Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
herr_balou schreef:Ik kan niet tegen brood waaraan extra gluten is toegevoegd en in NL wordt dat bij vrijwel al het brood gedaan. Desembrood van supermarkten gaat ook niet goed, tot nu toe gaat het meeste brood van Van Der Westen (verkrijgbaar bij biologische winkel) wel goed. Verder kan ik alles eten qua granen met gluten.
Bij winkels met voornamelijk biologische producten zijn fijne alternatieven voor graan(producten) met (veel) gluten verkrijgbaar.
Fijne granen zonder gluten zijn bijvoorbeeld boekweit, gierst, fonio en teff.
Petrichor schreef:Hoi,
Ik heb een klein vermoeden dat ik niet heel goed tegen gluten kan.
De laatste tijd heb ik vaak last van mijn buik als ik brood heb gegeten. Mijn stoelgang is ook iets apart. Soms moet ik maken dat ik bij de wc kom en soms wou ik juist dat naar naar de wc heen kon.
Daarnaast heb ik ook heel veel lichamelijke klachten, voornamelijk veel pijn. Ik heb fibromyalgie en hms dus dat verklaart de pijn natuurlijk, maar ik las ergens dat dit in combinatie met gluten wel erger kan worden.
Nu dacht ik ik ga gewoon glutenvrij/beperkt proberen en kijken wat er dan gebeurd. Dan kan ik in elk geval dingen uitsluiten. Maar jeetje wat is dat spul allemaal goor. Glutenvrij brood van de Jumbo is echt vies en dat van de plaatselijke bakker kan er mee door. De crackers van de Jumbo zijn opzich wel lekker. Vandaag ook de pasta van Jumbo gekookt maar ik walg alleen al van de geur, hopelijk proef ik er vanavond niks van als ik er ham/kaas macaroni van maak.
Ik hoop maar dat ik het even een tijdje vol kan houden. Hebben jullie tips?
julius_juut schreef:Ik heb veel minder gewrichtspijn (en veel minder 'mist in m'n hoofd') sinds ik geen/nauwelijks gluten eet. Merk het ook wel als ik een paar dagen zondig, dan ben ik een stuk minder soepel en fit. Werd aangeraden om eens te proberen door de fysio, en ben ontzettend blij dat ik dat uitgeprobeerd heb.
Wat betreft eten: Per merk verschilt het inderdaad hoe lekker/'echt' het smaakt. Brood is zelfgebakken een stuk beter te pruimen dan de plakjes van de broodafdeling. Afbakbroodjes vind ik kant-en-klaar vaak wel lekker, maar afschuwelijke duur. Qua crackers/wafels e.d. zijn gewoon saaie rijstwafels tot nu toe eigenlijk het beste te eten.![]()
De glutenvrije pasta die de Lidl soms heeft vind ik persoonlijk eigenlijk de lekkerste, en dan minder lang koken dan op de verpakking staat. Dan scheelt die erg weinig van gewone tarwepasta. Glutenvrije pannenkoeken zijn ook amper van gewone te onderscheiden, maar wel véél sneller uitgedroogd.
_Mir schreef:Ik ben nu aan het kijken in de webshop bij Van der Westen, welk brood is aan te raden?
sasja0705 schreef:Gewoon eerst laten testen.
Coelialkie is geen pretje maar er valt ermee te leven, juist anno 2024.
Bij mij werd kwam het uit toen ik baby was en na het begin van potjes bijna dood ging.
Dat was in 71/72...
En toen had je nog ... weinig tot niets. Soort krackers en echt vies spul om te eten. Mijn moeder heeft veel zelf gebakken/gemaakt
Mijn jeugd heb ik door gebracht met een extreme dieet, want zo wat overal zat er gluten in ...
Ook zo dingen als (toen) worst, jus, marinades,
Het gaat bij een coeliakie dus niet alleen om "brood, pasta en koekjes"
Dus wil je het weten , dan laat je testen.
En als opmerking : vergis je niet, hoe immens bewerkt het voedsel van vandaag is. Juist brood wordt door allerlij toevoegingen "houdbaar" gemaakt...
sasja0705 schreef:@Jokari , ja het was echt puzzelen , zelfs chips en co... toen al zo veel waar tarwezetmeel gebruikt werd.
Wij moesten toen 1x in de 4 weken naar een speciale bakker/molen rijden.
Celebi schreef:Echt laten testen! Zou zonde zijn als je straks weer gluten moet gaan eten om het wel officieel te kunnen laten testen.
Het schijnt trouwens ook dat veel mensen denken dat ze niet tegen gluten kunnen, maar dan ligt het aan een heel ander bestandsdeel. Dat werd me toevallig laatst verteld in een webinar over PDS. Door dan opeens te kiezen voor glutenvrij doe je eigenlijk precies hetgeen wat je lichaam niet nodig heeft.
Dus, niks veranderen aan je eten, meteen een afspraak maken bij de huisarts voor die coeliakie test en waarschijnlijk nog wat andere testjes. Je kunt daarmee bijvoorbeeld ook een indicatie zien voor PDS of de ziekte van Crohn. En een test voor parasieten en bacteriën. Die kunnen soms ook langere tijd sluimeren. Het kan echt van alles zijn dus even naar de huisarts is de beste stap.
Celebi schreef:Die kunnen soms ook langere tijd sluimeren. Het kan echt van alles zijn dus even naar de huisarts is de beste stap.
Petrichor schreef:Bedankt voor al jullie antwoorden!
Ik was echter al begonnen met glutenvrij/beperkt eten, dus naar de huisarts gaan en laten prikken heeft nu sowieso niet veel zin meer.
Wel wil ik laten weten dat ik mij veel beter voel, vanmorgen sinds een zeer lange tijd echt met minder pijn uit bed gestapt en ook met wat meer zin om dingen te ondernemen.
Zo heb ik vandaag vrijwillig de badkamer schoongemaakt.Normaal gesproken doet mijn vent dat altijd haha.
Petrichor schreef:Hoi,
Ik heb een klein vermoeden dat ik niet heel goed tegen gluten kan.
De laatste tijd heb ik vaak last van mijn buik als ik brood heb gegeten. Mijn stoelgang is ook iets apart. Soms moet ik maken dat ik bij de wc kom en soms wou ik juist dat naar naar de wc heen kon.
Daarnaast heb ik ook heel veel lichamelijke klachten, voornamelijk veel pijn. Ik heb fibromyalgie en hms dus dat verklaart de pijn natuurlijk, maar ik las ergens dat dit in combinatie met gluten wel erger kan worden.
Nu dacht ik ik ga gewoon glutenvrij/beperkt proberen en kijken wat er dan gebeurd. Dan kan ik in elk geval dingen uitsluiten. Maar jeetje wat is dat spul allemaal goor. Glutenvrij brood van de Jumbo is echt vies en dat van de plaatselijke bakker kan er mee door. De crackers van de Jumbo zijn opzich wel lekker. Vandaag ook de pasta van Jumbo gekookt maar ik walg alleen al van de geur, hopelijk proef ik er vanavond niks van als ik er ham/kaas macaroni van maak.
Ik hoop maar dat ik het even een tijdje vol kan houden. Hebben jullie tips?
verootjoo schreef:Als je coeliakie hebt en je darmen heel flink aangetast zijn kan je het nog wel zien.
Weet niet of het nog in het bloed zit.
Maar neem aan dat je wel wilt weten of het coeliakie is eventueel?