Gevoelig voor geluid, oordoppen of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

conejo

Re: Gevoelig voor geluid, oordoppen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:22

Ik heb ook loops ik heb de switch de oude en de nieuwe quite en de Engage plus.

Ben begonnen met de Engage omdat ik door post covid snel overprikkeld raak door geluid. Zeker in winkels of drukke omgeving En schoolplein. Maar wou nog wel mensen kunnen horen praten.

Later ook voor als ik moest rusten de quite gekocht.

En toen de switch uit kwam die voor sinterklaas gekregen zodat ik per situatie kan aanpassen zonder te hoeven wisselen van oordopjes.

De nieuwe quite gekocht omdat die betere pasvorm zouden hebben voor kleinere oren en dat klopt.

Ik ben er heel blij mee. Gebruik nu vooral de quite en de switch. De andere 2 heb ik wel altijd bij mij, voor geval dat. Maar gebruik ze bijna nooit meer.

In het begin van mijn post covid heb ik ze heel veel gebruikt en merkte idd dat je aan de stilte gewend raakt en ze steeds sneller gaat pakken.

Door dat ik inmiddels een best goede balans heb gevonden en andere dingen weg neem die mij veel energie kosten (lopen, ga bij uitjes met de rolstoel) ik minder vaak de oordopjes nodig heb. In drukke winkels of plekken vooral binnen. Of waar de muziek hard staat doe ik ze nog wel in. Maar plekken en winkels waar het rustig is en geen muziek of heel zacht staat doe ik ze niet gelijk meer in. Idd i v.m. de gewenning.

Zelf merk ik dat als ik erg moe ben ik ze eerder nodig heb dan als ik minder moe ben (ben altijd wel moe door de post covid, maar inmiddels niet meer extreem uitgeput).
Stress zorgt er ook voor dat ik ze eerder nodig heb.

Nu na 1,5 jaar heb ik zelf een goede balans gevonden wanneer wel en niet te gebruiken.

De service van loop zelf ik ook super. Dus mijn advies is ze rechtstreeks bij hun te bestellen. Duurt wat langer voor je ze hebt. Vaak 10 werkdagen. Maar mij man had een keer de verkeerde kleur besteld. Kwam hij gelijk achter helaas orde niet meer de cancelen. Maar je heb 100 dagen uitproberen. Dus binnen die dagen gemeld en mochten ze houden en kregen geld terug. Heb mijn zusje blij met ze gemaakt.
Andere keer moesten we ze wel terug sturen, maar ook dat ging heel makkelijk.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:38

Ik slaap al 30 jaar met oordoppen, en ik kan niet meer zonder.
Ooit begonnen door een klapperende garagedeur bij wind.
Mijn oren zijn niet beschadigd hierdoor gelukkig (laatst nog laten controleren)
Beetje jammer vind ik het wel dat ik niet meer zonder kan slapen, maar ach, er zijn ergere dingen.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:17

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:26

Ik slaap altijd met oordoppen, al sinds 2010. Dat kwam door willen slapen overdag vanwege nachtdiensten. Ik werk nu al een hele tijd niet meer, maar slaap niet meer makkelijk zonder oordoppen. Dat heeft niets te maken met geluid, maar het voelt kaal of zo. Ik denk dat ik er wel aan zou kunnen wennen. Overdag gebruik ik een noise-cancelling koptelefoon. Daar kan wel wat muziek op; zo irriteer ik me niet aan alle geluiden waar ik last van heb, maar blijft mijn gehoor gewend aan geluid.

Ik word gek van;
- kinderen (waarom krijsen die krengen zo afschuwelijk)
- mensen met een schrille stem
- mensen die hele domme dingen zeggen

Ik word echt agressief, vooral van kinderen, en daar heb ik vooral zelf last van. Ik ben gejaagd, boos, kortaf en geirriteerd, maar aangezien een groot deel van de wereld ondanks overbevolking, klimaatverandering en dreigende oorlogen de neiging heeft zich voort te planten, en ze daar gewoon recht op hebben, is het aan mij zelf om hun bestaan buiten te sluiten. Het is MIJN probleem, en niet van de ander. Dat werkt prima met een koptelefoon. Doordat je daar wel iets van geluid op af kunt spelen krijg je dus geen gehoor dat gewend is aan stilte. Perfect!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:27

Hermelijnhof schreef:
Ik slaap altijd met oordoppen, al sinds 2010. Dat kwam door willen slapen overdag vanwege nachtdiensten. Ik werk nu al een hele tijd niet meer, maar slaap niet meer makkelijk zonder oordoppen. Dat heeft niets te maken met geluid, maar het voelt kaal of zo. Ik denk dat ik er wel aan zou kunnen wennen. Overdag gebruik ik een noise-cancelling koptelefoon. Daar kan wel wat muziek op; zo irriteer ik me niet aan alle geluiden waar ik last van heb, maar blijft mijn gehoor gewend aan geluid.

Ik word gek van;
- kinderen (waarom krijsen die krengen zo afschuwelijk)
- mensen met een schrille stem
- mensen die hele domme dingen zeggen

Ik word echt agressief, vooral van kinderen, en daar heb ik vooral zelf last van. Ik ben gejaagd, boos, kortaf en geirriteerd, maar aangezien een groot deel van de wereld ondanks overbevolking, klimaatverandering en dreigende oorlogen de neiging heeft zich voort te planten, en ze daar gewoon recht op hebben, is het aan mij zelf om hun bestaan buiten te sluiten. Het is MIJN probleem, en niet van de ander. Dat werkt prima met een koptelefoon. Doordat je daar wel iets van geluid op af kunt spelen krijg je dus geen gehoor dat gewend is aan stilte. Perfect!

Ik voel deze tot in het diepst van mijn ziel :') Heb je je al gemeld in het kindvrij topic? :D

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:28

VuurVleugels schreef:
Ik voel deze tot in het diepst van mijn ziel :') Heb je je al gemeld in het kindvrij topic? :D

Nee. Heb ik lotgenoten? :-)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:39

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:21

Ik slaap met de Alpine Deep Sleep oordoppen (in de kleinste maat). Ik vind ze goed dempen en voel ze als zijslaper niet zitten. Ze zijn bedoeld om mee te slapen, maar het is uiteraard niet verboden om ze ook overdag te dragen :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:49

Dropveter101 schreef:
Ik heb ze binnen, en ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld. Ik weet niet of dat aan mijn te hoge verwachtingen ligt of dat ik iets verkeerd doe ,maar online las ik ervaringen over de quiet dat het echt niet mogelijk was om een normaal gesprek te voeren, maar ondanks dat het natuurlijk wel iets dempt merk ik amper verschil met de Engage of Experience stand (heb de switch).

Balen, nu had ik toch nog gehoorbescherming nodig voor festivals dus ik zal ze wel houden maar voor omgevingsgeluiden (met een open raam) doen ze nauwelijks iets.

Heb je de goede maat dopjes erin zitten? Te klein of te groot kan ervoor zorgen dat de vacuüm niet goed wordt en je dus minder demping hebt dan je zou willen.

Mijn echte quiets (dus niet de switch) dempen best goed. Ben een hele lichte slaper en ze halen echt wel goed de meeste hardere geluiden weg. Kan bijvoorbeeld ook een ventilator hard aanzetten nu het zo warm is op de slaapkamer.

Een heel verschil met mijn engage die meer de omgeving wat dempt. Maar daarmee hoor ik verder alles nog wel. Ik kan er net mee praten, maar met een gesprek wil ik nog wel eens een oortje uit halen om net even wat beter te verstaan wat iemand zegt.

De experience heb ik voor concerten maar ik ben ze kwijt. Geen idee waar ze zijn dus ik had laatst in het Ziggo Dome de engage in. Gelukkig was het niet zoveel muziek maar meer show en spektakel dus was het eigenlijk perfect. Voor muziek vond ik de experience wel echt fijner.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:45

Dropveter101 schreef:
Ik heb ze binnen, en ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld. Ik weet niet of dat aan mijn te hoge verwachtingen ligt of dat ik iets verkeerd doe ,maar online las ik ervaringen over de quiet dat het echt niet mogelijk was om een normaal gesprek te voeren, maar ondanks dat het natuurlijk wel iets dempt merk ik amper verschil met de Engage of Experience stand (heb de switch).

Balen, nu had ik toch nog gehoorbescherming nodig voor festivals dus ik zal ze wel houden maar voor omgevingsgeluiden (met een open raam) doen ze nauwelijks iets.

Wat jammer dat ze tegenvallen. Ik denk ook echt dat losse modellen veel beter werken in verschillende omstandigheden. Als ik mijn (losse) quiets in bed in heb en mijn man zegt nog wat tegen me, dan hoor ik echt geen losse woorden. Ik moet dan echt 1 loshalen om een gesprek te kunnen volgen.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:48

MonaLieske schreef:
Ik slaap met de Alpine Deep Sleep oordoppen (in de kleinste maat). Ik vind ze goed dempen en voel ze als zijslaper niet zitten. Ze zijn bedoeld om mee te slapen, maar het is uiteraard niet verboden om ze ook overdag te dragen :)

Ik heb deze ook gekocht. Ben benieuwd :j

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:39

Een vraag Voor de loop gebruikers!

De komende tijd ben ik vrijwilliger op een aantal events. Ik sta achter de bar met harde live (carnavals)muziek.
Nu leek het me verstandig om toch iets van gehoorbescherming aan te schaffen.
Ik wil de muziek dus dempen maar ik moet natuurlijk wel nog horen wat mensen willen bestellen..

Hebben jullie dan tips welke versie ik het beste kan bestellen?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:47

Engage! Die focust op stem en vertroebeld de rest. De Experience doet het omgekeerd. Je kan ook de Switch nemen, dan kun je zelf kijken wat het beste werkt en hem voor meerdere dingen inzetten. Ik had eerst alleen de Engage, maar vond het jammer dat die hij concerten de muziek vertroebelde. Heb nu de Switch (2) en die is echt ideaal. Soms wissel ik het ook per oor af namelijk, als ik rechts van me naar een gesprek wil kunnen luisteren dan doe ik links op standje Quiet en rechts op Engage. Het is even een investering, maar het is het echt waard! Switch is overigens wel wat beter zichtbaar dan de Engage, de Engage valt iets meer weg in je oorschelp (zeker de transparante).

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:03

Dank voor de snelle reactie VuurVleugels!!! _/-\o_