Wat te doen tegen nachtmerries?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

Re: Wat te doen tegen nachtmerries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:57

Heel herkenbaar. Ook van jongs af aan meerdere keren per week nachtmerries en nightterrors. Heel vermoeiend. Ik ben nu bezig met het nachtmerrie protocol, hier is een werkboek van. En voor mijn nightterrors ga ik nog hypnotherapie doen. Maar wellicht heb je deze trajecten al gevolgd met je psycholoog?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:04

Welke cbd gebruikte je?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:12

Kijk ook naar je voeding, door een eet/slaap dagboek bij te houden. Bepaalde voedingsmiddelen verergeren bij sommige mensen dromen maar bv ook slaapwandelen etc.
Bv gekruid eten, vooral met veel capsaïcine.
Of bv chocolade of bepaalde kleurstoffen.
Waardoor je dus intensiever droomt.

Verder heb je in de GGZ natuurlijk bepaalde behandelingen en begeleidingsvormen die kunnen ondersteunen, maar daar ben je denk ik al mee bekend. Ook bv een hulphond die je wakker maakt bij nachtmerries of intensieve herbelevingen.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:16

@MarlindeRooz

CBN is anders dan CBD. Komt wel van dezelfde plant af, maar met alleen CBD slaap ik ook niet. CBN heb ik via wietoliepuur.nl en die hebben ook super veel adviezen en heel veel kennis over de wietplant. Ik heb anders via de psych quetiapine voorgeschreven gekregen, maar wilde van de rommel af. Nu kan ik heerlijk slapen met CBN en ook uitgerust wakker worden met quetiapine was ik 's morgens nog een zombie. :+
En er zit ook heel veel kwaliteitsverschil in olie van de wietplant.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:23

Hoe ziet je dagelijks leven eruit? Dromen zijn vaak een verwerking van de dag. Of angsten / vervelende situaties van eerder wat je hersenen in de nacht gaan verwerken.

Iemand waar ik vroeger bevriend mee was werd ook in de nacht vaak schreeuwend wakker. Achteraf bleek hij omdat hij de hele dag bezig was leugens vertellen dat zoveel stress gaf dat er nachtmerries bij kwamen kijken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 15:26

Over CBD etc heb ik een PB gedaan. :D

Mijn dagelijks leven is op dit moment vooral thuis zitten studeren. Dus heel weinig prikkels en alsnog slaap ik onrustig. Wel wandel / fiets ik elke dag zodat ik wel beweeg. Maar ook met drukke dagen of werkdagen ben ik heel onrustig 's nachts.

c_alsemgeest, eten kan ik eens onderzoek naar doen. Maar heb dit al vanaf mijn geboorte en neem aan dat het dan niet altijd al zo moet zijn geweest toch?

Bodan, dat klinkt wel interessant. Ga dat zeker onthouden. Maar omdat ik er mee geboren ben lijkt het met niet alleen maar trauma. :)

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:29

Je zou een kunnen kijken naar bepaalde edelstenen naast je bed of palo santo branden in de slaapkamer. Als je een beetje open staat voor het spirituele.

Hoe is het als je alleen slaapt zonder je vriend er naast?

Ik merk dat ik zelf het heel fijn vind om iets eerder naar bed te gaan dan mijn man en hij blijft vaak langer liggen. Zo pakken we allebei onze "alleen in bed" tijd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:33

Slaapcentrum in elk geval proberen!

Ik had hetzelfde probleem, maar dubbel: eerste deel van de nacht de confusional arousals (bij kinderen night terrors genoemd), tweede deel van de nacht nachtmerries. En de ellende: te kort aan kwalitatieve slaap is in elk geval een trigger voor de confusional arousals.....

Bij mij is er ook heel lang gedacht dat het stress en trauma's waren, want er was sprake van stress en cPTSS, maar de aandoeningen kunnen óók verwant zijn aan epilepsie (verwant zijn aan, het is geen vorm van epilepsie).

Bij toeval kreeg ik voor wat anders gabapentine voorgeschreven, een middel dat oorspronkelijk tegen epilepsie gebruikt werd. Het werkt niet voor waar ik het voor kreeg (zenuwpijn), maar in 1 klap was ik van beide slaapstoornissen af. Weg. Foetsie. Stop er mee en het is terug.
Wat welke therapie ook nooit gelukt is, omdat het achteraf helemaal niks met stress en trauma's te maken had. En ik kan je vertellen, het leven is leuker als je slaapt :j.

Ja, ik heb nog steeds nachtmerries. Net als elk ander mens. Als er stress is of spannende gebeurtenissen of wat dan ook, heb ik wel eens een nachtmerrie. Maar de stoornis is weg.

Ik weet niet of het bij jou ook een deel van het probleem kan zijn, maar een onderzoek in een slaapcentrum kan best wel eens verhelderend zijn.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:35

Ik heb helaas geen echte tips voor je ts, het is ook hier herkenbaar. Ik ben het gaan accepteren en ben ook niet meer bang. Krijg de ergste nachtmerries toe geschoteld en ben er ''gewoon'' aan gewend. Gevoel staat los van de droom zeg maar. Tot het punt dat ik in mijn droom zelf ben verbaasd dat het me niets meer doet. Misschien een laatste tip voor je, om er niet tegen te vechten, laat het gebeuren. Er is duidelijk dat er veel verwerkt moet worden en geef je lichaam ook die kans.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:41

TS, heb je wel eens opgezocht wat je dromen kunnen betekenen? Daar zou je wellicht ook veel aan kunnen hebben. Grote Beer op Internet vind ik zelf een hele fijne site. Je zoekt op het onderwerp dat voornamelijk in je droom voorkwam (alles staat op alfabetische volgorde) en de beschrijving geeft vaak al een eye-opener.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:42

Ze zeggen vaak dat magnesium helpt bij een goede nachtrust, wellicht kan dat iets je doen. Je moet dan wel letten op de soort, magnesium bisglycinaat geloof ik. Maar het slaapcentrum lijkt me een goede tip! Ik heb ook weleens gehoord dat slaapapneu kan zorgen voor nachtmerries (en natuurlijk vermoeidheid).

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:47

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:09

Ik heb al van baby af aan night terrors en vanaf mijn 28e ongeveer namen ze in frequentie sterk toe en ging het te veel mijn leven beïnvloeden. We moesten op een gegeven moment de buren vragen om niet meer de politie te bellen.
Ik ben uiteindelijke bij toeval iemand tegen het lijf gelopen die hypnotherapie uitvoert en heb toen een sessie geboekt met de gedachte ‘baat het niet dan schaadt het niet’. De sessie zelf vond ik heel heftig, maar daarna waren mijn night terrors met zeker 95% afgenomen.
Daarna zijn we verhuisd naar een ander huis en gek genoeg namen de night terrors daarna nog meer af. Nu heb ik misschien eens in de 6 weken ofzo nog een night terror en die is dan ook minder heftig dan het was.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:43

Magnesium kan helpend zijn om je spieren te ontspannen en op die manier bijdragen aan een rustigere slaap. Het kan zeker geen kwaad om magnesium bij te nemen als je dat nog niet doet. Maar ik persoonlijk betwijfel of je er echt mee van je nachtmerries afkomt als dit al zo lang en ernstig aanwezig is. Ik slik ook magnesium, maar dat heeft niet zoveel effect op mijn slaap (evenmin op het ontspannen van mijn spieren).

Je geeft aan dat je medicatie neemt. Ik weet natuurlijk niet welke medicatie je precies neemt, maar bij bepaalde (soorten) medicatie kunnen nachtmerries en levendige dromen net toenemen (denk o.a. aan bepaalde anti-depressiva).

Verder zeg je dat het denk je niet persé verwerking van je dag is. Dromen of nachtmerries zijn niet altijd heel duidelijk gerelateerd aan bepaalde gebeurtenissen. Vaak is het een verwerking van een bepaald gevoel en niet zozeer van een bepaalde gebeurtenis (het kan natuurlijk wel samenhangen met een gebeurtenis, maar in hoofdorde zou het eerder samenhangen met een bepaald gevoel).

Ik ken ook iemand die al van kleins af aan nachtmerries heeft / had. Vanalles geprobeerd, vele therapieën, medicatie, enz. Bij deze persoon werkte melatonine (medicatie) het beste tegen de nachtmerries. Maar zoals gezegd: het is allemaal individueel. Wat voor de één heel goed werkt, kan bij een ander niet werken of het probleem versterken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:05

Als ik spanning in mijn lijf heb, krijg ik vaak nachtmerries. Vroeger herkende ik niet dat ik die spanning had en zou ik dus gezegd hebben dat ik geen last van spanning had. Ik wil niet beweren dat jij het dus niet door hebt, maar wel dat dit dus erg kan vertekenen, en een oorzaak van nachtmerries kan zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:44

Een droom of een nachtmerrie krijg je vaak om de dingen die je mee maakt te verwerken. Als de nachtmerries blijven komen dan moet je echt dingen gaan verwerken anders stoppen ze vaak niet. Gaan de nachtmerries over hetzelfde onderwerp of niet. Je mag me via een pb wel sturen waar het over gaat, dan kan ik de droom voor je uitpluizen zo dat ik er achter kom welk onderwerp je moet verwerken of los laten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 13:59

Slaapcentrum is idd ook mijn eerste gedachte.
Gelukkig gebruik je de pammetjes niet veel, de slaap daarvan is vaak niet zoals de normale slaap.
Wat je eventueel kan proberen tot je een definitieve oplossing hebt is Topiramaat. Die kunnen de scherpe randjes van de nachtmerries afhalen, vaak gebruikt bij bijv ptss,angsten enz.
Wellicht helpt dat al om het uiteindelijk af te kunnen zwakken.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:07

Sorry heb niet heel het topic doorgelezen. Weet niet of je ergens medicijnen voor slikt, maar toen ik amitriptyline slikte voor nekstenose (hernia) droomde ik de gekste dingen.

Sterkte ermee.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:17

Herkenbaar! Ik wordt soms gillend of huilend wakker, en kan ook de hele dag in de emotie van de nachtmerrie leven. Ik merk dat het bij mij erger is als het warm is in mijn slaapkamer, misschien kan je daar nog naar kijken?

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:22

Ik heb iets soortgelijks. Zowel mijn zusje als ik zijn het op latere leeftijd gaan ontwikkelen. Wij schrikken alleen zo erg dat we gaan rennen door het huis en "proberen" weg te komen, met gevolg dus proberen de voordeur open te maken. Beide hebben wij het idee dat we al wakker zijn dan wanneer dit allemaal gebeurd. Bij ons is geconstateerd dat wij het inslapen "overslaan" en direct bij slapen in de remslaap kukelen als het ware.

Dit resulteert helaas in veel ongelukken. We zijn bij de tijd maar willen zo snel mogelijk wel, gillen moord en brand, vallen van de trap, gooien meubels om in het weg proberen te komen. Als er samen slapen in hetzelfde huis wordt dit erger...

Geen tips dus maar wel een medestander die ook doodmoe wordt van 6* per nacht schrikken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 09:58

Kleine update:

Ik heb een doorverwijzing naar het slaapcentrum Sein in Zwolle. Daar moet ik nu op wachten en dan komt er verder onderzoek.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:20

Succes! Ik ben heel benieuwd naar hoe je het ervaart. Ik zou het erg waarderen dat je ons wat op de hoogte houdt.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:32

Oxazepam staat bekent om heftige dromen. Slecht in diepe slaap komen waardoor je niet uitrust etc.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:48

Bij kinderen adviseren ze inbakeren bij onrust. Het zou de onrust verminderen en gelukshormonen vrij laten komen.
Geen idee of het werkt, maar je zou eens een verzwaarde deken kunnen proberen als een soort druk op je lijf, misschien dat het je lijf helpt tot rust te komen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 10:58

Ik heb al een verzwaringsdeken inderdaad!

En pammetjes neem ik echt zelden. Nog geen 5 per jaar denk ik.