Vrienden maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:16

germie schreef:
Bedenk verder dat vrienden komen en vrienden gaan. Bijna niemand heeft een vriend of vriendin voor het leven. Vaak is dat a1-2 jaar en dan komen er weer anderen.

Oh dit herken ik totaal niet moet ik eerlijk zeggen. (Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet waar kan zijn, maar het is zeker geen gegeven)
Er zijn wel eens wat vriendschappen verwaterd of mensen waarvan je verwacht dat het een duurzaam contact was, maar dat niet bleek. Ik ben de 'bijna niemand' met vrienden die ik al >20 jaar heb. Dat is echt mijn -core-vriendengroep (de langste vriendschap hieruit is zo'n 35 jaar <3 we kunnen ons niet meer herinneren hoe oud we waren toen we bevriend raakten)
Ik/we hebben nog meer vriendengroepen en losse mensen die wat korter bestaan, maar ook die gaan inmiddels de 10 jaar wel over. Dat zijn ook wat meer onze thema vriendengroepen (een stel autogekken, een stel paardengekken (2x), dan heb je nog de band van mijn man...)

Heb ik met iedereen dagelijks intensief contact? Nee hoor, dat is ook nergens voor nodig (ain't nobody got time for that)

Nou zal dit lang niet voor iedereen aantrekkelijk klinken, en ik wil ook geenzins beweren dat dit de heilige graal is. Sommige mensen hebben 1 goed contact en hebben daar genoeg aan.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 20-07-24 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:20

Even zijlijn... bedenk wel dat vriendschappen van 2 kanten komen, dus op een bapaalde manier ook weer verplichting is.
Klinkt negatief maar zo bedoel ik het uiteraard niet.
Hier zo n beetje hetzelfde - geen vriendin(nen) of vriendengroep physiek hier in de buurt
Alleen mijn partner en ik.

Zo heeeeeel af en toe mis ik het maar dan denk ik ook aan de "verplichting" want een vriendschap moet je ook onderhouden en dat is mij persoonlijk te veel. Want Partner, dieren, baan, huishouden mijn hobby... en het dan plannen hier om heen.
Mijn partner en ik hebben dan ook nog ons "eigen" dingen die totaal verschillend zijn .
Ik heb wel door mijn Hobby een grote kennis kring - over heel Europa en af en toe ontmoet ik er een ( waar het dan ook niet alleen over het hobby gaat ) Dat is dan superleuk .
Ik heb wel een netwerk van familie en ook oude "vrienden" ( verder weg) op die ik terug kan vallen en hun op mij.
Al met al hebben manlief en ik laatst vast gesteld, dat wij echt niet "sociaal " zijn en graag op ons zelf,haha
Alleen maar niet eenzaam.

belle_boef

Re: Vrienden maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:24

Joh, wie zit er nu te wachten op al die waarschuwing. TS zoekt vrienden en is op zoek naar manieren.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:29

Een herkenbaar verhaal, maar al die suggesties hier om aan sociale dingen deel te nemen zijn voor mij geen oplossing en als ik TS haar verhaal goed interpreteer zal jij ook iets meer nodig hebben dan dat.

Ik ben ook altijd bang dat ik mezelf teveel opdring of dat ze niet zitten te wachten op een vriendschap erbij waardoor ik vaak een afwachtende houding heb uit angst mensen af te stoten als ik dat niet zou doen. Maar eigenlijk is dat, heb ik me recentelijk gerealiseerd, juist waarom ik nooit een vriendschap vind. Mijn afwachtende en “ik wil absoluut niet als opdringerig of clingy over komen” maakt juist dat ik voor de ander afstandelijk en “blijf maar op afstand” over kom. En dat er dus van hun uit ook geen investering komt in een potentiële vriendschap. Die investering moet er wel zijn vanuit beide kanten om potentieel uiteindelijk tot een vriendschap te kunnen komen.

Dus buiten het opzoeken van mensen in sociale settings (je moet je immers ergens het eerste contact maken) wil ik je ook meegegeven dat je zelf best wel meer initiatief mag nemen in interacties. Probeer daarin wat risico te nemen ipv bang te zijn dat je teveel doet en het daardoor verpest. Ja dat zal vast wel een keer gebeuren dat de ander dan afhaakt, maar dan was dat duidelijk niet de persoon voor jou. Als je jou persoon tegen komt dan wordt jou inzet, die vanuit jou eigen ik komt, niet als teveel gezien.

Het verhaal van dividend vind ik ook heel helder en zou ik zeker nog eens goed nalezen als je dat nog niet gedaan hebt.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:31

Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Ik maak ook niet gemakkelijk vrienden en dat werd helemaal weinig toen we naar Australie verhuisden. Met kinderen word het dan helemaal lastig. Ik zag de tips voor honden wandel groepen.
Je kan ook evt met een kennis af en toe koffie gaan drinken. Evt met de hond als tussenstop bij een wandeling

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 09:48

germie schreef:
Bedenk verder dat vrienden komen en vrienden gaan. Bijna niemand heeft een vriend of vriendin voor het leven. Vaak is dat a1-2 jaar en dan komen er weer anderen.
Als je echt op zoek gaat vind je het vaak toch niet. Hou dat ook in je achterhoofd. Het komt of het komt niet. Maar ga niet bij de pakken neerzitten als het er niet komt.
Ik heb ook geen grote vriendengroep. Maar ik heb bijvoorbeeld 1 vaste duikbuddy voor al meer dan 10 jaar. We doen ook niets anders samen dan duiken, zien elkaar verder nooit. Maar deze persoon kan ik wel tot een vaste vriend rekenen. Als ik echt wat zou hebben zou die me helpen.

Voor fotografie heb ik (nog) geen vast maatje. Ik doe dat nog niet zo lang, en dan moet je gewoon nog de mensen gaan ontmoeten.

Omdat ik geen wedstrijden meer rij met het paard zijn de vrienden die wel doorgingen min of meer verwaterd. Kan ik niets aan doen, kunnen zij niets aan doen, maar interesses veranderden.

Zou ik vrienden gaan zoeken op festivals of met bordspellen, dan zou ik niet de mensen treffen die bij mij passen, ik ben niet van de festivals en spellen. Dus als je echt wat zoekt moet je ook kijken of de activiteit bij je past. Een keer proberen kan natuurlijk nooit kwaad.

Met grote groepen iets gaan doen, dan blijft het een groepsactiviteit, maar daar komen geen vriendschappen uit is mijn ervaring. Ik ben een keer met zo'n wandeling meegeweest.

Ik heb overigens wel gestudeerd, maar ben nooit lid geweest van een studentenvereniging, ik had er niets mee en heb ook echt niets gemist. We hadden de Keiweek voordat het studiejaar begon en daar ben ik na 2 dagen mee gestopt omdat het om drinken ging en ik nog steeds niet drink (hooguit een wijntje of biertje, ik ben nog nooit aangeschoten of dronken geweest en dat vind ik prima. Ik was en ben ook altijd de BOB, en dat vind ik niet erg). De introductie van mijn studie was een kamp van 5 dagen waar ik ook na 3 dagen samen met een andere studiegenoot weer naar huis gegaan ben. Ook hier draaide het alleen om zuipen. Die studiegenoot is nog een tijdje een vriend geweest. Maar dat is verwaterd nadat hij door niets te willen doen mijn studiereis naar China verpest heeft. Ik kon de hele opdracht alleen gaan doen en dat was te veel om alleen te doen. Hoewel iedereen dat erkende en ik absoluut aan de bel getrokken heb kwam er geen hulp.

Op de middelbare school had ik 1 goede vaste vriendin. Dat is verwaterd toen we beiden na school wat anders gingen studeren.

Oh ja, verder wil ik je wel waarschuwen voor mensen die je vrienden lijken te zijn, maar alleen maar van je nemen. Ik heb dat helaas veel meegemaakt. Omdat ik handig ben met jonge paarden, met trailerladen bij dieren die dat niet willen, met bekappen voor noodgevallen, veel gratis les gegeven heb in dressuur en springen, en met duiken ook instructeur in alles ben en op sommige vlakken 1 van de meest ervaren instructeurs/duikers in Nederland, zijn er mensen die vriendelijk zijn. En dan denk jij op een gegeven moment ik help je wel even met dit of dat. En als het dan uiteindelijk puntje bij paaltje komt word je gedumpt. Mijn kennis en kunde is ook niet gratis gekomen, en je hebt mensen die heel gehaaid proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het is heel moeilijk om te ontdekken wie fair naar je is en wie alleen komt nemen.

Herkenbaar, tijdens mijn studie was ik bijvoorbeeld ook geen type om met zo'n week mee te doen of bij een vereniging te gaan. Ik spreek ook niemand meer van die tijd. Van de middelbare school heb ik een goeie vriendin over gehouden maar zij woont aan de andere kant van het land en dan is even afspreken voor een middagje ook zelden haalbaar.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 09:48

wortel115 schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Ik maak ook niet gemakkelijk vrienden en dat werd helemaal weinig toen we naar Australie verhuisden. Met kinderen word het dan helemaal lastig. Ik zag de tips voor honden wandel groepen.
Je kan ook evt met een kennis af en toe koffie gaan drinken. Evt met de hond als tussenstop bij een wandeling

Goeie!

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 09:50

Dorus schreef:
Een herkenbaar verhaal, maar al die suggesties hier om aan sociale dingen deel te nemen zijn voor mij geen oplossing en als ik TS haar verhaal goed interpreteer zal jij ook iets meer nodig hebben dan dat.

Ik ben ook altijd bang dat ik mezelf teveel opdring of dat ze niet zitten te wachten op een vriendschap erbij waardoor ik vaak een afwachtende houding heb uit angst mensen af te stoten als ik dat niet zou doen. Maar eigenlijk is dat, heb ik me recentelijk gerealiseerd, juist waarom ik nooit een vriendschap vind. Mijn afwachtende en “ik wil absoluut niet als opdringerig of clingy over komen” maakt juist dat ik voor de ander afstandelijk en “blijf maar op afstand” over kom. En dat er dus van hun uit ook geen investering komt in een potentiële vriendschap. Die investering moet er wel zijn vanuit beide kanten om potentieel uiteindelijk tot een vriendschap te kunnen komen.

Dus buiten het opzoeken van mensen in sociale settings (je moet je immers ergens het eerste contact maken) wil ik je ook meegegeven dat je zelf best wel meer initiatief mag nemen in interacties. Probeer daarin wat risico te nemen ipv bang te zijn dat je teveel doet en het daardoor verpest. Ja dat zal vast wel een keer gebeuren dat de ander dan afhaakt, maar dan was dat duidelijk niet de persoon voor jou. Als je jou persoon tegen komt dan wordt jou inzet, die vanuit jou eigen ik komt, niet als teveel gezien.

Het verhaal van dividend vind ik ook heel helder en zou ik zeker nog eens goed nalezen als je dat nog niet gedaan hebt.

Je omschrijft goed wat ik bedoel ja. Ik denk inderdaad dat ik te afwachtend ben.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 09:53

sasja0705 schreef:
Even zijlijn... bedenk wel dat vriendschappen van 2 kanten komen, dus op een bapaalde manier ook weer verplichting is.
Klinkt negatief maar zo bedoel ik het uiteraard niet.
Hier zo n beetje hetzelfde - geen vriendin(nen) of vriendengroep physiek hier in de buurt
Alleen mijn partner en ik.

Zo heeeeeel af en toe mis ik het maar dan denk ik ook aan de "verplichting" want een vriendschap moet je ook onderhouden en dat is mij persoonlijk te veel. Want Partner, dieren, baan, huishouden mijn hobby... en het dan plannen hier om heen.
Mijn partner en ik hebben dan ook nog ons "eigen" dingen die totaal verschillend zijn .
Ik heb wel door mijn Hobby een grote kennis kring - over heel Europa en af en toe ontmoet ik er een ( waar het dan ook niet alleen over het hobby gaat ) Dat is dan superleuk .
Ik heb wel een netwerk van familie en ook oude "vrienden" ( verder weg) op die ik terug kan vallen en hun op mij.
Al met al hebben manlief en ik laatst vast gesteld, dat wij echt niet "sociaal " zijn en graag op ons zelf,haha
Alleen maar niet eenzaam.

Nou zo voel ik mij dus 9 van de 10 keer. Dan is het prima, en inderdaad het kost ook energie om het te onderhouden. Maar er zijn toch ook best veel momenten dat ik dan toch graag even op pad zou gaan, even een leuke hondenwandeling of een drankje of een andere activiteit ofzo

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:04

belle_boef schreef:
Joh, wie zit er nu te wachten op al die waarschuwing. TS zoekt vrienden en is op zoek naar manieren.

Iets met verkeerde been uit bed?
Vriendschappen maken betekend even ook onderhouden...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:26

sasja0705 schreef:
belle_boef schreef:

Iets met verkeerde been uit bed?
Vriendschappen maken betekend even ook onderhouden...

En jij begrijpt mij vast verkeerd. Ook goedemorgen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:13

Ik ben bijna 3 jaar geleden ziek geworden en heb sindsdien 22 ziekenhuisopnames achter mn kiezen. (Ik heb zeer instabiel astma wat elke keer uit de hand loopt...)
In het begin kwamen er veel mensen langs, maar hoe vaker ik in het ZH lag, des te minder vaak ik mensen ging zien.
Uiteindelijk zijn er ook vriendinnen welke ik nooit meer spreek of zie en ook een aantal waarbij de vriendschap beëindigd is omdat ik grenzen aangaf (wat noodzakelijk is als je elke keer ziek bent) en dan bleek dat de vriendschap dan toch niet zo wederzijds was als ik dacht...

Sindsdien ben ik vrij eenzaam (ik ga wel naar mn 3 paarden, maar verder zit ik thuis door een pittige depressie) en door de ervaringen durf ik ook niet zo goed energie in een nieuwe vriendschap te steken, bang voor weer een teleurstelling ofzo denk ik. Maar een hechte groep vrienden heb ik niet en mis ik best wel.

Dus TS, ik snap je gevoel!
Heb alleen geen tips voor je _O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:32

Bij mij werkt het het beste als er een gezamenlijk iets is wat verbindend werkt. Zodat je samen iets kunt doen of over praten. Dat is (voor mij) de kerk en dieren. Ik heb eigenlijk maar 1 vriendin wat echt vast is, die heb ik 40 jaar geleden leren kennen bij de Vegetarische Jongerenvereniging. Nu zijn we allebei niet bepaald jong meer maar de vriendschap is gebleven. Verder is er gezamenlijk koffiedrinken na kerkdiensten, echter dat zijn dan niet allemaal vrienden, eerder goede kennissen. Het is ook net wat je verwacht van vriendschap. Iets heel diepgaands en intens, of liever gewoon gezellig? Die laatste soort is meer vrijblijvend en raak je vaak gemakkelijk weer kwijt door bijv. verhuizing of bij een andere vereniging gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:03

Misschien ook leuk om met je eigen paard lid te worden van een rijvereniging? kun je daar gaan lessen en mensen leren kennen en meehelpen als er iets georganiseerd wordt en je hebt altijd een goed gezamelijk gespreksonderwerp. (paarden)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:19

Ik zit in de buurtapp Nextdoor (volgens mij geef je dan je postcode op en zie je alleen berichten uit jouw regio/buurt). Daar zie ik ook wel eens oproepjes om samen wat te ondernemen langskomen. Misschien kan je zo in contact komen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:22

Devitootje schreef:
Ik zit in de buurtapp Nextdoor (volgens mij geef je dan je postcode op en zie je alleen berichten uit jouw regio/buurt). Daar zie ik ook wel eens oproepjes om samen wat te ondernemen langskomen. Misschien kan je zo in contact komen.

Goeie!
Ik zie hier op Nextdoor ook van dat soort berichtjes langskomen.
Variërend van samen wat doen tot "gewoon" een verzoek tot mensen leren kennen.
Hier reageren altijd best veel mensen op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:41

Elisa2 schreef:
Misschien ook leuk om met je eigen paard lid te worden van een rijvereniging? kun je daar gaan lessen en mensen leren kennen en meehelpen als er iets georganiseerd wordt en je hebt altijd een goed gezamelijk gespreksonderwerp. (paarden)

Dat werkt alleen als je binnen het plaatje past van wedstrijden.
Hier ook een Achterhoekse, ik ben dus geen lid geworden van de rijverenigingen, daar heb ik als westernruiter of recreatieve ruiter namelijk niks te zoeken. Wel ben ik lid van een hardloopgroepje waarmee ik samen train een avond in de week.
Als ts in de buurt zit en zin heeft om samen een buitenrit te maken kan ze een pb sturen, altijd leuk om te doen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:06

Dat hoeft helemaal niet hoor..hier worden er op de verenigingen heel veel verschillende clinics e.d georganiseerd voor gewoon recreatieruiters en menners.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:14

germie schreef:

Nee hoor, dat hoeft echt niet. Mijn oudste vriendschappen gaan richting de dertig jaar en dan heb ik er ook nog een paar die 15-20 jaar terug gaan.

Mijn ervaring is dat je eventuele toekomstige vrienden ontmoet bij iets dat je interesse heeft, of iets anders gezamenlijks. Vandaar wordt iets dan vanzelf een vriendschap (of niet). Is er een teamsport die je leuk lijkt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:22

Elisa2 schreef:
Dat hoeft helemaal niet hoor..hier worden er op de verenigingen heel veel verschillende clinics e.d georganiseerd voor gewoon recreatieruiters en menners.

Is hier wel de realiteit. En laten we wel wezen, voor de ene clinic per jaar ofzo hoef je geen lid te worden en belangrijker nog: je komt eigenlijk geen gelijkgestemden tegen in zo'n omgeving. En dan is de kans op nieuwe vriendschap niet echt groot.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:14

Dahlia85 schreef:
Dorus schreef:

Je omschrijft goed wat ik bedoel ja. Ik denk inderdaad dat ik te afwachtend ben.

Ik sluit me helemaal aan bij wat Dorus zegt en dat is ook mijn ervaring geweest.
Ik heb mezelf echt uitgedaagd om wat pro actiever te zijn in het leggen van contact en tegelijkertijd wel bij mijzelf te blijven. In het begin vond ik dat echt lastig. Dan werd ik al zenuwachtig als ik een match had op bumble :+ Maar oefening baart kunst, dit heeft mij uiteindelijk ook veel meer zelfvertrouwen gegeven in sociale situaties. (mocht je het hierover willen hebben mag je altijd pb'tje sturen)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:27

Je hebt een partner schrijf je. Heeft hij (ik ga er even voor het gemak van uit dat het een hij is ), leuke vrienden die hij regelmatig ziet?
Hebben die wellicht op hun beurt weer partners waarmee je eventueel een klik hebt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:37

thequeensmum schreef:
Je hebt een partner schrijf je. Heeft hij (ik ga er even voor het gemak van uit dat het een hij is ), leuke vrienden die hij regelmatig ziet?
Hebben die wellicht op hun beurt weer partners waarmee je eventueel een klik hebt?

Dit lijkt me een heel goed idee.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:54

Heb je vrienden van vroeger waar je een keer contact mee kunt leggen?
Ik heb na 25 jaar weer oude klasgenoten gesproken. Erg gezellig.
Dus dat is misschien ook een idee.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 22:37

thequeensmum schreef:

Hij heeft een aantal vrienden en maar 1 daarvan heeft een vriendin. Daar match ik niet mee, tegenpolen in werkelijk alles haha. Op zich maakt dat natuurlijk niet uit maar wij leveren gewoon niet. Maar had inderdaad gekunt