Wat doen jullie om even 'af te schakelen'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Wat doen jullie om even 'af te schakelen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:24

Ademhalingsoefeningen, meditaties, yoga, een boek lezen, een creatieve hobby. Er zijn veel dingen die je kunt proberen. Ben er momenteel zelf veel mee bezig voor mijn eigen gezondheid maar ook vanwege het bedrijf dat ik aan het opbouwen ben en die hierop inzoomt. Het is echt zoeken naar hetgeen wat jou die rust en ontspanning kan geven. Het is alleen wel zo dat wanneer je jezelf voorbij blijft lopen en je jouw lichaam dus te weinig rust gunt, je ook niet zomaar kunt ontspannen van een boek of een yoga sessie. Je zult eerst echt die momenten van rust moeten gaan inbouwen en gaan ervaren om volledig tot ontspanning te kunnen komen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:28

Herkenbaar, ik woon al vier jaar met kind nog bij mijn ex, niet te beschrijven hoe dat is maar ben ook aan t eind van mijn latijn. Ik tut lekker bij en met mijn paardjes, ben er even ook niet heel aktief mee maar t is maar even zo, daarna vindt ik het heel fijn om mijn rust te pakken zoals een lange douche of in bad, of gewoon opgebaard op de bank een foute netflix serie te kijken...heb totaal geen energie om te wandelen ofzo...sterkte

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:45

Naar buiten om te wandelen, hardlopen of fietsen.
Maar soms ook lekker op de bank een dutje doen. Ik val dan in slaap met de tv zacht aan, omdat dat me afleidt van mijn gedachten.
Suppen in de zomer is ook heel rustgevend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:57

Tuinieren of een leuke serie kijken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:56

Onkruid uittrekken, de hond eens goed borstelen, Spotify-lijsten uitpluizen en nieuwe muziek opslaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:42

Meestal zet ik een netflixserie op en ga dan schilderen op nummer. In de zomer ga ik dan lekker met de dieren bezig of een eind wandelen, met het laatste merk ik dat ik dan toch nog te veel nadenk en dat is juist wat ik even uit wil zetten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:48

Liefst buiten, uitmesten, pony tutten, onkruid trekken, naar de vogeltjes luisteren.

Op tv kookprogramma’s kijken (bbc!), de katten borstelen. Soms uitgebreider koken ipv dagelijkse prak of iets bakken.

In ieder geval geen dingen (naast uitmesten) die echt die dag af moeten (onkruid is teveel en groeit te snel om ooit af te krijgen).

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:23

Ik kijk graag een luchtige / makkelijk weg kijken serie, zet een luister boek op en ga ontspannen liggen (slecht weer) of rondje wandelen met droog weer. Maar ook iets uitgebreider koken of bakken met een muziekje of boek vind ik altijd erg ontspannend :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:06

Op de boerderij in de bergen ´s avonds op het voorterras. Even nat spuiten als ik de muurtuin water na de paarden in de wei natje en droogje geven. Natte doek over tafel/stoelen en met een gals Vino Dulce de Málaga zénnnnnnn.

Bij vriendin aan de kust kan ik gewoon op het balkon gaan zitten,naar de zwaluwen in de ondergaande zon boven het park kijken. Even later nemen de vleermuizen over. Vriendin zorgt voor natje en droogje. Kan/wil dat zelf maar mag niet. Verplicht zén ;)

Nu laptop op de tafel op terras in de bergen. Ga nú de LED kaarsen in de tafellampen doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:16

De tuin in en lekker rommelen. Tussen de paarden gaan zitten. Met het hondje in het bos sjokken en zitten. Een boek lezen. Beetje bokken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:16

Als ik uit mijn hoofd wil, dan ga ik naar mijn paard. Daar kan ik helemaal tot rust komen.

Soms verwen ik mezelf met een bioscoopbezoek (verplicht chill en je verliezen in een lekkere romcom)

Verder werkt het ook goed om te breien met een luisterboek.

Tot slot: bij de haptonoom heb ik wat oefeningen gekregen om vanuit mijn hoofd weer in mijn lijf te komen. En als ik het zelf niet meer voor elkaar krijg, dan ga ik bij haar langs. Verwenmomentje voor mezelf.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:19

Ik ga kalligraferen. Vroeger ging ik lekker uitmesten en paardrijden, maar die tijden zijn voorbij ;(

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:24

Ik heb geen paard meer, maar ik word rustig van wandelen in het bos met mijn lieve golden <3

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:27

Eerlijk gezegd schakel ik al te veel af. Ik ben, terwijl ik eigenlijk zou moeten werken, al te vaak hobbymatig bezig. :o

Gelukkig is er wel een verschil tussen "afgeleid zijn door het internet en je omgeving" en "doelgericht bezig zijn met iets ontspannends." Muziek ontdekken op het internet is al een mooi begin. Gothic/darkwave en tijdgenoten van Mozart zijn mijn specialiteiten. Met nieuwe muziek worden je hersenen veel meer geprikkeld dan met muziek die je al kent, en toch is het leuk.

Omdat ik zo vaak losse eindjes laat liggen, kan het ook ontspannend werken om die op te pakken. Dat klusje in de tuin dat onder mijn oog maar bleef voortwoekeren, dat pianostuk dat ik in de steek liet toen ik het half kon spelen, dat boek waar ik niet doorheen kwam omdat ik het alleen in bed las waar je na een paar bladzijden toch in slaap valt... het kost misschien even moeite om eraan te beginnen maar niet om ermee door te gaan als je erin zit.

O ja, en "een boek" kan ook een fantasyroman zijn of een manga waarin een butler die eigenlijk een duivel is alles voor zijn lord opknapt. :) Ik doe niet aan "daar ben ik nu te oud voor". Ik wissel het wel af met 'hoge' literatuur, anders word je er zemelig van, maar dat deed ik op mijn twintigste ook al.

De ultiem bevredigende hobby is natuurlijk zelf dingen creëren. Schilderen/aquarelleren kan ik niet, componeren en improviseren wel. En schrijven, maar dat is mijn werk al. Het nadeel is dat zo'n hobby eigenlijk werk op zich wordt, dus dat moet je wel in de hand houden.

En natuurlijk rij ik paard ter ontspanning. Maar daar waren jullie vast zelf al op gekomen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:39

Morrie schreef:
Ik ga kalligraferen. Vroeger ging ik lekker uitmesten en paardrijden, maar die tijden zijn voorbij ;(

Tja ouder worden ´Morrie´. Op een gegeven punt is de toename in ervaring minder dan de toename in aftakeling :roll:

Ik speel alleen nog maar met mijn paarden en om me uit te leven op de fiets heb ik de wegracer ingeruild voor een MTB met geriatrische ondersteuning. Nu weer ´voorzichtig´ aan het opbouwen na de schouderprothese maar hoop van de zomer toch tegen de limiet van de accu en mezelf rijden op langere ritten. Totáál ontspannend om je helemaal leeg te rijden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:40

Yoga! En lekker met je handen bezig zijn zoals tuinieren

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:43

Ja inderdaad, vroeger was een eind paardrijden of mesten of gewoon paard tutten de ideale ontstresser. Of wandelen met de hond. Helaas beiden verleden tijd hier nu |( en nog niet de perfecte vervanger gevonden. -O-

Wat ik nog vergeten was. Bij mooi weer snorkelen, hoofd onderwater, de wereld buitensluiten en genieten van het onderwaterleven. Of sinds een tijdje, helm op, en een stukje door de landerijen rondtuffen met de motor. Kalm aan geen haast. Het is beiden een redelijke vervanger van vitamine P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:13

Het lukt mij ook niet vaak genoeg, maar als je wilt afschakelen, doe dan je telefoon uit, evenals TV en internet.
Dat is even wennen, maar een weldaad voor je mind.
De meesten van ons zijn inmiddels flink prikkel-verslaafd, wat echt een ware overbelasting is.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:28

Ik ga sowieso elke avond naar de paarden uit werk: ook om weer even tot rust te komen. Die paarden van mij spiegelen belachelijk, dus als mijn hoofd te vol zit en niet erbij ben drukken ze mij met de neus op de feiten. Het allerfijnste vind ik om met mijn gestresste lijf en hoofd zonder zadel te rijden: Die bewegende paardenrug zo bewust voelen werkt zo goed. Mijn therapie noem ik het altijd.

Verder puzzel ik ontzettend graag om mijn hoofd uit te zetten.

Ohja: Nieuws kijk ik niet meer sinds ik op mijzelf woon, beste keuze ooit. Negatieve dingen ban ik, klik ik weg ect. Op bokt zet ik ook genoeg topics op een kruisje, zodat ze niet meer naar boven komen. Af en toe open ik de nos app en de echte bijzondere dingen hoor ik wel op de radio in de auto of kom ik vanzelf een dagelijke podcast vn nrc/fd/volkkrant/noem het maar op tegen. Ik weet ongeveer wat er speelt in de wereld, maar ellende waar ik geen invloed op kan uitoefenen houd ik voor mijn eigen bestwil graag meer op afstand.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 08:58

Bedankt voor alle tips *\o/* . Heb gister gelijk een puzzel en mooie painting by number besteld die vandaag binnen komen, ga maar gewoon wat dingen uitproberen.

Freyr schreef:
Ik ga sowieso elke avond naar de paarden uit werk: ook om weer even tot rust te komen. Die paarden van mij spiegelen belachelijk, dus als mijn hoofd te vol zit en niet erbij ben drukken ze mij met de neus op de feiten. Het allerfijnste vind ik om met mijn gestresste lijf en hoofd zonder zadel te rijden: Die bewegende paardenrug zo bewust voelen werkt zo goed. Mijn therapie noem ik het altijd.

Ohja: Nieuws kijk ik niet meer sinds ik op mijzelf woon, beste keuze ooit. Negatieve dingen ban ik, klik ik weg ect. Op bokt zet ik ook genoeg topics op een kruisje, zodat ze niet meer naar boven komen. Af en toe open ik de nos app en de echte bijzondere dingen hoor ik wel op de radio in de auto of kom ik vanzelf een dagelijke podcast vn nrc/fd/volkkrant/noem het maar op tegen. Ik weet ongeveer wat er speelt in de wereld, maar ellende waar ik geen invloed op kan uitoefenen houd ik voor mijn eigen bestwil graag meer op afstand.

Oh dit wil ik ook!! Ben hier eerder naar op zoek geweest maar ik kon de functie niet vinden. Hoe doe je dit?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:00

Ik merkte per toeval dat ik heel gemakkelijk in slaap val als ik L’agence op Netflix op had staan.
Het gaat over luxe vastgoed makelaardij.
Maar er zitten geen schreeuwerige muziekjes in en dat Franse gebrabbel, heel ontspannend.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:07

Naast wandelen en paardrijden speel ik ook graag bordspellen. Als je moe en overprikkeld ben natuurlijk niet te lastige. Ik speel zowel fysiek, maar daar zit je dus ook wel met een sociale component die energie kost. Je kan ook online spelen op boardgamearena. Is in principe gratis, kan ook op je telefoon. Ik heb 1 spel wat ik zo goed ken dat ik dat bijna blind kan, vind ik altijd wel lekker ontspannend :D .

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:58

ik ben gisteren begonnen met de buitenkant van mijn stalletje te beitsen, moet zeggen dat ik dat stiekem ook wel soort ontspannend vond...

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:02

Maren schreef:
Bedankt voor alle tips *\o/* . Heb gister gelijk een puzzel en mooie painting by number besteld die vandaag binnen komen, ga maar gewoon wat dingen uitproberen.

Freyr schreef:

Oh dit wil ik ook!! Ben hier eerder naar op zoek geweest maar ik kon de functie niet vinden. Hoe doe je dit?

Op het icoontje met het blaadje klikken bij het topic! 1x klikken krijgt ie een stipje, 2x klikken wordt het een kruisje, dan zie je 'm niet meer

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:50

Heel fout, wij kijken alds gezin na een klötedag het liefst dr pimple popper!
Echt dat is voor ons na een chaosdag dé manier de gedachten te verzetten.

Zelf zwem ik graag.