In beelden denken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kun jij in beelden denken?

Ja, haarscherp, het is net een film.
282 (74%)
Ja, maar blurry, of af en toe
68 (17%)
Nope, ik weet niet waar je het over hebt
28 (7%)

Totaal aantal stemmen: 378

MonaLieske

Re: In beelden denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:06

Ik ben ook geen beelddenker. Ik kan me best het beeld voor de geest halen van de appel zoals die vanochtend in de fruitschaal lag. Als we het echter over een appel hebben of ik als ik iets over een appel lees, zie ik niks voor me. Ik snap ook niet zo goed hoe dat werkt. Zie je dan een soort foto van de laatste appel die je gezien hebt? Of zie je een gestileerde appel? Wat voor beeld zie je dan als er zoveel verschillende appels zijn?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:58

Oh fijn, herkenning! Ik heb ook een slecht visueel geheugen. Ik kan ook gezichten niet goed onthouden, wat soms voor l*llige situaties zorgt. Heb je uren met iemand gepraat en dan loop je er vervolgens glashard langs of stel je je opnieuw voor..

Ik herken alles prima hoor, maar soms ben ik echt weer even verbaasd als ik mezelf in de spiegel zie. Ook iets of iemand voor me zien vind ik soms lastig. Ik kan het dan ook beter onthouden als er een foto is en dan die foto wel voor me zien.

Overigens heeft het ook voordelen. Niet zo lang geleden hadden we een nare situatie gezien en mijn partner bleef dat voor zich zien, terwijl ik vooral in herinneringen denk en niet in beelden. Daardoor had ik er ook veel minder last van.

Maar ik hoop niet dat ik ooit getuige word van een misdrijf en dan de dader moet omschrijven of aanwijzen, want dat gaat bij mij fout :-)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 01:27

Ik ben als 14 jarige ooit eens over de motorkap van een auto gegaan met mijn fiets. Die stond stil op het fietspad maar ik was in beelden aan het denken en zag 'm niet.

Als ik moeilijke gesprekken moet voeren heb ik die ook al minstens 8 keer echt gevoerd, inclusief beeld.

Heel vermoeiend :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 02:46

Wat dromen betreft: gewoon in tekst. En emoties, sferen, gevoelens. Heel fijn voor nachtmerries, geloof me, volgens mij kan je daar echt maar beter gewoon beeld bij hebben hoor :+.

Betekend dat dat ik niet dagdroom? Zeker dagdroom ik wel. Alleen dan niet in beeld maar, wederom, in tekst. Dus het is niet alsof het rustiger is, het is gewoon anders.

Als iemand zegt 'rond wit verkeersbord met rode rand', dan moet ik het echt in mijn hoofd gaan uittekenen om bij een 'verboden in te rijden bord' uit te komen. Uiteindelijk kom ik er wel, maar het is geen intuïtief, uit zichzelf gebeurend iets, het kost moeite en denk capaciteit. Denken 'verboden in te rijden bord' is véééél makkelijker :j. Voor mij dan, hè :)).

Maar het is niet zo dat ik niet droom, het is ook niet zo dat ik geen herbelevingen van traumatische dingen kan hebben (helaas, was dat maar waar), het is dus ook niet zo dat ik niet dagdroom. Alleen dus niet in beeld. Het is dus ook niet alsof ik me niet in mijn eigen wereld kan bevinden en de echte wereld dus niet zie, want die echte wereld zie ik ook te beginnen dus al amper :+. Gesprekken in mijn hoofd voeren doe ik ook, maar dan wel daadwerkelijk de gesprekken (en alle mogelijke en onmogelijke intonaties), maar dus niet het bijbehorende beeld.

Oftewel, het is niet alsof niet in beelden denken niet de nadelen heeft van week in beelden denken :))

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 06:08

Ik ben echt een typische beelddenker. Maar er zijn genoeg situaties waarin ik dat niet zou willen zijn. :+ Wel echt een heel interessant topic dit zeg. Grappig ook wel dat er zoveel verschillende 'versies' lijken te zijn.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:08

Oh wat een heerlijk topic dit :D
Grappig om te zien hoe het zo verschilt tussen iedereen.

Ik ben een soort combi van beelddenker en conceptdenker? :+ Ik kan heel makkelijk (en soms onvrijwillig) beelden voor mij halen, zowel foto als een film. Ik ben eigenlijk de hele dag aan het nadenken over allerlei concepten en verhaallijnen, vaak ook zonder beeld. Het is nooit stil in mijn hoofd, als je het vergelijkt met een computer staan er altijd 15 tabbladen tegelijk open. En er speelt een muziekje op de achtergrond waarvan niemand weet hoe het uit moet. (Terwijl ik dit schrijf is het 'These words' van Natascha Bedingfield :P ).

Spoiler:
Ja, ik ben gediagnosticeerd met ADHD :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:47

Ja ik ben een echte beelddenker. Ik kan alles visualiseren. Ik leer ook voornamelijk door te kijken. Ik kan alles wat ik wil inbeelden en voor me halen. Dromen zijn ook levensecht. Ik kan me niet voorstellen hoe het leven eruit zou zien als ik niet meer zou kunnen visualiseren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:56

Nog een beelddenker hier. Bij mij zijn de beelden niet haarscherp. Een beetje alsof ik met m'n goede oog dicht kijk. Dus een tikkie wazig en het beeld beweegt een beetje op en neer. Maar het is wel dusdanig duidelijk dat ik kan zien wat ik denk.

Ik vind dus ook heel vaak verhalen van mensen grappig omdat ik dan voor me zie hoe ze erbij kijken of hoe de situatie gebeurt is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:00

Haha dat heb ik ook, zie regelmatig hele slapsticks voor me.

Ik ben een absolute beelddenker, moet ook iets voor me zien en leer door de praktijk, tenzij ik de theorie helemaal voor me kan zien.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:14

xLoki schreef:
Oh wat een heerlijk topic dit :D
Grappig om te zien hoe het zo verschilt tussen iedereen.

Ik ben een soort combi van beelddenker en conceptdenker? :+ Ik kan heel makkelijk (en soms onvrijwillig) beelden voor mij halen, zowel foto als een film. Ik ben eigenlijk de hele dag aan het nadenken over allerlei concepten en verhaallijnen, vaak ook zonder beeld. Het is nooit stil in mijn hoofd, als je het vergelijkt met een computer staan er altijd 15 tabbladen tegelijk open. En er speelt een muziekje op de achtergrond waarvan niemand weet hoe het uit moet. (Terwijl ik dit schrijf is het 'These words' van Natascha Bedingfield :P ).

Spoiler:
Ja, ik ben gediagnosticeerd met ADHD :+

I can relate with this _O-

Wat onwijs boeiend dit topic!
Ik ontdekte pas een aantal jaren geleden dat "denken" en inbeelden voor iedereen anders is. Die andere manieren kan ik me letterlijk niets bij voorstellen. Mijn man zegt bijvoorbeeld dat hij zijn hoofd uit kan zetten en nergens aan denkt. Daar krijg ik error van :))

Ik ben een ontzettende denker met meerdere zintuigen; ik zie in haarscherp beeld (film), heldere kleuren, geluiden (ik 'hoor' ook van iedereen de eigen stem, inclusief intonatie, accent enz. Maar ook muziek, wind, ritselende blaadjes, verschillende talen enz.), en vaak ook tast. Smaak kan ik ook inbeelden maar dat moet ik wel bewust doen. Mijn hoofd staat altijd aan en ik heb ook altijd last van "train of thoughts", en dan ook in HSL vorm :+
Mijn man roept regelmatig "stop!" als ik in een fractie van een paar seconden weer aan de andere kant van de wereld zit.
Heel vermoeiend. Ik droom ook zo levendig en druk, dus ik word ook vaak moe wakker.

Een boek lezen kan ik me heerlijk in verliezen omdat ik op kan gaan in mijn verbeelding en mijn real life thoughts even naar de achtergrond kan schuiven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:16

huricane schreef:
Ik denk altijd in beelden.
Ik lees graag, maar doe heel lang over een boek, omdat ik hier ook in beelden denk.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je dat niet hebt.
Net als Anastasia schrijft ben ik ook een erge dagdromer, altijd geweest.

Zou dat ook een reden kunnen zijn waarom ik zo langzaam lees? Ik zie alles letterlijk voor me en beleef het als een film, lijkt het wel.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:26

Zou wel verklaren waarom ik zo snel lees. Ik zie het juist niet voor me, daarom sla ik ook vaak beschrijvende details over. Die hebben voor mij geen meerwaarde.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:32

Ik heb wel met boeken gehad, die ik prachtig vond en soms wel meerdere keren herlezen had.
Dat de hoofdpersonen in mijn hoofd tot leven kwamen en ik had er zelf een soort beeld bij gemaakt.
Wel eens gehad dat als zo'n boek verfilmd was/werd, en ik de hoofdpersonenin de film zag. Dat het me ontzettend tegenviel , omdat ze heel anders waren dan in mijn eigen hoofd en ik ze op de film helemaal niet zo echt vond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:56

Bij het woord appel denk ik aan een appel en zie ik die niet voor me.
Vind mijn brein niet belangrijk of zo omdat ik wel weet wat het is.

De eerder genoemde beschrijvingen een boek waar een hele omgeving word benoemd terwijl dat niet belangrijk is voor het verhaal scan ik ook met mijn ogen af tot het voorbij is. Boeken die dat continue overdreven doen gooi ik aan de kant, allemaal loze bladvulling.

Maar ik kan me wel voorstellen hoe een andere bank zal staan.
Zie dat dan ook echt voor me.

Maar ook als ik ergens over dagdroom is het echt in beelden en zie ik het helemaal voor me, maar met gesproken tekst in mijn hoofd erbij.

Ook al ik denk dat het belangrijk is kan ik me de details goed herinneren, zoals een persoon die raar gedrag vertoond bijvoorbeeld en merk ook op als iets anders staat waar het niet hoort te staan oid.

Dus denk dat ik het mix in voor mijn gevoel belangrijkheid of zo?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:12

mika11 schreef:
Ik heb wel met boeken gehad, die ik prachtig vond en soms wel meerdere keren herlezen had.
Dat de hoofdpersonen in mijn hoofd tot leven kwamen en ik had er zelf een soort beeld bij gemaakt.
Wel eens gehad dat als zo'n boek verfilmd was/werd, en ik de hoofdpersonenin de film zag. Dat het me ontzettend tegenviel , omdat ze heel anders waren dan in mijn eigen hoofd en ik ze op de film helemaal niet zo echt vond.

Heel herkenbaar! :j

Ik ben een enorme beelddenker. Kan mij niet inbeelden hoe het is omdat niet te zijn!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:15

Hier idd eentje die in plaatjes denkt. Soms handig Soms wat minder haha.

Gisteren hadden we bv een bedrijfsuitje en stonden e en met een groepje buiten. Kwam een politieauto voorbij rijden. Waarop een collega tegen een andere collega zegt X gedraag je je kan nu niet weg rennen (hij is net geopereerd aan knie). Weer een andere zegt, ik gooi je wel over mijn schouder hoor.
Toen moest ik vreselijk lachen omdat ik het voor me zag. Ik moest toen vertellen wat ik voor me zag. Toen vonden ze het toch geen goed idee om het te doen haha.

Maar bv met werk kan ik me een dingen inbeelden met ruimtes inrichten qua meubels, kleuren etc. Dat is wel handig. Soms lastig omdat je dan net niet de goede kleur kan vinden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:18

mika11 schreef:

Ja dit! Ik ben gek op de jack reacher boeken. Ex-militairepolitie van 1.90 en tegen de 115 kg. Gespierd, staalblauwe ogen. En wie casten ze voor de films... Tom Cruise :') dan heeft amazone het beter met de casting gedaan van de serie. Die acteur komt wel in de buurt van hoe ik reacher voor me zag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:19

Lalidan schreef:
Wat dromen betreft: gewoon in tekst. En emoties, sferen, gevoelens. Heel fijn voor nachtmerries, geloof me, volgens mij kan je daar echt maar beter gewoon beeld bij hebben hoor :+.

Betekend dat dat ik niet dagdroom? Zeker dagdroom ik wel. Alleen dan niet in beeld maar, wederom, in tekst

Die tekst is dan in het Nederlands?
Lees je het dan in gedachten, zie je het woord?
Hoe zou je dan gedacht hebben voor je kon lezen?

Het is duidelijk dat ik het mij lastig kan voorstellen :D

Mijn gedachten zijn in het Nederlands maar toen ik een tijd voornamelijk Engels sprak ging ik jn het Engels denken. Boodschappenlijstje in mijn hoofd ging van brood naar bread etc
Was een grappige constatering destijds, had daar nooit bij stilgestaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:20

Ja ik denk ook in beelden, maar niet in gezichten :')

Als ik lees, dan kan ik me de wereld heel goed voor mij zien, maar de mensen zijn altijd poppetjes zonder gezichten. En dat ziet er ook heel 'normaal' uit. Tenzij een boek verfilmd is, dan kan ik de acteur/actrice voor me zien inclusief gezicht :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:21

Oooh dat heb ik ook! Ik dacht altijd als mensen zeiden “beeld je eens in…” of “zie je het voor je” dat ze dat figuurlijk bedoelden, maar blijkbaar zijn er dus mensen die letterlijk dingen zien in hun hoofd!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:28

fransje23 schreef:
Lalidan schreef:

Betekend dat dat ik niet dagdroom? Zeker dagdroom ik wel. Alleen dan niet in beeld maar, wederom, in tekst

Die tekst is dan in het Nederlands?
Lees je het dan in gedachten, zie je het woord?
Hoe zou je dan gedacht hebben voor je kon lezen?

Het is duidelijk dat ik het mij lastig kan voorstellen :D

Mijn gedachten zijn in het Nederlands maar toen ik een tijd voornamelijk Engels sprak ging ik jn het Engels denken. Boodschappenlijstje in mijn hoofd ging van brood naar bread etc
Was een grappige constatering destijds, had daar nooit bij stilgestaan.

Ah, misschien is tekst niet de juiste term, maar vooral taal. En die taal is meestal de taal die ik op dat moment het meeste gebruik, dus dat kan ook prima engels zijn, bijvoorbeeld, of Duits (heel grappig, want zo goed is mijn duits ook niet). Op het moment van typen denkt mijn hoofd dus 'gewoon zoals mijn hoofd dus nu denkt'. Letterlijk. niet echt alsof je het hardop zegt (want denken gaat véle malen sneller dan praten), maar wel dat idee.
En ik lees het dus niet, ik denk het. En daarnaast droom ik dus vooral sferen en emoties. Nachtmerries komt vaak geen taal aan te pas, dat is bijvoorbeeld vooral het gevoel dat ik achterna gezeten word. En elke keer als ik dan denk een veilig plekje gevonden te hebben, word ik weer gevonden en ben ik weer op de vlucht. En dat zijn dus vooral gevoelens.

Mijn huis inrichten was/is dan ook een drama, want als ik iets zie wat ik mooi vind weet ik het, maar als mij gevraagd wordt 'wat vind je mooi dan?', tja, dan loop ik vast. En voor me zien hoe iets uit gaat pakken, kan ik ook niet.

Uitgebreide passages in boeken? Doei :evaw:. Maar ik heb dan dus nooit dat een personage in een film tegenvalt, want ik heb er nooit een beeld bij gevormd :)) Zolang het karakter maar past, vind ik het wel goed :))

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:43

Ik vind dat ook altijd iets met die roze olifant en dat mensen zeggen "Zie geen roze olifant voor je" en daarna heel triomfantelijk "Wat zie je nu?!".

En ik denk dan altijd "nog steeds geen roze olifant". Ik moet echt moeite doen om dat dan te visualiseren of eraan te denken. Ik denk dan vooral "oh daar komt de triomfantelijke opmerking weer dat je een olifant voor je ziet" en vind hem inmiddels wat flauw. Hetzelfde niveau dat iemand een mop vertelt die je al kent en uit beleefdheid lacht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:10

beert schreef:
Ik vind dat ook altijd iets met die roze olifant en dat mensen zeggen "Zie geen roze olifant voor je" en daarna heel triomfantelijk "Wat zie je nu?!".

En ik denk dan altijd "nog steeds geen roze olifant". Ik moet echt moeite doen om dat dan te visualiseren of eraan te denken. Ik denk dan vooral "oh daar komt de triomfantelijke opmerking weer dat je een olifant voor je ziet" en vind hem inmiddels wat flauw. Hetzelfde niveau dat iemand een mop vertelt die je al kent en uit beleefdheid lacht.

:')
Ik zie dus echt meteen die roze olifant.
En boeken beleef ik levensecht in mijn hoofd, ik zie alles tot in detail. Ik vind de detailbeschrijvingen dus wel interessant want dan zie ik het nog duidelijker voor me. Verfilmingen zijn inderdaad vaak teleurstellend daardoor. Heel anders dan ik in mijn hoofd had.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:16

Ik kan niet in beelden denken en kan me ook niet voorstellen hoe dat dan uit zou moeten zien. Ik denk meer in een soort gevoel denk ik?????

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:19

JudithGigi schreef:
Ik kan niet in beelden denken en kan me ook niet voorstellen hoe dat dan uit zou moeten zien. Ik denk meer in een soort gevoel denk ik?????

Nee gewoon echt in je hoofd kunnen voorstellen hoe het eruit zou zien. Geen gevoel maar een beeld in je hoofd.
Als iemand zegt: een hond met een paarse staart en een rode hoed op met veren. Dan zie ik dat dus voor me.