Litteken crème/pleister

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:58

BeFunny schreef:
Wat voor operatie heb je gehad dan Germie? En heb je fysio gehad?

Geen operatie gelukkig, maar ben aangevallen door een hond iets meer dan 2 jaar geleden en op meerdere plekken gebeten. Voor de wonden geen fysio gehad(was ook niet nodig, zou niet weten wat een fysio hier mee kan, de wonden zijn alleen wel gereinigd door een arts omdat ze niet dicht wilden omdat er feitelijk fout op fout gemaakt is zoals de wonden hechten nadat het gebeurd was), maar wel wegens de bijwerkingen van de antibiotica helaas (peesontstekingen, daar dus wel fysio voor).

Op advies van de rechtsbijstand heb ik diverse littekencremes geprobeerd. Maar heeft niets geholpen. Het traject loopt nog steeds wegens dus nog die problemen met de pees, maar ook om te kijken of die littekens nog minder opzichtig zouden worden wat helaas niet gebeurd is.

Dus ik heb diverse cremes geprobeerd, maar helaas, bij mij hielp het niets. Ook heb ik siliconenzalf van babscacare of zoiets geprobeerd (heel erg duur en was het ook niet en voelde nog smerig aan ook).

Tazzey

Re: Litteken crème/pleister

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:07

Wat heeft de rechtsbijstand hiermee te maken dan? Die snap ik even niet. Ik ben zelf jurist maar medische adviezen geven hoort echt niet tot ons takenpakket.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:08

Aantal belangrijke zaken bij littekens:
- de eerste periode kun je het meeste bereiken dus ga het vooral niet eerst aankijken (helaas wel het advies van de gemiddelde arts tot frustratie van de huidtherapeuten)
- littekens kunnen slecht vocht vasthouden, hydraterende creme is belangrijk (dat doet een littekencreme)
- de topper onder de littekenpleisters is de Scarban pleister, grote kans dat je die vergoed kunt krijgen
- er is verminderde doorbloeding in het litteken wat de genezing belemmert, zeker als het verkleefd is. Een huidtherapeut kan hier littekenmassage voor doen. Dit helpt zowel tegen pijn later, als voor een mooiere genezing

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:35

Nadat de wond van mijn pols operatie was genezen (dichte huid, geen korstjes meer) ben ik calendulan litteken creme gaan smeren.

Toen het nog vers was en dus nog open/met korst heb ik bepanthen 4 in 1 wondgel op de wond gesmeerd en dit steeds afgedekt met een normale pleister

Het is erg mooi genezen bij mij
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu, iets meer dan een jaar geleden geopereerd
Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:09

Dematix littekencreme en silicone pleisters.
En tuurlijk zie je mn littekens maar zijn allemaal mooi genezen.

Germie is het bij jou het litteken waar je met open wond mee ging duiken ect?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:25

Ik ben eind vorig jaar geopereerd aan een nekhernia (via de voorkant) en heb meteen L-mesitran pleisters geplakt (honingzalf). Deze zijn prijzig, maar kunnen meerdere dagen blijven zitten. Ongeveer 6 weken volgehouden, toen ben ik (omdat deze pleisters best groot zijn en daarom gingen irriteren) overgegaan op siliconenzalf van BAP scar care. Deze smeer ik nog steeds, maar het resultaat is echt al heel goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:40

cinniz123 schreef:
Dematix littekencreme en silicone pleisters.
En tuurlijk zie je mn littekens maar zijn allemaal mooi genezen.

Germie is het bij jou het litteken waar je met open wond mee ging duiken ect?

Wel lekker offtopic. Maar ik wens niet dat er dingen beweerd worden die niet waar zijn.
Ik heb nooit een open wond aan zwemwater blootgesteld toen dat als 'niet mogen' bestempeld werd. NOOIT. NOOIT. NOOIT. Pas toen het mocht van de arts ben ik weer normaal gaan zwemmen zonder droogpak. Ik heb me netjes aan de adviezen gehouden, en die hebben mij heel veel levensvreugde afgenomen (en achteraf dus ook nog grotendeels voor niets omdat de huisarts fout zat), ik ben gewoon een hele zomer kwijt. Maar dan zal er wel weer iemand met commentaar komen. Maar ik heb dus niets gedaan wat niet mocht. Heb gewoon heel veel pech gehad en er dus nog last van.

Heb alles gedaan om de littekens kwijt te raken of minder zichtbaar, maar helaas, niets heeft mogen baten. Adviezen gevolgd van de medisch adviseur e.d. Daarom ook diverse cremes e.d. geprobeerd.
Maar het ging hier dus niet om een operatiewond. Wel om grote ontsierende littekens. Was ik kleiner geweest of omgevallen dan had ik waarschijnlijk niet meer geleefd.

Ik heb zelfs nog lasertherapie geprobeerd, maar ook dat hielp niets.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:42

Daarom was het ook een vraag Germie maar idd open anders je eigen topic. Want ik denk dat ts hier niet op zit te wachten ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:44

BeFunny schreef:
Daarom was het ook een vraag Germie maar idd open anders je eigen topic. Want ik denk dat ts hier niet op zit te wachten ;)

Ik heb gewoon de vraag/vragen beantwoord en ook gezegd dat het offtopic was, maar ik mag wel dingen rechtzetten als er beweringen gedaan worden die niet waar zijn. Verder heb ik aangegeven dat het offtopic is. Zou niet weten waarom ik een eigen topic moet openen als mij vragen gesteld worden die ik gewoon beantwoord. Ik heb geen vragen verder over littekens, alleen ervaringen. Als iemand behoefte heeft aan een extra vragenrondje, dan kan een topic geopend worden lijkt mij, maar ik hoef het niet te doen. :Y)
Maar nee, ik ben nooit geopereerd, ik heb me gewoon aan adviezen gehouden, heb dus de cremes geprobeerd op advies van een medisch adviseur van de verzekering, dus nu moet alles wel duidelijk zijn lijkt mij.

Ik heb gewoon mijn ervaringen met cremes en pleisters e.d. hier vermeld zoals de ts vroeg, en helaas, niets heeft gewerkt bij mij.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:48

Nee je gaf aan dat er dingen beweerd werden. Dat is niet zo er werd iets gevraagd.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:55

Qua crèmes maakt het niet veel uit wat je smeert, het gaat er om dat de huid soepel blijft. Het masseren van de huid met de crème moet het meeste doen. Vitamine E toevoeging zou kunnen helpen.

Maar zoals genoemd, scarban pleisters. Die zorgen ervoor dat het litteken zachter wordt en minder fel. Voor het litteken over mijn schouder doen die pleisters heel veel. Geen wonderen, het blijft een lelijk litteken, maar ik zie het met de week verbeteren en het wordt daarnaast minder irritant.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:57

BeFunny schreef:
Nee je gaf aan dat er dingen beweerd werden. Dat is niet zo er werd iets gevraagd.

Zowel bij Tazzy als bij cinniz staat er toch echt een vraagteken aan het einde. En die vragen heb ik beantwoord omdat er toch echt wat beweerd wordt wat niet klopt. Ik heb dus nooit met een open wond gezwommen tegen een advies in. Ik ben pas gaan zwemmen met huidcontact met het water toen dat weer mocht. In de vraag staat wel degelijk een bewering die dus onjuist is. Daardoor wordt het antwoord op de vraag ook iets meer dan alleen ja of nee. Ook heb ik even het verklaard van de rechtsbijstand, want het was geen jurist die advies gaf, maar een medisch adviseur. Wel in dienst van.
Dus de vragen zijn met uitleg beantwoord zodat de beweringen of onduidelijkheden uitgelegd zijn.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:37

Ik heb goede ervaringen met mesitran honingzalf. Ik deed dat op een eilandpleister over de wond heen (rughernia). Zo wreef mijn broekrand niet telkens over het litteken en bleef de zalf goed zitten. Dagelijks verwisselen na het douchen. Ik heb dit twee maanden volgehouden, begonnen 10 dagen na de operatie. Ondanks dat de wond niet echt netjes gehecht was (veel hobbels en bobbels, dubbele huid) is er 5 jaar later nauwelijks nog wat van te zien. (En ondanks de minder mooie hechting alle lof voor de chirurg die op z'n vrije dag speciaal kwam werken om mij te opereren!!) Vanaf twee maanden na de operatie smeerde ik er een aantal keer per week calendula zalf op zonder pleister wanneer ik er toevallig aan dacht. Mesitran zonder pleister plakte mij teveel. Ohja, en een half jaar lang volledig uit de zon gebleven.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:14

Cicaplast of iets soortgelijks is altijd goed, mijn voorkeur is icm gefractioneerde lasertherapie. Dat laatste mag voorzichtig mee worden gestart zodra de hechtingen zijn verwijderd. Bij veel vascularisatie evt nog bijkomst van IPL of pulsed dye laser. Er komt meer en meer data beschikbaar over de meerwaarde van vroege interventie.

Siliconenpleisters (of gel, afhankelijk van anatomische regio) heeft ook voldoende klinische evidentie.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:27

Overweeg eens te laseren bij een huidtherapeut.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:02

BeFunny schreef:

Dank je wel BeFunny zo is het precies gewoon een vraag geen bewering.

Germie er stond me iets van een topic bij waar toen nogal wat ophef over was over dacht ik een niet genezen wond maar ik ben niet van de bokt recherche en geen zin om terug te zoeken dus was gewoon een dood normale vraag.
Ik heb nml wel goede ervaringen met litteken creme bij meerdere operatie wonden en om het gelijk af te zweren vind ik dus niet geheel terecht en daarom vroeg ik ernaar want daar had het wellicht ook iets mee te maken kunnen hebben.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:02

Siliconenpleisters van scarban/bapscar zijn echt heel goed. Online is een recept formulier te vinden die je huisarts kan invullen en dan heb je kans dat je het volledig vergoed krijgt (krijgt ze dan super snel opgestuurd).

Het litteken gehydrateerd houden is super belangrijk. Laat je niet gek maken door alle verkoop praatjes: voor alle verschillende types crèmes is weinig bewijs en vaak vooral een leuk verdienmodel. Kies gewoon een fijne neutrale hydraterende crème en vaak smeren!

Een huidtherapeut of fysio met littekenkennis kan je zeker nog verder helpen met hoe je een litteken kunt managen.

Succes!!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:42

Geef je litteken vooral wat tijd. Ze hebben echt wel een jaartje, anderhalf jaar nodig om rustig te worden en het rode weg te laten trekken :)

Zelf werkte de zalfjes bij mij niet. Heb een scarban soortgelijk silicone ‘pleister’ gekregen uiteindelijk van de plastisch chirurg na mijn operaties aan mijn pols. Mijn littekens genezen heel slecht en lelijk helaas.

Ik heb deze gehad : https://newgelplus.nl/newgel-siliconenv ... ue-ng-107/

Wordt ook niet zomaar verstrekt en alleen op recept vergoed zoals hier boven werd aangegeven.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:25

De littekens op mijn rug zijn wel 8 jaar onrustig gebleven maar nu heel rustig. Niks gesmeerd want kwam er niet bij.
Op mijn buik zijn nu ongeveer een jaar oud, wel klein (laproscopische operatie). Vooral die bij mijn navel heb ik gesmeerd in het begin met koninginnen honingzalf (ben de officiële benaming even kwijt). Hielp wel met het zacht houden maar geduld was uiteindelijk de oplossing. Lang onrustig geweest maar nu valt het litteken bijna niet meer op.

Niet niet niet smeren als de wond nog niet dicht is! Echt pas als de hechtingen eruit zijn en het goed dicht zit. Liever een dag later beginnen dan een dag te vroeg.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:41

Ik heb ook de ervaring dat niks echt helpt. Heb zowat alle littekencreme’s geprobeerd incl siliconegel, staudt, alhydran etc. Het moet een laagje leggen anders heb je er niks aan.

Mepiform litteken silicone pleisters vond/vond ik het fijnste en blijven smeren. En druk. Als het lukt een siliconepleister met druk erop te krijgen.

Ik smeer nog steeds 2-4 x per dag wanneer mijn litteken pijn doet. Al jaren, het is ook al een keer door de plastisch chirurg proberen weg te snijden maar helaas is het weer net zo lelijk geworden. laser ook al geprobeerd. Meestal smeer ik nu squalane olie, cerave bodylotion of alhydran.

ik volg, voor als er iets voorbij komt wat ik nog niet geprobeerd heb.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:53

Ik weet niet hoe groot en diep etc de wond is, maar tegenwoordig is het blijkbaar juist beter voor de genezing om de korsten niet te laten zitten. Maar hoe en hoe vaak je die er het best af kunt halen kun je het best overleggen met de wondzorg, als jouw huisarts die heeft. Ik kan niet bevestigen dat mijn wonden er daadwerkelijk beter van zijn genezen, want ze zitten op een onhandige plek. Maar op zich zien ze er wel wat beter uit dan m'n oudere littekens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:30

cinniz123 schreef:
BeFunny schreef:

Dank je wel BeFunny zo is het precies gewoon een vraag geen bewering.

Germie er stond me iets van een topic bij waar toen nogal wat ophef over was over dacht ik een niet genezen wond maar ik ben niet van de bokt recherche en geen zin om terug te zoeken dus was gewoon een dood normale vraag.
Ik heb nml wel goede ervaringen met litteken creme bij meerdere operatie wonden en om het gelijk af te zweren vind ik dus niet geheel terecht en daarom vroeg ik ernaar want daar had het wellicht ook iets mee te maken kunnen hebben.

Dat had dus niets te maken met wel of niet zwemmen, dat had te maken met dat de hond onderhuids het vetweefsel stukgebeten had en de huid in takt gebleven was. En daardoor bleef er een gele drap uit komen en ging de wond niet dicht. Pas nadat zeg maar dat kapotgebeten vetweefsel er uit was kon de wond dicht. Dus dat heeft wel lelijke littekens opgeleverd die nergens mee verbeterd zijn helaas, maar nee, ik heb niets gedaan wat niet zou mogen. Laat dat wel duidelijk zijn. Ik heb gewoon heel veel pech gehad en er is mij een hele zomer afgenomen (wat achteraf niet nodig was), maar als ik niet voor mezelf opgekomen was, dan hadden ze me er nog wel een half jaar mee laten lopen. Maar ik heb echt heel veel moeite met de littekens ja.

En helaas hebben dus al die cremes totaal niet geholpen.

Een tattoo er over zetten wat sommigen zeggen wil ik niet.
En heb geen idee of dat dan door de tegenpartij betaald wordt, ik verwacht het overigens wel. Maar ik zie het niet zitten, ook al zijn ze dan wel onzichtbaar.
Maar misschien dat een ander het wel kan overwegen, dat het daar wel een oplossing kan zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:40

A_nouk schreef:
Geef je litteken vooral wat tijd. Ze hebben echt wel een jaartje, anderhalf jaar nodig om rustig te worden en het rode weg te laten trekken :)

Zelf werkte de zalfjes bij mij niet. Heb een scarban soortgelijk silicone ‘pleister’ gekregen uiteindelijk van de plastisch chirurg na mijn operaties aan mijn pols. Mijn littekens genezen heel slecht en lelijk helaas.

Ik heb deze gehad : https://newgelplus.nl/newgel-siliconenv ... ue-ng-107/

Wordt ook niet zomaar verstrekt en alleen op recept vergoed zoals hier boven werd aangegeven.

En zelfs na die tijd kan het nog een tijd duren en toch nog jaren later ineens minder zichtbaar worden. De roodheid is 1 ding, maar daarna kan het alsnog veranderen en dat kost tijd...

Ik heb of had eigenlijk een litteken van een stift in mijn arm nadat ik overlopen was door paard met stiften in. Precies wat hierboven geschreven wordt, het duurde anderhalf jaar voordat het rode weg was. Maar nu, 15 jaar later ongeveer is die bijna onzichtbaar. Alleen als ik bruin wordt zie je nog heel licht iets, maar de 1e 2 a 3 jaar was het echt heel zichtbaar en pas daarna werd het langzaam wat minder.
Ik heb het wrl altijd extreem goed ingesmeerd met zonnebrand ook, naast gewoon goed in smeren om soepel te houden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:36

germie schreef:
Dat had dus niets te maken met wel of niet zwemmen, dat had te maken met dat de hond onderhuids het vetweefsel stukgebeten had en de huid in takt gebleven was. En daardoor bleef er een gele drap uit komen en ging de wond niet dicht. Pas nadat zeg maar dat kapotgebeten vetweefsel er uit was kon de wond dicht. Dus dat heeft wel lelijke littekens opgeleverd die nergens mee verbeterd zijn helaas, maar nee, ik heb niets gedaan wat niet zou mogen. Laat dat wel duidelijk zijn. Ik heb gewoon heel veel pech gehad en er is mij een hele zomer afgenomen (wat achteraf niet nodig was), maar als ik niet voor mezelf opgekomen was, dan hadden ze me er nog wel een half jaar mee laten lopen. Maar ik heb echt heel veel moeite met de littekens ja.

En helaas hebben dus al die cremes totaal niet geholpen.

Een tattoo er over zetten wat sommigen zeggen wil ik niet.
En heb geen idee of dat dan door de tegenpartij betaald wordt, ik verwacht het overigens wel. Maar ik zie het niet zitten, ook al zijn ze dan wel onzichtbaar.
Maar misschien dat een ander het wel kan overwegen, dat het daar wel een oplossing kan zijn.

Heel vervelens voor jou natuurlijk maar ik denk niet dat je zo’n type wond kan vergelijken met waar ts ervaring naar vraagt met littekencreme of pleisters voor een verse operatiewond.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 16:11

Urbanus schreef:
ManonGrr schreef:
Goedemorgen,

Ik heb een verse operatiewond welke een flink litteken gaat worden. Ik ben me daarom aan het oriënteren op verschillende soorten litteken gels en lees ook iets over siliconen pleisters. Wat is jullie ervaring en favoriete product?

Groeten, Manon

Mijn moeder gebruikte littekencrème van Staudt, is heel mooi genezen. Het is wel duurder, maar ontwikkeld door chirurgen van het brandwondencentrum oid.

Germie, misschien kun je een eigen topic openen?

Deze wilde ik ook tippen, heb hem zelf niet gebruikt maar een vriendin van mij naar haar buikwandcorrectie. Was eentje met een litteken over de lengte dus een flink litteken maar is mooi hersteld. Deels is het natuurlijk ook je huid zelf maar een beetje hulp kan geen kwaad.
Mijn litteken (keizersnedes) is prachtig hersteld met sudocreme. :')