Geknelde zenuw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Geknelde zenuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 22:42

Tja op dagen als vandaag waarop ik 6u rij waarvan 4 uren in zo goed als stilstaande file, kan ik inderdaad niet goed blijven zitten. Ik heb ook last van spataders en andere zaken, die dan erg beginnen op te spelen.

In normale omstandigheden duren die ritten 1u40 maar tegenwoordig zorgt elke regendruppel ervoor dat men niet meer kan rijden :+ en laat er nu héél veel regen vallen in België :+

Maar zeker is mijn houding dan een factor. Ik was weg voor het werk van 7u tot 18u45, waarbij ik dus 6u gereden heb en de rest van de tijd aan een bureau of tafel zat. Ik stel altijd alles waar mogelijk ergonomisch in, zowel autostoel als bureaustoel, maar ik denk dat het hier een samenloop van omstandigheden is (en het autorijden zo lang en het verkeerd slapen).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 22:44

Ik heb een osteopaat hier in de buurt gevonden die op korte termijn vrije afspraken heeft. Maar ik ga voor mijn eigen gemoedsrust eerst proberen bij de dokter te gaan nog. Moet nog iets anders vragen, dus dan kan ik twee vliegen in één klap slaan.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 23:31

Toen ik in Belgie woonde (woon inmiddels 8 jaar in Australie) was de huisdokter open voor spreekuur in de avond en kon je gewoon binnen lopen. Is er bij jou niet zo een dokter in de buurt?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 06:47

Citaat:
geknelde zenuw van de nek naar de linkerschouder, door de rug tot in de onderkant van m'n linkerdij.

Er zijn geen zenuwen die zo verlopen. De zenuwen vanuit je nek gaan naar je armen, vanuit je rug gaan naar je romp en vanuit je onderuit gaan naar je heupen en benen. Dat je pijn hebt in je schouder, rug en dijbeen betekent dat het simpel gezegd geen zenuw kan zijn. Meest waarschijnlijk zijn het spieren die in de knoop zitten. Spierknopen, letterlijke beknellingen, etc.

Pijn zorgt voor een andere houding, dus advies is pijnstillers nemen zodat je straks niet ook aan de andere kant van je lijf pijn hebt doordat je gaat compenseren. Ook wordt de angst pijnlijke spieren te bewegen minder doordat je de pijn wegneemt en dat komt de spierknoop ten goede. Verder is warmte op de spier belangrijk, dus douchen etc. En vooral blijven bewegen. Een fysio kan daarbij ondersteunen met goede oefenen en massage.

Succes ermee! Rugpijn is enorm invaliderend.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 07:02

Dokters in België zijn niet vaak pro osteopaat…. Behoort jammergenoeg nog niet tot de reguliere geneeskunde.

Toch gaat de osteo je hier mee kunnen helpen, je huisarts niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 07:24

Ik heb al jaren te maken met beknelde zenuwen en spieren. Een zenuw raakt niet zomaar bekneld. Er is iets wat die ruimte doet opvullen en meestal is de oorzaak daarvan verhoogde spierspanning. Ik zou beginnen om even voor een tientje een luchtbed aan te schaffen en daar op te slapen. Je kunt 100 oplossingen bedenken maar als je de oorzaak niet wegneemt dan begint het daar. Spierknopen masseer ik voorzichtig los met een tennisbal tegen de muur waardoor er meer ruimte komt in dat gebied. Je kunt zeggen dat je niks wilt doen om verdere schade te voorkomen maar als je blijft afwachten ontstaat er schade aan je zenuwen. En dat is geen pretje kan ik je vertellen. Ik heb al jaren als ik zonder schoenen aan sta, dat het voelt alsof ik op grint sta. Ik kan je vertellen; das nie leuk..

Zover ik weet is zenuwbeknelling nooit diagonaal. Het kan helemaal door naar beneden maar wel recht. Ik denk dat je gewoon fikse spierknopen hebt. Vergis je er niet in hoeveel pijn dat kan doen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 07:36

Tieneke schreef:
office schreef:
Koop een extra matras ipv medicijnen te nemen.

Oh ik wist niet dat dat de tegenstelling was :+
Er is geen plaats in onze woning voor een tweede bed, bovendien is mijn man nog volop in onderzoek en hopelijk komt daar gewoon een oplossing uit. Het is wachten tot eind juli op de resultaten van zijn slaaponderzoek.

Bedankt voor de andere feedback, allemaal. Kan warmte of ijs helpen?

Hier stap je wel makkelijk overheen.
Natuurlijk is er wel plek voor een matras. Ik kan mij niet voorstellen dat je geen 1 persoonsmatras in de woonkamer kunt leggen die je dan overdag weer tegen een muur zet.

Zelfs in een tinyhuis past een extra 1 persoonsmatras.

Het kost je wat werk. Maar als je zo’n last hebt van je nek dan kan ik mij niet voorstellen dat je op de bank wel tot rust komt. Dan maar iets korter maar effectiever slapen en wat tijd kwijt zijn aan het opmaken van je verplaatsbare matras.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:01

Ik had vorig jaar een nekhernia, maar denk niet dat jij last van een zenuw hebt.
Mijn advies blijft wel hetzelfde: pijnstillers! Eerst zorgen dat de irritatie en dus de pijn weg gaat, dan pas behandelen.
Mijn fysio wilde me niet eens aanraken en behandelen toen ik stijf stond van de pijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 08:42

Ik kan straks na het werk even langs de dokter. Niet mijn eigen arts, maar soit.

Vannacht als een blok geslapen in bed, manlief heeft niet perfect geslapen maar het ging wel. Denk dat ik tot vanavond even afwacht om te bepalen wat we verder doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:20

tengeltje11 schreef:
Dokters in België zijn niet vaak pro osteopaat…. Behoort jammergenoeg nog niet tot de reguliere geneeskunde.

Toch gaat de osteo je hier mee kunnen helpen, je huisarts niet.

Osteopathie bestaat al sinds 1870 (net als acupunctuur etc). De 'reguliere' geneeskundige pas 50 jaar.... Dus wat is dan 'regulier' en wat is het verst ontwikkeld... En bovendien, wat is het doel. Van osteopathie is het doel om het lichaam zelf in staat te stellen te herstellen en alle systemen weer in homeostase te krijgen. Van geneeskunde staat meer de farmacie centraal. Dus symptoombestrijding.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:28

Ik hoop heel erg dat je geen nekhernia hebt, het klinkt precies zoals het bij mij voelde de eerste dagen van mijn nekhernia.

Ik kan je een osteopaat echt enorm aanraden! En vooral niet kraken! Kraken door mijn fysio werd ik heeel veel slechter van. Succes!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:30

Kraken gaan we zeker niet doen.

Heb door omstandigheden de afspraak zelf nog moeten annuleren vanavond. Maar ik kijk het even aan. Het ging namiddag weer wat beter. Het is niet weg, maar het is niet zo scherp als gisteren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:39

Tieneke schreef:

Heb door omstandigheden de afspraak zelf nog moeten annuleren vanavond. Maar ik kijk het even aan. Het ging namiddag weer wat beter. Het is niet weg, maar het is niet zo scherp als gisteren.

Beetje vaag verhaal. Je weet eigenlijk zelf al wat de oorzaak is, namelijk de verkeerde houding door op de bank slapen. Dit is bevestigd door 1 nachtje in een bed waardoor de klachten al minder zijn. Maar je wilt geen extra matras aanschaffen. Verder heb je eindelijk een afspraak bij een dokter en die zeg je op het laatste moment weer af. Sorry, maar als je echt zoveel pijn hebt als je beweerd, dan had je koste wat het kost bij die dokter gezeten. Ik ben zelf helaas bekend met beknelde zenuwen en weet hoeveel pijn het doet. Dan grijp je alles wat hier genoemd is met beide handen aan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:47

Oké, ik zal liegen ;-)

Ik heb nu eenmaal dingen aan m'n hoofd die even voorbij steken, voor de pijn die ik nu heb. Het gaat om zware familiale omstandigheden. Maar bedankt voor je oordeel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:49

Tieneke schreef:
Oké, ik zal liegen ;-)

Ik heb nu eenmaal dingen aan m'n hoofd die even voorbij steken, voor de pijn die ik nu heb. Het gaat om zware familiale omstandigheden. Maar bedankt voor je oordeel.

Graag gedaan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:49

Dreamboy schreef:
Tieneke schreef:

Beetje vaag verhaal. Je weet eigenlijk zelf al wat de oorzaak is, namelijk de verkeerde houding door op de bank slapen. Dit is bevestigd door 1 nachtje in een bed waardoor de klachten al minder zijn. Maar je wilt geen extra matras aanschaffen. Verder heb je eindelijk een afspraak bij een dokter en die zeg je op het laatste moment weer af. Sorry, maar als je echt zoveel pijn hebt als je beweerd, dan had je koste wat het kost bij die dokter gezeten. Ik ben zelf helaas bekend met beknelde zenuwen en weet hoeveel pijn het doet. Dan grijp je alles wat hier genoemd is met beide handen aan.

Meervoudige hernia hier. Kruipend naar de wc, de badkamer is naast mijn slaapkamer, terwijl het hele blok me kon horen janken en ik letterlijk 1,5 uur nodig had om mezelf uit bed en naar de wc te slepen. Lees dat is nog geen 10 meter. Een paar dagen later occicodon voorgeschreven gekregen en dat scheelde een hele bult maar kreeg me lang niet pijn vrij. Ik denk dat dit inderdaad iets zegt over hoeveel pijn je hebt bij een daadwerkelijke zenuwbeknelling. Het feit dat je er niet alles voor over hebt om het maar te laten stoppen vertelt mij eigenlijk wel dat het waarschijnlijk niet om een zenuwbeknelling gaat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:52

Als het dat niet blijkt te zijn, heb ik het fout ingeschat. Ik denk niet dat dat een misdaad is.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:55

Tieneke schreef:
Als het dat niet blijkt te zijn, heb ik het fout ingeschat. Ik denk niet dat dat een misdaad is.

Het is jammer dat je het zo negatief opvat. Het enige wat we proberen te doen is je waarschuwen en adviseren om nu maatregelen te nemen voordat het werkelijk een beknelde zenuw wordt. Geloof me, dat gun je je ergste vijand nog niet. Je kunt het nu nog voorkomen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 20:57

Dreamboy, met alle respect, dat is niet wat je probeert te doen met te zeggen dat het een vaag verhaal is etc. Je probeert het topic zelf een vervelende draai te geven en dan zeggen dat ik het zo opvat. Daar is een term voor.

Er zijn dingen die voorbij steken. En het is nu even wat het is, helaas. Ik zou het zelf ook anders willen. Maar het gaat over zware zaken die ik niet online zet, en dat mag gewoon gerespecteerd worden zonder dat het nu als "vaag" moet bestempeld worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:59

Ik heb hier al een half jaar last van. Werd vorig jaar wakker en heb 6 weken helemaal niets gekund. Zelfs naar het toilet gaan was een drama, moest met mijn handen mijn hoofd ondersteunen. HA heeft toen oxycodon voorgeschreven en mijn fysio is aan de slag gegaan. Het duurt lang, bij mij is er nu nog maar 1 spier die pijn doet, want ik had alle spieren aan de linkerkant die volledig verkrampt waren door een beknelde zenuw.

Het kost tijd, je moet echt aan je houding gaan werken, maar het schijnt over te gaan.
Zit overigens niet meer aan de oxycodon omdat ik daar vreselijk beroerd van werd, nu alleen diclofenac en paracetamol.

Edit: zelfs met oxycodon bleef de pijn verschrikkelijk.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:01

Tieneke schreef:
Dreamboy, met alle respect, dat is niet wat je probeert te doen met te zeggen dat het een vaag verhaal is etc. Je probeert het topic zelf een vervelende draai te geven en dan zeggen dat ik het zo opvat. Daar is een term voor.

Sorry als het zo overkomt. Het is absoluut niet mijn bedoeling het topic een vervelende draai te geven. Het komt misschien wat hard over maar dat is hoe ik jouw verhaal lees. Het feit is wel dat je voor elk idee dat aangedragen wordt een excuus hebt waardoor het niet kan. Dat maakt het overkomen alsof je je klachten niet echt serieus neemt. Zeker als je weet hoe een zenuwbeknelling voelt. Jouw prive zaken gaan ons inderdaad niets aan maar onhoudt dat niets belangrijker is dan je eigen gezondheid.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 21:10

Als ik andere zaken voor deze pijn zit, kan je jezelf ook bedenken van welke ernst hetgeen kan zijn wat voorbij steekt.
Ik heb geen excuses, maar ik zet mezelf nooit op de eerste plaats en heb bij medische zaken uitstelgedrag omdat ik heel erg ziek ben geweest in het verleden en ik nu liever mijn kop in het zand steek dan het in handen te nemen. Maar daar ben ik mezelf meer dan bewust van. Een topic op Bokt openen was voor mij een tussenstap om toch iets te doen. Maar jouw bijdrage eerder gaf me weer meteen spijt.

Dit is echter geen uitstelgedrag, het is de realiteit van de dag.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:13

Goof schreef:
Ik had vorig jaar een nekhernia, maar denk niet dat jij last van een zenuw hebt.
Mijn advies blijft wel hetzelfde: pijnstillers! Eerst zorgen dat de irritatie en dus de pijn weg gaat, dan pas behandelen.
Mijn fysio wilde me niet eens aanraken en behandelen toen ik stijf stond van de pijn.

Mijn fysio zei hetzelfde, eerst aan de pijnstillers, want je bent niet te behandelen nu. En zelfs met pijnstillers vond hij het amper behandelbaar en is hij heel voorzichtig te werk gegaan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:16

Tieneke schreef:
Als ik andere zaken voor deze pijn zit, kan je jezelf ook bedenken van welke ernst hetgeen kan zijn wat voorbij steekt.
Ik heb geen excuses, maar ik zet mezelf nooit op de eerste plaats en heb bij medische zaken uitstelgedrag omdat ik heel erg ziek ben geweest in het verleden en ik nu liever mijn kop in het zand steek dan het in handen te nemen. Maar daar ben ik mezelf meer dan bewust van. Een topic op Bokt openen was voor mij een tussenstap om toch iets te doen. Maar jouw bijdrage eerder gaf me weer meteen spijt.

Dit is echter geen uitstelgedrag, het is de realiteit van de dag.

Dan wens ik je heel veel sterkte en succes met alles wat er speelt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:20

Overigens, mocht je uiteindelijk naar de osteopaat willen, dan worden pijnstillers afgeraden omdat je systemen dan kunstmatig aan het bijsturen bent en voelt de osteo wellicht niet goed waar de problemen zitten (net als met spierverslappers die zeer belangrijke hypertonieen verdoezelen). Hopelijk krijg je alles snel op een rijtje. Echter stress is een enorme katalysator voor fysieke problemen.