Meer mensen kinkhoest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:01

IrisDH

Re: Meer mensen kinkhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:07

Ik heb er, hou je vast, net iets meer dan vier maanden last van gehad. Vreselijk. Hysterische hoestbuien waarbij het tussen het hoesten door amper lukt om adem te halen en het minste kriebeltje in mijn keel veroorzaakte al een hoestbui. Gelukkig mocht ik veel thuiswerken die periode, want op kantoor voelde ik me echt tot overlast.

Helaas zijn m'n astmaklachten weer toegenomen sinds ik van de kinkhoest af ben, ik gebruikte eigenlijk al heel lang geen medicatie meer tegen m'n astma omdat het goed onder controle was. Nu dus weer aan de medicatie...

De hoestaanval met een dichtgeknepen keel heb ik ook één keer gehad, gelukkig maar één keer. Dat was inderdaad echt eng!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:16

In heel veel landen wordt het aangeraden om een opfris inenting te halen op volwassen leeftijd.

Zelfs al is dat in NL niet: hij kost maar vrij weinig, dus als het in je omgeving rind gaat is het zeker geen dom idee om een opfrisser te hslen.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:25

In Limburg heerst het ook wel.
Heb een hele tijd terug een enorme hoest gehad overeenkomend met kinkhoest. Al kon dat volgens de huisarts ook niet. Bleef hoesten, en niks hielp. Alleen fluimucil hielp wat maar wat een ellende zeg. Ik kreeg uiteindelijk een pufje die mijn vriend gebruikt voor astma en wat een uitkomst. Al zal ik ook wel aan het einde hebben gezeten want het hoesten heeft niet heel lang meer geduurd

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:51

Aantal jaren geleden was al duidelijk dat de bacterie aardig resistent tegen de vaccinatie is geworden. Weet niet of er al een nieuw vaccin is.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:36

pmarena schreef:
Oeh balen zeg.... wij hebben thuis in mijn kindertijd 2x in 1 jaar Kinkhoest gehad, super vermoeiend dat geblaf... Het is echt jammer dat de vaccinatie hiervoor nooit ècht goed gewerkt heeft....

Gelijk vanaf het begin al heel flink vitamine C supplementeren zodat de trilhaartjes in je longen niet kapot gaan, en je helpen met het het afvoeren van het slijm :j

Citaat:
Het klinisch verloop van kinkhoest
Kinkhoest kent twee fases.

...knip...

Leuk zo'n citaat maar wel jammer dat je de bron niet meldt. De NVKP (nederlandse vereniging kritisch prikken), vandaar dat gewauwel over vitamine c en suikers.

Ik heb als kind kinkhoest gehad bijna een jaar lang en ben er nooit helemaal van hersteld. Zoetigheden stonden niet op mijn favorietenlijst, groentes wel en fruit als het niet te zoet was.

@TS, beterschap. Een geneesmiddel is er niet. Geen middelen gebruiken die de hoest onderdukken. Bij zulke hoest smeer ik voor de nacht(rust) graag een beetje Wala Thymus Oleum aethereum 5% op de borststreek. Ja, het is eigenlijk voor in bad maar een heel klein beetje op de huid - goed uitsmeren - kan geen kwaad. Helaas is het in NL moeilijk verkrijgbaar, sommige apotheken bestellen het wel op aanvraag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:23

Citaat:
Leuk zo'n citaat maar wel jammer dat je de bron niet meldt. De NVKP (nederlandse vereniging kritisch prikken), vandaar dat gewauwel over vitamine c en suikers.

Zou het een onsje beleefder kunnen...?

Dat jij de bron niet leuk ofzo vindt mag, hoor.
Blijft staan dat vitamine C belangrijk is voor het immuunsysteem

Citaat:
Ik heb als kind kinkhoest gehad bijna een jaar lang en ben er nooit helemaal van hersteld. Zoetigheden stonden niet op mijn favorietenlijst, groentes wel en fruit als het niet te zoet was.

First things first: tot dat je er nooit goed van hersteld bent!

Maarre, at jij zoveel fruit dat je 3000 mg vitamine C binnen kreeg?

(Als we het over gewauwel gaan hebben, dan wil ik graag details ipv vaagheid.)

En Thijm/ thymus is een bekende slijmoplosser. (Mogelijk omdat de plant veel acetylcyteïne aan boord heeft, als ik dat ooit heb geleerd ben ik het nu vergeten.)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:04

Hier in Noord Holland is het een paar weken als een malle rond gegaan, het lijkt nu iets minder te worden.

Antibiotica helpt alleen om minder lang besmettelijk te zijn, niet tegen de klachten.
Ze hebben bij ons op de praktijk vrij uitgebreid getest, ook om beeld te houden hoeveel er rondgaat.

Ik heb zelf op eigen kosten in april een vaccinatie gehaald en ook mijn zoon laten vaccineren. Wij hebben beide het complete Rijksvaccinatieprogramma gehad maar de kinkhoest beschermd maar kort.

De vaccinatiegraad is landelijk echt dramatisch laag, mazelen is ook alweer een aardig probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:24

3g vitamine C is absurd veel en ook niet goed voor je spijsvertering.
Zulke adviezen slaan nergens op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:39

...ehm, de meeste zoogdieren maken onder stress het equivalent van 15 gram vitamine C aan.

Ik geef toe dat je dat met fruit eten niet binnenkrijgt, dus in die zin is het "onnatuurlijk".
Mijn spijsvertering kan een gram of 5 goed hebben.

Dus zo merkwaardig vind ik het niet als er 3 gram geadviseerd wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:43

Dat neem je niet op in die hoeveelheden.
Met wat pecht krijg je er maagproblemen en diaree bij.
Tot 2g wordt als veilige bovenwaarde gezien voor orale opname.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:51

En de rest van de vitamine c plas je wel uit. De ADH is er niet voor niks…

Anyway, ik krijg komende week een boostervaccinatie via mijn werk. Alle medewerkers van het ziekenhuis waar ik werk die met jonge kinderen of zwangeren in aanraking komen mogen zich laten vaccineren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:54

Ik neem elke dag een 1500 c tablet maar via mijn eten krijg ik amper wat binnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:57

LaDonna75 schreef:
En de rest van de vitamine c plas je wel uit. De ADH is er niet voor niks…

Anyway, ik krijg komende week een boostervaccinatie via mijn werk. Alle medewerkers van het ziekenhuis waar ik werk die met jonge kinderen of zwangeren in aanraking komen mogen zich laten vaccineren.

Heel goed dat jullie doen, inmiddels 5 babies overleden, je moet tot 1962 ong terug voor je op die aantallen komt, triest want juist dit is te voorkomen. Moeders hadden niet de prik tijdens zwangerschap gehaald.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:00

Suzanne F. schreef:
Ik neem elke dag een 1500 c tablet maar via mijn eten krijg ik amper wat binnen.

Waarom iedere dag?
Je verhoogd daarmee je kans op nierstenen met die hoge hoge concentratie.

Maar goed dat is off-topic.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:09

Ik heb 10 jaar later nog nergens last van. Ik dacht dat je het inderdaad weer uitplaste. Voor mijn weerstand en ben bijna nooit ziek dus het gaat goed zo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:13

IrisDH schreef:
Ik heb er, hou je vast, net iets meer dan vier maanden last van gehad. Vreselijk. Hysterische hoestbuien waarbij het tussen het hoesten door amper lukt om adem te halen en het minste kriebeltje in mijn keel veroorzaakte al een hoestbui. Gelukkig mocht ik veel thuiswerken die periode, want op kantoor voelde ik me echt tot overlast.

Helaas zijn m'n astmaklachten weer toegenomen sinds ik van de kinkhoest af ben, ik gebruikte eigenlijk al heel lang geen medicatie meer tegen m'n astma omdat het goed onder controle was. Nu dus weer aan de medicatie...

De hoestaanval met een dichtgeknepen keel heb ik ook één keer gehad, gelukkig maar één keer. Dat was inderdaad echt eng!

Herkenbaar hier ook kinkhoest gehad en al ruim twee jaar niet meer hoeven puffen nu weer 2x per dag zeker in de ochtend.
Ik en mijn zoontjes van 1.5 en 9 hebben het gehad de andere familie leden niet. Alleen onze 1.5 jarige is gestest hierop.

Wij zijn er niet voor geënt en hebben het prima doorstaan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:35

Polly schreef:
Hier in Noord Holland is het een paar weken als een malle rond gegaan, het lijkt nu iets minder te worden.

Antibiotica helpt alleen om minder lang besmettelijk te zijn, niet tegen de klachten.
Ze hebben bij ons op de praktijk vrij uitgebreid getest, ook om beeld te houden hoeveel er rondgaat.

Ik heb zelf op eigen kosten in april een vaccinatie gehaald en ook mijn zoon laten vaccineren. Wij hebben beide het complete Rijksvaccinatieprogramma gehad maar de kinkhoest beschermd maar kort.

De vaccinatiegraad is landelijk echt dramatisch laag, mazelen is ook alweer een aardig probleem.

Ik begreep dat antibiotica wel helpt om tegen te gaan dat het doorzet, dan ruimt de ab de bacterie eerder op dan je lichaam dat kan en worden de gifstoffen niet uitgescheiden (staat ook op het rivm), maar dan moet je er heel vroeg bij zijn, dus voor de hoestbuien beginnen. Op dat punt zijn mensen alleen verkouden, hebben een kuchje of koorts, dan is het besef van kinkhoest er nog niet, dus ben je snel te laat. Maar mensen preventief ab geven, die veel in direct contact zijn (geweest) met kinkhoest, kan dus zeker wel helpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:24

Heel lang geleden heeft mijn 2 en een halve jarige het gehad. Hij was ingeënt en gevoelig voor exceem, en cara.
Ik wist niet dat het kinkhoest was en het heeft maanden geduurd. In het begin toen het heel heftig was, heb ik uien klein gesneden naast zijn bed gelegd, ik gaf hem gekookte uien water met honing, gaf hem rozemarijn met thijm (natuurlijke antibiotica ook wel genoemd) en sliep naast hem.
Toen ik met name met inwendig uien thee met honing begon ging het eigenlijk wel heel erg goed en konden we 's nachts goed doorslapen. Het leek of het slijm oploste.
Als hij moest hoesten nam ik hem ook 'snachts gewoon op schoot rechtop zodat er geen paniek was en die was er ook niet. Hij gaf rustig aan dat hij weer moest hoesten en kroop vrolijk bij me op schoot, koppie tegen mij aan en gaan met die banaan (gossie zo sneu). Totdat ik het ei of beter gezegd het ui van Columbus had bedacht.

Het heeft heel lang geduurd en totdat een oudere man hem hoorde hoesten en dat bleek een kinderarts in ruste te zijn die mij vertelde dat het kinkhoest was. Omdat het al zoveel beter ging hebben we er niets meer aan gedaan.
Wat ik wel heel erg bijzonder vond was dat na die kinkhoest mijn zoon nooit meer cara en exeem (dauwworm) en slijmerige ontlasting had, iets dat een heus probleem was vanaf zijn geboorte. Volgens de huisarts zag je dat wel vaker na kinkhoest dat goed doorgemaakt kinderen er sterker uit kwamen.

Sterkte want zeker met je operatie en je hernia is dit allemaal wel heel erg ongelukkig en lijkt me erg pijnlijk met hoesten.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:02

Ik heb kinkhoest gehad en daarvoor codeinetabletjes gekregen van de huisarts. Deze onderdrukken de hoestprikkel waardoor ik ‘s nachts weer goed kon slapen. Vervelend dat je er last van hebt TS; veel beterschap gewenst!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:25

Voor de mensen die het hebben (gehad), zijn jullie gevaccineerd?
Ik wel, als kind en heb het nooit gehad

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:29

De kinkhoest vaccinatie beschermt maar voor 5jr. Veel mensen weten dit niet.
Dat is ook de reden dat ik hem (als zorgverlener, kon regelmatig met pt met kinkhoest in aanraking) op eigen kosten heb laten bestellen door de huisarts.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 16:30

Rivendell schreef:
Voor de mensen die het hebben (gehad), zijn jullie gevaccineerd?
Ik wel, als kind en heb het nooit gehad

Volgens mij geven meerdere mensen in dit topic al aan dat ze gevaccineerd zijn als kind. Ik heb als kind alle 3 de vaccinaties gehad. Mijn huisarts vertelde me dat de vaccinatie na 5 jaar niet meer werkt. Een oom en zijn zoon (15) hadden het laatst ook, zijn ook beide volledig gevaccineerd geweest.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:25

Kinkhoest, in 2016 heb ik het gehad, wat een verschrikking! Echt, dit wens ik mijn ergste vijand nog niet toe.

Heb een aantal keer van die aanvallen gehad dat ik moest hoesten, maar dat niet kon, want ik moest ademhalen, maar dat kon niet, want ik moest hoesten. Heel eng als je zo wakker wordt!

Ik heb antibiotica gehad toen het geconstateerd werd, maar dat was meer om mij niet meer besmettelijk te laten zijn, niet voor het verloop van de ziekte.

Eten was echt verschrikkelijk, dat lokte hoestbuien uit. Lachen was verschrikkelijk, dat resulteerde in een hoestbui. Inspanning, gegarandeerd hoesten.
Had pijn in mijn hele lichaam van het hoesten.

Werd toen raar aangekeken en kreeg veelvuldig de vraag of ik als kind mijn vaccinaties wel had gehad. Nou, die heb ik zeker allemaal netjes gehad.

Sterkte aan diegenen die het doormaken. Hou je er aan vast dat de heftigheid in de loop van de tijd echt wel afneemt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 07:30

Sinds een paar dagen is het gewoon nog een stukje erger geworden. Gisteren even geteld. 16 hoestbuien waarbij je bijna stikt, tranen over de wangen. Inmiddels raak ik er aardig uitgeput van. Slapen doe ik gelukkig (nog) wel goed s nachts. Bij mijn dochter blijft het al een tijdje hetzelfde, zie daar ook nog niet veel verbetering terwijl ze 6 weken voorloopt op mij. Dat belooft dus nog wat. Wat is dit een strontvervelend virus..of nee bacterie, bah :(