Rollercoaster zonder noodknop?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:03

_Mar3 schreef:
Daarnaast ga ik mee met Pateeke. Je bent echt niet verplicht om de zorg van je zus op je te nemen als dat niet lukt of als je dat niet wilt.

Buiten dat, je kunt alleen voor een ander zorgen als je eerst optimaal voor jezelf zorgt.

Pittig TS, sterkte met de situatie en zet jezelf op nummer 1. Pas dan kan je er zijn voor anderen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:51

Goof schreef:
_Mar3 schreef:
Daarnaast ga ik mee met Pateeke. Je bent echt niet verplicht om de zorg van je zus op je te nemen als dat niet lukt of als je dat niet wilt.

Buiten dat, je kunt alleen voor een ander zorgen als je eerst optimaal voor jezelf zorgt.

Pittig TS, sterkte met de situatie en zet jezelf op nummer 1. Pas dan kan je er zijn voor anderen.

Dat bedoel(de) ik inderdaad ook :). Als je er zelf onderdoor gaat omdat je voortdurend bezig bent met voor anderen te zorgen en daarin te weinig aan jezelf denkt, dan kom je (vaak) in een situatie waarin je én niet meer voor jezelf en je gezin kan zorgen én je ook niet meer kan zorgen voor anderen om je heen.

TS, hoe lastig ook, vraag hulp bij de zorg voor anderen in je familie. Door hulp in te roepen, krijg je zelf meer ademruimte en kan je in plaats van op zorg gaan focussen op fijnere dingen / activiteiten doen. Ook dat is ontzettend belangrijk, voor jou, maar ook voor de ander(en). Het haalt de zwaarte, de druk, de spanning van de relatie met je familie. Dat wil niet zeggen dat je niet eens iets kan doen wat de ander helpt, maar je kan het dan hopelijk meer gaan doen vanuit "graag willen" in plaats vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid en verplichting.