Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
germie schreef:Er zijn ook gewoon mensen met een bmi van 29-30 die gewoon zijn zoals ze zijn en absoluut niet te dik of te zwaar. Het probleem is dat bmi een soort maatstaf geworden is, terwijl die ontwikkeld is voor de westerse man van het blanke geslacht met een lengte van 1.80m.
Als je dus vrouw bent en langer of korter, dan gaat die bmi al helemaal scheef lopen. Dus 100kg bij 1.80 hoeft helemaal niet te zwaar of te vet te zijn. En zo gaat dat ook als je korter bent.
Verder is stellen dat elk pondje door het mondje gaat wel heel simpel. Er zijn gewoon mensen die niet af kunnen vallen, ook al eten ze echt weinig. Er zijn mensen die aankomen als ze de 2500 calorieën per dag eten (en dat is gebaseerd op niet eens sporten). 500 calorieën onder die theoretische 2500 werkt vaak niet. Dan heb je de hele dag honger en kun je ook niets.
Het is de kunst om zeg maar net 50 of 100 onder het aantal te gaan zitten wat je daadwerkelijk verbrandt op een dag. Dat is dus passen en meten. Dan heb je feitelijk geen honger, gaat afvallen erg langzaam, maar wat er dan af is komt er ook niet zomaar meer bij.
Stap 1 is dus zoeken wanneer het lichaam in balans is qua gewicht. En dan is het of een half uurtje per dag extra gaan wandelen, of net 3 happen toetje minder tot je nemen.
Al dat andere werkt gewoon niet. En accepteren dat je misschien tot de zwaardere gemiddelden behoort kan ook helpen. De bmi van 25 is gewoon voor sommigen een 30 om normaal te zijn.
Friesfanaat schreef:germie schreef:Er zijn ook gewoon mensen met een bmi van 29-30 die gewoon zijn zoals ze zijn en absoluut niet te dik of te zwaar. Het probleem is dat bmi een soort maatstaf geworden is, terwijl die ontwikkeld is voor de westerse man van het blanke geslacht met een lengte van 1.80m.
Als je dus vrouw bent en langer of korter, dan gaat die bmi al helemaal scheef lopen. Dus 100kg bij 1.80 hoeft helemaal niet te zwaar of te vet te zijn. En zo gaat dat ook als je korter bent.
Verder is stellen dat elk pondje door het mondje gaat wel heel simpel. Er zijn gewoon mensen die niet af kunnen vallen, ook al eten ze echt weinig. Er zijn mensen die aankomen als ze de 2500 calorieën per dag eten (en dat is gebaseerd op niet eens sporten). 500 calorieën onder die theoretische 2500 werkt vaak niet. Dan heb je de hele dag honger en kun je ook niets.
Het is de kunst om zeg maar net 50 of 100 onder het aantal te gaan zitten wat je daadwerkelijk verbrandt op een dag. Dat is dus passen en meten. Dan heb je feitelijk geen honger, gaat afvallen erg langzaam, maar wat er dan af is komt er ook niet zomaar meer bij.
Stap 1 is dus zoeken wanneer het lichaam in balans is qua gewicht. En dan is het of een half uurtje per dag extra gaan wandelen, of net 3 happen toetje minder tot je nemen.
Al dat andere werkt gewoon niet. En accepteren dat je misschien tot de zwaardere gemiddelden behoort kan ook helpen. De bmi van 25 is gewoon voor sommigen een 30 om normaal te zijn.
Schuin & dik-gedrukte ben ik het mee oneens. Alles valt of staat met wát je eet. Eet je voldoende eiwitten dan kan zelfs 1500 calorieën meer dan voldoende zijn om de hele dag vol te zitten. Daarnaast is de stelregel voor afvallen, minder binnenkrijgen dan je verbrandt, dus iemand die standaard 500 calorieën minder eet dan verbrandt, die valt af.
Plus; als ik 2500 calorieën op een dag eet kom ik inderdaad aan. Ik moet minder dan 2100 eten om in een tekort te komen
Laibadji schreef:Nee dat van de voedingscoach was 2 jaar voor corona. Toen heb ik intensief een jaar naar een voedingscoach geweest. Dit werkte wel maar heeft heel veel energie (en geld) gevraagd.
Ik heb net vandaag 2uur paardgereden. En dit is intensief in de bak dresssuurtraining. Echt werken en zweten. Dit doe ik minstens 2x per week.
Daarnaast heb ik de paarden aan huis. Dus dat is dagelijks een uur stallen en verzorging.
We hebben een grote tuin met weilanden waar ik dagelijks in te vinden ben met grasmaaien, onkruid trekken maar ook nog grotere klussen zoals de mesthoop leeghalen, meehelpen met aanleggen van parking ed.
Dan breng ik mijn zoon ook nog te voet naar school en haal hem te voet af. Dat is ook 30 min wandelen (15 op en 15 af) Naar mijn werk gaan is ook van de trein nog een heel eind wandelen. Dat is ook nog eens 30 minuten er bij. Ik geef les maar ben een heel actieve leerkracht. Ik loop rond, sta geen 5 seconden stil.
Ik heb nog een personal trainer gehad. (Die ben ik in het rijtje hierboven vergeten) Dit was vorige zomer tot december. Die had snel door dat ik toen volledig onder nul zat. Die heeft mij geholpen met terug energie te krijgen door sport en voeding. Heb mijn verdriet er letterlijk mogen uitmeppen en bokstraining en we hebben vooral op spieren gewerkt. Ontspanning zoeken was ook een belangrijk element toen. Maar ook hier weer niks van verandering. Geen gram er af. Dit heb ik gedaan van juli tot december.
Aanvulling: wat er orthomoleculair uitkwam is dat ik dus constant in mijn adrenaline zit.
Friesfanaat schreef:Daarnaast is de stelregel voor afvallen, minder binnenkrijgen dan je verbrandt, dus iemand die standaard 500 calorieën minder eet dan verbrandt, die valt af.
Dees schreef:Van te weinig eten val je niet af. Dan gaat je lijf in zgn "spaarstand" en help je je natuurlijke stofwisseling gewoon om zeep.
Je moet juist blijven eten om af te vallen. Dus zeker meer dan 1.400 Kcal per dag.
Wel mee eens dat het er vooral om gaat WAT je eet. Van 1.500 Kcal uitsluitend opgebouwd uit chocolade en noten en verder niets, val je niet van af. Van 1.500 Kcal ei/vlees/groente val je wel van af.
Je wilt absoluut je stofwisseling aan het werk zetten. Van te weinig eten krijg je gezondheidsproblemen. Van te lang koolhydraatarm ook.