Hoe koop je een matras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:34

Zorgen dat je een periode kunt proefslapen.. Wij hebben hiervoor diverse misaankopen gedaan en dat werd een beetje dure hobby. Wij hebben nu naar tevredenheid een Matt matras. Al had ie van mij nog wel wat zachter gemogen, maar dat heb ik nog niemand anders horen zeggen dus ligt aan mij vrees ik.

tienus63

Re: Hoe koop je een matras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:54

Mijn man en ik hebben ieders eigen matras. Hij een Tempur, ik een harde pocketveer Eastborn met de goedkoopste topper van de IKEA.
Man is rugslaper. Ik wissel graag af.

Ooit in een hotel geslapen waar ze ogenschijnlijk hele zachte matrassen hebben, maar die lagen heerlijk.
Gevraagd naar het merk, maar dat was een matras die ze via inkooporganisatie voor hotellinnen inkochten.
Dus daar zat gewoon merk van dat bedrijf op en die zegt natuurlijk niet waar ze de matrassen inkopen.

Hotel zei wel dat ze verassend vaak opmerkingen kregen over het ligcomfort van hun bedden.
Vrienden van ons hadden er toevallig ook geslapen en die hadden dezelfde ervaring als wij.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:22

Keldeo schreef:
Mijn kapotte en zieke lijf kan fantastisch slapen op het Emma matras in combinatie met een Cloudpillo kusssn. Echt zo blij en opgelucht nu ik deze combinatie heb.

Wat toevallig, hier dezelfde combi

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:32

Hier ook beterbed de meting gedaan.
Hebben een paar merken, zoals Emma, Tempur, Mline etc.
Uit de meting komen voorstellen en die ga je dan proefliggen.
Wij zijn met Mline naar huis gegaan.
We zijn 2x naar dezelfde winkel gegaan op andere tijden bij verschillende verkopers en we kwamen op exact dezelfde matrassen uit.

Ook nog andere winkels geprobeerd, maar Beterbed kwam er beter uit.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:50

Wij hebben een van der valk. Voordeel is, die kan je letterlijk in hun hotels uitproberen.
Wij hoorde toevallig van mensen in de kamer naast ons, dat ze een weekendje hadden geboekt om de matrassen te testen en dat bracht ons ook aan het denken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 06:53

In coronaperiode een matras moeten kopen online, wel bij een goede zaak, hoewel mijn klachten deels verbeterden is het nooit top geweest en kreeg ik er forse nekklachten bij. Veel kussens geprobeerd, uiteindelijk bij een beddenzaak een goed kussen gevonden. Na onze verbouwing voor een heel nieuw bed gegaan. Wij zijn bij Swiss sense gaan proefliggen en advies gekregen. Ik lig eindelijk weer goed, mijn klachten zullen nooit 100% verdwijnen maar ik heb tenminste weer een goede nachtrust.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:11

Misschien is een goedkoper alternatief om eerst kritisch naar je kussen te kijken?.
Heb je een kussen met neksteun zoals ren Silvana kussen bijvoorbeeld?

De klachten die jij omschrijft bij het liggen op je zij ervaar ik namelijk ook als ik geen kussen met neksteun heb.

Mocht je deze theorie willen uitproberen, maak dan een rolletje van een handdoek en leg die een paar nachten onder je kussen op de plaats van je nek!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:01

Ik heb echt meerdere matrassen geprobeerd.
Maar sinds ik vorige jaar de mline gekocht heb, ga ik met heel veel plezier op bed!
Als mijn rug voortijd pijn deed, na een nacht slapen is het 9 van de 10 x weg ondanks de hernia + operatie.
Ik gebruik wel een zijslaap kussen en deze doe ik tussen mijn benen als ik op mijn zij lig.

Je lattenbodem is net zo belangrijk als je matras. Dus als je lattenbodem al wat ouder is, is het verstandig die ook te vervangen

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:13

Wij hebben onze matrassen bij een goede beddenzaak gekocht. Ik heb eerst drie nachten met een meetapparaatje om geslapen. Hieruit konden ze o.a. aflezen hoeveel je draait en wat je voorkeurshouding is.
Daarna zijn we in de winkel gaan proefliggen. Hierbij kregen we advies over wat ons lijf nodig had en welk kussen het beste past bij de favoriete slaaphouding.
Ik heb zelf brede schouders, smalle taille en brede heupen. Daarom heb ik een medium matras, met een zachte toplaag. Hierdoor heb ik een voldoende stevig matras, waar ik wel in kan zakken. Mijn partner heeft een harder matras.

Wat betreft tussen twee matrassen zakken; er bestaan speciale ‘wigs’ om het gat tussen matrassen te dichten.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:05

Mag ik dit topic een schopje geven?
Ik wil naar een 140x200 bed, het goedkope ikea matras + verouderde lattenbodem waar ik nu op slaap geeft me schouderklachten, waardoor ik me momenteel meer 63 ipv 23 voel elke ochtend :+
Voor het matras heb ik een Matt Sleeps op het oog en omdat mijn kussen ook wel aan vernieuwing toe is schaf ik ook een Cloudpillo aan. Maarja.. nu nog een lattenbodem. 2x 70x200, wat is goed? Zit er veel verschil in kwaliteit, ook als er een goed matras op ligt? Ik wil eigenlijk niet meer dan 250-300 eraan uitgeven..

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:08

Tijdje terug was ik ook opzoek naar een lattenbodem.
Op de consumentenbond kwam ik dit tegen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben voor een goedkopere gegaan, vond een nieuw bed en matras (ook een Matt) al duur genoeg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:25

verootjoo schreef:
Naar de Auping, zo’n meting laten doen en dan een paar matrassen proberen en slapen maar :z

Wij zijn zelf trouwens niet bij Auping geweest, die was toen dicht. Toen zijn we naar Morgana gegaan en vind ons bed nog steeds ontzettend heerlijk slapen.
Dus dat is ook een aanrader.

Niet naar die goedkopere zoals beter bed enzo.

Ons bed van Morgana bevalt, ondanks die meting, helemaal niet. Mijn matras binnen de termijn nog geruild. Was iets beter maar nog niet geweldig. We houden het nog maar even vol, aangezien het een dure aankoop was.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:40

Ik vind het ook lastig. Moest een nieuw bed en matras, en heb best even rondgekeken maar geen metingen oid gedaan. Uiteindelijk voor een boxspring gegaan met topper. Blijkt dit gewoon echt hard te liggen. Inslapen duurt veel langer, maar slaap daarna wel goed. Mijn vriend wordt stijf wakker.. (schouders/rug voor de duidelijkheid ;) )

Heb vannacht dus de topper eraf gehaald, maar dan ligt het nog veel harder. (Blijkt dat ik 2 toppers heb, dus vannacht die andere erop).

Baal wel, alles bij elkaar was het toch een dure aanschaf..

Kussen is ook goede! Die had ik ook nieuw maar zijn echt zacht. Dus zal daar ook weer naar kijken. Die combi lijkt me nl ook niet ideaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 08:42

Ik heb m'n lattenbodems met een lichte kromming, aanpasbaar voor gewicht etc... inmiddels vervangen door de goedkoopste, gewoon kaarsrechte latjes. En ik slaap al wat beter.

Nu nog altijd een matras ..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:04

Ik zou gewoon naar een goede beddenzaak gaan, daar hebben ze ook alle prijsklasses, met kussens heb ik het gehad, vanalles geprobeerd, uiteindelijk 500 euro verder en nog nekpijn, toen daar een paar kussens mogen proberen en daar zat gelijk de goede tussen. Nu ons nieuwe bed (ik wou graag een boxspring) uitgekozen in de winkel van Swiss sense, ook advies gekregen wat betreft matrassen en proefliggen. ook hier geen problemen mee.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:48

Ik heb ook naar het matras van Matt gekeken, maar woon op twee hoog in een gebouw zonder lift en dan bezorgen ze dus niet in de woning.

Ik slaap vooralsnog op een Ikea matras, wat ik na ruim 12 jaar nog best prima vind (maar dus wel vervangen mag worden).

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:27

Hier een matt matras.. matras word in een doos en vacuüm geleverd.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:34

Hoe zit dat met dat proef slapen, blijven die matrassen rouleren?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:04

vierspan schreef:
Hoe zit dat met dat proef slapen, blijven die matrassen rouleren?

Nee, je krijgt altijd een nieuw matras. Teruggestuurde matrassen worden recycled of gedoneerd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:13

Wij hadden een MLine (ieder een eigen matras), maar allebei hadden we er problemen mee. Haalde bij lange na de garantietijd niet en moest meerdere keren geruild worden. Dat was voor ons echt duurkoop. Totaal geen ondersteuning en doorgezakt ter hoogte van de heupen. Na de derde keer een wissel, hebben we besloten om en ander matras te kopen. Inmiddels via een omweg naar een Ikea matras en dat lijkt te werken. Hoewel mijn man een keer een wissel moest doen binnen het jaar, omdat ook deze ter hoogte van de heupen doorzakte. Nu een ander type matras en * afkloppen * het lijkt goed te gaan. We hebben het matras nu allebei ongeveer 2 jaar en er is nog geen sprake van kuilvorming.
Ik heb daarbij nog een Klubbsporre kussen (was even wennen, maar weet nu niet beter), wat enorm scheelt in pijn en ademhalen (lees: slaapapneu).