Cayenne schreef:Gaat er kinkhoest rond? Ik kan er weinig over vinden?
Maar ik ben er als kind niet tegen ingeënt (wel tegen alle andere ziekten) dus dan is het wel even opletten.
https://www.radboudumc.nl/nieuws/2024/k ... -kolenmijn
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Gaat er kinkhoest rond? Ik kan er weinig over vinden?
Maar ik ben er als kind niet tegen ingeënt (wel tegen alle andere ziekten) dus dan is het wel even opletten.
pmarena schreef:Oeh balen zeg.... wij hebben thuis in mijn kindertijd 2x in 1 jaar Kinkhoest gehad, super vermoeiend dat geblaf... Het is echt jammer dat de vaccinatie hiervoor nooit ècht goed gewerkt heeft....
Gelijk vanaf het begin al heel flink vitamine C supplementeren zodat de trilhaartjes in je longen niet kapot gaan, en je helpen met het het afvoeren van het slijmCitaat:Het klinisch verloop van kinkhoest
Kinkhoest kent twee fases.
...knip...
Citaat:Leuk zo'n citaat maar wel jammer dat je de bron niet meldt. De NVKP (nederlandse vereniging kritisch prikken), vandaar dat gewauwel over vitamine c en suikers.
Citaat:Ik heb als kind kinkhoest gehad bijna een jaar lang en ben er nooit helemaal van hersteld. Zoetigheden stonden niet op mijn favorietenlijst, groentes wel en fruit als het niet te zoet was.
LaDonna75 schreef:En de rest van de vitamine c plas je wel uit. De ADH is er niet voor niks…
Anyway, ik krijg komende week een boostervaccinatie via mijn werk. Alle medewerkers van het ziekenhuis waar ik werk die met jonge kinderen of zwangeren in aanraking komen mogen zich laten vaccineren.
IrisDH schreef:Ik heb er, hou je vast, net iets meer dan vier maanden last van gehad. Vreselijk. Hysterische hoestbuien waarbij het tussen het hoesten door amper lukt om adem te halen en het minste kriebeltje in mijn keel veroorzaakte al een hoestbui. Gelukkig mocht ik veel thuiswerken die periode, want op kantoor voelde ik me echt tot overlast.
Helaas zijn m'n astmaklachten weer toegenomen sinds ik van de kinkhoest af ben, ik gebruikte eigenlijk al heel lang geen medicatie meer tegen m'n astma omdat het goed onder controle was. Nu dus weer aan de medicatie...
De hoestaanval met een dichtgeknepen keel heb ik ook één keer gehad, gelukkig maar één keer. Dat was inderdaad echt eng!
Polly schreef:Hier in Noord Holland is het een paar weken als een malle rond gegaan, het lijkt nu iets minder te worden.
Antibiotica helpt alleen om minder lang besmettelijk te zijn, niet tegen de klachten.
Ze hebben bij ons op de praktijk vrij uitgebreid getest, ook om beeld te houden hoeveel er rondgaat.
Ik heb zelf op eigen kosten in april een vaccinatie gehaald en ook mijn zoon laten vaccineren. Wij hebben beide het complete Rijksvaccinatieprogramma gehad maar de kinkhoest beschermd maar kort.
De vaccinatiegraad is landelijk echt dramatisch laag, mazelen is ook alweer een aardig probleem.
Rivendell schreef:Voor de mensen die het hebben (gehad), zijn jullie gevaccineerd?
Ik wel, als kind en heb het nooit gehad