Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:09

Hallo!

Ik ben ook weer terug gestart. Maar nu met een opstartcursus van de lokale atletiekclub. Dat is echt wel zinvol. Al de eerste les goede tips gekregen mn over mijn loophouding.

Ik hoop nu over mijn 'ik houd het 20 minuten vol dus ik ben klaar en stop ermee' drempel te komen. :+

Ik hoop heel erg een wat hoger tempo te krijgen en 5k te halen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:01

Leuke openingspost SV +:)+ heel herkenbaar al die memes!

Heb jullie trouw gevolgd de afgelopen weken maar jullie gaan zoo snel! :wow:
Had ook niet veel bij te dragen want ik zat in een mega dip qua hardlopen. Behoorlijk ziek geweest en de Kennedymars gelopen..
Supergave ervaring, maar wel een enorme aanslag op mijn voeten.. gigantisch veel blaren.
Nu een week of twee weer aan het lopen.. want over 4 weken staan we aan de start van de dolomiti extreme :x
En ik zie er enorm tegenop en kan niet zeggen dat ik er zin in heb.. hopelijk komt dat nog!!

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:57

Dolomiti extreme klinkt al heftig, wat is het/ga je doen??

Iemand die de kasteelloop De Haar gaat lopen? Een vriendin heeft me gevraagd te lopen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:04

Ik ga ook maar weer eens actief meedoen hier :D

Recreatieve trailrunner die graag in beweging blijft om uitgebreid te kunnen blijven eten :+ en van de natuur te genieten. Ik loop meestal 2 a 3 keer per week in de omgeving van Apeldoorn. Ivm artrose liefst onverhard.

Ik wissel af met wandelen, liefst in de bergen.

Dolomiti extreme trail lijkt mij waanzinnig gaaf maar ook wel heftig, welke afstand / hm gaan jullie lopen Namiro?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:10

Yes! Gezellig @Gaucho dat je weer actief aansluit :D trailen is natuurlijk altijd fijn. Ik had vandaan een semi trail bij Wijk aan Zee, in ieder geval zoveel mogelijk onverhard ;)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:22

bedankt SV voor het maken van het nieuwe topic. geweldig die memes :D en wat leuk en gezellig al die nieuwe mensen.

in het oude topic zag ik nog:
mooie nieuwe stappers van germie
nieuwe mensen, welkom hwn!
een update van calipso, goed dat je geweest bent naar de sport arts.
foto’s en loopjes van sherivey, goof, befunny (lekker slurp fruit!!), horsii, myka, ninus (ameland <3), sall, SV, marlinde, lekker bezig allemaal!
update van suliko, fijn dat het hoesten minder wordt. en goed om te horen dat je met een big smile hebt gelopen, zo hoort het :D

en dan nu het nieuwe topic:

haike, last van mijn schenen had ik in het begin ook toen ik net begon met opbouwen. wat hielp was: stox sokken, goed rekken strekken zowel voor en na de tijd, opbouwen qua lopen, en het ook tijd geven.

musli, prachtig al dat groen hè.

befunny, wat een mooie foto’s weer. knap hoor met deze warmte.

SV lekker weer wat hoogte meters gemaakt en dieren gespot, altijd leuk.

sall, heel netjes gedaan!! dat is inderdaad de runners high, lekker is dat hè!

soepblik, wandelen tussendoor met het opbouwen naar de 5k heb ik zeker gedaan. nu doe ik het alleen nog met interval trainingen of als het allemaal even niet goed wil.

laura, welkom en heel veel succes met de trainingen. goede schoenen zijn erg belangrijk. tip om ze aan te laten meten bij een hardloop zaak mocht je fanatiek worden.

troi, ook welkom. dat tempo komt vanzelf. ik ben zelf nu een halfjaartje bezig en langzaam aan word ik wat sneller. daar komt soms nog wel wat acceptatie bij kijken.

gaucho, welkom terug, dat met eten is erg herkenbaar. ik zeg het ook wel eens, wil je alles eten wat je wil, ga dan hardlopen, want alles vliegt er af :D

ik voel me inmiddels weer stukken beter. hier en daar nog wat slijm en zo, maar voor de rest prima. niet weer gelopen sinds dinsdag. komende woensdag staat een 10km evenement (een soort park loop) op de planning. die ga ik woensdag gewoon lekker lopen met collega’s en daarna pak ik het allemaal weer rustig op.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:00

@Myka ik las dat de 10 km is afgelast vandaag vanwegen dat er al mensen onwel zijn geworden tijdens de 40 en 19 km.
Ik vond het ook echt heeel warm en was echt blij dat ik gewoon voor mezelf liep en lekker kan wandelen stukjes.

@Gaucho gezellig. Ik kan nog steeds niet alles eten. Maar de paar maanden dat ik niet liep wel bijna 15kg aangekomen daardoor, daarvan nu 3kg al weer kwijt. Dus ja dat is wel fijn. Wel ben ik zo traag maar het voordeel daarvan is dat ik wel echt kan genieten en dat is fijn.

Troi ook welkom. Opbouwen naar 5kg gewoon lekker rustig. Dan kun je daarna altijd wat sneller.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:21

Thanks voor alle toffe memes SV!

Welkom nieuwen en leuk om de loopjes die iedereen vandaag met het schitterende weer heeft gelopen te lezen!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:51

@Goof, is een trailrun in Italië. Ik ga ‘maar’ 22 km doen.. alleen wel met 1300 hoogtemeters en een timecap van 4 uur.
En over dat laatste maak ik me de meeste zorgen.

Mijn vriend en een goede vriend van ons gaan 72 km doen.

https://www.dolomitiextremetrail.com/en/index

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 20:54

Soepblik schreef:
Vraagje: lopen jullie af en toe ook een stukje tijdens jullie hardloopsessies? Ik bouw nu zelf op naar de 5 km met intervallen totdat ik de 5 km aan een stuk door kan rennen. Maar is het normaal als je een langer stuk rent om af en toe even "pauze" te nemen en te lopen?

Ik altijd tijdens lange trails. Toen ik vorige week 55km liep, heb ik van de zes en half uur dat we erover deden 50 minuten gewandeld.
Je herstelt ook beter als je stukjes wandelt tussendoor.
Steile heuvels wandel ik ook regelmatig op, dat kost minder energie.

Tijdens een duurloop op de weg wandel ik zelden, maar als je wandelt is dat toch prima!

Namiro dat komt vast wel goed, moet te doen zijn die tijd. Heb wel mensen gevolgd die er vorig jaar aan meededen. Wat een gave prestatie die kennedymars!

Welkom troi!

IiSunshine fijn dat je je weer goed voelt.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 12-05-24 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:57

Wat een waanzin joh Namiro haha. Machtig zeg!
Hoe ga je je voorbereiden op die hoogtemeters? Ik vind het vooruitzicht van 250 hoogtemeters met de Veluwezoomloop al echt een ding, maar dat overleef ik zo ook wel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:08

Ik ben er ook weer! Was vandaag in Leiden voor de 5k en mán wat was het op sommige stukken heet. Ik was ook iets langzamer en heb meer gewandeld dan gepland, maar ik ben wel tevreden. Mede omdat ik echt heel slecht ga op warmte door m'n medicijnen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:17

Pfoe, het is hier eventjes heel druk geweest. :D Ik heb de laatste pagina's van het vorige topic vlug doorgelezen. Jullie gaan weer hard!

Die memes _/-\o_

Haike: Het is heel belangrijk om goed te stretchen voor en ja ge laat lopen en versterkende oefeningen te doen naast het lopen. Ik zou ook wat meer dagen tussen je lopen houden, zeker wanneer je nog niet lang traint.

Welkom aan iedereen die nieuw is in het topic!

Mooi rondje Musli!

Goed gedaan BF!

Wow, sterk SV! Ik snap dat het met die warmte niet fijn is, zeker hoogtemeters niet.

Goed gedaan Sall! Fijn dat je ervan genoten hebt :D

Soepblik: Meestal stop ik wel eens voor een stoplicht en midden in mijn lange loopsessies wandel ik eventjes om mijn hartslag te laten dalen voor ik weer verder ga. Maar hangt een beetje van training tot training af.

Blij dat je je eindelijk beter voelt Sunshine!! Heel veel succes!

Indrukwekkend Namiro! Heel veel succes.

Ik heb gisteren weer 10k gedaan, heb een rustigere week gehad qua rennen omdat het qua sociaal leven weer even heel druk was :+ Hartslag was wat lager dan normaal, maar het was heel warm dus ik denk niet dat mijn horloge echt heel accuraat gemeten heeft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:25

jeetje namiro dat is een hele klim maar wel een toffe uitdaging. heel veel succes met de voorbereidingen. hoe lang ben je al aan het hardlopen/trailen?

tiggs, goed gedaan met deze temperatuur en fijn dat je tevreden bent.

calipso, ziet er uit als een prima loopje! hartslag meten icm zweet gaat hier ook niet altijd goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:55

troi schreef:
Hallo!

Ik ben ook weer terug gestart. Maar nu met een opstartcursus van de lokale atletiekclub. Dat is echt wel zinvol. Al de eerste les goede tips gekregen mn over mijn loophouding.

Ik hoop nu over mijn 'ik houd het 20 minuten vol dus ik ben klaar en stop ermee' drempel te komen. :+

Ik hoop heel erg een wat hoger tempo te krijgen en 5k te halen.

Daar ben ik nog steeds niet van af en op 1 of andere manier lukt het nog niet om voorbij de 10km te komen.

Maar ik ben dus begonnen met Garmin Coach en dan Jeff Galloway. Zijn aanpak is op een gegeven moment (en daar ben ik nog niet omdat ik het een week stopgezet heb wegens de run gisteren) dat je langere afstanden moet lopen op laag tempo, maar als je het niet volhoudt even moet gaan wandelen, maar wel de afstand in de benen moet krijgen.
Ik zou eigenlijk vanavond dus 14.4km moeten doen, een afstand die ik nog nooit gelopen heb. Wegens dus gisteren de run van 10km nu te veel spierpijn om het te doen. Maar als die volgende week langskomt, dan is wel het plan om het gewoon te proberen, al zou ik het ook moeten wandelen.

Verder hanteert hij het run-walk-run principe, dat heb ik gisteren na 2 km ook toegepast. En ik was maar liefst 45 seconden sneller dan mijn snelste tijd. Hij beweert ook dat je hiermee sneller bent dan met alleen maar in 1 tempo hardlopen. Of dat uiteindelijk waar is weet ik niet, maar het is wel beter voor de gewrichten.

Of ik de 21km ooit ga halen weet ik niet. Maar ik probeer uit die trainingen van hem te halen dat ik wel verder kom dan 10km.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:38

Welkom alle nieuwe posters *\o/*

Leiden was inderdaad een kleine domper helaas.. gecanceld.
Ik moet zeggen, ik had al stress, moest drie keer dat parcours oversteken om bij de tassenuitgifte te komen, daar was het best wel druk. Toen onderweg naar het startvak liepen er al mensen terug, dat begreep ik niet helemaal maar soit. Toen was het in het startvak heel rustig, vond ik ook wat vreemd :') . Op een gegeven moment viel het kwartje, de loop was met een uur uitgesteld. De vrijwilligers in het vak hadden het ook niet verstaan blijkbaar. Dan baal je wel een beetje, had de tas al afgegeven dus geen spullen meer. Uiteindelijk vijftig minuten later het bericht dat het gecanceld was.. heel erg balen natuurlijk, al gaat veiligheid natuurlijk ten alle tijden voor. Maar je baalt wel. En weer met z’n allen naar de tassenuitgifte, haha.

Uiteindelijk thuis in de avond nog een loopje gedaan (nachtloop volgens Strava :+ ), 7km met 6:24/km gemiddeld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 06:36

Ik heb wel veel mensen de halve en hele marathon in Leiden zien posten, is het dan halverwege opeens afgelast??

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 06:57

De 10 km is niet meer van start gegaan omdat de ziekenhuizen in de omgeving te vol waren, althans, dat hoorde ik op het journaal gisteren.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:05

Supervixen schreef:
Ik heb wel veel mensen de halve en hele marathon in Leiden zien posten, is het dan halverwege opeens afgelast??

De 10 is afgelast, eerst al een uur vertraagd en toen helemaal afgelast omdat de druk op de zorg te groot werd. Te veel mensen op de halve en hele onwel door de warmte.

Ik heb last minute een startbewijs voor de halve gekregen en heb hem gelopen, ben net onder de tijdslimiet gebleven maar het was zo ongeveer de hele route vol in de zon. En ik heb best wat mensen langs de kant zien zitten en liggen die niet goed geworden waren. Was niet een heel fijn beeld

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:13

Supervixen schreef:

Ja, ik zag het idd ook en kreeg vraagtekens.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:52

Marije_jiplover schreef:
De 10 km is niet meer van start gegaan omdat de ziekenhuizen in de omgeving te vol waren, althans, dat hoorde ik op het journaal gisteren.

Oei dat klinkt wel heftig!
Warmte blijft gewoon een ding.. en zeker nu we er echt nog niet aan gewend zijn. Het was afgelopen weekend ook ineens 27 graden!!

iiSunshine, ik loop sinds november 2022. Toen begonnen met een vriendin. Gewoon voor de fun met het idee dat het wel leuk was om eens 5 km te rennen. 5 werden er 10, 10 werden er 20. Begin dit jaar 31 gelopen met 800 hm.. en zo plannen we hier en daar wat trails.

Voorbereiden op 1300 hm. Nou eigenlijk veel te weinig. We gaan met enige regelmaat in Maasmechelen trailen en daar pak je dan een 600 hm mee. Maar dat is heuvelachtig.. en dat zijn geen echte bergen.
Ik had veel meer willen trainen maar dat is gewoon niet gelukt..

SV, kennedymars was een hele gave ervaring! Zo’n saamhorigheid tussen de lopers en hele leuke interactie met het publiek!
Ik liep helaas vanaf km 7 met blaren die alleen maar erger werden maar verder was het heel gaaf!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:26

Knap dat je hem uit hebt gelopen Imay, dat doet mentaal toch ook wat met je. :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:32

Ik las ook wat van de warmte en afgelasten. Het was zaterdag ook al warm vond ik.

Ik heb de Garmin Coach weer aangezet. Maar ben niet geheel tevreden met wat de coach dan doet. Er worden dus gewoon trainingen geskipt, je kunt niet meer zien wat je vrijdag en zondag gedaan zou moeten hebben, en je krijgt nu gewoon weer trainingen die je anders ook gehad zou hebben. Dat vind ik jammer. Voor vrijdag stond er eigenlijk een heuveltraining op het programma en die training was kort. Ik heb een klein heuveltje gevonden vol kuilen en had eigenlijk vandaag wel willen proberen of ik daar eventueel heuveltrainingen zou kunnen doen (en dus niet m'n enkels breken). Maar ik kan dat dus niet meer inzien. Wel zou ik dan gewoon woensdag weer een zware training hebben en vrijdag alweer een magic mile. Ook de 14.4 van wat normaal afgelopen zondag er zou staan kan ik dus niet meer inzien en eventueel morgen bijvoorbeeld proberen. Erg jammer.

Vandaag overigens nog heeeeeeeel veel spierpijn. Ik loop er wandelend al echt naar. Heb er zelfs in bed last van als ik me ook maar iets beweeg ;) Dus kennelijk zaterdag met die 10km toch wel veel gedaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:45

Het probleem is dat de 40 maar ook de 20 km heel veel door de polder en open stukken ging (ik loop vanuit Alphen een deel van die route vaak) Echt anders dan door een bos. En het was hier echt al stik benauwd. En de zon staat dan vol op je de hele tijd. Ondanks dat er wel iets wind stond was het hier echt warm en is zo'n loop zo open eigenlijk m.i niet verantwoord, zeker niet smiddags. Ik verbaas me er meer over dat de 40 en 20 wel zijn doorgegaan. Want de 10 was minder open zeg maar.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:52

De schade bij mij, ondanks vooraf insmeren:

Afbeelding

Ik ben onder elke sproeier door gelopen en heb bij elke verzorgingspost gedronken en water over me heen gegooid, dus de zonnebrand was snel weggespoeld denk ik. En idd zoals BeFunny al zegt, het was bijna de hele route volle zon