Haar doneren. Ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:32

Als je het wilt doneren zou ik het zelf opsturen. Mijn partner was onlangs bij iemand die in de pruiken (echt en synthetisch) zit en diegene gaf aan dat er grof geld betaald wordt voor haar. Zij wist mijn partner te vertellen dat het haar dat we afgeknipt hadden en in de afvalbak verdwenen was honderden euro's waard was...
Dus let op waar je kostbare haar terechtkomt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:42

Koper schreef:
Dat begrijp ik Sizzle. Ik ben alleen niet zo'n kindermens. Wat lief trouwens van je achternichtje om haar met haar kleur te doneren :)

Is dit serieus? Begrijp me niet verkeerd, kinderen zijn poedersuiker maar als je doneert kun je toch niet kiezen aan wie? Misschien krijgt 1 of andere verschrikkelijk feeks je haar wel. Risico van het vak.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 22:54

herr_balou schreef:
Als je het wilt doneren zou ik het zelf opsturen. Mijn partner was onlangs bij iemand die in de pruiken (echt en synthetisch) zit en diegene gaf aan dat er grof geld betaald wordt voor haar. Zij wist mijn partner te vertellen dat het haar dat we afgeknipt hadden en in de afvalbak verdwenen was honderden euro's waard was...

Dat soort dingen ben ik dus inderdaad bang voor. Dank je wel voor je tip!

colunder

Re: Haar doneren. Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:20

Mijn dochter, zoon en ikzelf hebben ook ons haar gedoneerd.
Ik heb het op laten sturen, mijn zoon en dochter hebben het zelf opgestuurd.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:41

Ik heb nog een staart liggen, poos terug zelf afgeknipt. En ben erover aan het denken om weer een stuk eraf te knippen. Dus doneren zou wel een goede optie kunnen zijn. 30 cm haal ik makkelijk :)

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 00:05

Ik heb zelf een salon en knip gratis voor stichting haarwensen. Ik stuur dan zelf het haar op en degene die het haar doneert kan er voor kiezen om een formulier bij te voegen met gegevens zodat er een bericht van de stichting komt wanneer het haar ontvangen is. Zou de persoon het haar zelf mee willen nemen om te doneren zou ik het haar iig niet gratis knippen aangezien ik juist dan niet weet wat er mee gebeurt, en of ik de persoon op z’n woord kan vertrouwen dat het daadwerkelijk opgestuurd gaat worden naar stichting haarwensen

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 00:23

Koper schreef:
herr_balou schreef:

En vergeten te melden maar het haar van mijn partner was hoogstens 25cm lang...
De eis van 30 tot 35 cm als je wilt doneren vind ik dus wel echt absurd.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 00:30

Ik heb het bij de kapper laten knippen en zelf afgegeven bij een organisatie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 00:30

Durquia schreef:
Ik heb zelf een salon en knip gratis voor stichting haarwensen. Ik stuur dan zelf het haar op en degene die het haar doneert kan er voor kiezen om een formulier bij te voegen met gegevens zodat er een bericht van de stichting komt wanneer het haar ontvangen is. Zou de persoon het haar zelf mee willen nemen om te doneren zou ik het haar iig niet gratis knippen aangezien ik juist dan niet weet wat er mee gebeurt, en of ik de persoon op z’n woord kan vertrouwen dat het daadwerkelijk opgestuurd gaat worden naar stichting haarwensen

Snap ik ook wel weer. Dan zit er dus niks anders op dan samen met de donateur naar de brievenbus te lopen om het haar op de post te doen :D

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 06:34

Als je echt heel bang bent dat ze het niet netjes opsturen zou ik het gewoon zelf mee naar huis nemen en opsturen, maar je kan dan inderdaad niet verwachten dat ze ook gratis knippen. Ik ben daar zelf niet zo wantrouwig in, verreweg de meeste zullen echt gewoon eerlijk zijn en hun eigen steentje bij willen dragen. Heb wel één keer gehad bij een kapper in de buurt, die niet meedeed en waar ik gewoon moest betalen (helemaal prima), die kapster werd er zo chagrijnig van dat het hele bezoek een lijdensweg werd en volgens mij heeft ze me ook nog juist méér laten betalen. Terwijl het echt geen uren extra kost om er eerst even een vlecht in te maken voor je het afknipt.

herr_balou schreef:

Ik begreep dat dit te maken heeft met het feit dat lang haar nu de trend is en dat kinderen daarom de voorkeur aan langere pruiken geven. Het idee is natuurlijk ook dat je 'gewoon' net als de rest wil zijn als kind, dus ik snap de eis wel. Maar het is wel veel ja.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 07:32

Mijn zoon heeft 2 keer gedoneerd, eerste keer moest het 30 cm zijn maar 3 jaar later waren de eisen veranderd en moest het 35 zijn en daardoor nog iets langer door moeten sparen
beide keren niet gratis geknipt en zelf moeten versturen omdat er weinig aangesloten kapsalons in de buurt lagen.
helaas geen reactie gekregen van de stichting terwijl ik dat wel heb aangegeven.
Hij is lang haar nu even moe maar ik vind het al erg knap dat hij 2 keer gedoneerd heeft.

Mijn haar is geverfd en helaas kon ik niet doneren. Bij wie het terecht komt, volwassene of kind zou mij dan niet uitmaken, als het maar bij iemand komt die er blij mee is

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:10

Paardennamen schreef:
Ik heb nog een staart liggen, poos terug zelf afgeknipt. En ben erover aan het denken om weer een stuk eraf te knippen. Dus doneren zou wel een goede optie kunnen zijn. 30 cm haal ik makkelijk :)

Niet te lang mee wachten met opsturen van de oude staart, anders kunnen ze daar niets meer mee. Omdat ik niet meer de exacte maximum tijd wist, heb ik het voor de zekerheid even opgezocht:

De leeftijd van de haardonor maakt niet uit. Zolang het haar maar een kleur heeft die geschikt is voor een kind – dus geen grijs haar -. Haar wat meer dan 5 jaar geleden is afgeknipt, is langere tijd niet gevoed. Hierdoor droogt het haar uit en verliest het elasticiteit. Dit heeft als gevolg dat het haar ook in het haarwerk heel gemakkelijk kan afbreken. Om deze reden zullen wij geen oudere vlechten verwerken tot een haarwerk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:21

Shenavallie schreef:
Paardennamen schreef:

Niet te lang mee wachten met opsturen van de oude staart, anders kunnen ze daar niets meer mee. Omdat ik niet meer de exacte maximum tijd wist, heb ik het voor de zekerheid even opgezocht:

De leeftijd van de haardonor maakt niet uit. Zolang het haar maar een kleur heeft die geschikt is voor een kind – dus geen grijs haar -. Haar wat meer dan 5 jaar geleden is afgeknipt, is langere tijd niet gevoed. Hierdoor droogt het haar uit en verliest het elasticiteit. Dit heeft als gevolg dat het haar ook in het haarwerk heel gemakkelijk kan afbreken. Om deze reden zullen wij geen oudere vlechten verwerken tot een haarwerk.

Ook volwassenen hebben pruiken nodig, is grijs haar dan ook geen optie?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:29

_San87_ schreef:

Ja hoor, ik heb een jaar of 2 geleden mijn lange grijze haar gedoneerd. Ook ouderen met grijs haar hebben soms een pruik nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:58

criollo_yess schreef:
_San87_ schreef:

Ja hoor, ik heb een jaar of 2 geleden mijn lange grijze haar gedoneerd. Ook ouderen met grijs haar hebben soms een pruik nodig.

Oh, gelukkig. Ik vond het al raar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:07

Mijn buurmeisje heeft het inmiddels 3x gedaan, kan navragen bij haar mama hoe of wat als je dat wilt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 09:18

_San87_ schreef:

Die quote over geen grijs haar is denk ik voor die stichting die pruiken voor kinderen maakt. Er zijn blijkbaar verschillende stichtingen/organisaties die verschillende doelgroepen hebben. Bij voorbeeld kinderen, of vrouwen met borstkanker. Bij eentje vond ik zelfs dat ze erg graag juist grijs haar wilden hebben.

En ik wil graag doneren voor vrouwen met borstkanker. Is meteen mooi meegenomen dat ik dat kan blijven doen als ik straks grijs ben ;)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:24

Nayan schreef:
herr_balou schreef:

Ik begreep dat dit te maken heeft met het feit dat lang haar nu de trend is en dat kinderen daarom de voorkeur aan langere pruiken geven. Het idee is natuurlijk ook dat je 'gewoon' net als de rest wil zijn als kind, dus ik snap de eis wel. Maar het is wel veel ja.

Het ging om grijs haar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:46

Koper schreef:
_San87_ schreef:

Die quote over geen grijs haar is denk ik voor die stichting die pruiken voor kinderen maakt. Er zijn blijkbaar verschillende stichtingen/organisaties die verschillende doelgroepen hebben. Bij voorbeeld kinderen, of vrouwen met borstkanker. Bij eentje vond ik zelfs dat ze erg graag juist grijs haar wilden hebben.

En ik wil graag doneren voor vrouwen met borstkanker. Is meteen mooi meegenomen dat ik dat kan blijven doen als ik straks grijs ben ;)

Ja, dat is mooi inderdaad.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:58

Suzanne F. schreef:
Hier vind je meer info: https://haarwensen.nl/doneren/haar

Mijn man heeft onlangs zijn haar hier gedoneerd.
Was heel eenvoudig, bij de kapper twee vlechten laten maken en afgeknipt.
Aangemeld bij haarwensen.

Deze in bubbeltjes folie envelop gedaan en opgestuurd.

Wij vonden deze stichting juist heel mooi, omdat de pruiken alleen voor kindjes zijn. en dat zij dit kosteloos doen voor de kindjes.

Wij hebben nog netjes een mail gekregen vanuit haarwensen toen de haarvlechten binnen zijn gekomen.

Wel heel goed dat je je haar wilt doneren, ze hebben best veel haar nodig om één pruik te kunnen maken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:38

_San87_ schreef:

Dat zou je even moeten vragen bij de organisatie. Ik heb deze info ook maar van de site geplukt. Lijkt mij inderdaad dat ook oudere mensen een pruik nodig hebben, maar hoe of wat....?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:16

Koper schreef:
herr_balou schreef:

Terecht dat je daar bang voor bent :j met een beetje pech wordt je gedoneerde haar verkocht voor extensions (alhoewel dat haar meestal uit Azie komt) https://kro-ncrv.nl/programmas/keurings ... nkere-kant