Moeder alvleesklierkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 00:09

Ach jee. Wellicht heb je ook mijn topic gevonden en al gezien dat ik zo goed als hetzelfde heb meegemaakt. Mijn moeder was ook 57.

Ik wens je heel, heel erg veel sterkte en mijn inbox staat altijd open voor je als je je hart moet luchten. :(:)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 01:02

Ik had hem nog niet gezien maar opgezocht en doorgelezen. Wat een verhaal ook zeg wat een vreselijke ziekte is het toch ook. Heel veel sterkte nog met het verlies. Misschien dat ik nog een keer van je aanbod om te pben gebruik ga maken. Bedankt hiervoor

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 05:07

Ik ben inmiddels alweer een poosje wakker maar gelukkig tegen verwachting in nog 2 uurtjes kunnen slapen. Dit is echt de eerste nacht dat het er zo in hakt. Ik heb al die tijd prima kunnen slapen en bleef altijd wel hoop houden maar deze diagnose was zo duidelijk dat het ineens echt klaar is. Ik merk ook dat ik het menselijk lichaam niet meer vertrouw, ze is zo fit en zo gezond helemaal geen klachten zoals omschreven staan en ondertussen zo ziek. Ik zit wel in mijn lijf maar voel eigenlijk fysiek helemaal niks, alsof ik er allemaal maar een beetje bij zweef.

Mirjam79

Re: Moeder alvleesklierkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:25

Wat verschrikkelijk. Van gezond, zo in eens doodziek zonder enige goede vooruitzichten.
Geniet van elkaar voor zolang het mogelijk is. Er zijn geen woorden voor...
Heel veel sterkte!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:39

Heel veel sterkte.

Mijn moeder is hier ook aan overleden, en hier was het binnen 2 weken over, maar eigenlijk weten we pas na een obductie die gedaan is waaraan ze is overleden (en echt uitsluitsel is er nog steeds niet, maar wel meer duidelijkheid). Ze moest geopereerd worden, week voor de operatie een CT-scan en MRI-scan, op beiden geen gezwel of wat dan ook te zien. Tijdens de operatie vonden ze een gezwel van 2.5 cm op de alvleesklier, maar dat stuk moest er toch uit voor wat anders, dus operatie kon doorgaan. Het was vreemd, maar geen reden om te stoppen zeiden ze. Er is gezocht naar uitzaaiingen, die waren er niet. En 8 dagen na de operatie was ze plotseling overleden. Niemand had dat verwacht, want alles leek goed. De verpleegkundige van die afdeling waar ze lag zei nog direct daarna: in de 20 jaar dat deze afdeling er is zijn er nog maar 2 personen overleden. Omdat wij wilden weten waaraan ze is overleden hebben we een obductie laten doen. Daar zijn 4 uitzaaiingen gevonden die er zeker weten tijdens de operatie niet waren. Gelukkig heeft ze zelf niet geweten dat ze het had, zij ging er van uit dat ze 2 weken na die zware operatie weer thuis zou zijn en dan verder kon herstellen. Die operatie voeren ze niet uit bij mensen met een levensverwachting van minder dan 5 jaar.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 08:00

Wat bizar zeg. Dan denk je bij de personen te horen die nog geopereerd kunnen worden en dan loopt het alsnog zo af. Is het al lang geleden? Ik ben zo bang dat ik me vanaf nu altijd zo moet voelen. We gingen zo vaak uit en leuke dingen doen en al die plekken zijn straks niet meer compleet zonder haar. We hopen volgende week nog een keer een nachtje naar een hotel te kunnen maar zoals ik al veel heb gelezen kan het met deze vorm zo vreselijk snel gaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:04

Ik vrees dat ik dat ook kan bevestigen, deze vorm kan extreem snel gaan. Probeer wat je wil doen echt zsm te doen. Zeg alles wat je nog wil zeggen, pak de tijd die je nog hebt. Heel veel sterkte

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:22

Pikeur schreef:
Wat bizar zeg. Dan denk je bij de personen te horen die nog geopereerd kunnen worden en dan loopt het alsnog zo af. Is het al lang geleden? Ik ben zo bang dat ik me vanaf nu altijd zo moet voelen. We gingen zo vaak uit en leuke dingen doen en al die plekken zijn straks niet meer compleet zonder haar. We hopen volgende week nog een keer een nachtje naar een hotel te kunnen maar zoals ik al veel heb gelezen kan het met deze vorm zo vreselijk snel gaan.

De operatie was niet voor kanker ook nog, dat was niet ontdekt, hoewel er eerst wel een vermoeden was. Biopten gaven geen kankercellen weer. Er was een afsluiting bij mijn moeder bij de galweg en dus moest er een kunstmatige galweg gemaakt worden. Er is gezegd dat meestal zo'n afsluiting kanker betekent, maar het is nooit aangetoond. Zelfs dus een week voor de operatie niet. Dan vinden ze tijdens de operatie een gezwel van 2.5cm, zonder uitzaaiingen (wel kwaadaardig), en na een week vinden ze 4 uitzaaiingen. Dus zo snel kan het helaas echt gaan. Dit was begin 2021. Mijn moeder is een lijdensweg verder bespaard gebleven, want ik heb ook gehoord dat er vaak tussen ontdekken van alvleesklierkanker en overlijden maar 4 tot 6 weken zit met heel veel pijn. Dus echt sterkte gewenst.
Dus wil je nog weg, doe het nu, deze week nog.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:30

Wat verschrikkelijk! Ik wil je heel veel sterkte wensen. Mijn duimen draaien voor een eventuele behandeling om jullie extra tijd samen te geven. Nogmaals heel veel sterkte voor jouw en je familie.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:32

Ik duim op een zo gunstig mogelijk scenario voor je moeder TS.
De prognose van deze vorm van kanker is heel slecht.
Na 5 jaar is nog 5% van de mensen die het noodlot van deze aandoening treft in leven.
Het kan dus zo zijn dat je nog wat langer van de aanwezigheid van je moeder mag genieten!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:53

Nee dat is echt geen optie meer om aan jaren te denken het is echt te erg. Ze werkte zelf in de zorg dus ze heeft genoeg gezien van het verloop inderdaad dus ze zei al de nadruk wil ik hebben op pijnbestrijding en niet op levensverlenging

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:34

Wat een vreselijk nieuws TS!
Ik wil je heel veel kracht en sterkte toewensen komende tijd :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:53

Wat ontzettend verdrietig :( en onwerkelijk. Laat alles vallen, besteed je paard uit als je deze hebt, neem vakantie, zoveel mogelijk tijd te besteden hebben voor je mams. Ik wens jullie heel veel sterkte en liefde voor de komende tijd.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:02

Wat een vreselijk nieuws TS! Heel veel sterkte en kracht voor jullie de komende tijd. :knuffel:
Maak zoveel mogelijk mooie momenten nog in de tijd die jullie nog hebben samen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:14

heel veel sterkte voor jou en je familie. :(:)

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:23

Mijn moeder kreeg op 62 jarige leeftijd de diagnose alvleesklierkanker met uitzaaiingen lever.
Ook zij heeft een jaar lang rugpijn gehad.
Het zat in een groot bloedvat vergroeid dus kon ook niet geopereerd.
Na de diagnose heeft ze nog 9 maand geleefd, ze is wel naar Duitsland geweest voor dendritsche cel therapie dit word inmiddels ook in nl toegepast https://www.supportcasper.nl
Bij haar sloeg het wel aan de tumor kromp .
Helaas kreeg ze een bloeding en stierf ze onverwachts,
Het stukje dat je bang bent dat je niet meer gelukkig word .
Het verdriet slijt, ik denk wel aan haar maar niet meer met verdriet en ook niet dagelijks. ik was toen 39 weken zwanger toen ze overleed. 2 weken later beviel ik , in het begin veel moeite gehad dat ze onze dochter net niet gezien heeft .
Maar ook dat kreeg een plekje.
Geniet nu nog samen , spreek uit wat je nog zeggen wilt.
Sterkte samen

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:41

Ach wat verdrietig, heel veel sterkte.
Wat anderen ook al schrijven probeer herinneringen te maken, praat veel maak foto's dat helpt e ht later.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:34

En video's, dat je haar stem kan horen , dat vond ik ook heel fijn , maar werd ik ook wel emotioneel van.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:55

Mijn vader had al een tijd last van een vage buikpijn. Hij ging naar de dokter maar er kwam niet zoveel uit. Tot het moment dat hij helemaal geel werd. Toen kwam er een echo en was de diagnose snel gesteld: alvleesklierkanker. Hij kreeg de diagnose op zijn 81ste verjaardag en heeft daarna nog 2 maanden geleefd, We hoopten allemaal dat hij langer zou leven en dat hij misschien zelfs geopereerd kon worden. Want zijn buurvrouw was in het jaar daarvoor met goed gevolg geopereerd (en die is inmiddels de 5 jarige overlevingsgrens al gepasseerd). Het kan dus wel. Je moet alleen een arts treffen die het aandurft (meerdere artsen hadden al aangegeven het niet te willen doen) en het hangt ook van het stadium af waarin de kanker verkeert. Bij haar was de operatie in het VU in Amsterdam.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:32

Wat een ellendige diagnose heeft je moeder gekregen. Ik gun jullie nog een mooie tijd samen om herinneringen te maken en vast te leggen. :knuffel:

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 19:16

Bedankt allemaal weer voor de reacties. We hebben net de opname gezien van de tumor en het was echt al heel erg. Hij was al helemaal om de omliggende bloedvaten en aderen heen gewikkeld dus opereren viel echt af. Vooral omdat hij ook al met een buikader verweven zit. Omdat ze nog zo fit is en dus echt geen klachten heeft kreeg ze wel de kans om nog een chemo kuur te proberen om wat te verlengen. Waar ze thuis absoluut geen chemo wilde is dat als je daar echt zit toch anders en ze wil het toch proberen en als de bijwerkingen te erg worden alsnog stoppen. Dus heel voorzichtig nog een beetje hoop dat we niet in weken hoeven te denken maar ze wil zelf wel alles per week bekijken dus dan doen we dat.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 19:18

ziezoziezo22 schreef:
Mijn moeder kreeg op 62 jarige leeftijd de diagnose alvleesklierkanker met uitzaaiingen lever.
Ook zij heeft een jaar lang rugpijn gehad.
Het zat in een groot bloedvat vergroeid dus kon ook niet geopereerd.
Na de diagnose heeft ze nog 9 maand geleefd, ze is wel naar Duitsland geweest voor dendritsche cel therapie dit word inmiddels ook in nl toegepast https://www.supportcasper.nl
Bij haar sloeg het wel aan de tumor kromp .
Helaas kreeg ze een bloeding en stierf ze onverwachts,
Het stukje dat je bang bent dat je niet meer gelukkig word .
Het verdriet slijt, ik denk wel aan haar maar niet meer met verdriet en ook niet dagelijks. ik was toen 39 weken zwanger toen ze overleed. 2 weken later beviel ik , in het begin veel moeite gehad dat ze onze dochter net niet gezien heeft .
Maar ook dat kreeg een plekje.
Geniet nu nog samen , spreek uit wat je nog zeggen wilt.
Sterkte samen

Ja dit is dan echt precies hetzelfde verhaal behalve dan dat ik niet zwanger ben. Wat heftig zeg. Heel erg bedankt voor het delen van je verhaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:11

Wat vreselijk verdrietig dat je moeder dit overkomt. Zo jong ook nog..

Ik heb mijn vader verloren aan slokdarmkanker. 3 maanden na de diagnose.
Dat was een hele rare tijd want alles ging zo snel. Je moet alles in het "normale" leven even laten en er voor je moeder zijn. Dat "normale" alledaagse leven beleef je namelijk toch niet zo als je normaal beleeft. Je leeft in een soort van roes. Standje automatische piloot. Je gedachte namelijk enkel bij haar en wat er komen gaat. Angst, onmacht en veel verdriet.
Zo heb ik het ervaren. Vooral verdriet om iemand waar je zo veel van houd zo te zien af takelen.
Ik heb veel naast mijn vader gezeten. Gewoon tv kijkend. Hij had een bed in de huiskamer. Je hoeft niks speciaals te doen. Enkel gewoon er vaak zijn.

Het verdriet is in het begin overweldigend als ze zijn overleden. Je wereld staat dan echt pas stil terwijl het daar buiten gewoon door gaat.
Ik vond het verschrikkelijk en heeft bij mij een dikke 3 maanden geduurd dat het ergste voorbij was. Bij mijn moeder duurde dit uiteraard lang. Die was in ene alleen. Dat vond ik verschrikkelijk. Haar zo verdrietig te zien. Ze is daarna een tijd bij ons in huis geweest. Daarna werd het milder en je kan dan ook wel weer eens lachen.
Je leert er mee leven zeg maar.
Je moet ook niks weg stoppen.gewoon lekker janken als jij dat wil.
Er komt weer een betere tijd al lijkt het nu van niet.
Ik denk nu veel aan de leuke dingen uit mn jeugd met mn vader. Kan naar fotos kijken zonder te gaan huilen. Eerder te lachen dat we een fijne tijd hadden vroeger. Tijd vol liefde.
Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt. Rouw verwerken is immers heel persoonlijk maar weet je beslist niet alleen bent.

Heel veel sterkte gewenst.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:33

Jeetje wat een vreselijke diagnose. Ik kan je m.b.t. pijnbestrijding meegeven dat er een Coeliacus blokkade bestaat. Pijnpolikliniek kan die blokkade geven. Daarmee wordt de pijn vanuit de bovenbuiksorganen geblokkeerd. Dat is echt iig een goed alternatief voor allerlei sufmakende pillen. Dan is ze iig helder in de fase dat ze mss nog zoveel mogelijk wil kunnen zeggen.
Andere tip: laat haar dingen opschrijven. Er zijn speciale boekjes; zoals bijv https://www.bruna.nl/boeken/oma-vertel- ... 9083261935 . Op die manier kunnen de kleinkinderen Oma ook later nog wat beter leren kennen. En filmpjes maken, fotoshoot.
Probeer te bedenken wat jij nog zou willen weten.
Mijn moeder is overleden toen ik 11 was en er is nog heel weinig…ik weet niet wat ze lekker vond of haar favo recept, film of whatever. Mooie plekjes of haar herinneringen aan de verliefdheid met je vader. Dat zijn voor haar ws ook fijne dingen om aan terug te denken.
Hoop dat het ondanks alle intensiteit ook een waardevolle periode voor jullie mag worden.
Dat je daar nu zo opeens mee geconfronteerd wordt, erg heftig. Veel sterkte, goed dat je een topic hebt geopend. Het is een plekje waar jij je verhaal kwijt kunt.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:41

Je zou misschien nog eens met die arts van supportcasper kunnen informeren.
Mijn moeder heeft eerst nog even chemo gehad, maar daar ging ze heel hard van achteruit,achteraf spijt van. Maar je pakt alles aan. zij was ook super fit bij de diagnose.
Hopelijk kunnen jullie nog een tijdje samen genieten.
Laatst bijgewerkt door ziezoziezo22 op 11-09-24 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt