Diagnose BK en verder.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Diagnose BK en verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 22:50

Dank je wel Kitty.
Helaas blijft de kans ook bestaan dat met een volgend biopt ze er ook niet goed bij kunnen komen. Het schijnt een hele lastige plek te zijn het manubrium. Terwijl je toch zou zeggen dat moet niet lastig zijn zeker niet met die ct erbij.
Maar helaas geeft dat geen garantie.

Ik hoop zelf echt dat iig duidelijk wordt wat het is want de onzekerheid vind ik zelf eigenlijk ook heel erg vervelend worden. Zelfs als het foute boel blijkt dan kan er daarna iig iets mee gedaan worden. Liever dat het idd toch mee valt. Maar niet weten wat het is en denken aan dat het groeit en kan verspreiden geeft echt spanning.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 23:05

Ja, die onzekerheid is vooral killing... ik duim voor je.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 00:22

Heel veel sterkte, wat een heftige rollercoaster ben je in gekomen. Lijkt me heel spannend allemaal. Steeds opnieuw toeleven naar en afwachten op het volgende. Hopelijk kun je tussendoor ook wat afleiding zoeken in andere dingen die ontspanning of plezier geven.
Zou je mbt de biopt ook niet bv een roesje mogen krijgen? Of bv goede pijnstilling bv lachgas ofzoiets? Ik herinner me je eerdere ervaring mbt deze biopt en klink echt niet fijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 02:01

Je opende het topic op de dag die de 42e verjaardag van mijn zusje had moeten zijn.

Ze is 39 geworden. Bij haar zat er 8 maanden tussen diagnose en overlijden, na heel veel operaties, chemo en uiteindelijk uitzaaiingen in de longen.

Hou vol TS. Heel veel sterkte voor jou en je familie. Ik hoop dat je sterke mensen om je heen hebt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 04:29

Ik lees je topic net. Wat een rollercoaster. Mijn duimen draaien en ik wens je heel veel sterkte toe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 06:53

Heel veel sterkte.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 07:00

Ik weet niet heel veel anders te zeggen dan sterkte! Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt en dat de uitkomst toch niet negatief is. Ik weet van mijn eigen moeder nog heel goed hoe lang de dagen duurden tot er duidelijkheid kwam en wat er dan allemaal door je hoofd heen spookt. Voor haar was het helaas niet positief.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 07:40

Wat een achtbaan. Ik wens je heel veel sterkte :*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 08:33

@koper. Wat was jou zus ook jong :( mijn eigen zus is ook 42 geworden. Had een ander type K.

Maar voor jou ook sterkte :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:52

BeFunny schreef:
@koper. Wat was jou zus ook jong :( mijn eigen zus is ook 42 geworden. Had een ander type K.

Oh oliebol wat rot! Ik kan me zo goed voorstellen hoe bang je bent. En hoe zwaar het voor je familie moet zijn om het allemaal opnieuw door te maken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:05

Een bekende van mij heeft het ook, zij is begin 30. Ik zou dus ook wel naar het onderzoek gaan als we eerder opgeroepen zouden worden.

Ik wens je heel veel sterkte en kracht befunny

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 09:19

@Muronia :(:)
De onderzoeksfase zijn killing. Idd het wachten zelf is vaak het moeilijkst. Want je kunt niks en er gebeurd niks.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 11:37

Het tekstuele verslag staat nu in mijn dossier. Dat komt altijd 9 dagen na ingreep of scan.

En de afwijking was naar schatting 10mm en is nu 3 maanden later 15mm
Met nu duidelijke inhomogene aankleuring van de leasie.

Dus dan begrijp ik dat de chirurg het verontrustend noemt.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:59

Oh, dat klinkt inderdaad niet oké.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 20:43

Ja en dat maakt het dus ook heel erg spannend. Ik denk dat ik iig eind volgende week of begin de week erop weer in zh ben voor dat biopt want ik heb toch echt het idee dat ze wel een biopt moeten nemen om zeker te weten of het om een metastas gaat.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:04

Wat een spanning voor je zeg. De onzekerheid is zwaar voor je. Hopelijk hebben ze een goede behandeling voor je. Ik weet hoe je gedachten op dat moment de overhand nemen.

Hier op 46 jaar BK, borstbesparend en bestraling. Vorig jaar, 7 jaar later, een nieuwe plek (beide keren niet voelbaar). Dit plekje zat er 2 jaar eerder ook al en men dacht aan littekenweefsel , alleen werd het ook groter...weer BK. amputatie. Geen nabehandeling.
Door de bestraling pijn aan de ribben en nu door de amputatie veel pijn aan ribben schouderblad en arm. Ze willen nu uitsluiten dat er niet ergens nog een " plekje" zit en krijg woensdag een PET scan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 21:14

Jeetje voor jou ook echt spanning.
En je hebt al een hele weg afgelegd :(:) En pijn is ook echt niet fijn.

Door de amputatie is bij mij het een beetje verzakt, een deel is gevoelloos gebleven helaas toch zenuwen beschadigd denk. En voel het dus ook nog wel vooral erboven en mijn arm kan ik niet even lang strekken als de ander. Je houd er dus wel meer aan over dan alleen het midden van een borst en dat is natuurlijk al best heftig. Heb je trouwens fysio gehad? Ik merk dat fitness en dan doormiddel van kracht apparaten voor borst en armen (natuurlijk niet te zwaar) ook zorgen dat het soepeler blijft zeg maar.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:47

Wat een heftige achtbaan is het toch :knuffel:

Ook ik duim heel hard voor je

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:43

Ja fysio wekelijks. En idd gevoelloos rond de plek van de amputatie..

Hopelijk kom je morgen nog een beetje door met wachten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:42

Heel veel sterkte BeFunny! Ik hoop dat je in ieder geval snel weet wat het is, dat lijkt me 'fijner' dan de onzekerheid.

En ik hoop dat je naast alle onderzoeken en behandelingen lekker kunt blijven hardlopen, zodat je in ieder geval je gedachten wat kunt verzetten.

:knuffel:

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:16

Veel sterkte gewenst TS. Ik duim voor een gunstige uitslag voor jou.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 18:57

Tiggs schreef:
Heel veel sterkte BeFunny! Ik hoop dat je in ieder geval snel weet wat het is, dat lijkt me 'fijner' dan de onzekerheid.

En ik hoop dat je naast alle onderzoeken en behandelingen lekker kunt blijven hardlopen, zodat je in ieder geval je gedachten wat kunt verzetten.

:knuffel:

Dat laatste hoop ik ook. Gewoon rustig aan. De afgelopen nachten heel slecht geslapen dus wat moe. Vandaag geen trailrun dag maar toch 9km wezen wandelen in de duinen van Noordwijk. Gewoon buiten zijn is al zo fijn natuurlijk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:10

Jeetje, wat een hoop waar je de afgelopen tijd doorheen bent gegaan BeFunny! Dikke knuffel en ik hoop ontzettend dat je snel meer duidelijkheid hebt. :(:)

Daarnaast sluit ik me aan bij Tiggs, hopelijk kan je lekker blijven hardlopen! En ik zie het absoluut niet als vervuiling als je daar af en toe een update post over hoe het gaat, je bent in het topic zo'n fijne aanwezigheid. :)

Goed ook dat je het stukje bewustwording aanstipt. Er zouden meer vroegtijdige onderzoeken gedaan moeten worden bij vrouwen. Ik heb nu twee vriendinnen, beide nog geen dertig, één die vorig jaar een borstamputatie heeft gehad ivm kanker en de ander zit nu in het meest slechte scenario wat je kan hebben als het gaat om baarmoederkanker. De ene vriendin ontdekte een beurse plek in haar borst, waarvan ze eerst dacht dat het door sporten kwam, maar het ging niet weg. De ander had onregelmatig bloedverlies en liet op basis hiervan haar hormoonspiraal verwijderen, toen ontdekte ze bij toeval dat er iets niet goed was. Zij was er helaas laat bij, wat voorkomen had kunnen worden als uitstrijkjes met regelmaat vanaf 20 jaar gedaan werden. Tegenwoordig kan je ze ook zelf doen, stuur elke vrouw een jaarlijks pakketje en het is gecheckt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 13:32

@Suliko. Mijn bobbel ontdekte ik na een stoot tegen paarden borst (ongelukje) en dat heb ik 2 weken aangezien maar toen de blauwe plek en het beurse weg was kon ik goed voelen toen voelde ik echt een kneiter harde bal zo groot als een mandarijn. Dat ik eigenlijk dacht als het K is dat kan toch niet zomaar want voorheen niks gemerkt. En als ik in bad zat dan zag ik een verdikking wat er voorheen ook niet zat. Dus ik dacht eigenlijk aan een stuk bot ofzo wat op vreemde wijze was los gekomen. Maar helaas.
En bij de uitstrijkjes dat kan idd zelf dat doe ik ook zo. Maar er zijn ook veel vrouwen die het niet doen.

Ik heb ook een kennis (woont in Australië) die kreeg in dezelfde week als mij de diagnose baarmoeder halskanker. Met haar gaat het nu heel goed.

Laat ontdekken is vaak foute boel.
En er zijn wel mogelijkheden om het optijd op te sporen. Het komt ook steeds vaker voor bij jonge vrouwen. En dat is waarbij ik vind dat er meer gedaan zou kunnen worden.

In het Borstkanker verhaal heb je ook twee types met elkaar weer variaties. Ducta daar weten ze veel van en het standaard protocol is vaak daarop afgestemd. En lobulair (wat juist vaak bij jongere vrouwen voor komt) waar ze wel steeds meer over weten maar niet voldoende. Zo is er ook geen gerichte chemo therapie nog voor. En is deze vorm als het eenmaal in een stadium buiten het begin stadium is lastiger te zien op scans. Dus is juist die begin fase al heel belangrijk imo.

Maar ik ben geen arts en denk vanuit emotie en vanuit wat ik sinds dat ik de diagnose kreeg heb gehoord, gelezen en gezien. Daarvoor was ik er niet echt mee bezig. Maar nu denk ik daar zou echt meer aandacht voor moeten zijn.

Overigens doen de chirurgen, oncologen en radiologen etc echt hun best. En ben ik blij dat ik in NL woon. De ziekenhuizen zijn goed. En als patiënt wordt je ook goed behandeld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:33

Ik duim voor je vandaag!