig te klagen heeft, komt dat voor een ander over als een oordeel en dat zij dus maar gelukkig moeten zijn want ze hebben X en Y en Z.

Nee, ik schuif jou geen zelfmoordpoging in je schoenen. Alleen wat ik probeer duidelijk te maken, als jij in een dip zit en je kan daar niet over praten omdat je X en Y en Z hebt, en hetgeen waar je niet gelukkig over bent wordt door meerdere mensen in je omgeving gebagatelliseerd, dan kan dat leiden tot escalatie. En dan denk ik bv aan een Robin Williams die diep in een depressie zat, maar wat niemand zag. Want hij heeft toch alles wat een mens nodig heeft? Hij had niets te klagen.

En toch. Toch was er een onderdeel in zijn leven waar hij niet gelukkig over was.

Dus het is heel fijn dat jij met die dingen een gelukkig leven kan leiden, maar besef je asjeblieft dat dit niet voor iedereen zo is. En dat wen uitspraak als 'weinig te klagen' ertoe kan leiden dat iemand inderdaad niet deelt waar diegene dan zo ongelukkig over is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:33

Stipje, ik kom hier later op terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:44

Marjo, ik heb alles gezegd en stop verder met de discussie als je het niet erg vindt. Laten we het er op houden dat we het allebei goed bedoelen.

Femke_Tweety schreef:
Zou geluk dan mogelijk kunnen zitten in het niet hebben van meer zorgen dan dat je mentaal in staat bent om te dragen?

Mooi gezegd :j :+:
Je hele stuk, maar dit springt er uit.

Ik denk dat er altijd wel een afstand kan zijn tussen "ik ben tevreden omdat goed genoeg aan mijn basisbehoeftes voldaan wordt" of dat je dat dan ook daadwerkelijk als "geluk" ziet. Dat niet voor iedereen "tevredenheid" gelijk staat aan "geluk".

En ik denk dus ook echt dat relativeren heel veel kan helpen. Dat als je je mat / ontevreden voelt, je toch even bij jezelf na gaat hoe erg het nou daadwerkelijk allemaal is. En meestal valt het dan toch reuze mee vergeleken met hoe het nog veel erger had kunnen zijn en bij andere mensen soms ook is :(:) Als je daar dan dankbaarheid voor kan voelen, dan is dat toch ook weer een aanzetje naar "geluk" denk ik.

Ik vind het ook altijd wel heel relativerend als je dan inderdaad mensen ziet die het eigenlijk vrij slecht hebben.... en dan toch geluk uitstralen. Je kan je dan echt een trut voelen als je zwartgallig bent over je eigen situatie die lang zo erg niet is..... Denk dat het vaak toch wel goed is om te beseffen dat geluk echt niet per-sé iets is dat je overkomt, maar ook iets dat je bewust kan voeden door je te beseffen hoe goed je het hebt vergeleken met anderen. Ondanks dat er altijd wel dingen zijn die niet fijn of zelfs heel küt zijn :(:)

En ja ik praat uiteraard gewoon voor mezelf (en een ieder die zich er in kan herkennen) en zeg niet dat iedereen het zo MOET (of kan) voelen.