Mag de apotheek dit doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:07

Manlief en ik kunnen ook gewoon elkaars recepten ophalen bij de Benu apotheek.
We hoeven alleen een geboortedatum te geven en dan geven ze het mee. Nooit een machtiging oid getekend.

"Vroeger", ongeveer 30 jaar geleden :P hadden we een dorpsdokter die de medicatie gewoon op een plankje in de (onbemande) wachtkamer had staan.
Daar stonden de recepten van iedereen en kon je gewoon je eigen recept tussenuit pakken, maar bij wijze van spreken ook de bestelling van een wildvreemde mee nemen.
Dat zou nu echt not done zijn :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:12

Ten eerste apart dat zo'n brief zonder envelop ligt. Ten tweede ben je meerderjarig dus als je geen machtiging gegeven hebt zouden ze het niet eens mogen bespreken vgm.

Ik kreeg niet eens de pijnstillers voor mijn partner mee (zelfde adres) toen hij op de parkeerplaats stond (in de auto) na een zware tandartsbehandeling, niet capabel om zelf mee te lopen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:20

Ik krijg alleen medicatie van mijn partner mee omdat hij mij gemachtigd heeft.

En als ik dan een brief mee zou krijgen die specifiek over de medicijnen zou gaan die ik dan kom halen, zou ik dat nog wel enigszins logisch vinden dat ze dan de inhoud met mij bespreken.

Maar als ik daar zou komen om eigen medicijnen op te halen en ze zouden dan een brief voor mijn partner hebben, zonder envelop en dat ze de inhoud met mij willen bespreken, dan zou ik dat heel gek vinden.

Of als ik wel medicatie voor hem kom halen, maar zij een brief over een ander middel willen bespreken dan wat ik op dat moment kom halen.

tengeltje11

Re: Mag de apotheek dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:50

Maar ik vraag me af wat er in een brief kan staan van een apotheek die zo geheim zou kunnen zijn?
Veel meer dan hoe je je medicatie neemt kan daar toch niet in staan?
En als je moeder je medicatie ophaalt, weet ze toch wat je neemt?

Of ik moet een ander beeld hebben bij brieven van de apotheek, maar hier is het Max hoe en hoeveel je van een medicijn moet nemen of rond de terugbetaling er van?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:56

Vind apotheken wel vaker slordig, vooral de kleine dorpsapotheek in het dorp waar ik eerder woonde.

Zo ging ik een keer mijn eigen medicatie ophalen en heb ik de medicatie (inclusief zware pijnstilling) van mijn tante die net aan haar hart geopereerd was meegekregen (zelfde voorletter en achternaam).
Ik was toen 23 ofzo? In ieder geval wel duidelijk zichtbaar dat mijn geboortejaar niet 1955 is :') maar dat hebben ze niet eens gecheckt. Alleen voorletter en achternaam.

Nu woon ik in de “grote” stad en zijn ze een stuk zorgvuldiger met gegevens verifiëren :=

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:00

De wereld is steeds complexer geworden.
Het is steeds een afweging tussen veiligheid en vertrouwen;
tussen systemen/regels/controle en mensen/gezond verstand en vertrouwen.
Voor TS is dit vervelend dat het is gebeurd, maar ik pleit niet voor een overkill aan wantrouwen.
Je kunt met je moeder spreken en bellen naar de apotheek dat dit voor jou niet okay is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:07

tengeltje11 schreef:
Maar ik vraag me af wat er in een brief kan staan van een apotheek die zo geheim zou kunnen zijn?

Maakt dat uit?
Stel er staat iets in over een abortus of miskraam die je hebt gehad of een "afwijking"/diagnose die je hebt ivm medicatie of zo. Sommige dingen wil je misschien niet dat je ouders/anderen te weten komen.
Als ik simpele medicatie voor mijn oude buurtjes moet halen en de apotheek geeft een brief mee (en bespreken deze met mij) over iets wat mij verder niets aan gaat, is dat wel raar.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:13

Ik gebruik medicijnen waarbij je niet zwanger mag worden, blijkbaar stond er in de computer dat ik een kinderwens had (was op dat moment niet zo). Staat zo'n dame me op zeer luide toon dat uit te leggen ivm mijn zwangerschapswens, hallo! Welke privacy? Stonden ook nog bekenden in de rij, kon wel door de grond zakken. Kan er nog boos om worden.

Maar nee dus dit had niet aan je moeder meegedeeld worden. Alleen aan partners volgens mij.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:14

Ik zou zeker een klacht indienen TS.
Je privacy is zo ver te zoeken.

Wij krijgen codes om medicatie af te halen bij de apotheek.
Met die code en naam+geboortedatum+adres man krijg ik zijn medicatie ook mee.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:23

De Apotheek mag dit niet doen, iets met privacy wetgeving, mits je je moeder hebt gemachtigd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 17:01

tengeltje11 schreef:

Ik vind dat het daar niet om gaat.

Dat je je moeder of een willekeurig ander iemand machtigt om bepaalde medicijnen op te laten halen, wil niet zeggen dat je die persoon hebt gemachtigd om met de apotheek alle ins en outs van alle medicijnen die je slikt, te bespreken.

Het kan van alles zijn, wat je (nog) niet met je moeder wilde delen, daar ga je toch gewoon zelf over?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 17:27

Ik zie dat er heel veel verschillende antwoorden komen, voor zover mij bekend:

Ja je mag medicatie ophalen voor een ander, maar nee er mogen geen medische inhoudelijke zaken worden besproken over iemand. Dit is wel afhankelijk van het leeftijd

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en%20geldt.

En of er in een dossier staat dat jijzelf toestemming hebt gegeven dat iemand medische gegevens van je mag opvragen.

Maar stel moeder geeft aan er ligt ook een brief klaar voor dochter, daarmee weet moeder dus dankzij dochter dat er iets klaar ligt, dan kan het me voorstellen dat een apotheek een dicht geplakte envelop meegeeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:12

Anna79 schreef:
Maar nee dus dit had niet aan je moeder meegedeeld worden. Alleen aan partners volgens mij.

Nee hoor, echt ook niet aan partners. Stel je voor dat je een brief voor je partner meekrijgt over AIDS-medicijnen die hij of zij gebruikt. Een apotheek heeft zich net als andere zorgverleners aan privacywetgeving te houden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:24

Koper schreef:
Anna79 schreef:

Nee hoor, echt ook niet aan partners. Stel je voor dat je een brief voor je partner meekrijgt over AIDS-medicijnen die hij of zij gebruikt. Een apotheek heeft zich net als andere zorgverleners aan privacywetgeving te houden.

https://radar.avrotros.nl/artikel/medic ... lijk-52844

Link met regels

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:28

Koper schreef:
Anna79 schreef:

Of als je niet echt op lekkere voet staat met je partner.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:29

Is dat niet gewoon de informatie die ze uitprinten over een bepaald medicijn? Die krijg ik hier ook bij nieuwe medicijnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:44

Babsiej schreef:
Is dat niet gewoon de informatie die ze uitprinten over een bepaald medicijn? Die krijg ik hier ook bij nieuwe medicijnen.

Haar moeder ging medicijnen ophalen voor haar vader en zij gaven bewust een brief mee voor de dochter, dus dat had op dat moment niks te maken met medicatie die toen werd meegegeven.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:53

Bij onze apotheek krijgt iedereen vanaf 16 jaar een brief dat er nu alleen met jou gecommuniceerd wordt over medicijnen en wordt er gevraagd naar een eigen e-mailadres en telefoonnummer. Er wordt dus zonder jouw toestemming niks meer zomaar aan ouders meegedeeld.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:10

Ik kon ook altijd medicijnen voor mijn moeder of zusje meenemen. Andersom ook en wij hebben nooit een machtiging afgegeven. Sterker nog als tiener kreeg ik soms een zak medicijnen van mijn moeder mee als ik zelf iets kwam halen. Dan vonden ze het handig dat het gelijk mee kon, ik hoefde er nieteens om te vragen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:11

Eerste stap is het gesprek aangaan met de apotheek om je (gegronde) klacht te bespreken. Als je daar geen tevreden gevoel aan overhoudt, dan kun je de stap maken naar de Geschillencommissie Apotheken, dan zal er een soort mediator meekijken.

Hier kreeg ik enkele jaren terug de medicatie voor mijn partner niet meer mee (zelfs herhaal-recept). Pas toen we elkaar gemachtigd hadden, konden we weer iets voor elkaar ophalen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:34

Maar tussen medische info en bv ‘ze neemt de pilletjes best tijdens de maaltijd’ is toch een heel verschil.

Als dat laatste op het formulier staat is daar toch weinig mis mee?

Daarmee dat ik vraag wat er juist op het blad stond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:38

Jammer dat het zo loopt - ik denk dat we er allemaal wat aan hebben dat het niet zo strict wordt dat je altijd een papieren machtiging moet inleveren voor je de antibiotica van kunt ophalen (wie dan ook trouwens - ook buren kunnen dit best eenmalig doen als dat ok is.)

Over het algemeen zijn apotheken daar wel wat flexibel in: als je de geboortedatum kunt noemen, en het middel dat je op komt halen, en het sluit aan bij iets wat ook al klaarligt, en het is niet een heel gevoelig of specifiek middel, moet het niet te moeilijk zijn. Ook al kun je daar best misbruik van maken als je dat zou willen, het voordeel van een snelle afhandeling weegt daar wel op tegen de nadelen. Een hele stricte handhaving van een machtigingsplicht voegt daar volgens mij niet zoveel toe.

Maar dan moeten apotheken wat mij betreft ook wel zelf gevoel houden voor wat kan en niet kan, en ook weten dat het gaat op basis van een systeem van goed vertrouwen: zodra iemand zegt dat niet te willen of zich daar ongemakkelijk bij te voelen moet de reactie sowieso zijn 'fijn dat u het aangeeft, onze excuus dat we dit verkeerd ingeschat hebben en we noteren dit meteen in uw dossier zodat het niet meer gebeurt.'

Niet verdedigend maar klantgericht. Dat kost het minste tijd uiteindelijk, en het houdt ook voor de apotheken de meeste vrijheid om sneller te werken.

Het verhaal in de OP is trouwens hoe dan ook raar. Daarvan had de apotheek zelf moeten kunnen bedenken dat het niet kan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:40

Waarom meteen op hoge poten. Het kan flink vervelend zijn, maar niks
Om hiervoor naar de Geschillencommissie te gaan, is ook niet de weg trouwens. In de Wkkgz is eerste stap klacht indienen bij de organisatie.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:48

Ista zegt toch ook dat ze eerst het gesprek aan moet gaan met de apotheek Senna?

Petpa schreef:
Een apotheker heeft een beroepsgeheim waardoor dit hem / haar tuchtrechtelijk aan te reken is. Ik zou een tuchtklacht indienen.

Het hoort inderdaad niet, maar de eerste stap is toch echt dit bespreken met de apotheker.
Het zal ongetwijfeld geen opzet geweest zijn dus waarschijnlijk schrikken ze hier zelf ook van als ze dit terug horen en treffen ze maatregelen om herhaling te voorkomen.
Een tuchtklacht kost niet alleen de maatschappij een hoop geld, maar levert ook voor de betrokken zorgverlener (en jezelf) veel stress op en is een aanzienlijke tijdsinvestering. Prima om dat traject in te gaan als er echt iets fout gegaan is en je niet serieus genomen wordt bij het bespreken, maar in dit geval is dat wel echt een overtrokken reactie in mijn ogen.

Overigens is het wel deze houding in de maatschappij waardoor zorgverleners steeds defensiever worden (met duurdere zorg tot gevolg en soms ook meer nevenschade) of gewoon iets anders gaan doen met hun leven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:51

Mijn vriend haalt ook regelmatig wat voor me op bij de apotheek. Met een naam en geboortedatum mag dat gelukkig gewoon. Scheelt een hoop gedoe.

Dat zo'n brief open en bloot meegegeven wordt vind ik wel echt iets anders en erg raar hoor. Bij medicatie weet je inderdaad dat er wat klaar ligt en dat kan iemand dan bewust komen halen nadat je dat gevraagd hebt. Ik zou het bijvoorbeeld ook gek vinden als mijn medicatie daar ligt en mijn moeder bijvoorbeeld voor haarzelf iets gaat ophalen en de apotheker zelf zegt: oh wilt u de medicatie van uw dochter ook alvast mee hebben? Dan kom je weer in die privacy bubbel. Als mijn moeder binnen zou komen met de vraag om voor ons beide de medicatie te halen, dan is het bewust en prima. Zo'n brief dus zomaar meegeven vind ik gek. Als het gesloten was en anders in de brievenbus gegooid zou zijn is het prima, maar open en besproken is toch gewoon raar?