Het lukt maar niet om af te vallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 13:12

Nee dat van de voedingscoach was 2 jaar voor corona. Toen heb ik intensief een jaar naar een voedingscoach geweest. Dit werkte wel maar heeft heel veel energie (en geld) gevraagd.

Ik heb net vandaag 2uur paardgereden. En dit is intensief in de bak dresssuurtraining. Echt werken en zweten. Dit doe ik minstens 2x per week.
Daarnaast heb ik de paarden aan huis. Dus dat is dagelijks een uur stallen en verzorging.
We hebben een grote tuin met weilanden waar ik dagelijks in te vinden ben met grasmaaien, onkruid trekken maar ook nog grotere klussen zoals de mesthoop leeghalen, meehelpen met aanleggen van parking ed.

Dan breng ik mijn zoon ook nog te voet naar school en haal hem te voet af. Dat is ook 30 min wandelen (15 op en 15 af) Naar mijn werk gaan is ook van de trein nog een heel eind wandelen. Dat is ook nog eens 30 minuten er bij. Ik geef les maar ben een heel actieve leerkracht. Ik loop rond, sta geen 5 seconden stil.

Ik heb nog een personal trainer gehad. (Die ben ik in het rijtje hierboven vergeten) Dit was vorige zomer tot december. Die had snel door dat ik toen volledig onder nul zat. Die heeft mij geholpen met terug energie te krijgen door sport en voeding. Heb mijn verdriet er letterlijk mogen uitmeppen en bokstraining en we hebben vooral op spieren gewerkt. Ontspanning zoeken was ook een belangrijk element toen. Maar ook hier weer niks van verandering. Geen gram er af. Dit heb ik gedaan van juli tot december.

Aanvulling: wat er orthomoleculair uitkwam is dat ik dus constant in mijn adrenaline zit.

Mando

Re: Het lukt maar niet om af te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:17

Dus je bijnieren zijn aan de hobbel die zorgen voor teveel cortisol waardoor je stress level hoog ligt waardoor je niet afval.
Misschien een goede osteopaat die je hierbij kan helpen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:29

Zullen we niet TS gaan inpraten dat 1.65 en 70 kg te zwaar is!?!

Toevallig heb ik ongeveer dezelfde lengte en gewricht. En, news flash, ik bén niet dik. Pas gewoon in maatje 38 broek en S/M aan bovenleiding. Ga fietsen zeg. Hoe praat je mensen eet problemen aan :=

Tuurlijk, ook ik wil er wel 5kg af, maar dat maakt me echt niet dik. 1,65 en 55-60 wegen ben je een sprietje. Prima, maar de meeste mensen zijn nou eenmaal niet zo gebouwd. Ga dan niet zeggen dat iemand die meer weegt extra ballast mee sleept. Uit de OP straalt al dat TS niet zo’n gezonde relatie met eten heeft, en dan helpen zulke reacties echt niet.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 17-07-24 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:31

Want iemand een sprietje noemen is natuurlijk wel volledig oke :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:35

Ik zie dat niet perse als een belediging nee, maar als iemand dat zo op vat, dan mijn excuses daarvoor.
Ik wil daar ook zeker niet mee zeggen dat daar wat mis mee is, maar dat zijn voor genoeg mensen gewoon geen reeële lichaamsverhoudingen.

Edit: de reacties zullen ongetwijfeld goed bedoelt zijn, en ik hoop dat TS ze zo opvat, maar op mij komen ze erg dubbel over. Je zal je er bijna dik door gaan voelen. Nu heb ik niet zo snel last ergens van en leg ik alles naast me neer, maar ook dat is niet voor iedereen even makkelijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:39

Dat ligt echt volledig aan je bouw.
Ik ben met mijn gewicht zeker geen spriet. Ga ik ook nooit worden (heb 52 gewogen, zag niemand eraan).

Net als dat sommige mensen met mijn lengte en 70 kg echt een figuur hebben waar ik jaloers op ben. Terwijl ik bij dat gewicht er heel anders uit zie.
En dan nog afhankelijk van of het gewicht van spieren of vet komt. Maar ik zelf zie er gewoon snel forser uit. :=

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:40

Iedereen is toch mooi zoals hij/zij/het is.
Maar door de media moet het altijd beter, mooier, slanker, knapper.

Ja ik heb ook 12 kilo teveel, vind ik dit leuk.. nee tuurlijk niet. Afvallen door de overgang lukt niet maar wil niet zeggen dat ik mezelf niet lief en mooi vind.

Carpe Diem het leven kan zo kort zijn dus hou van jezelf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:43

Er zijn ook gewoon mensen met een bmi van 29-30 die gewoon zijn zoals ze zijn en absoluut niet te dik of te zwaar. Het probleem is dat bmi een soort maatstaf geworden is, terwijl die ontwikkeld is voor de westerse man van het blanke geslacht met een lengte van 1.80m.
Als je dus vrouw bent en langer of korter, dan gaat die bmi al helemaal scheef lopen. Dus 100kg bij 1.80 hoeft helemaal niet te zwaar of te vet te zijn. En zo gaat dat ook als je korter bent.

Verder is stellen dat elk pondje door het mondje gaat wel heel simpel. Er zijn gewoon mensen die niet af kunnen vallen, ook al eten ze echt weinig. Er zijn mensen die aankomen als ze de 2500 calorieën per dag eten (en dat is gebaseerd op niet eens sporten). 500 calorieën onder die theoretische 2500 werkt vaak niet. Dan heb je de hele dag honger en kun je ook niets.
Het is de kunst om zeg maar net 50 of 100 onder het aantal te gaan zitten wat je daadwerkelijk verbrandt op een dag. Dat is dus passen en meten. Dan heb je feitelijk geen honger, gaat afvallen erg langzaam, maar wat er dan af is komt er ook niet zomaar meer bij.
Stap 1 is dus zoeken wanneer het lichaam in balans is qua gewicht. En dan is het of een half uurtje per dag extra gaan wandelen, of net 3 happen toetje minder tot je nemen.

Al dat andere werkt gewoon niet. En accepteren dat je misschien tot de zwaardere gemiddelden behoort kan ook helpen. De bmi van 25 is gewoon voor sommigen een 30 om normaal te zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:46

TS, heb je al eens bij de HA nagevraagd of je niet al in de pre menopauze zit? Hierdoor veranderd er ook veel in je lijf inclusief het slechte slapen. Lees je eens in en kijk of er vergelijkbare symptomen zijn, die een boel kunnen verklaren.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:47

Ts, je hebt al zoveel gedaan, je weegt zeker niet te zwaar, word het niet tijd om van jezelf te houden? Je lichaam in de spiegel staat je mogelijk niet aan maar er is zoveel meer dan dat. Je kunt paardrijden, wandelen, vrij bewegen, je lichaam werkt 24 uur voor je, heeft een kind gebaart, wees eens lief :) en oprecht, ga richting de zelf liefde, laat het gevecht los. Ik volg enkele vrouwen op bijv instagram die (op een gezond gewicht) positief spreken en laten zien hoe het echt is incl de vrouwelijke vormen. Dat is zeldzaam in deze tijd. Ik raad je aan je wat meer te verdiepen daarin, dus niet hoe kan ik veranderen, meer doen, mezelf meer in de weg zitten maar leer van jezelf te houden en je lichaam te helpen. Ga leuke dingen doen, eet lekker gezond maar wel genoeg, geniet van je kind, er is meer dan het beeld wat je in de spiegel ziet. Je kunt simpel beginnen om tegen jezelf in de spiegel te zeggen dat je er leuk, gezond, uit ziet, gun jezelf een glimlach en blijf dat doen. Ondanks dat je het tegen wilt spreken. :)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:47

germie schreef:
Er zijn ook gewoon mensen met een bmi van 29-30 die gewoon zijn zoals ze zijn en absoluut niet te dik of te zwaar. Het probleem is dat bmi een soort maatstaf geworden is, terwijl die ontwikkeld is voor de westerse man van het blanke geslacht met een lengte van 1.80m.
Als je dus vrouw bent en langer of korter, dan gaat die bmi al helemaal scheef lopen. Dus 100kg bij 1.80 hoeft helemaal niet te zwaar of te vet te zijn. En zo gaat dat ook als je korter bent.

Verder is stellen dat elk pondje door het mondje gaat wel heel simpel. Er zijn gewoon mensen die niet af kunnen vallen, ook al eten ze echt weinig. Er zijn mensen die aankomen als ze de 2500 calorieën per dag eten (en dat is gebaseerd op niet eens sporten). 500 calorieën onder die theoretische 2500 werkt vaak niet. Dan heb je de hele dag honger en kun je ook niets.
Het is de kunst om zeg maar net 50 of 100 onder het aantal te gaan zitten wat je daadwerkelijk verbrandt op een dag. Dat is dus passen en meten. Dan heb je feitelijk geen honger, gaat afvallen erg langzaam, maar wat er dan af is komt er ook niet zomaar meer bij.
Stap 1 is dus zoeken wanneer het lichaam in balans is qua gewicht. En dan is het of een half uurtje per dag extra gaan wandelen, of net 3 happen toetje minder tot je nemen.

Al dat andere werkt gewoon niet. En accepteren dat je misschien tot de zwaardere gemiddelden behoort kan ook helpen. De bmi van 25 is gewoon voor sommigen een 30 om normaal te zijn.

Schuin & dik-gedrukte ben ik het mee oneens. Alles valt of staat met wát je eet. Eet je voldoende eiwitten dan kan zelfs 1500 calorieën meer dan voldoende zijn om de hele dag vol te zitten. Daarnaast is de stelregel voor afvallen, minder binnenkrijgen dan je verbrandt, dus iemand die standaard 500 calorieën minder eet dan verbrandt, die valt af.

Plus; als ik 2500 calorieën op een dag eet kom ik inderdaad aan. Ik moet minder dan 2100 eten om in een tekort te komen :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:48

body positivity mensen... De 1 voelt zich nou eenmaal beter bij gewicht X. Prima.

Als ik de TS haar posts zo lees is het IMO verstandiger om eerst met een professional te gaan praten over het stress en slaapprobleem.

Ik heb op deze website https://evisports.nl/ TS haar caloriebehoefte ingevuld. Dan zou ze tussen de 1350 en 1600 zitten in caloriebehoefte met weinig tot geen beweging.
Ook lees ik in TS haar posts relatief weinig eiwitten. Eiwitten zorgen voor een gevulder gevoel en daarmee minder snel honger.

Overigens: ik ben zelf 168cm. Mijn caloriebehoefte is als ik geen flikker uitvreet 1600 kcal. Met beweegpatroon heb ik een verbranding van 2000 kcal per dag (beweging is dus +400 kcal). Als ik 2500 kcal zou eten dan kom ik in 15 dagen een hele kilo aan. (1 kilo vet is 7700 kcal)
Laatst bijgewerkt door Winged op 17-07-24 13:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:48

Ts nogmaals : zijn jouw schildklier waarden al eens getest?

En je eet voor een optimale verbranding echt te weinig. Ga eens meer eten, en kijk eens wat dat gaat doen met je lichaam

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:51

Friesfanaat schreef:
germie schreef:

Schuin & dik-gedrukte ben ik het mee oneens. Alles valt of staat met wát je eet. Eet je voldoende eiwitten dan kan zelfs 1500 calorieën meer dan voldoende zijn om de hele dag vol te zitten. Daarnaast is de stelregel voor afvallen, minder binnenkrijgen dan je verbrandt, dus iemand die standaard 500 calorieën minder eet dan verbrandt, die valt af.

Plus; als ik 2500 calorieën op een dag eet kom ik inderdaad aan. Ik moet minder dan 2100 eten om in een tekort te komen :j

Ik noem een voorbeeld van 2500. Ik zit op iets van 2600 in rust volgens mijn Garmin, terwijl men stelt dat vrouwen maar 2000 nodig zouden hebben. Nou, dan ben ik snel ziek kan ik je vertellen, zelfs met zgn. eiwitten hou ik honger en nog meer honger. Bij mij werkt het eten van eiwitten niet om geen hongergevoel te krijgen, helaas. Ik heb dagen dat ik de hele dag honger heb en dagen dat ik totaal geen honger heb. Ieder mens is dus anders en het verschilt echt per persoon.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:54

Laibadji schreef:
Nee dat van de voedingscoach was 2 jaar voor corona. Toen heb ik intensief een jaar naar een voedingscoach geweest. Dit werkte wel maar heeft heel veel energie (en geld) gevraagd.

Ik heb net vandaag 2uur paardgereden. En dit is intensief in de bak dresssuurtraining. Echt werken en zweten. Dit doe ik minstens 2x per week.
Daarnaast heb ik de paarden aan huis. Dus dat is dagelijks een uur stallen en verzorging.
We hebben een grote tuin met weilanden waar ik dagelijks in te vinden ben met grasmaaien, onkruid trekken maar ook nog grotere klussen zoals de mesthoop leeghalen, meehelpen met aanleggen van parking ed.

Dan breng ik mijn zoon ook nog te voet naar school en haal hem te voet af. Dat is ook 30 min wandelen (15 op en 15 af) Naar mijn werk gaan is ook van de trein nog een heel eind wandelen. Dat is ook nog eens 30 minuten er bij. Ik geef les maar ben een heel actieve leerkracht. Ik loop rond, sta geen 5 seconden stil.

Ik heb nog een personal trainer gehad. (Die ben ik in het rijtje hierboven vergeten) Dit was vorige zomer tot december. Die had snel door dat ik toen volledig onder nul zat. Die heeft mij geholpen met terug energie te krijgen door sport en voeding. Heb mijn verdriet er letterlijk mogen uitmeppen en bokstraining en we hebben vooral op spieren gewerkt. Ontspanning zoeken was ook een belangrijk element toen. Maar ook hier weer niks van verandering. Geen gram er af. Dit heb ik gedaan van juli tot december.

Aanvulling: wat er orthomoleculair uitkwam is dat ik dus constant in mijn adrenaline zit.

Hi TS, ik heb je topic meegelezen maar ik wil toch op je opmerking inhaken: over de boks training, op spieren werken en geen gram eraf. Als je op spieren gaat trainen, zal er idd 9 van de 10 keer ook geen gram afgaan omdat je spieren zwaarder worden. Vergeet daarom ook niet te kijken naar wat er in de omtrek vanaf gaat!

En over de wraps een tip: kijk is naar de maistortilla's, uit mijn hoofd schelen die per 100 gr ook iets van 100kcal met de volkoren en ze zijn nog lekkerder ook (vind ik :j )

Ik vind het ook idd wel weinig lijken maar ik weet natuurlijk niet wat je 'normale' eetlust is. En verder ben ik het ook met andere mensen eens dat als je je andere problemen 'oplost' (tussen haakjes want dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan) dat je lichaam vanzelf volgt!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 14:15

Dank je wel allemaal voor de tips en lieve woorden. Ik neem het zeker mee.
Er was nog de vraag ivm de schildklier. Neen deze is nog niet getest en misschien wel geen slecht idee om dit eens te doen.

In het verleden heb ik heel veel last gehad van het hongergevoel. Wat eiwitten betreft eet ik dagelijks veel kippenwit en ik bak af en toe een eitje. Vroeger at ik veel hummus maar dat wil nu niet lukken. Ik heb nu geen hongergevoel meer. Dit heb ik niet gehad sinds de hypnose en het meer drinken van water. Ik voel mij meer gevuld. Hier ben ik dus heel blij mee.

Ik eet momenteel niets meer van extra's zoals toetjes, snoepen, koeken. Ik had deze ochtend uitzonderlijk toch gezoete granola. Dit smaakt mij echt niet. Veel te zoet. Ik ga dus terug om nieuwe.
Ik was enorm suikerverslaafd en at heel veel koeken door het emo- eten en dergelijke. De hypnose heeft dit weggenomen. Ik ging er dus ook vanuit dat ik toch een beetje in gewicht ging zakken door het minderen in deze koeken, snoepen, drankjes (suikers) omdat dit toch wel heel aanwezig was.

Wat de pre-menopauze betreft heb ik hier ook zelf aangedacht. Dit leek mij ook nog een mogelijkheid te zijn. De dokter is sowieso op de hoogte van alles wat speelt en gespeeld heeft. Ik ben vorig jaar ook langere tijd out geweest omwille van de stress en overspanning. Toen is mijn gewicht ook gestegen door het overmatig suikers eten. Ik moest bijna eten wou mijn lichaam blijven functioneren. (Dit dacht mijn hoofd) Dit idee is nu weg maar er komt geen verandering.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:51

Granola kan je prima zelf maken.
Grove havermout met chiaseed, verschillende neutrale noten. Wat kokosvet smelten met beetje honing.
Door elkaar husselen en 16 minuten op 160 in de airfryer, af en toe omscheppen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:11

Friesfanaat schreef:
Daarnaast is de stelregel voor afvallen, minder binnenkrijgen dan je verbrandt, dus iemand die standaard 500 calorieën minder eet dan verbrandt, die valt af.

Van te weinig eten val je niet af. Dan gaat je lijf in zgn "spaarstand" en help je je natuurlijke stofwisseling gewoon om zeep.
Je moet juist blijven eten om af te vallen. Dus zeker meer dan 1.400 Kcal per dag.

Wel mee eens dat het er vooral om gaat WAT je eet. Van 1.500 Kcal uitsluitend opgebouwd uit chocolade en noten en verder niets, val je niet van af. Van 1.500 Kcal ei/vlees/groente val je wel van af.

Je wilt absoluut je stofwisseling aan het werk zetten. Van te weinig eten krijg je gezondheidsproblemen. Van te lang koolhydraatarm ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:20

Terug naar de huisarts , cortisol waarde en schildklier waarde laten prikken.
Continu te hoog in je cortisol zitten is een dikmaker. Juist door te weinig slaap /slechte slaap schiet je cortisol de lucht in , daarom wordt je zo gestresst wakker. Ook dit vermelden bij huisarts.
Beweging krijg je genoeg maar misschien is een meditatie cursus wel wat voor je.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:29

Hi, ik ben 20 kg kwijtgeraakt op basis van goede nachrust plus avondeten met ijsbergsla aangevuld met appel/ander fruit in blokjes en daarbij een visfilet of klein stukje vlees. Ik heb als een konijn sla gegeten met van alles aan fruit erdoor/rozijnen/komkommer/ei/bedenk het maar voor de afwisseling (als ik zin had in iets ongezond deed ik er een frikandel in stukjes in).
Ik zag pas na 3 weken eerste resultaat maar ik ben nu 2 jaar verder nog steeds op hetzelfde gewicht en doe 2x per week nog een sla dag

Dit "dieet" was toch afwisselend en ik zat echt vol.
Laatst bijgewerkt door Dahlia85 op 17-07-24 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:32

Klinkt meer als dat je roofbouw op je lijf pleegt op dit moment. Wellicht dat juist wat meer rust en balans gaat zorgen voor een beter evenwicht in je lijf

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:55

Dees schreef:
Van te weinig eten val je niet af. Dan gaat je lijf in zgn "spaarstand" en help je je natuurlijke stofwisseling gewoon om zeep.
Je moet juist blijven eten om af te vallen. Dus zeker meer dan 1.400 Kcal per dag.

Wel mee eens dat het er vooral om gaat WAT je eet. Van 1.500 Kcal uitsluitend opgebouwd uit chocolade en noten en verder niets, val je niet van af. Van 1.500 Kcal ei/vlees/groente val je wel van af.

Je wilt absoluut je stofwisseling aan het werk zetten. Van te weinig eten krijg je gezondheidsproblemen. Van te lang koolhydraatarm ook.

Als je met alleen chocolade en noten onder je calorie behoefte blijft zal je nog steeds afvallen, heel ongezond maar je valt wel af. 1500 kcal worden er niet ineens 3000 omdat ze uit ongezond eten bestaan.

Ts misschien een idee om een keer met een diëtiste te gaan praten als je echt graag wat wil afvallen? Iedereen kan zichzelf voedingscoach noemen maar bij een diëtiste weet je ten minste dat ze een fatsoenlijke opleiding hebben gevolgd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:02

Klinkt bijna exact als mijn verhaal. Ook 1.65 m en vroeger woog ik 55 kilo. En ik was echt geen sprietje, integendeel zelfs. Ik was nog steeds vrij fors qua bouw. Maar dat is ook gewoon mijn bouw. Ik zal nooit superdun zijn. Inmiddels weeg ik 65 kilo en ik neig toch echt wel naar te zwaar nu. Net als TS moet ik vaker maat L pakken of maat 40 wat ik gewoon niet wil. M of 38 is prima. Ik hoef echt niet meer de S terug van vroeger. Maar afvallen is rete moeilijk. Je mag maar zo weinig calorieën binnen krijgen dat het bijna geen doen is. Zoals hierboven iemand schreef zit ik ook op 1300 calorieën in een rustbehoefte. Dus om af te vallen moet ik inderdaad of heel veel sporten of als konijn leven.
Mijn verbranding is gewoon ook heel traag. Ik kan weken amper eten en nog niet afvallen. Ik zou expeditie Robinson makkelijk doorkomen in ieder geval. :')

TS: ik zou beginnen met het slapen proberen aan te pakken en zorgen dat je een multivitamine neemt zodat je in ieder geval alle vitamines en mineralen binnenkrijgt die je nodig hebt.
Wat zegt de huisarts over de ontstekingen? Dat is wel een zorgpunt natuurlijk.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:13

Uit eindelijk is afvallen calorieën minder eten dan je verbrand. Vervelend dat het je nu niet lukt.
Actief wandelen of zwemmen zou kunnen helpen? Daarbij een diëtist zoeken die jou hierin kan helpen en goed eetschema kan maken. dit is voor iedereen weer anders en persoonlijk.
Te weinig eten gaat het lichaam in de spaar stand en werkt het averechts.
Voor je zelf zou je eens een week precies kunnen bij houden wat je eet en drinkt.
Heb je een voorbeeld wat je zoal eet in paar dagen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:01

Niet altijd. Met een gezond en goed werkend lichaam is het inderdaad zo. Maar met bvb een veel te hoog cortisol niveau kun je jezelf uithongeren maar val je niet tot zeer weinig af. Dat moet ts misschien echt uitzoeken, haar gestresste wakker worden kan daar zeker op duiden.