Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:BeFunny schreef:Elisa zegt het ook heel mooi. Het belangrijkste is hoe ik mezelf zie.
Wat een ander zegt/roept/of denkt zonder te weten hoe het zit dat zegt meer over die persoon
En dit is het helemaal!
Earth schreef:Je geeft wel een vooroordeel over mij maar uiteindelijk moet ik dat dan maar loslaten? Dat is toch dubbel? Ik weet natuurlijk zelf hoe het zit, want gelukkig heb ik nog een man, maar je vind er wel wat van maar toch niet?
Earth schreef:_San87_ schreef:Mensen hier zien natuurlijk voornamelijk jouw 3 miljoen hobbies, van verrichtingsonderzoeken en keuringen volgen en verslaan, het maken van een podcast tot het uitzoeken van reizen voor jezelf en voor anderen, plus het vele reizen zelf, theater, modellenwerk, paardrijden/paarden trainen, noem het maar.
Als ik op Bokt lees wat je allemaal onderneemt, bijhoudt en maakt, ja dan vraag ik me ook af hoe in godsnaam. Chronisch ziek en meer ondernemen dan de gemiddelde mens, ik word al chronisch moe als ik het lees.
Een voorooreel? Waarschijnlijk wel, want ik zie niet hoe je je dagen doorkomt en hoe je je voelt. Het voedt wel het vooroordeel.
Ja en dat is dus wel waar ik tegenaan loop. Want ik probeer wel wat van het leven te maken, maar dat zien mensen meteen alsof ik 'altijd' druk ben. Maar ondertussen stormchase ik vandaag niet omdat ik te slecht ben. En de repetities voor het theater moet ik regelmatig afzeggen omdat het dan te ver rijden is, omdat ik te slecht ben. En het keuringen volgen, reizen boeken, kan ik allemaal in mijn eigen tijd doen vanaf de bank. En doe ik ook alleen wanneer ik goed in mn vel zit. En ik heb momenteel 3 lesklantjes, wat ik heel spannend vind, want soms moet ik ze afzeggen omdat ik te slecht ben. Paardrijden doe ik al sinds september niet meer, eerst vanwege mn val maar nu omdat de drempel om te gaan te groot is. En omdat ik me vaak niet goed voel.
Het enige waar ik nog veel voor over heb is dus het stormchasen, maar ook dat is zwaar. We zijn nu bijna 4 weken verder van mijn USA reis en ik ben nog steeds niet hersteld. Maar dat neem ik voor lief en calculeer ik van tevoren in, want ik weet natuurlijk dat dit gebeurt.
Maar wat moet ik dan he, zonder deze hobby's? Hele dagen thuis zitten, beetje tv kijken, beetje rondhangen op bokt? Ik ben iemand die ergens naar toe moet leven, anders voel ik niet dat ik leef. Dan word ik pas echt depressief. Dat had ik namelijk ook toen ik in december werd afgekeurd. Ik ben daar nog een paar maand extra down van geweest, geen toekomstperspectief meer hebben. En daar had ik de podcast voor in de plaats bedacht, maar die liggen nu ook roerloos op de planken omdat ik er in mijn hoofd geen tijd voor vind.
Dieuwke_ schreef:Het is ook maar net hoe je er zelf mee om gaat denk ik. Ik ben ook chronisch ziek, maar ik werk wel gewoon 40 uur. Ik denk dat daar meer waardering voor is dan iemand die thuis zit maar wel reizen kan maken waar Jan Modaal alleen van kan dromen. Maar uiteindelijk boeit het mij weinig wat andere mensen doen of laten en het boeit me nog minder wat andere mensen van me vinden. Misschien moet jij dat ook waar meer doen Earth. Als jij tevreden bent met hoe jij je leven nu hebt ingericht, wat maakt het dan uit wat een ander daar van zegt, vindt of denkt.
pubelia schreef:Enige wanneer ik echt klaag en me wel echt een beetje zielig voelde was afgelopen dagen. Ik had kaartjes voor rammstein. Maar door gezondheid kon ik gewoon echt niet gaan wat baalde ik daar van zo verheugd om met mijn jongste voor het eerst er heen te gaan. Maar ik ben gewoon te ziek om dat te doen.
Dieuwke_ schreef:Het is ook maar net hoe je er zelf mee om gaat denk ik. Ik ben ook chronisch ziek, maar ik werk wel gewoon 40 uur. Ik denk dat daar meer waardering voor is dan iemand die thuis zit maar wel reizen kan maken waar Jan Modaal alleen van kan dromen. Maar uiteindelijk boeit het mij weinig wat andere mensen doen of laten en het boeit me nog minder wat andere mensen van me vinden. Misschien moet jij dat ook waar meer doen Earth. Als jij tevreden bent met hoe jij je leven nu hebt ingericht, wat maakt het dan uit wat een ander daar van zegt, vindt of denkt.
Sellyxx schreef:Wat ik hier lastig aan vind, is de term “gewoon” 40 uur werken. Ja dat is misschien een bepaalde norm voor de werkende mens, maar ook de max (uitzonderingen daargelaten) van een werkweek. Waarbij niet gezegd is dat elk mens dat dus in de basis gewoon moet kunnen, en zodra je dat niet “kan” om bepaalde redenen er iets mis met je is.
En soms herken ik een bepaalde houding bij mensen (waarbij ik niet zeg dat jij dit doet), ik doe het ook “gewoon”, dus dan kan jij het ook. Maar jij bent die ander niet. En je weet niet hoe het is om die ander te zijn. Als jij een stoïcijns type bent die heel makkelijk prikkels kan weren en je eigen gang kan gaan dan kun je een activiteit aan die voor een hooggevoelig iemand misschien teveel is. Je kan als mens snel invullen vanuit hoe je je zelf voelt of hoe je zelf in het leven staat, en vanuit daar bedenken dat die ander dus ook wel zo kan handelen zoals jij. Terwijl zelfs al zoú je dezelfde omstandigheden hebben als die ander, je dan nog een ander persoon met een ander karakter bent wat de hele manier verandert van hoe jij naar de omstandigheden kijkt en er omgaat. Dat wil niet zeggen dat je niet feedback zou mogen geven op hoe die ander met dingen omgaat of dat die ander niet als mens kan ontwikkelen, kan leren/groeien op zijn/haar manier in de situatie waarin de ander zich bevindt.
En sóms lijkt die “ik doe het gewoon dus jij zou dat ook moeten doen” ook uit een bepaalde onvrede van mensen zelf te komen en zegt dat meer over hen zelf dan over de ander, en als ze dan zelf niet tevreden zijn in hun situatie is dát iets maar ze zelf aan kunnen proberen te werken in plaats van maar proberen af te reageren op anderen die het toch wel een stuk “chiller” hebben dan jij.
Nyaleti schreef:Ik vermoed dat je het niet zo bedoelt maar jouw eerste zinnen klinken echt niet tof.
"Het is ook maar net hoe je er mee omgaat" - dus jij gaat er goed mee om en degene die thuis zitten, niet? (Oké zo zwart wit bedoel ik het natuurlijk niet maar je snapt m'n punt).
Als iemand "gewoon" 40 uur kan werken, is daar inderdaad meer waardering voor. Fijn dat jij dat wel gewoon kan.
Dieuwke_ schreef:Sellyxx schreef:Wat ik hier lastig aan vind, is de term “gewoon” 40 uur werken. Ja dat is misschien een bepaalde norm voor de werkende mens, maar ook de max (uitzonderingen daargelaten) van een werkweek. Waarbij niet gezegd is dat elk mens dat dus in de basis gewoon moet kunnen, en zodra je dat niet “kan” om bepaalde redenen er iets mis met je is.
En soms herken ik een bepaalde houding bij mensen (waarbij ik niet zeg dat jij dit doet), ik doe het ook “gewoon”, dus dan kan jij het ook. Maar jij bent die ander niet. En je weet niet hoe het is om die ander te zijn. Als jij een stoïcijns type bent die heel makkelijk prikkels kan weren en je eigen gang kan gaan dan kun je een activiteit aan die voor een hooggevoelig iemand misschien teveel is. Je kan als mens snel invullen vanuit hoe je je zelf voelt of hoe je zelf in het leven staat, en vanuit daar bedenken dat die ander dus ook wel zo kan handelen zoals jij. Terwijl zelfs al zoú je dezelfde omstandigheden hebben als die ander, je dan nog een ander persoon met een ander karakter bent wat de hele manier verandert van hoe jij naar de omstandigheden kijkt en er omgaat. Dat wil niet zeggen dat je niet feedback zou mogen geven op hoe die ander met dingen omgaat of dat die ander niet als mens kan ontwikkelen, kan leren/groeien op zijn/haar manier in de situatie waarin de ander zich bevindt.
En sóms lijkt die “ik doe het gewoon dus jij zou dat ook moeten doen” ook uit een bepaalde onvrede van mensen zelf te komen en zegt dat meer over hen zelf dan over de ander, en als ze dan zelf niet tevreden zijn in hun situatie is dát iets maar ze zelf aan kunnen proberen te werken in plaats van maar proberen af te reageren op anderen die het toch wel een stuk “chiller” hebben dan jij.
Ik zeg nergens dat andere mensen ook 40 uur moeten werken omdat ik dat wel doe en ik vind ook niet dat er iets mis is met mensen die minder dan 40 uur werken. Sterker nog, ik vind 40 uur ook teveel en ik vind het belachelijk dat dat in Nederland zo'n beetje de norm is.
Ik ben maar alleen en ik heb niet de mogelijkheid om minder te gaan werken, tenzij ik mijn paarden de deur uit doe. Dat is een keuze die ik maak en daar vinden anderen wat van. Dat ik 40 uur werk betekent ook dat ik heel veel dingen moet laten. Ik heb lang moeten zoeken naar een baan waarbij ik genoeg flexibiliteit heb. Ik kan thuiswerken op dagen dat het niet gaat maar ik heb wel een stok achter de deur op kantoordagen, die voorkomen dat ik m'n huis helemaal niet meer uitkom. En hoe erg ik soms ook baal van dat ik niet meer kan wat ik altijd kon, weet ik ook dat er mensen zijn die zouden tekenen voor een leven waarbij ze uberhaupt een paar uurtjes kunnen werken.
En verder heb ik niet de behoefte om op een openbaar forum uit te wijden over mijn ziekte, dus dat laat ik even.
Ik hoop vooral dat iedereen met een chronische ziekte uiteindelijk een balans voor zichzelf weet te vinden waarbij hij/zij gewoon kan genieten van de dingen die nog lukken. En ook leren de mening van andere mensen van zich af te laten glijden, want mensen vinden altijd wel iets van je. En dat zeg ik alleen maar omdat het mezelf zoveel rust heeft gegeven en ik gun dat andere mensen ook. Juist omdat onze spaarzame energie zo kostbaar is, verspil dat niet aan een ander.
pubelia schreef:Enige wanneer ik echt klaag en me wel echt een beetje zielig voelde was afgelopen dagen. Ik had kaartjes voor rammstein. Maar door gezondheid kon ik gewoon echt niet gaan wat baalde ik daar van zo verheugd om met mijn jongste voor het eerst er heen te gaan. Maar ik ben gewoon te ziek om dat te doen.
scrabbel schreef:Daarnaast bepaalt je mentaliteit ook een groot deel rondom die ziekte.
Ik heb een kennis met een chronische oogaandoening, waardoor het vermindert zicht heeft. Een aandoening die ik niet graag zou hebben. Zou autorijden niet graag opgeven. Ik heb er dus begrip voor dat het heel lastig kan zijn. Echter is dit iemand die het te pas en te onpas aanhaalt. Dus bijvoorbeeld wil je mij de asbak aangeven? Ja maar ik heb het aan mijn ogen. In elk gesprek wordt het 20 x aangegeven. Hier heb ik geen begrip voor. (Hij kan die asbak prima zien)