Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shiloh schreef:Maar kun je zomaar zonder verwijzing daar langs dan? Overal waar ik lees kan dat wel, maar dan word er niks vergoed.
Ik heb het even nagezocht. Schildklier is getest.
Sizzle schreef:Dat kan inderdaad maskeren.
Wel is trombose en borstkanker risico verhoogd (sterker dan wanneer je jonger bent) als je de pil blijft slikken. Het is dan veiliger om op HRT over te stappen.
Shiloh schreef:Maar kun je zomaar zonder verwijzing daar langs dan? Overal waar ik lees kan dat wel, maar dan word er niks vergoed.
Ik heb het even nagezocht. Schildklier is getest.
Sizzle schreef:Dat kan inderdaad maskeren.
Wel is trombose en borstkanker risico verhoogd (sterker dan wanneer je jonger bent) als je de pil blijft slikken. Het is dan veiliger om op HRT over te stappen.
De pil is natuurlijk hoger gedoseerd om een zwangerschap tegen te gaan, maar dat is (veel) hoger dan je nodig hebt om je dalende hormoonspiegel te compenseren.
Suzanne F. schreef:Als je aan de pil bent, merk je dan weinig tot niets van de overgang? Of klopt dat niet?
Sizzle schreef:HRT is nog steeds niet veilig inderdaad, maar wel veiliger dan de pil als je boven de 50 of in de overgang bent.
Het ging mij erom dat als je wel hormonen wilt blijven nemen ivm algemeen welzijn, maar niet vanwege anticonceptie, dat de pil dan geen logische keuze is en zelfs een zeer luie keuze vanuit een HA.
In geval van TS, zou ik ook eerst meer willen weten en niet zomaar wat gaan nemen zonder direkte aanleiding.