Lukasje schreef:“ Overigens heb ik zelf moeite met termen als "het een plekje geven" "er overheen (of doorheen) komen". In het begin dacht ik dat dat betekende dat ik in een tijdelijke staat was en daarna zou ik weer mezelf worden zoals het was toen alles nog "normaal" was.
Ondertussen zie ik rouwen bij zullen grote verliezen meer als een soort permanente staat van leren je aan te passen aan iets traumatisch dat je hele wezen, je hele persoon heeft verandert. ”
Deze vind ik wel een eye opener voor mezelf. Bijna 2 jaar na mijn groot verlies word ik soms depri van het gevoel dat ik nog steeds struggle met het verlies, dat ik het nog geen plek heb kunnen geven (zoals iedereen je zegt), dat het nog zo’n pijn doet … Maar mss wordt het idd nooit meer zoals voordien.
Ik snap wat je bedoelt maar ik kan inmiddels toch wel zeggen dat het ‘een plekje heeft gekregen’. En ja dat is iets blijvends. Het is iets wat je met je meedraagt en nooit weggaat, maar het heeft een plekje. Niet meer prominent dagelijks groot in mijn leven, maar aan de zijkant. Het is iets sluimerends. Het heeft me gevormd en gemaakt tot wat ik nu ben. Het maakt deel uit van wie ik ben. Dus ja het heeft een plekje gekregen en ik kan ermee dealen. Het doet niet meer dagelijks veel pijn, het is ook geen zwerend litteken meer die ik regelmatig voel. Het is een soort genezen litteken, een klein beetje zichtbaar maar hij zal nooit weggaan.
2 jaar is ook nog niet zo lang voor groot verlies. Bij mij begon het draagbaarder te worden na 5 jaar. Toen merkte ik dat het veranderde, hoe ik er naar keek en wat ik erbij voelde. Iedereen moet zijn verlies of trauma op zijn eigen manier verwerken en daar staat geen tijd voor. Neem die tijd. Ga je emoties aan, druk ze niet weg. Maar blijf er ook niet in hangen. Zoals hierboven staat: neem dagelijks of wekelijks even de tijd om ze onder ogen te zien en probeer ze daarna ook weer ‘op te bergen’.
Is moeilijk, maar het is belangrijk om in het nu te blijven. Sterkte!