Oorlel ontstoken na piercen 6 maanden geleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 02:04

Floemii schreef:
Is hoe je het nu verzorgd ook het advies van waar je het hebt laten piercen?

Kan me van vroeger herinneren dat je een spulletje mee kreeg en minimaal 6 weken de eerste knopjes liet zitten en alleen 2 maal per dag met schone handen en dat spulletje er even aan mocht draaien.

Wat zegt je piercer erover?

Nee draaien is dus ook achterhaald! Ze raden nu aan om er af te blijven en alleen een zoutspray te gebruiken

Tieneke

Re: Oorlel ontstoken na piercen 6 maanden geleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 07:24

Een oogzalf (ja, oogzalf :-) ) zoals Terramycine haalt wel de ontsteking weg en herstelt de huid. Hier in België wordt dat quasi altijd aangeraden bij dergelijke ontstekingen. Je kan dat heel precies aanbrengen terwijl de piercing blijft zitten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:32

Tieneke schreef:
Een oogzalf (ja, oogzalf :-) ) zoals Terramycine haalt wel de ontsteking weg en herstelt de huid. Hier in België wordt dat quasi altijd aangeraden bij dergelijke ontstekingen. Je kan dat heel precies aanbrengen terwijl de piercing blijft zitten.

In Nederland is Terramycine alleen op doktersrecept te verkrijgen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:14

Suzanne F. schreef:
Solleke_Noah schreef:
Van welk materiaal zijn je oorbellen? Echt goud geeft meestal minder ontstekingen.

Eens. Ik kan alleen maar echt goud dragen voor langere tijd. Ik kan wel kort andere materiaal dragen maar voor meer dan een dag kan ik alleen echt goud dragen anders gaat het ontsteken.

Ik ook geen goud. Enkel titaan en chirurgisch metaal.
Vaak zijn er bij goud en zilver alsnog toevoegingen, of gaat er een laagje af of het sluitstuk is niet van goud etc. Ik waag er mij niet meer aan. Kreeg er onderhuids abcessen van. Mijn titaan navelpiercing heb ik al langer als 10 jaar niet meer veranderd. Mijn chirurgisch staal oorbellen al 2 jaar niet uit gehad. Al de andere die ik voorheen probeerde van goud, wit goud tot zilver gingen na verloop toch ontsteken.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:30

Bij ontsteking werkt lauw water met zout hier ook.

Maar: ik heb ook een gaatje in mijn rechteroorlel dat ik al zeker 20 jaar heb, en dat gewoon stuk is :')
Ik heb er al bijna net zolang niets in gedragen, en het blijft.. niet goed ofzo. Het is niet echt ontstoken, maar om de zoveel tijd moet ik er toch talg (denk ik?) uit duwen. Klinkt ranzig haha, het ziet er helemaal niet vies uit, maar het durft af en toe nog steeds een beetje opzwellen en dan is het ook pijnlijk gevoelig, en moet ik met mijn duw op de achterkant duwen om er langs de voorkant de talg uit te duwen.
Als ik er nu aan voel, is het gewoon normaal, maar een paar x per jaar moet ik er toch naar omkijken om het zo te houden.

Ik heb destijds ook meteen een 3de gaatje laten schieten (of steken, echt geen flauw idee meer) en dat is al jaaaaren dicht gegroeid. Het 'kapotte' gaatje zit tussen mijn eerste gaatje en dat 3de gaatje, en ik had destijds zoveel last van dat 2de gaatje dat het 3de niets verdroeg. Daar zie je dus niets meer van, alsof ik nooit een 3de gaatje heb gehad, terwijl dat 2de gaatje lastig blijft doen.

Mijn navelpiercing heb ik al even lang. In het begin ook ontstoken, borrelglaasje met lauw water en zeezout hebben dat vrij vlot genezen. Nooit geen last meer van gehad, tot 4 jaar geleden plots toch ontstoken. Gelukkig vlak voor mijn vakantie, de oceaan heeft dat opgelost haha. Daarna ook geen last meer van gehad.

Ik verdraag ook enkel goud, zilver en titanium. Iets anders kan ik voor een avond wel verdragen, maar veel langer moet ik dat niet proberen.
Mijn mama heeft ook zo'n gaatje (maar dan in het kraakbeen) dat blijft ontsteken, ook al draagt ze daar al jaren niet in. Ik heb ook een gaatje in het kraakbeen, ik draag er al jaren niets meer in maar "test" om de zoveel tijd wel of het nog "werkt" haha, en dat is zo.

Sommige gaatjes willen gewoon niet denk ik :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:24

* Typo, dan duw ik dus mijn mijn duim lol.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:23

Dan is dat gaatje zo goed als dichtgegroeid. Mijn dochter heeft dit ook gehad. Die wilde op jonge leeftijd al gaatjes maar dat ging ook ontsteken en toen wilde ze de oorbellen niet meer in. Daar kwamen ook elke zoveel tijd bobbeltjes met talg in die je eruit kon duwen. Later zijn de gaatjes opnieuw doorgeschoten en is er niks meer aan de hand. Wel heeft ze nu ringetjes, dat werkt voor haar veel beter.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:42

Suzanne F. schreef:
Dan is dat gaatje zo goed als dichtgegroeid. Mijn dochter heeft dit ook gehad. Die wilde op jonge leeftijd al gaatjes maar dat ging ook ontsteken en toen wilde ze de oorbellen niet meer in. Daar kwamen ook elke zoveel tijd bobbeltjes met talg in die je eruit kon duwen. Later zijn de gaatjes opnieuw doorgeschoten en is er niks meer aan de hand. Wel heeft ze nu ringetjes, dat werkt voor haar veel beter.

Ik heb echt altijd al last gehad met dat gaatje. In het begin echt ontstoken, vandaar dat ik er de oorbel vrij snel uitgehaald heb, en aan de voorkant zie je dat gaatje nu nog steeds. Er komt natuurlijk om de zoveel tijd talg uit, dus da's wel logisch denk ik. Het gaatje daarboven - het is dat ik weet dat er daar eentje zat, want dat ik echt spoorloos verdwenen haha.

Ik heb nog piercings/gaatjes die ik niet meer draag, die aan 1 kant zijn dichtgegroeid, maar daar zie je aan de andere kant (onderkant tong en binnenkant lip) niets meer van. Maar aan de buitenkant blijf je dat echt wel zien haha.

Nichtje vroeg mij 3 weken geleden nog "wat zijn al die gaatjes?" Ennn bedankt :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:25

Dat talg krijg ik ook als ik de oorbellen een poosje eruit laat, stinkt ook nog, niet echt ontstoken overigens

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 21:56

Hartstikke bedankt allemaal voor de reacties! Ik had niet verwacht dat het zo veel voorkwam!
Ik heb het laten piercen, niet geschoten dus. De piercings heb ik een week of 8/9 gedragen, toen was ik het wel zat. Het combineerde ook slecht met mijn krav maga training (zelfverdediging). Daar had ik van te voren niet bij stil gestaan. Toen de piercings eruit gingen was mijn linkeroor ook een beetje onrustig, maar de piercer durfde het wel aan. Zij zei dat ik het goed schoon moet houden en inderdaad de oorbellen niet te vaak in en uit. Ik heb dat zelf geïnterpreteerd als dat twee keer in de week niet te vaak is.
De zoutspray die jullie aanbevelen, kan ik dat kopen of moet ik dat zelf maken? Google laat vooral hits zien op zoutsprays voor het haar. Ik weet niet goed hoe ik mijn oorlel kan weken of aanstippen met de studs in? Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Ik heb nu studs gekocht van titanium en plastic. Baat het niet, dan schaadt het niet. Ik zal ze nu ook minder uitdoen. 1x in de week zal wel moeten vanwege de krav maga. Maar ik heb nu wel weer een beetje hoop dat het nog goed komt!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:32

De piercer had je nooit de piercing uit moeten laten halen als het oor nog onrustig was.
Heb je nu dus normale oorbellen in want dan zou ik terug gaan naar een piercing staafje die iets langer is.

Gewoon de oorbel niet mee uitdoen. Ook niet een keer per week.
Kan je hem niet afplakken tijdens je training?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 23:50

Idd. Inhouden. Nooit uit doen bij onrust. Terug naar de oorspronkelijke piercing. Inhouden en schoonmaken.

Je kan met een wattenstaafje aan tippen

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 05:40

Jaar of tien geleden liet ik m'n laatste gaatjes schieten. Op advies van Bokt ben ik Teatree-olie gaan gebruiken. Dat ontsmet en verzorgt, waardoor de huid niet uitdroogt. Werkte heel goed, heelde veel beter dan de twee keer eerder. Dus die wpu ik nog even meegeven voor als de ontsteking verholpen is: Teatree-olie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:45

Leave it the hell alome :D

Ik heb laatst m’n derde gaatjes laten schieten bij mijn vaste piercer. Gewoon in het zachte gedeelte, niet door kraakbeen. Ik kwam om ze te laten piercen maar er is een onderzoek gedaan door universiteit Utrecht (als ik het goed heb onthouden) waaruit blijkt dat schieten prima is in de delen zonder kraakbeen. Op microscopisch niveau is t gaatje minder mooi maar ach. Heb er geen last van behalve dat ik er elke avond op slaap en dat irriteert, is weer gefixt door er consequent vanaf te blijven.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:14

Irene793 schreef:
Hartstikke bedankt allemaal voor de reacties! Ik had niet verwacht dat het zo veel voorkwam!
Ik heb het laten piercen, niet geschoten dus. De piercings heb ik een week of 8/9 gedragen, toen was ik het wel zat. Het combineerde ook slecht met mijn krav maga training (zelfverdediging). Daar had ik van te voren niet bij stil gestaan. Toen de piercings eruit gingen was mijn linkeroor ook een beetje onrustig, maar de piercer durfde het wel aan. Zij zei dat ik het goed schoon moet houden en inderdaad de oorbellen niet te vaak in en uit. Ik heb dat zelf geïnterpreteerd als dat twee keer in de week niet te vaak is.
De zoutspray die jullie aanbevelen, kan ik dat kopen of moet ik dat zelf maken? Google laat vooral hits zien op zoutsprays voor het haar. Ik weet niet goed hoe ik mijn oorlel kan weken of aanstippen met de studs in? Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Ik heb nu studs gekocht van titanium en plastic. Baat het niet, dan schaadt het niet. Ik zal ze nu ook minder uitdoen. 1x in de week zal wel moeten vanwege de krav maga. Maar ik heb nu wel weer een beetje hoop dat het nog goed komt!

Zelf maken: water koken, snufje zeezout in doen (het mengsel moet niet veel zouter zijn dan je tranen). Laten afkoelen tot het verdraagbaar is en dan je oorlel erin dopen. Ik gebruik voor de meeste plekken een shotglas waar ik het gepiercte opject dan "in hang". Werkt als een tierelier :j

En inderdaad, niet meer aankomen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:21

Ik kreeg van de piercer een zoutoplossing mee voor mijn daith.
Heeft steeds wat pus gegeven tot de zoutoplossing op was :+
Sprak later nog iemand die hetzelfde had.
En heb ook gelezen dat het bij sommige uitdroogt en jeukt.
Ondanks dat het uiteraard goed advies is, is het niet voor iedereen het beste

Wel maak ik het nog elke keer zuiver met douchen met unicura

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:11

Edit: verkeerde topic. Sorry!
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 13-06-24 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:34

Tink89 schreef:
Zijn hier mensen met een sideburn-piercing? Het lijkt me gaaf, maar ik kan me niet zo goed voorstellen wat voor opties er zijn qua kleuren enzo. Ik draag roségouden oorbellen en zou graag een rosegouden piercing of bijv iets met opaline bolletjes ofzo gebruiken. Bestaat dat uberhaupt?

Er is een algemeen piercing topic. Ik denk dat jouw vraag daar beter past. :)

Niekj_Jente @ [MWS] [Info] Piercings, deel 18!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:36

Ik kan alleen tegen echt zilver, verder niets, ook geen goud.
Inderdaad overal vanaf blijven en zeker niet eruit halen.
Als je staafjes te snel vervangt voor ringetjes, gaat het gaatje krom helen. Ik kan un de meeste gaatjes geen staafjes krijgen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:49

Cioccolato schreef:
Idd. Inhouden. Nooit uit doen bij onrust. Terug naar de oorspronkelijke piercing. Inhouden en schoonmaken.

Je kan met een wattenstaafje aan tippen

En als je (mogelijk) allergisch bent voor een bepaald metaal, moet je dan ook je oorbel inhouden? Lijkt me toch niet? Mijn ervaring is dat de reactie blijft, tot de oorbel uit is...
(Ik kan zelf niet tegen nikkel.)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:03

Irene793 schreef:

Kan je gewoon kopen. Zelf maken kan ook, ik ben tevreden over deze spray.

https://www.alloverpiercings.nl/58011-e ... toplossing

Tea tree olie vind ik zelf ook fijn werken, kan je gewoon halen bij het kruidvat oid.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:59

Niece schreef:
Leave it the hell alome :D

Ik heb laatst m’n derde gaatjes laten schieten bij mijn vaste piercer. Gewoon in het zachte gedeelte, niet door kraakbeen. Ik kwam om ze te laten piercen maar er is een onderzoek gedaan door universiteit Utrecht (als ik het goed heb onthouden) waaruit blijkt dat schieten prima is in de delen zonder kraakbeen. Op microscopisch niveau is t gaatje minder mooi maar ach. Heb er geen last van behalve dat ik er elke avond op slaap en dat irriteert, is weer gefixt door er consequent vanaf te blijven.

Ik dacht ook dat m'n 3e gaatje nog door het zachte zou gaan, zo voelt het namelijk, maar volgens de piercer zat daar toch echt al kraakbeen. Dus is het gepierct. Maar dat zal ook voor ieders oor anders zijn.

Ik kreeg ook een zoutspray mee en instructie (1x van dichtbij sprayen, voorzichtig met een tissue droogdeppen en dan nog een x met meer afstand). Verder idd afblijven, niet aan friemelen. Ene kant bleef ook wat langer kloten, maar is nu na een maand of 6 toch ook mooi rustig en dun.

Dus ik zou ook zeggen piercings er weer in, bij de piercing shop zoutspray halen en verder afblijven.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 22:25

Veel dank allemaal, leave it the hell alone heeft goed gewerkt! Ik draag nu ook titanium aan die kant, maar misschien had dat niet eens gehoeven. Het is een heel stuk rustiger, eigenlijk zo goed als genezen. Zo snel kan het gaan!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:14

Ik denk dat de titanium zeker ook zijn bijdrage heeft gedaan :j

Als je allergisch bent voor het materiaal kun je er af blijven wat je wilt maar krijg je altijd reactie.