Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:05

Hoe gaat het bij jullie?
Gisteren was ik echt onwijs misselijk, maar vandaag lijkt het gelukkig beter te gaan. Nog wel een beetje misselijk, maar niet meer dat ik het echt ieder moment bovenin voel zitten.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:52

Na al even in het najaar 2024 topic meegelezen en te hebben en dit topic ook al vanaf het begin te hebben gevolgd, meld ik mij hier ook!

Vanmorgen een goede termijnecho gehad, dus nu durf ik het wel in het openbaar te delen. Ik ga straks nog even voor het bloedprikken als het lukt en anders moet dat wachten tot volgende week, maar hoe sneller het prikken, hoe sneller de uitslag van de Nipt!

Nog niet iedereen in de omgeving is op de hoogte, maar die zitten voor zover ik weet niet op bokt :-)
Ik denk dat ik (tot nu toe) de eerste ben die is uitgerekend, namelijk 4 januari!

Vanaf de week voor m'n positieve test ben ik heel erg moe (geweest) en vanaf een week of 6 kwam er flinke misselijkheid bij. Langzaamaan wordt dit beide beter, al heb ik vandaag een iets mindere dag qua misselijkheid, haha.

Volgens mij zag ik nog geen lijstje met de data (correct me if I'm wrong), dus ik ben zo vrij om ermee te beginnen!
Iselda - Uitgerekend 4 januari - Geslacht nog onbekend (26 juli de geslachtsecho)

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:56

Welkom Iselda! Fijn dat je een goede termijnecho hebt gehad. Spannend zo'n datum dicht bij kerst en nieuwjaar ;)
Grappig om te horen dat je voor je positieve test zo moe was, dat was ik ook. Dacht dat ik gewoon even teveel hooi op m'n vork had genomen maar dat viel eigenlijk wel mee. Bij de positieve test vielen de puzzelstukjes wel op z'n plek.

Dan zal ik het lijstje meteen aanvullen :)

Iselda - Uitgerekend 4 januari - Geslacht nog onbekend (26 juli de geslachtsecho)
Naomi_Jortje - Uitgerekend 9 februari - Geslacht nog onbekend

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:46

Welkom Iselda! Ik wacht nog even met de precieze datum. Zoals het nu lijkt 3 Februari maar in mijn vorige zwangerschap werd er zo een week afgehaald bij de termijnecho :)

Zit hier alweer aan de gemberthee (zo vies haha)

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:19

Welkom Iselda!

Bij mij gaat de misselijkheid op en af. Dinsdag was ik erg vermoeid en toen voelde ik me qua misselijkheid ook beroerd, maar zolang ik af en toe iets hartigs eet en (warm) water drink gaat het aardig.
Ik werk in de zorg en dan is het niet altijd mogelijk om tussendoor iets te eten, dus had ik het vanmorgen wel even zwaar, maar dat zwakte gelukkig op tijd af.

Ik ben ook erg aan het afkicken van de thee.. ben een echte theeleut, maar heb er op het moment echt geen behoefte aan. T valt gewoon verkeerd.

Ook even het lijstje bijgewerkt!

Naomi_Jortje - Uitgerekend 9 februari - Geslacht nog onbekend
JitskeJeldau - Uitgerekend 11 februari - geslacht nog onbekend

Naomi_Jortje

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:14

@AvHdG lust je wel verse muntthee? Dat is nu mijn tactiek, verse gember samen met verse munt. Dan overheerst de gember iets minder ;)

@JitskeJeldau ah dat lijkt me lastig dan op je werk. Ik werk gelukkig maar 1x in de 2 weken op kantoor en verder thuis. Heb m'n kantoordag toevallig overgeslagen gisteren, is toch fijner om thuis te werken als je misselijk bent.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:27

Muntthee lust ik wel. Vind alleen gember zo overheersend maar zal het eens proberen ;)

Lastig idd als je moet werken met misselijkheid. Ben stiekem heel blij dat ik nu vakantie heb, werk ook in de zorg en ook geen idee hoe je dan de dienst door moet komen. Ben ook zo gevoelig voor geurtjes, moet soms kokhalsen als iemand me inhaalt met parfum op, of als ik de koelkast open trek :') is dat herkenbaar?

@JitskeJeldau draai je ook nachtdiensten?

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:33

@AvHdG ik werk op de OK, maar zonder nachtdiensten.
Dat scheelt denk ik wel een hoop!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 12:36

Vervelend dat je zo misselijk ben Naomi.

Welkom Iselda. Wat fijn dat je een goede termijn echo hebt gehad! <3

AvHdG hier gaat gember thee er ook niet zomaar in. Ik slik capsules gevuld met gember (poeder). Dan hoef ik alleen die weg te werken tegen de ellende. Verlosmoeder (YouTube) heeft een hele nuttige video over zwangerschapsmisselijkheid. Gevuld met tips. Wees ook vooral mild naar jezelf.

Hier voert misselijkheid ook flink de boventoon. Mijn zoontje had begin van de week tot nu ook wat buikgriep achtige klachten. Dat maakt het niet makkelijker. Sowieso ben ik blij dat mijn zoontje heel goed zelfstandig kan spelen en nog twee slaapjes doet. In principe ben ik maar 1 dag per week een paar uurtjes alleen met hem maar zorgen voor hem is gewoon zwaarder nu.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:55

Bedankt voor de tips. Heb het idee dat de suprimal ook niet meer werkt, dus zaltoch weer verder opzoek moeten haha :D ach het heeft een goed doel maar wel lastig. @Renee pittig dat je zoon buikgriep had. Een poepluier is al vervelend als je misselijk bent.
@JitskeJeldau poeh ook pittig als je misselijk bent, je kan er niet zo even uitstappen op de OK.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 13:04

AvHdG schreef:
@Renee pittig dat je zoon buikgriep had. Een poepluier is al vervelend als je misselijk bent

Gelukkig heb ik een fantastische man die me zoveel mogelijk ontziet. Dus ik heb eigenlijk niks te klagen. Mijn man kookt zelfs voor hem en onze zoon zodat ik niet onpasselijk hoef te worden van hun eten. Hij doet echt zijn best om te voorkomen dat het erger word.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:06

Renee schreef:
AvHdG schreef:
@Renee pittig dat je zoon buikgriep had. Een poepluier is al vervelend als je misselijk bent

Gelukkig heb ik een fantastische man die me zoveel mogelijk ontziet. Dus ik heb eigenlijk niks te klagen. Mijn man kookt zelfs voor hem en onze zoon zodat ik niet onpasselijk hoef te worden van hun eten. Hij doet echt zijn best om te voorkomen dat het erger word.

Dat is wel super! Fijn dat hij zo meeleeft.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:56

Volgens mij hebben 3 van ons (waaronder ikzelf) morgen een echo! Spannend!
Hoe laat hebben jullie de afspraak staan? Ik mag eerst een dagje werken en staan om 20.00h bij de verloskundige op de stoep.
Hoe gaat het dit weekend met energie en misselijkheid bij jullie?

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:08

Wij mogen om 14.30 al, dus nog een paar uurtjes aftellen. Ik merk dat ik nu wel zenuwachtig begin te worden, als de echo goed is willen we het vanavond aan onze ouders gaan vertellen.

Bij mij is de misselijkheid gelukkig wat minder geworden, wel nog aanwezig maar niet meer zo overheersend. Ik slikte calciumtabletten en had steeds het idee dat de misselijkheid erger werd als ik die op had. Ik heb ze sinds vrijdagavond niet meer geslikt en daarna ook niet meer die heftige misselijkheid gehad. De verloskundige die vrijdag dienst had, kon me er niet echt mee helpen (ik kan wel tegen zuivel, maar niet zoveel als voorgeschreven wordt. Dan zijn m'n darmen van slag en continu diarree lijkt me ook niet bevorderlijk). Dus dat zometeen ook maar even navragen bij de afspraak.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:34

Oe spannende dag vandaag. Wij zijn om 15.15 aan de beurt! Hier komen we de dagen door met crackers en gelukkig een gemerthee met bosbes die best te doen is gevonden.

Succes allemaal :(:) (ben best wel zenuwachtig)

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:16

Ik was ook heel zenuwachtig, maar alles was goed! Mooi kloppend hartje kunnen zien <3

Jullie veel succes allebei vandaag!

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:50

Fijn Naomi_Jortje!

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:08

Hier ook alles goed gelukkig. Wat ze nu kon zien zag alles er goed uit <3

Naomi_jortje wat fijn :D

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 19:44

Goede echo’s wat ontzettend fijn <3

Hier een horror weekend gehad. Nauwelijks kunnen eten en drinken. Morgen ga ik overleggen met de HA voor medicatie. Hopelijk helpt dat genoeg om in ieder geval meer vocht binnen te krijgen.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:54

Renee schreef:

Hier een horror weekend gehad. Nauwelijks kunnen eten en drinken. Morgen ga ik overleggen met de HA voor medicatie. Hopelijk helpt dat genoeg om in ieder geval meer vocht binnen te krijgen.

Jeetje wat heftig. Benieuwd jij ook suprimal (meclozine) krijgt of direct dat middel wat maar kortdurend mag. Naar dat je je zo voelt

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:10

Renee schreef:

Heftig Renee!
Hopelijk kan je medicatie krijgen en dat dat helpt!

Mijn echo was ook goed!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:49

Ah wat rot Renee zo'n weekend... Hopelijk kan de huisarts iets voor je betekenen.

Fijn dat jullie ook goede echo's hadden!
Wij hebben het gisteravond ook meteen aan de families verteld, m'n schoonouders moesten er van huilen, zo schattig <3 Die hebben zelf veel moeten dokteren om kinderen te krijgen, dus zat wel een lading achter.

Deze verloskundige zei trouwens gewoon dat ik de calciumtabletten voor nu moest laten zitten, dat ze veel liever had dat ik niet misselijk was en vitamines uit m'n eten haal dan dat ik zat calcium binnen krijg en continu misselijk ben. Dit was tenminste een duidelijk antwoord :)

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 09:48

AvHdG schreef:
Renee schreef:

Jeetje wat heftig. Benieuwd jij ook suprimal (meclozine) krijgt of direct dat middel wat maar kortdurend mag. Naar dat je je zo voelt

Ik lees mee hier, als verloskundige, ik vind het interessant om mee te krijgen wat er speelt onder wensouders en zwangeren. Gelukkig zie ik hier veel goede echo’s voorbij komen. Ook wat misselijkheidsklachten…dat is rot!

Meclozine (Suprimal) is vrij verkrijgbaar. Emesafene is vergelijkbaar (er zit vit B6 bij), maar wordt sinds dit jaar niet meer vergoed door de zorgverzekeraars. Daarom wordt tegenwoordig vaker Metoclopramide (Primperan) voorgeschreven. Dat wordt vaak voor max 5 dagen uitgeschreven en dat zou niet langer dan dat gebruikt mogen worden. Echter is dat niet waar; als je geen (ernstige, als in neurologische) bijwerkingen hebt, mag je dit medicijn gewoon blijven doorgebruiken. Heel veel huisartsen weten dit echter niet. En dan is nog een middel; Ondansetron, ook wel Zofran. Het risico op een hazenlip is mogelijk heel licht verhoogd bij gebruik onder de 12 weken. Maar als je moet kiezen tussen iets binnen en niets binnenhouden is die keuze toch snel gemaakt, aangezien het risico op gezondheidsrisico’s bij moeder én kind veel groter is als je niet/nauwelijks iets binnenhoudt. Ondansetron gaat op dit moment doorgaans via de gynaecoloog.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:15

Heel interessant. Bedankt voor je uitleg! had zelf al wat gezocht op Farmacotherapeutisch Kompas (ben zelf verpleegkundige). Huisarts had mij meclozine voorgeschreven maar moest hem zelf betalen bij apotheek. Hij was heel voorzichtig met andere middelen. Nou snap ik dat on mijn geval ook wel gezien ik behalve continu kokhalsen niet echt over moest geven. Heb het een paar dagen gebruikt op vakantie en daarna merkte ik weinig verschil en ben ik ermee gestopt.

Zou waarschijnlijk in Renee haar geval anders zijn, gezien haar klachten erger zijn.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 17:24

Ik heb nu Emesafene (de combinatie van meclozine en vitamine B6 dacht ik) meegekregen en in genomen. Ik schrok wel even van de prijs (bijna 30 euro voor 5 dagen). Maar als het helpt is het helemaal prima want dit kan niet lang meer goed gaan. Krijg amper water binnen omdat ik zelfs daar ziek van wordt. Ook voor mijn man en zoontje is het niet leuk meer. Was vorige week ook nog lelijk ten val gekomen, waar mijn zoontje bij was, omdat ik zo zwak ben. Mijn zoontje enorm geschrokken van wat hij zag. Hopelijk kan ik nu weer aan sterken.

Wel het advies gekregen om af te bouwen met BV. Dat snap ik wel ook al vind ik het wel lastig. We gaan nu proberen alleen zijn ochtendmelkie aan de borst te doen. Is toch weer een keertje voeden minder.