Gekneusde arm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 12:49

Er blijkt toch een heel klein en net breukje in de elleboog te zitten. Nu een compressiekous en sling, advies is om deze een week te gebruiken en verder te belasten op pijngeleiding en na de 1e week ook oefeningen gaan doen. Hoef niet meer terug, heb een app op de telefoon gezet waarin oefeningen etc staan en dat kan ik aanhouden.

Janneke2

Re: Gekneusde arm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:25

Nuttige informatie.

Beterschap!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:32

Radiuskopje? Je klachten van de handpalm niet kunnen draaien, niet volledig kunnen buigen en strekken en krachtsverlies klonken me erg bekend. Ik heb dezelfde breuk gehad.
Die van mij was vrijwel niet pijnlijk, maar zat daardoor nog steeds behoorlijk in de weg, voornamelijk het krachtsverlies. Uiteindelijk wel aardig snel opgeknapt, inderdaad ook met alleen drukverband en mitella.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:30

veneri schreef:
Er blijkt toch een heel klein en net breukje in de elleboog te zitten. Nu een compressiekous en sling, advies is om deze een week te gebruiken en verder te belasten op pijngeleiding en na de 1e week ook oefeningen gaan doen. Hoef niet meer terug, heb een app op de telefoon gezet waarin oefeningen etc staan en dat kan ik aanhouden.

Ah toch wel een breuk. Goed dat je een foto hebt laten maken!
Veel beterschap en succes met de verhuizing.

Tip; plak je duim en wijsvinger aan elkaar als je het niet laten kan om iets te doen bij de verhuizing. Op die manier kun je minder makkelijk je arm belasten en herstel van de breuk vertragen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 16:27

Dank jullie wel. Hoop dat het snel beter gaat.
Kan gelukkig wel vanuit huis wat werken, op eigen gevoel en kunnen, dus dat is fijn. Het is alleen jammer dat ik nu niet kan klussen in huis,maar het is dan maar even zo.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 13:24

Sinds een paar dagen gebruik ik de sling helemaal niet meer, de compressiekous af en toe een paar uur als het teveel zeurt in de elleboog.
Ben op 27mei gevallen, breuk is pas 8 dagen laten geconstateerd.
Doe nu voorzichtig de buig en strekoefening van de elleboog 3x per dag,maar wil nog niet erg en geeft wat steken.
Het zal erbij horen.
In de onderarm heb ik bij voorover bukken/hangen van de arm thv de duim af en toe het gevoel alsof er iets verschuift, misschien vocht of spier? Het doet geen pijn,maar is een vreemd gevoel.
Breuk zat vlak bij de elleboog als ik het goed begrepen heb.
Werk nu 4 uurtjes per dag vanuit huis, kan af en toe voorzochtig typen met de aangedane arm/hand,maar geeft als nel steken. Ik denk door de draaibeweging in de arm/pols, dus moet daar nog wel rekening mee houden.
Risico van geen sling en weinig pijn,ia dat je soms automatisch toch de arm gebruikt.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:50

Fijn dat je al een stuk verbetering merkt.
Qua duim zou nog de ruimte kunnen zijn die spieren/pezen nu krijgen nu wsl het vocht begint te verdwijnen en de spierdikte afgenomen is, omdat je de arm niet echt meer gebruikt hebt. Beste even daarmee naar de dokter die kan dat beter beoordelen dan hier op bokt.

Duim en vinger afplakken kan, maar dan kun je daarmee natuurlijk meteen niets mee. Een andere tip om jezelf eraan te herinneren dat je nog niet zomaar alles moet doen is een stukje tape aan de binnenkant van je duim plakken.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 19:33

In/onder mijn elleboog voelt het af en toe als kiespijn, vooral als ik het aanraak. Dat had ik eerder niet.
Is dat iets wat normaal is bij/na een breukje? Heb nooit eerder wat gebroken. Anders huisarts maar even contacten...of toch wat rustiger aan doen nog.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:20

Kan zijn dat de breuk niet (meer) recht zit en je met duwen zacht weefsel tegen een scherpe rand duwt?
Maar neem echt alsjeblieft het zekere voor het onzekere en vraag een arts!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 10:19

Ik heb het even rust gegeven, en nu vrijwel geen pijn meer. Dus toch teveel belast denk ik.
Voor nu tijdens het werk de sling en compressiekous om voor een paar uur, en tussendoor af en oefeningen doen. Dan krijgt het rust,maar ook beweging.ik denk dat ik te snel wilde.
Waren jullie trouwens aan het werk met deze breuk?
Werk ni zo'n 4 uurtjes per dag, achter de pc, vanuit huis. Zolang ik de arm in die uren niet gebruik om te typen, gaat het goed. Alleen af en toe wat last van de daardoor eenzijdige belasting rechts. Gelukkig kan ik het meeste werk met alleen de muis doen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:15

Ik was gewoon volledig aan het werk. Alleen typen met 1 hand en kon niet alle klusjes doen (werkte toen in een gezinsvervangend thuis voor probleemjongeren). Dus genoeg hulp in de buurt ;)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 10:17

Zo dapper hoor. Kon jij je arm goed gebruiken dan?
Hier bij teveel gebruiken (zonder belasten) steekt het, en kan ook nog niet volledig buigen en strekken.
De eenzijdige belasting geeft weer nek en schouderklachten. Ben blij met de uren die ik nu kan werken,maar ben daarna wel echt bekaf en heb daarna toch weer toenemende klachten wanneer ik de arm te vaak heb gebruikt.moet echt een balans zoeken daarin.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:25

Ik kon hem de eerste periode niet gebruiken, maar had gewoon mijn sling om. Dus eerste tijd continu in de sling, daarna steeds af en toe er uit en bij pijn of overbelasting weer in de sling. Maar goed, had thuis ook niet stilgezeten, dus of ik nu last had op werk of thuis: dan maar op werk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:30

Ik was ooit tegen iemand aan geskied en ik kneusde mijn onderarm, vraagt iemand uit het pension waarom ga je niet meer skiën. Toen dacht ik jij hebt dit duidelijk nooit gehad.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 13:41

Is bij jullie de bewegelijkheid van de arm na herstel van de breuk weer helemaal als vanouds geworden? En wat voor breukje hadden jullie? Bij mij betreft het dus een breukje in het spaakbeen net onder de elleboog.
Ik voel en hoor trouwens soms een knakkend geluid in mijn onderarm bij beweging. Doet geen pijn ofzo, maar schrik er wel steeds van.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:40

Knakkende geluiden zonder pijn da’s niet erg. Dat heb ik in schouders en beide knieschijven ook dagelijks zelfs zonder breuken. Dan is er gewoon wat te veel ruimte en te weinig spierspanning om het netjes bij elkaar te houden. Of de spieren zijn uit evenwicht oid, bv als je je biceps veel gebruikt maar je triceps nooit.

Wat je zou kunnen doen is met een hele slappe elastiek de spierspanning een beetje opvoeren, al wat hele lichte oefeningen doen, om over een paar weken zonder enorme overgang met normale dingen aan de slag te kunnen gaan.

Maar nogmaals, contacteer je arts en stel deze vragen ook aan je fysio. Zij kunnen je beter helpen dan wij hier op bokt van af de andere kant van een schermpje.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:41

Ik had een breukje in de caput radius, dat is de kop van het spaakbeen. Denk dus dezelfde plek als bij jou.

Ik heb nergens meer last van, heeft wel een maand tot 6 weken geduurd vanaf mijn val ruim 10 jaar geleden. Maar heb er daarna nooit meer last van gehad.

Dat knakkende geluid herken ik trouwens niet van mezelf.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:08

Ik had ook dezelfde breuk. De ergste klachten waren na een paar weken minder, maar ik heb nog wel jaren gehad dat hij sneller op slot schoot/knakte en overbelast raakte. En ik brak hem in mijn tienerjaren.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:16

Ik heb die breuk van de winter opgelopen. Ik moest goed pijnstillers slikken zodat je het genoeg blijft bewegen. Het kan best een pijnlijke breuk zijn (verschilt per persoon, bij mij deed hij best pijn) maar je kan er eigenlijk niet iets mee stuk maken. Dus op geleide van pijn oefeningetjes doen en rustig bewegen. Ik heb mijn beweeglijkheid weer 100% terug maar dit heeft wel even geduurd. Ze gaven geloof ik 10 weken voor volledig herstel en dat had ik ook wel nodig. Na 6 weken ging het meeste wel weer maar had toen nog geen volledige beweeglijkheid en kracht terug.

Ik vond trouwens de app zeer beperkt qua oefeningen. In had ook een printje meegekregen waar veel meer oefeningen op stonden. Ik heb die natuurlijk weggegooid inmiddels dus kan je er niet mee helpen maar anders is een bezoekje aan de fysio geen gek idee. Die weten vaak heel goed welke oefeningen je op welke intensiteit moet doen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 15:05

Dank jullie wel, ik doe het voor ni met de oefeningen uit de app en alles op geleide van de pijn en hoe het aanvoelt.hetzelfde als gebruik van de compressiekous en sling, als het kan af, als ik last krijg weer even om.
Na 6 weken zou je volgens de app weer mogen sporten....zou je dan ook alweer (zwaar) mogen tillen bijvoorbeeld? (Als het qua pijn en kracht gaat) of is de breuk dan nog niet sterk genoeg genezen?
Blijf het toch vreeme vinden dat er geen nacontrole in de vorm van een foto wordt gedaan, om zeker te weten dat alles goed genezen is....

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:13

Een foto gaat ze niets nieuws vertellen. Operatief kunnen ze toch niet hiermee, dus alle revalidatie zal gebeuren op geleide van klachten. De andere vragen zou ik ook vooral voorleggen aan je arts of fysiotherapeut, maar ik vermoed dat die ook zullen zeggen dat je moet opbouwen op geleide van klachten/pijn