Hoe leren verpleegkundigen bloed prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:55

Essie73 schreef:
Dat klopt wel, bij 70% van de mensen die zeggen moeilijk te prikken te zijn lukt het prima. Dat kan natuurlijk ook mijn ervaring zijn, het gebeurd maar zelden dat ik geen ader vind. En als ik echt geen ader vind, prik ik niet. Wij hebben een veneviewer die we erbij kunnen pakken. Zelf gebruik ik die niet graag omdat ik wil voelen hoe diep de ader zit, dat verteld de viewer er niet bij.
Wanneer iemand zegt moeilijk te prikken te zijn, neem ik dit serieus maar voel wel altijd even zelf.

Ik schijn makkelijk te prikken aderen hebben. Ik ben alleen zelf een paniek-geval dus ik ga er altijd zelf al bij liggen. Wel heel blij dat die aderen tenminste makkelijk zijn. _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:58

Bij mij prikken ze vaak door de ader heen. En dan krijg ik een blauwe plek. Het gaat veel beter als ze in de buurt van een splitsing prikken, maar daar zijn ze vaak te eigenwijs voor... :+ want mijn aders zijn wel goed te zien dat is het probleem niet. Ze moeten alleen blijkbaar meer kracht zetten dan ze gewend zijn en schieten dan door

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:58

Essie73 schreef:
Dat klopt wel, bij 70% van de mensen die zeggen moeilijk te prikken te zijn lukt het prima. Dat kan natuurlijk ook mijn ervaring zijn, het gebeurd maar zelden dat ik geen ader vind. En als ik echt geen ader vind, prik ik niet. Wij hebben een veneviewer die we erbij kunnen pakken. Zelf gebruik ik die niet graag omdat ik wil voelen hoe diep de ader zit, dat verteld de viewer er niet bij.
Wanneer iemand zegt moeilijk te prikken te zijn, neem ik dit serieus maar voel wel altijd even zelf.

Ja laatste keer heb ik niet alleen gezegd lastig te prikken maar ook dat het bijna altijd meerdere keren prikken door meerdere personen is en ik nu bang ben :') Die vrouw lukt het ook niet in 1 keer maar was wel stuk serieuzer in het voorzichtig voelen en prikken

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:59

MyWishMax schreef:
Essie73 schreef:
Diepe aderen, rollende aderen en hele dunne aderen aanprikken is een kwestie van ervaring. Het is helemaal niet raar om te vragen of je door een ervaren prikster/prikker geprikt mag worden. Zeker als je echt lastig te prikken bent zal die er uiteindelijk toch wel bij gehaald worden. Dus dan maar beter meteen. Scheelt jou een hoop ellende.
Als je voor een standaard bloedonderzoek komt kun je ook nog vragen of ze het capillair afnemen. Dat lukt altijd! Vingerprikje en dan vangen ze de bloeddruppels op in microbuisjes.

Als ze dat dan ook serieus zouden nemen :') Misschien zijn er hier te veel mensen die zeggen lastig te prikken te zijn die dat niet zijn, want als ik het hier aangeef dan 'zal dat wel meevallen' en vervolgens wordt er tig keer mis geprikt, ander gehaald en weer mis. Het is echt heel zeldzaam dat ze me serieus nemen en er iemand is die het ook binnen 3 keer lukt. Zelfs keer met contrastvloeistof in moeten spuiten 4 mensen aan bed gehad en beide armen geprikt voordat er iemand kwam die het wel lukte. Of met infuus vlak voordat ze het opgaven toch nog gelukt door ambulance broeder.

Nu ben ik er ook serieus bang voor en dan werkt het niet als ze je niet serieus nemen. Maar ik gok dat het er makkelijker uit ziet bij mij als dat het is ook.

Wel heel interessant om te lezen hoe ze het leren.

Dit is ook mijn ervaring. Ik ben al eens bijna de deur uitgelopen omdat ik merkte dat het weer niet serieus werd genomen. Toen werd er toch snel iemand anders gehaald en diegene lukte het ook niet in een keer. "Oja, je bent inderdaad een lastige." "Ja, dat zei ik toch?"
Mijn bloeddruk is heel laag, de aderen liggen vrij diep én rollen. In mijn handen zijn ze wel vrij goed te vinden maar daar schieten ze alle kanten op.

Kloesje

Re: Hoe leren verpleegkundigen bloed prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:13

Ik heb het idee dat ze ook echt niet naar je luisteren wanneer je zegt dat je lastig te prikken bent. Laatste keer bont en blauw en de nodige watjes naar huis gegaan. Zei ik na die tijd, willen jullie in mijn dossier zetten dat ik lastig te prikken ben? Zeiden ze: oh dat mag u de volgende keer gewoon zelf aangeven hoor...
Ja ja.. dat had ik ook gedaan, maar daar wordt toch niks mee gedaan :+

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:15

Onali schreef:
Niet op elkaar, dat mag niet.
Op poppen, veel theorie, namaakdingen.
En uiteindelijk de patiënt zelf.

Hoezo mag dat niet? Ik ken een aantal verpleegkundigen en ze oefenen onder andere toch echt op elkaar. Zou ik nooit doen, daar niet van. :')

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:21

Ik vind het ook echt bizar dat je niet op elkaar mag oefenen?
In mijn opleiding was dat wel zo en volgens mij nog steeds. Je kon wel altijd weigeren natuurlijk.

Ik ben dus zelf verpleegkundige en heb heel goed zichtbare aders. Helaas door medicatie zijn ze allemaal erg hard en prikken ze er meteen door. In mijn elleboog ben ik heel moeilijk te prikken.
Ik ben begin deze maand bevallen en heb vooraf in het ziekenhuis gelegen, ik heb op 3 dagen tijd 5 verschillende infusen gehad :+ Maar dan nog wouden ze me niet geloven dat ik lastige aders heb :')
Maar toen ik nog op de spoedeisende hulp werkte, plaatste ik gemakkelijk zo'n 20 infusen per dag (wat lastiger plaatsen is dan een gewone bloedafname) en zeiden veel mensen ook dat ze moeilijk te prikken waren terwijl het niet zo was. Ik denk dat sommige "lastig te prikken zijn" door angst en verpleegkundigen die hun tijd niet nemen om een goede ader te zoeken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:32

nevica schreef:
Onali schreef:

Hoezo mag dat niet? Ik ken een aantal verpleegkundigen en ze oefenen onder andere toch echt op elkaar. Zou ik nooit doen, daar niet van. :')

Gediplomeerde verpleegkundigen? Of leerlingen?

Het zijn medische procedures, op school zijn lang alle spullen niet steriel (meer) het overzicht om 20+ mensen in de gaten te houden of alles goed gaat. Ziekenhuis is een steriele omgeving, school ... niet bepaald. Those who can't, teach :+
Wie zegt dat de docent (nog) kan prikken, die zie ik namelijk geen BIG scholing doen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:38

Ja wel al gediplomeerd die al in het ziekenhuis werken inderdaad. :j

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:42

Essie73 schreef:

Veneviewer, is dat een echo-apparaat? Ik ben erg makkelijk te prikken voor bloedafname, infuus is echter heel lastig. Dan pakken ze zo'n ding erbij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:48

Ik ben heel gemakkelijk te prikken, daardoor ben ik er denk ik ook niet bang van.
Mijn moeder heeft een rollende ader en die word ook niet blij als ze weer eens moet prikken.
Ik zou er ook geen moeite mee hebben als ze zeggen dit is een beginner, mag die prikken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:54

Ik heb het geleerd door op een oefen arm te prikken. Nadat je daar het "examen" in gehaald heb moest ik een aantal keer onder begeleiding prikken, daarna mocht het zelfstandig.

Op elkaar oefenen deden wij aan het begin wel in het ziekenhuis. Ik ben nog al vaak de pineut geweest, ook voor examens enzo. Makkelijke te prikken, dus vonden collega's het fijn om weer vertrouwen te krijgen.

Op een gegeven moment mocht het niet meer, door dat er natuurlijk aan elke handeling risico's zitten. Kans op infectie, of schade door verkeerd prikken. Toen mochten we dus alleen nog op patiënten prikken.

Onder echo geleiding prikken is even wennen, maar prima te doen. Moet ik er wel bij zeggen dat echo een onderdeel van de opleiding is, dus dat die aflezen wat gemakkelijker is dan voor de meeste verpleegkundige.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:05

mysa schreef:
Essie73 schreef:

Veneviewer, is dat een echo-apparaat? Ik ben erg makkelijk te prikken voor bloedafname, infuus is echter heel lastig. Dan pakken ze zo'n ding erbij.

Je ziet dit:

Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:17

Ik ben in mijn handen en armen niet eens meer te prikken.
Gewone priklab wil het ook niet meer proberen, moet er voor naar het ziekenhuis.
Krijg al lang infusen in mijn voeten en inmiddels ook het bloedprikken en zelfs dat lukt slecht. 2 jaar terug zelfs ‘s nachts IC artsen die echt niet meer wisten waar te prikken en uiteindelijk (na 3 uur proberen door verschillende verpleegkundigen en artsen) maar via de slagader in de pols bloed hebben afgenomen, was niet fijn :n
En infusen blijven ook niet zitten, soms maar enkele uurtjes.
Heb ook een tijd een picc lijn gehad, zowel voor infusen als bloedafname. Dat ging wel goed. Maar voor bloedkweken mochten het dan weer niet uit de picc lijn |(

Eerder toen het prikken lastig was maar wel te doen, liet ik wel mensen oefenen om te prikken maar tegenwoordig ben ik echt heel kieskeurig wie er mag proberen te prikken. Is niet altijd begrip voor, tot ze het geprobeerd hebben :+

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:02

Wat naar om al jullie negatieve ervaringen met prikken te lezen! Zeker omdat het plaatsen van een infuus de meest voorkomende handeling in een ziekenhuis is.

Ik ben zelf verpleegkundige en ook wij mocht niet op elkaar prikken op school. Gelukkig zijn er op de werkvloer altijd wel collega's die als proefpersoon willen fungeren.
Ik bied dit zelf ook altijd aan aan onze studenten of nieuwe collega's met weinig ervaring, want uiteindelijk is er geen enkele fantoomarm die écht kan simuleren hoe een vat voelt.

Je leert deze handeling het beste door het vaak te doen. Als het lukt bij voorkeur met toenemende moeilijkheidsgraad. Soms is het ook leerzaam om weer eens bij iemand anders mee te kijken, sommige collega's hebben nog wel eens een handig bruikbaar trucje waardoor je zelf ook weer handiger wordt!

Ik sluit me overigens aan bij de collega's hierboven, bij de meeste patienten die zeggen dat ze moeilijk te prikken zijn valt het wel mee en lukt het in 1x. Als ik doorvraag dan gebeurd het vaak dat iemand anders ze verteld heeft dat ze moeilijk te prikken zijn.
Dit is natuurlijk wel erg vervelend voor de mensen die daadwerkelijk moeilijk te prikken zijn. We staan (meestal) open voor de voorkeuren van de patiënt, mensen die écht moeilijk te prikken zijn weten vaak heel goed wat wel en wat niet werkt. Het is ook aan ons om de grenzen van ons eigen kunnen te erkennen en tijdig zwaarder geschut in te zetten!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:42

Essie73 schreef:
Je ziet dit:

[ [url=m/6gqxM2.webp]Afbeelding[/url] ]

Ah, wat mooi! Ik heb toen de monitor niet gezien. Alleen weet je dan natuurlijk nog niet hoe diep je precies moet, lijkt me.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:51

Essie73 schreef:
Oh en wat makkelijke aderen zijn?

[ [url=m/jNgtPi.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toch zijn deze niet altijd makkelijk om te prikken :+
Vaak enorme rollers..

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:06

Interessant om mee te lezen. De Venevieuwer ken ik niet.
Afgelopen jaar was mijn arm na veelvuldig bloedafname (ook slagaderlijk) compleet blauw en paars uitgeslagen. Op een gegeven moment wilde ik echt niet meer geprikt worden. Maar moest wel, zowel bloedprikken als infuus.
Ze hebben toen uiteindelijk iemand van de IC gevraagd om met een echo apparaat te kijken naar mijn ader en aan de hand daarvan geprikt.
Maar dat is een andere dan de Venevieuwer zoals hierboven.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:07

Onali schreef:

Als geneeskunde student heb ik het wel degelijk op mede studenten geleerd :’) eerst een uurtje op een pop en dan op elkaar

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:16

Gianti schreef:
Onali schreef:

Als geneeskunde student heb ik het wel degelijk op mede studenten geleerd :’) eerst een uurtje op een pop en dan op elkaar

Geneeskunde is een andere opleiding dan verpleegkunde.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:29

Kloesje schreef:
Ik heb het idee dat ze ook echt niet naar je luisteren wanneer je zegt dat je lastig te prikken bent. Laatste keer bont en blauw en de nodige watjes naar huis gegaan. Zei ik na die tijd, willen jullie in mijn dossier zetten dat ik lastig te prikken ben? Zeiden ze: oh dat mag u de volgende keer gewoon zelf aangeven hoor...

En wat verwacht je dan juist dat er gedaan zou worden? :o
Hier dezelfde ervaring als veel collega-verpleegkundigen: lang niet iedereen die zegt dat ze moeilijk te prikken zijn, zijn het ook.
Anderzijds wordt de term ook soms "misbruikt" om de "onkunde/mindere prikdag" van prikster te verdoezelen... Het zelf doen mislukken en dan zeggen: oh, jij bent moeilijk te prikken. :+
En hoe het dan komt dat het soms toch mislukt ondanks een ervaren prikker en een moeilijk te prikken patiënt? Omdat wij verpleegkundigen ook maar mensen zijn en al eens een mindere dag hebben. En je weet dat niet op voorhand...soms heb je van die dagen dat je precies niks meer kan :D

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:31

Leuk om deze ervaringen te lezen en te leren hoe zo’n opleiding dan in elkaar zit. Ik ben normaal gesproken super makkelijk te prikken, maar had laatst ineens een keer dat ze het echt niet voor elkaar kregen. Toen hebben ze het de anesthesist maar laten doen :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:35

Vroeger als kind moesten ze me met 3 man vastbinden...ja letterlijk....

Daar komt mijn angst vandaan...
Laat ik nu een auto-imuumziekte hebben waardoor ik elke 4 weken geprikt moet worden...

Is een hele tijd goed gegaan tot ik een eigenwijze man had... Geen slangetje willen gebruiken, terwijl ik van het aanklikken dus echt out kan gaan.
Prikt ie nog 2x fout.. " ja jij bent moeilijk te prikken,.jouw aderen, ik kan heel goed prikken"
Ik ben toen ZO boos geworden!

Heb hem uiteindelijk verteld dat hij uit mijn bicep moest prikken omdat die ader er door de stress bovenop lag en hij die wel kon zien

De volgende keer toen ik het vertelde aan een van zn collegas werd ze laaiend ..mijn aderen zijn prima..ik mag altijd om het speciale naaldje met slangetje vragen en ik ben niet moeilijk te prikken.

Tegenwoordig vraag ik om een ervaren vrouw als ik weer moet prikken en het liefst ga ik altijd op maandagmiddag naar dezelfde.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:41

Hier nog een lastig te prikken persoon :+ hoogtepunt was wel toen ik voor mijn zwangerschap 3x terug moest komen voordat er iemand aan het werk was die mij geprikt kreeg. Je had mijn armen moeten zien, beide echt volledig blauw geprikt van muis tot bovenarm.
In het zkh zoeken ze echt de meest ervaren prikker erbij, vaak moet ik zelfs naar een afdeling waar toevallig die of die staat, die echt goed kan prikken. Niet zelden dat uiteindelijk de anesthesist moet komen.

Het lastige bij mij is dat mijn vaten er blijkbaar wel makkelijk uit zien, dus als ik aangeef dat het ontzettend lastig is me te prikken krijg ik standaard "Oh, maar deze ziet er juist heel goed uit! Ik ga het toch even proberen." En 9vd 10x is het na 3x toch "Oh... ik ga er toch maar even iemand bij halen."

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:56

Xandyandme schreef:
Kloesje schreef:

En wat verwacht je dan juist dat er gedaan zou worden? :o
Hier dezelfde ervaring als veel collega-verpleegkundigen: lang niet iedereen die zegt dat ze moeilijk te prikken zijn, zijn het ook.
Anderzijds wordt de term ook soms "misbruikt" om de "onkunde/mindere prikdag" van prikster te verdoezelen... Het zelf doen mislukken en dan zeggen: oh, jij bent moeilijk te prikken. :+
En hoe het dan komt dat het soms toch mislukt ondanks een ervaren prikker en een moeilijk te prikken patiënt? Omdat wij verpleegkundigen ook maar mensen zijn en al eens een mindere dag hebben. En je weet dat niet op voorhand...soms heb je van die dagen dat je precies niks meer kan :D

Hier geen problemen als ik het aangeef, maar ik vind het vooral heel fijn als ze dan echt tijd nemen om de ader te zoeken (en te vinden) voor ze prikken. De meesten voelen dan eerst goed voor ze een naald pakken. En dat maakt dan ook dat ze meteen goed prikken. Ze liggen diep en springen graag, aldus de prikkers tot nu toe. Ze vinden het alleen maar fijn als ik het zo aangeef. Dan weten ze waar ze op moeten letten.